Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra 28/4 ændrer nattoget vognsammensætning: (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/4 2014, 20:32 (3650 dage siden)

Fra DSB's salgsinfo.

Fra 28/4 ændrer nattoget vognsammensætning:

• Spisevognen (vogn 196) erstattes af en kombineret bistro- og liggevogn.

• De to dobbeltdækkersovevogne til og fra Basel erstattes af samme vogntype som sovevognen til og fra Amsterdam.

I første omgang indsættes 1 sovevogn og 1 liggevogn, da der fra start ikke er tilstrækkelige med sovevogne til rådighed.

Årsagen til ændringen er en tilretning af produktionen for DB Fernverkehr af deres bil- og nattogskoncept i Europa, hvor en række ruter nedlægges, og materiellet fra disse derved frigives.

Den nye kombinerede bistro-liggevogn vil formentlig blive indsat lidt senere, da godkendelsen af vogntypen stadig udestår.
Vogndiagrammerne bliver opdateret, så snart det er muligt.

Fra 28/4 ændrer nattoget vognsammensætning:

af Hedegaard, 24/4 2014, 01:19 (3649 dage siden) @ andersj

Spisevognen (vogn 196) erstattes af en kombineret bistro- og liggevogn.

En Bistro- og siddevogn ville jeg have kunne forstå, men hvordan kan man dog byde de rejsende at skulle overnatte i togets mest støjende vogn?

Avatar

Fra 28/4 ændrer nattoget vognsammensætning:

af mss ⌂, 24/4 2014, 16:28 (3649 dage siden) @ Hedegaard

Spisevognen (vogn 196) erstattes af en kombineret bistro- og liggevogn.


En Bistro- og siddevogn ville jeg have kunne forstå, men hvordan kan man dog byde de rejsende at skulle overnatte i togets mest støjende vogn?

Larmen bliver nok til at overe, at kalde et par automater med ståborde for en bistro er noget opreklameret...

Men om få år er det hele formentligt alligevel historie. DB Autozug/Citynightline er et DBAG-datterselskab under afvikling. Siden det blev grundlagt er produktpaletten og materielparken kun blevet reduceret og er i dag kun skyggen af hvad man kunne præstere i 1990'erne. Og nu er selve selskabet ved at blive opløst, de sørgelige rester drives, indtil videre, drekte af DBAG...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Fra 28/4 ændrer nattoget vognsammensætning:

af Woodi, 26/4 2014, 18:24 (3647 dage siden) @ andersj

Tja, men undres når noget så vigtigt som en godt besøgt spisevogn, bare sådan lige forsvinder ud af et koncept, - kunne ligne afvikling..
Men ok, en gang aftensmad (micro-mad) til mellem 100 & 140 kr, kan måske fremskynde en lukning meget hurtigt..

http://kattler.dk/CNL-spisevogn-og-forplejning.html

--
[image]

Avatar

Fra 28/4 ændrer nattoget vognsammensætning:

af BoergeOf61, Randers C, 26/4 2014, 22:19 (3647 dage siden) @ Woodi

Nattog er vist generelt under afvikling i Vesteuropa. De fleste af Elipsos' nattog er nedlagt, og jeg mener, jeg læste en gang sidste år, at Jan Kiepuras nattog var truet af lukning.
Næste spørgsmål er, om de to nattog med endestation i Moskva også kan forsvinde, hvis Rusland og EU indfører sanktioner mod hinanden.

Selv kan jeg selvfølgelig være ligeglad, når jeg bruger dagtog evt. kombineret med hotel.

Fra 28/4 ændrer nattoget vognsammensætning:

af Hedegaard, 26/4 2014, 23:34 (3646 dage siden) @ BoergeOf61

Tror næppe den politiske situation har nogen indvirkning på togtrafikken.
Under den kolde krig var der masser af internationale afgange mod Moskva (flere end der er i dag) Så det går nok =)

Men ja. Det ser ud til at det efterhånden kun er Østeuropa som tilbyder nattog. Det er også mit indtryk, at der er langt flere rygsæksrejsende i de lande end der er i Vesteuropa.

Avatar

Fra 28/4 ændrer nattoget vognsammensætning:

af BoergeOf61, Randers C, 27/4 2014, 09:13 (3646 dage siden) @ Hedegaard

Det er vist mere højhastighedstog, der tager livet af nattog i Vesteuropa.

Avatar

Fra 28/4 ændrer nattoget vognsammensætning:

af Johnni Lassen ⌂, 1/5 2014, 10:49 (3642 dage siden) @ andersj

Et par billeder til sammenligning, taget i Kværkeby.
EA 3004 med 472 den 28 April 2014.
EA 3004 med 472 den 01 Maj 2014.
[image]
[image]
Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Avatar

Fra 28/4 ændrer nattoget vognsammensætning:

af BoergeOf61, Randers C, 1/5 2014, 11:29 (3642 dage siden) @ Johnni Lassen

Mange tak for fotos. Jeg kan kun se en ændring, hvor en vogn er udskiftet.

Forhåbentlig nedlægges ruten ikke, når nu færgen mellem Esbjerg og Harwich bliver nedlagt. Nattog til Köln el. Amsterdam passer godt til en togrejse til London som alternativ til færgen for de, der ikke ønsker at rejse med rutefly.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak