Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Svenstrup i dag (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/4 2014, 18:31 (3659 dage siden)

Til næste år nedlægges overkørsel 491 i Svenstrup og erstattes af en bro syd for stationsbygningen. I 2016 etableres ERTMS niveau 2, der fjerner de sidste mærker fra Svenstrup. Så om 2-2½ år er det hele blot jernbanehistorie.

Svenstrup ligger på fri bane og er et trinbræt og er derfor - udover signalerne i forbindelse med overkørsel 491 - kun udstyret med mærkerne

[image]

[image]

Jeg går ud fra, at mærke 17.5. fjernes i.f.m. ERTMS; men hvad med 17.7.?

[image]
MFA 5087 i IC 140 passerer syd for Svenstrup signal nr. 11.5. "pilmærke" for overkørsel 491 på vej mod syd.

[image]
Overkørselssignal signal nr. 11.1. syd for Svenstrup for højre spor Ellidshøj-Svenstrup set bagfra.

[image]
Mærke 17.7. i sydenden af østlige perron set mod nord.

[image]
Overkørsel 491 set fra øst. Bilerne til højre skjuler afstandsmærker A75 h. Hvad man ikke kan se på grund af bilerne er, at afstandsmærkerne står meget - meget - tæt. Vil tage et billede af fænomenet ved lejlighed.

[image]
Bommene er gået ned. Uordenssignal signal nr. 11.4. viser "Overkørslen ikke sikret", hvilket skyldes, at toget kommer fra modsatte retning. (Var der noget med, at uordenssignaler før i tiden viste ens signal i begge retninger, uanset hvilken retning toget kom fra?)

[image]
MFA 5029 i Lyn 44 passerer overkørsel 491 med, må man gå ud fra, 120 km/t på vej mod syd. Gad vide om hegnet bliver flyttet lidt, når hastigheden sættes op til 200 km/t?

[image]
Svenstrup trinbræt set mod syd fra overkørsel 491 med mærke 17.7. til højre. Bemærk, at der stadig er pæne perronure i læsevenligt design. I svinget i baggrunden føres broen, der skal erstatte overkørsel 491, over banen. Der etableres elevatorer i forbindelse med gangbroen. Det tidligere spor 3 hedder nu spor 1 og det tidligere spor 2 hedder stadig spor 2. I baggrunden til højre ses den tidligere stationsbygning. Bygningen med "Hair" er det tidligere pakhus, der så yderst forfaldent ud i mange år, men som nu er pænt istandsat.

[image]
"Indkørsel" til Svenstrup fra nord. Foråret trænger sig på. Gad vide, om ERTMS også tager livet af kilometermærkerne (mærke nr 17.9.)?

Alle fotos: Svenstrup Skærtorsdag 17. april 2014 kl. 12.31-13.31. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
http://www.randers-aalborg.dk/home/km-239-1-svenstrup

Avatar

Svenstrup i dag - rettelse af tid og tognumre

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/4 2014, 19:41 (3659 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har lavet en klassisk fejl: I forbindelse med overgang til sommertid, fik jeg ikke stillet uret i mit fotografiapparat. Alle tider og tognumre i dette indlæg skal derfor tillægges én time.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Svenstrup i dag

af Gæst, 17/4 2014, 20:10 (3659 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Svenstrup ligger på fri bane og er et trinbræt og er derfor - udover signalerne i forbindelse med overkørsel 491 - kun udstyret med mærkerne

[image]

[image]

Jeg går ud fra, at mærke 17.5. fjernes i.f.m. ERTMS; men hvad med 17.7.?

Der er kun sluppet meget lidt ud om de kommende regler for ERTMS på fjernbanen, men "søster-systemet" CBTC på S-banen har sine regler næsten færdige, kaldet "OR".

De to ovenstående mærker anvendes jo generelt ikke på S-banen, og de er heller ikke med i S-banens kommende OR.

Det er derimod kilometermærket, standsningsmærker (antal vogne), frispor og standsignal Stop, (som nu hedder "stopmærke"). Og så naturligvis Afsnitsmærke og mærker for "CBTC begynder" og "CBTC slutter". Men det er også det hele...

Det undrer lidt, at standsignaler for hastighedsnedsættelser under 70 km/t ikke er medtaget, for dem kan man vel ikke undvære a.h.t. kørsel med ikke-CBTC-udrustede køretøjer. Men det hænger måske sammen med, at man ikke er helt færdige med regelsættet for denne type kørsel.

Avatar

Svenstrup i dag

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/4 2014, 23:45 (3658 dage siden) @ Gæst

Det undrer lidt, at standsignaler for hastighedsnedsættelser under 70 km/t ikke er medtaget, for dem kan man vel ikke undvære a.h.t. kørsel med ikke-CBTC-udrustede køretøjer. Men det hænger måske sammen med, at man ikke er helt færdige med regelsættet for denne type kørsel.

NUL adgang for køretøjer uden CBTC.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

CVTC - var: Svenstrup i dag

af Gæst, 19/4 2014, 18:11 (3657 dage siden) @ Michael Deichmann

Det undrer lidt, at standsignaler for hastighedsnedsættelser under 70 km/t ikke er medtaget, for dem kan man vel ikke undvære a.h.t. kørsel med ikke-CBTC-udrustede køretøjer. Men det hænger måske sammen med, at man ikke er helt færdige med regelsættet for denne type kørsel.


NUL adgang for køretøjer uden CBTC.

Njae, det kommer nu nok ikke til at holde helt. Der arbejdes med en løsning kaldet ICI, "In Cab Indication" , som med en simpel rød/gul/grøn lampe indikerer om en afsnitsmærke må passeres - men ingen overvågning af hastighed og ingen bremseindgreb. Så mon ikke hastighedstavler alligevel bliver nødvendige...?

CBTC - var: Svenstrup i dag

af Gæst, 19/4 2014, 18:19 (3657 dage siden) @ Gæst

Undskyld, det var en skrivefejl i overskriften...

Svenstrup i dag

af Fysikeren, 19/4 2014, 18:52 (3657 dage siden) @ Gæst

Kan man undvære mærkerne? Et trinbræt indgår i dag jo heller ikke i sikkerheden, så har vel intet med ATC eller ERTMS at gøre heller. De er der vel for at fortælle, hvor der skal standses, en info som man vel også har brug for med ERTMS. På samme måde som man også opsætter mærker, der fortæller, hvor en ERTMS-blok slutter. En ting er at have en indikator i førerrummet der siger X antal meter tilbage, noget andet at kunne se det visuelt ud langs med banen.

Svenstrup i dag

af Gæst, 19/4 2014, 19:04 (3657 dage siden) @ Fysikeren

Kan man undvære mærkerne? Et trinbræt indgår i dag jo heller ikke i sikkerheden, så har vel intet med ATC eller ERTMS at gøre heller. De er der vel for at fortælle, hvor der skal standses, en info som man vel også har brug for med ERTMS. På samme måde som man også opsætter mærker, der fortæller, hvor en ERTMS-blok slutter. En ting er at have en indikator i førerrummet der siger X antal meter tilbage, noget andet at kunne se det visuelt ud langs med banen.

Man må vel tro, at mærkerne for trinbræt/holdested forsvinder, eftersom der ikke længere vil være en opdeling i stationer og fri bane. Derefter er alle perroner "ens".

Svenstrup i dag

af a.nisssen, 17/4 2014, 22:37 (3659 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvorfor er Uordensignalet egentlig lavet som en "fremadlænende" plade? Lamperne har jo deres egne "kasketskygger" mod sollys og pladens form set fra toget er vel nærmest den samme som ved en eventuel lodret plade. Kan nogen en historie om det?

Avatar

Svenstrup i dag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/12 2014, 20:13 (3426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Overkørsel 491 set fra øst. Bilerne til højre skjuler afstandsmærker A75 h. Hvad man ikke kan se på grund af bilerne er, at afstandsmærkerne står meget - meget - tæt. Vil tage et billede af fænomenet ved lejlighed.

Man er vel nørd!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Overkørsel 491 set fra øst 30. april 2014. Bemærk den korte afstand mellem de tre afstandsmærker. Fotografen havde grumme svært ved at få taget et billede, hvor alle tre afstandsmærker kunne ses på én gang, idet stedet er et yndet sted for parkering af især varevogne og fotografen måtte derfor forbi stedet 4 forskellige dage, inden det lykkedes at få taget billedet. Der har sandsynligvis siddet et afstandsmærke med tre røde striber på advarselsskiltet til venstre. Der er ingen afstandsmærker med henholdsvis 2 og 1 streg i vejens venstre side. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Overkørsel 491 set fra øst 6. december 2014. Færdselstavlen til venstre er helt ny og færdselstavlen til højre er blevet rettet op. Biler parkeret ulovligt i henhold til Færdselslovens § 29, stk 1, punkt 4 er en saga blot. Bommene er under nedlukning. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak