Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

privatbanetogbetegnelser i gamle køreplaner (Generelt)

af gamle ole, 20/4 2014, 18:56 (3630 dage siden)

der har tilsyneladende altid været en hvis inkonsekvens i oublikumskøreplanernes togtypebetenelser.
Baner der brugte skinnebusser, brugte ikke betegnelsen S eller kun nogle gange, f.ex. SNNB, andre slet ikke betegnelser men blot numre, f.ex. HHGB. Da GDS og HFHJ fik y-tog blev alle til P også mens de brugte skinnebusser etc.?

Ole

privatbanetogbetegnelser i gamle køreplaner

af Svend, 20/4 2014, 20:03 (3630 dage siden) @ gamle ole

Baner der brugte skinnebusser, brugte ikke betegnelsen S eller kun nogle gange .....

"S = Skinnebus. Pladsen begrænset"
Man har nok ønsket at gardere sig, bl a mod store grupper.

--
Svend

privatbanetogbetegnelser i gamle køreplaner

af gamle ole, 20/4 2014, 20:40 (3630 dage siden) @ Svend

Du har jo nok ret. Men jeg husker nu stadig weekendskinnebustogene på GDS, hvor væggene nærmest var ved at sprænges! (og som omtalt andetsteds havde man en mistanke om at pakrummene i bivogene også blev brugt?)

Ole

privatbanetogbetegnelser i gamle køreplaner

af Svend, 20/4 2014, 21:15 (3630 dage siden) @ gamle ole

Om der har været passagerer i skinnebuspakrummene ved jeg ikke, men jeg har været med i et Y-tog i retning mod Tisvildeleje en sommerdag, hvor toget var så fyldt, at passagererne nærmest (og muligvis) stod helt fremme i førerrummet. Det var så varmt og iltfattigt, at en enkelt besvimede.

Det vil ikke forekomme i dag, hvor de fleste tager deres egen bil .......

--
Svend

privatbanetogbetegnelser i gamle køreplaner

af gamle ole, 20/4 2014, 22:19 (3630 dage siden) @ Svend

Ja det gik vildt for sig, ikke mindst ved stormen fra Nordbanetoget mod Gribskovbanens skinnebustog.


Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak