Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ralbanen ved Aggersund (Generelt)

af Torben Hansen @, Silkeborg, 21/4 2014, 13:59 (3648 dage siden)

Hejsa.

Var forleden dag en tur i Fjerritslev og kom af den grunde over Aggersundbroen.
Vi holdte lige en lille pause lige på nordvestsiden af broen og der "faldt" jeg over noget der kunne ligne en jernbanedæmning.
Jeg har søgt og søgt, for at se om jeg kunne finde noget om den ralbane, men forgæves, dog har jeg fundet lidt tekst om det.

Men kan nogen her bekræfte om det er noget af ralbanens dæmning eller det bare er noget dæmning for kysten der er på stedet.

Fra P-pladsen
[image]

Mod nordvest
[image]

Mod sydøst
[image]


Mvh.
Torben

Ralbanen ved Aggersund

af Torben Hansen @, Silkeborg, 21/4 2014, 14:05 (3648 dage siden) @ Torben Hansen

Ups, undskyld m.m.

Dette indlæg skulle jo nok have været i historie forumet.:-(

Ralbanen ved Aggersund

af Asger Christiansen, 21/4 2014, 14:42 (3648 dage siden) @ Torben Hansen

Ved Aggersund gik 900 mm ralbanen på vestsiden af hovedvejen, i niveau med terrænet. Så det er ikke en banedæmning, du har set.

Om ralbanen kan der læses i min TFJ-bog "Med tog over Vejlerne", side 70-73

ASGER

Ralbanen ved Aggersund

af Thansi, 22/4 2014, 18:09 (3647 dage siden) @ Asger Christiansen

Hej Asger.

Tak for info.

Jeg vil anskaffe din bog og læse lidt om det.

Mvh.
Torben

Aggersund

af shipmik, 21/4 2014, 14:50 (3648 dage siden) @ Torben Hansen

Hej Torben
Uanset om det skulle være i det historiske eller her, så det du har set og fotograferet i Aggersund intet med jernbane at gøre. Det er et dige, der blev lavet efter nogle af de store storm i 1980'erne for at holde vandet ude fra husene på den anden side af Ullerupvej. Ganske enkelt.
Der har været smalsporsbane i Aggersund, men det var på den søndre side af Limfjorden, hvor der var udskibning fra en ralbro (med hestetrukne tipvogne fra en nærliggende grusgrav) og en kridtbro, hvor der blev udskibet kridt (kalk) fra en bro med en drejeskive ude for enden. Den havde ingen spor, da der udelukkende blev brugt lastbiler, som så blev vendt på drejeskiven ude på broen.
Kuriøst nok var kalkafskibninsbroen ejet af Marieholm Kalkværk, der var et svensk foretagende, som ved lukningen blev overtaget af Malmö Kommun. Derved blev Malmö ejer af en del af bakkerne langs med landevejen til Løgstør i en årrække. Men det var et sidespor.

Med venlig hilsen
Bent Mikkelsen
- der havde adresse på Ullerupvej i Aggersund i årene 1977 til 1997.

Aggersund

af Thansi, 22/4 2014, 18:11 (3647 dage siden) @ shipmik

Hej.

Tak for oplysningen.

Men der var nu smalsporsbane fra Aggersund og nordvest på mod Fjerritslev som jeg har forstået det.

Mvh.
Torben


Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak