Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtiden for Svendborgbanen (Generelt)

af Bent Olsen, 21/4 2014, 12:24 (3651 dage siden)

Da jeg bor i nærheden af Svendborgbanen, og godt kan lide denne smukke strækning ned over Sydfyn, ville jeg blot høre om der er nogen på dette forum som ved lidt mere om hvad planerne er for Svendborgbanen i nær fremtid. (Tænker især på materiellet, udbud, evt.lukning af stationer o.l.)
Mvh Bent ;-)

Fremtiden for Svendborgbanen

af Jimbow, Ballerup, 21/4 2014, 15:12 (3650 dage siden) @ Svend

Hastighedsopgraderingen af Svendborgbanen er dog ikke med i aftalen om Togfonden.

Umiddelbart tror jeg ikke at der sker væsentlige ombygninger af Svendborgbanen lige foreløbigt. Som en anden skriver er det undersøgt at nedlægge et par stationer og indføre en mere simpel driftsform, men det er ikke sikkert at man politisk vil nedlægge disse stationer.

Hvis man på længere sigt ønsker at forbedre banen yderligere, er den eneste mulighed nok at anlægge dobbeltspor på dele af strækningen, men det er ikke sikkert at passagergrundlaget retfærdiggør en sådan investering.

Fremtiden for Svendborgbanen

af Poul Andersen, 21/4 2014, 15:46 (3650 dage siden) @ Jimbow

Til gengæld skulle banen forlængst været elektrificeret, så man kunne udnytte eltogenes betydelige bedre accelerationsevne med de mange stop.

Mvh.
Poul.

Fremtiden for Svendborgbanen

af Andersen, 21/4 2014, 18:56 (3650 dage siden) @ Poul Andersen

Til gengæld skulle banen forlængst været elektrificeret, så man kunne udnytte eltogenes betydelige bedre accelerationsevne med de mange stop.

Mvh.
Poul.

hørt hørt! og endnu mere logisk med samkørsel Fredericia-Odense under ledninger med ligeledes mange stop

MVH

Fremtiden for Svendborgbanen

af seg (ikke logget ind), 21/4 2014, 20:24 (3650 dage siden) @ Poul Andersen

Til gengæld skulle banen forlængst været elektrificeret, så man kunne udnytte eltogenes betydelige bedre accelerationsevne med de mange stop.

Hvis dette sker bliver Svendborg Vest ny endestation for Svendborgbanen, da
Banedanmark uden tvivl vil nægte at føre 25 kV køreledning gennem de tre niveauskæringer
imellem denne station og Svendborg 'H' (i dag bare eet sporskifte!).
Dette gør det selvfølgelig også nemmere både at lægge køreplan og at opnå en tålelig rettidighed.
Hvis Svendborg nedlægges som station vil jeg foreslå at banen skifter navn til Udkantsbanen.
Fra Odense til Udkanten - i hvert fald til udkanten af Svendborg.


Svend G.

Avatar

Fremtiden for Svendborgbanen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/4 2014, 20:52 (3650 dage siden) @ seg (ikke logget ind)

da Banedanmark uden tvivl vil nægte at føre 25 kV køreledning gennem de tre niveauskæringer imellem denne station og Svendborg

Ikke forstået. Hvis det kan/må gøres ét sted i landet, kan/må det vel også gøres ét eller flere andre steder.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Ansvarlig 1. juni 1990 - 28. februar 1992 for betjening af de tre nævnte overkørsler:-)

Fremtiden for Svendborgbanen

af seg (ikke logget ind), 21/4 2014, 21:44 (3650 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

da Banedanmark uden tvivl vil nægte at føre 25 kV køreledning gennem de tre niveauskæringer imellem denne station og Svendborg


Ikke forstået. Hvis det kan/må gøres ét sted i landet, kan/må det vel også gøres ét eller flere andre steder.

Uomtvisteligt. Hvis altså viljen er til stede.

Jeg erindrer en tidligere tråd, der omhandlede hvor langt man skulle bevæge sig fra
København H ad hovedbanen førend man mødte den første niveauskæring.
Hvis jeg ikke husker forkert befandt denne sig et sted imellem Århus og Randers.
Jeg antog - åbenbart fejlagtigt - at niveauskæringer mellem Fredericia og Padborg allerede var afviklet i forbindelse med elektrificeringen, hvilket jeg iler med at beklage.

Venlig hilsen

Svend G.

Fremtiden for Svendborgbanen

af Poul Andersen, 21/4 2014, 21:50 (3650 dage siden) @ seg (ikke logget ind)

da Banedanmark uden tvivl vil nægte at føre 25 kV køreledning gennem de tre niveauskæringer imellem denne station og Svendborg


Ikke forstået. Hvis det kan/må gøres ét sted i landet, kan/må det vel også gøres ét eller flere andre steder.


Uomtvisteligt. Hvis altså viljen er til stede.

Jeg erindrer en tidligere tråd, der omhandlede hvor langt man skulle bevæge sig fra
København H ad hovedbanen førend man mødte den første niveauskæring.
Hvis jeg ikke husker forkert befandt denne sig et sted imellem Århus og Randers.
Jeg antog - åbenbart fejlagtigt - at niveauskæringer mellem Fredericia og Padborg allerede var afviklet i forbindelse med elektrificeringen, hvilket jeg iler med at beklage.

Venlig hilsen

Svend G.

De er afviklet bl. a. p.g.a. hastigheden, idet højeste hastighed ved niveauskæringer er 140 km/t., derfor bliver flere af disse skæringer også nedlagt i.f.m. moderniseringerne af strækningerne hvor der planlægges en forøgelse af hastigheden, og selvfølgelig som en generel højnelse af sikkerheden.

Mvh.
Poul.

Fremtiden for Svendborgbanen

af andersj, Aalborg, 21/4 2014, 21:04 (3650 dage siden) @ seg (ikke logget ind)

Til gengæld skulle banen forlængst været elektrificeret, så man kunne udnytte eltogenes betydelige bedre accelerationsevne med de mange stop.


Hvis dette sker bliver Svendborg Vest ny endestation for Svendborgbanen, da
Banedanmark uden tvivl vil nægte at føre 25 kV køreledning gennem de tre niveauskæringer
imellem denne station og Svendborg 'H' (i dag bare eet sporskifte!).
Dette gør det selvfølgelig også nemmere både at lægge køreplan og at opnå en tålelig rettidighed.
Hvis Svendborg nedlægges som station vil jeg foreslå at banen skifter navn til Udkantsbanen.
Fra Odense til Udkanten - i hvert fald til udkanten af Svendborg.


Svend G.

Hvis man kan hænge køreledninger op til sporvogne/letbaner igennem gader og kryds i storbyer, hvorfor skulle man så ikke kunne det i Svendborg?

Fremtiden for Svendborgbanen

af Poul Andersen, 21/4 2014, 21:41 (3650 dage siden) @ andersj

Til gengæld skulle banen forlængst været elektrificeret, så man kunne udnytte eltogenes betydelige bedre accelerationsevne med de mange stop.


Hvis dette sker bliver Svendborg Vest ny endestation for Svendborgbanen, da
Banedanmark uden tvivl vil nægte at føre 25 kV køreledning gennem de tre niveauskæringer
imellem denne station og Svendborg 'H' (i dag bare eet sporskifte!).
Dette gør det selvfølgelig også nemmere både at lægge køreplan og at opnå en tålelig rettidighed.
Hvis Svendborg nedlægges som station vil jeg foreslå at banen skifter navn til Udkantsbanen.
Fra Odense til Udkanten - i hvert fald til udkanten af Svendborg.


Svend G.


Hvis man kan hænge køreledninger op til sporvogne/letbaner igennem gader og kryds i storbyer, hvorfor skulle man så ikke kunne det i Svendborg?

På strækningen Tinglev - Sønderborg findes 29 overkørsler og mellem Tinglev - Padborg findes 5 overkørsler, så de tre overkørsler i Svendborg skulle ikke være noget problem !.

Mvh.
Poul.

Fremtiden for Svendborgbanen

af FS1954, 21/4 2014, 23:36 (3650 dage siden) @ seg (ikke logget ind)

Det vil nok være mere passende at omdøbe Svendborg Vest til Haabløse. I øvrigt vil mange af passagererne ikke opleve en kortere rejsetid ved, at banen saves over i Svendborg Vest. Herfra skal de jo så fragtes videre i busser til f.eks. centrum, hvilket betyder omstigning, ventetid, langsommelig kørsel ad snævre gader, inden man er fremme - glem det!

Med venlig hilsen,

FS1954

Fremtiden for Svendborgbanen

af ThomasTT, 22/4 2014, 17:02 (3649 dage siden) @ Bent Olsen

på længere sigt tror jeg fremtiden er lys for næsten alle baner. Togfonden pumper enorm kapacitet ind i nettet og stort set alle større byer er meget fokuseret på at udvikle deres bycentrum. Og selvom det ikke altid er med videre interesse for jernbanen, så er det jo der stationerne oftest ligger.

Konkret husker jeg sågar at regionsformanden i Syd foreslå genåbning af flere sydfynske baner og selvom det blev hurtigt afvist er det ikke urealistisk på længere sigt, når der hele tiden bliver flere stationsnære boliger og arbejdspladser.. Faaborg-Ringe over Svendborgbanen og Assens-Odense.

Fremtiden for Svendborgbanen

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 22/4 2014, 17:24 (3649 dage siden) @ ThomasTT

på længere sigt tror jeg fremtiden er lys for næsten alle baner.

Konkret husker jeg sågar at regionsformanden i Syd foreslå genåbning af flere sydfynske baner og selvom det blev hurtigt afvist er det ikke urealistisk på længere sigt, når der hele tiden bliver flere stationsnære boliger og arbejdspladser.. Faaborg-Ringe over Svendborgbanen og Assens-Odense.

Æh .. undskyld mig, man har fjernet skinner på en del af "Faaborgbanen" for 3 år siden og på Aseensbanen rumsterer igen "cykelstiplaner". Så jeg deler desværre ikke din opfattelse, eftersom jeg bor i omtalte område.
En Rune Lund fra Enhedslisten havde det som et valgkamppunkt med genåbning af fynske baner (han blev ikke genvalgt !) Næ-nej de snakker om "cykelmotorveje".

Fremtiden for Svendborgbanen

af ThomasTT, 23/4 2014, 14:41 (3648 dage siden) @ Steen Nielsen

Æh .. undskyld mig, man har fjernet skinner på en del af "Faaborgbanen" for 3 år siden og på Aseensbanen rumsterer igen "cykelstiplaner". Så jeg deler desværre ikke din opfattelse, eftersom jeg bor i omtalte område.
En Rune Lund fra Enhedslisten havde det som et valgkamppunkt med genåbning af fynske baner (han blev ikke genvalgt !) Næ-nej de snakker om "cykelmotorveje".

Det var nu også regionsformanden - en venstremand - der var ude med ideen. Det blev dog hurtig afvist som for dyrt. Men igen - ligesom med Hovedgaard station - så er sigtet længere ude i fremtiden.

På nuværende tidspunkt er det givetvis for dyrt, fordi jernbanen ikke er attraktiv nok for tilstrækkelig mange. Men om 10-20 år, når der er mere kaos på vejene, når der måske er indført road pricing, når kommuerne givetvis skærer mere i diverse håbløse busruter, når Odense er udviklet markant i centrum omkring stationen, når der måske er lettilængelig letbane fra stationen, når der kommer en helt ny bane på Vestfyn osv osv.

Det er spekulationer, ja, men ikke urealistisk. I udlandet investeres, der gigantiske beløb i jernbanen og selv togfonden er jo efter danske forhold temmelig voldsom og vel noget der var helt utænkeligt for 10-20 år siden. Et lignende hop ind i fremtiden og nye utænkelige ting bliver tænkelige. Egentlig tror jeg der er mere potentiale i Assens og Faaborg end fx thybanen, da de ligger tættere på en større by med dertilhørende pendling.
Om skinnerne er taget op eller der er anlagt cykelsti er sådan set ligegyldigt, bare der ikke er lavet alt for voldsomme forhindringer.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak