Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hovedgård station (Jernbanen i dag)

af Hhtog, 20/4 2014, 00:40 (3653 dage siden)

Ligesom Hedensted og mange andre station, ønskes der en genåbning af Hovedgård station.
Stationen skal ha næsten samme togbetjening som Hedensted, hvilket kan ses her.
Hvad synes I?

Hovedgård station

af Holger Sørensen, Hedehusene, 20/4 2014, 09:02 (3653 dage siden) @ Hhtog

Hvad skal vi mene? Og til hvem - hvad - hvor?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Hovedgård station

af Fysikeren, 20/4 2014, 09:21 (3653 dage siden) @ Hhtog

Jeg synes ikke umiddelbart at man skal genåbne stationen endnu. Dels fordi den seneste stationsanalyse ikke viser, at det er en nettogevinst, dels fordi jeg ikke synes, at man bare skal genåbne stationer fordi der er en mindre by. Hedensted er trods alt fire gange så stor som Hovedgård. Med de seneste station(gen)åbninger var resultatet, at alle byer med 5.000 indbyggere eller mere (ifølge Danmarks Statistik) og en bane gennem byen, i dag har betjening.

Det koster penge at have en station, toget skal standse, perronen vedligeholdes og det koster kapacitet på jernbanen. Netop at samme grund støtter jeg nedlæggelsen af de fire små stationer på Vestfyn. Men får man lavet den nye bane fra Hovedgård til Hasselager og samtidigt vælger at lave et nyt nærbanesystem i Østjylland, så kan det komme på tale.

Hovedgård station

af ThomasTT, 20/4 2014, 23:27 (3652 dage siden) @ Hhtog

Ligesom Hedensted og mange andre station, ønskes der en genåbning af Hovedgård station.
Stationen skal ha næsten samme togbetjening som Hedensted, hvilket kan ses her.
Hvad synes I?

Ja den skal helt sikkert genåbnes, og det tror jeg også den bliver, men det er nok mest realistisk at vente på de nye baner. ( Dog kunne man sige, at stationen potentielt er langt væsentligere end byens størrelse måske lægger op til. Det er faktisk måske den lettest tilgængelige station for bilister fra alle retninger, Odder og Silkeborg og sågar Horsens og Skanderborg.)

I øvrigt kunne det være fornuftigt om man netop langtidsplanlagde Hovedgaard og lignende byers udvikling fremfor bare at køre en her-og-nu kamp for genåbning. Kommunerne skal prioritere de byer i stedet for bare bevidstløst at udstykke grunde osv 5-6-7 km fra stationer i fx Horsens.

Hovedgård station

af Lue, 21/4 2014, 01:58 (3652 dage siden) @ ThomasTT

der er også lokale kræfter her over vest på der kæmper om at få genåbnet Tvis mellem Holstebro og Avlum.

Hovedgård station

af ThomasTT, 22/4 2014, 16:52 (3651 dage siden) @ Lue

der er også lokale kræfter her over vest på der kæmper om at få genåbnet Tvis mellem Holstebro og Avlum.

men ikke kun tvis. Jeg mener også der er tanker om både en Holstebro S og N . Med de planer, der er for jernbanen, har Holstebro på sigt mulighed for deres egen mini-metro der uden skift omdanner sig til hurtige tog mod både Aarhus og København i fremtiden.

Problemet er selvfølgelig bare, at selvom der trods alt er en holdningsændring i gang til fordel for jernbanen, så er det stadig en langsom proces. Alt for mange, især i Jylland, tænker stadig hele tiden kun biler

Hovedgård station

af Niels Munch, 22/4 2014, 18:16 (3651 dage siden) @ ThomasTT

Alt for mange, især i Jylland, tænker stadig hele tiden kun biler

Det er osse nemmere at hænge en trailer på en bil .....

Duk & væk .....
Niels

Hovedgård station

af Niels Bak, 22/4 2014, 20:59 (3651 dage siden) @ ThomasTT

der er også lokale kræfter her over vest på der kæmper om at få genåbnet Tvis mellem Holstebro og Avlum.


men ikke kun tvis. Jeg mener også der er tanker om både en Holstebro S og N . Med de planer, der er for jernbanen, har Holstebro på sigt mulighed for deres egen mini-metro der uden skift omdanner sig til hurtige tog mod både Aarhus og København i fremtiden.

Problemet er selvfølgelig bare, at selvom der trods alt er en holdningsændring i gang til fordel for jernbanen, så er det stadig en langsom proces. Alt for mange, især i Jylland, tænker stadig hele tiden kun biler

Tja, og hvis der gøres alvor at af etablere hele fire stationer i Holstebro, så er jeg ret bange for, at de fleste vil blive ved med det.

Holstebro er for lille en by til at generere nogen synderlig intern trafik. Selv i Odense er der overvejelser om at nedlægge de små standsningssteder i byområdet (Fruens Bøge og Højby) fordi passagertallene er ringe og stoppene hindrer en bedre trafikafvikling.

Trafikstyrelsens nylige vurdering af mulige åbninger og lukninger af stationer skal langt fra tages som de ti bud, og der er masser af lokale forhold at diskutere. Men den grundlæggende tanke bag - at vurdere stoppene ud fra om de giver større ulemper end fordele - er sund. Hvad nytter det at få et stop med 100 passagerer om dagen, hvis det får 200 andre til at opgive bumleren... Hurtigere og bedre drift mellem de lidt større stationer er for den samlede kollektive trafik langt mere interessant.

Hvad Hovedgaard angår, så er eksemplet mere værd at diskutere, idet byen har mange af de træk, som har givet succes i Hinnerup og Hedensted, selv om den er noget mindre, nemlig en selvstændig by inden for pendleroplandet til en eller flere større byer. I Hovedgaard er der oven i købet den fordel, at man ligger dårligt for motorvejsforbindelsen og at den kollektive busservice er ret langsom.

Hovedgaards problem i forhold til Trafikstyrelsens analyse er dog at byer, der ligger på en strækning med høje passagertal næste altid vil vise negativt resultat, fordi relativt mange mennesker bliver sinket af stoppet i forhold til antallet, der stiger på. Og så at man nok vil være ret forsigtig med at øge presset på længdebanen (selv om de lokale advokater her fremfører, at det ikke vil tage mere kapacitet, end det man vinder, når MR endelig en gang bliver afløst som regionaltog på strækningen af noget hurtigere og bedre accelererende).

Hovedgård station

af ThomasTT, 23/4 2014, 14:25 (3650 dage siden) @ Niels Bak

Jeg mener ideerne kommer fra nogle langsigtede planer fra flere kommuner i fællesskab med flere stop gennem Holstebro og i øvrigt også Ringkøbing og Skjern og måske flere andre byer.

Jeg tror du er alt for konservativ. Det her er jo langsigtede ting, og der skal også væren en vis byudvikling for at det realiseres men herefter er det jo ikke meget anderledes end metro i København eller letbane i Aarhus. Tidstabet er minimalt, da toget jo næppe ligefrem høvler afsted med topfart de steder og mange vil komme tættere på stationen. Alt efter omstændighederne vil der selvfølgelig både være stop-tog og mere direkte tog, som der allerede er i dag.

Men potentialet for banen er bare meget større i fremtiden. Det er det omvendte af 1930 erne. Alene Gødstrup sygehus, som bare et eksempel, 4000 arbejdspladser og flere 100.000 andre besøgende. Det gør jernbanen relevant for den der bor i det sydlige Holstebro, men ikke, hvis man skal 5 km til stationen.

Jeg opfatter ikke trafikstyrelsen som specielt relevant i denne sammenhæng, da de her ting ligger længere ude i fremtiden end deres beregninger. Jeg ser således heller ikke noget forkert i de nævnte lukninger på Vestfyn, da man ikke kan ignorere de nuværende forhold aht. virkeligheden med nye baner om 10 år.

Indsend billeder
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak