Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Skalborg-Svenstrup i dag (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/5 2014, 11:49 (3618 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 29/5 2014, 12:16

I jagten på de sidste signaler og mærker på strækningen Randers-Aalborg var turen i dag kommet til de standsignaler, der igennem længere tid har været opsat i forbindelse med en La 80 i km. 241,8-241,0 mellem Skalborg og Svenstrup.

Er der i øvrigt nogen, der ved, hvornår denne La 80 blev etableret? Den gælder kun for det sydgående spor og er etableret på et tidspunkt efter 7. juli 2013.

Man kan jo finde den eksakte etableringsdato ved at kigge i gamle La'er. Jeg gætter på, at de tidligere La ligger i et eller andet elektronisk arkiv, som ikke umiddelbart er offentligt tilgængeligt?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
http://www.randers-aalborg.dk/home/km-239-2-244-1-svenstrup-skalborg

[image]
Uddrag af dagens La.

[image]
Del af strækningen Skalborg-Svenstrup set mod syd fra bro 21170 Hjortevej i km ca. 242,55. I det fjerne ses standsignal 16.2.2. "Hastighedsnedsættelse begynder". Til venstre MFA 5016 i et pinligt rettidigt IC 109 Aarhus-Lindholm.

[image]
MFB 5238 passerer den 800 meter lange hastighedsnedsættelse med 80 km/t i pinligt rettidigt Lyn 26 Frederikshavn-Københavns Lufthavn, Kastrup.

[image]
Bagskud af ovenstående. Toget har netop passeret km 241,6. I baggrunden bro 21166. I 2019 er hastigheden her 200 km/t og i 2023 er landskabet fyldt med elmaster.

[image]
Hastighedsnedsættelsen til 80 km/t skyldes "sporets tilstand". Her ses sporet fotograferet fra bro 21166 i km ca. 241,33.

[image]
Standsignal nr. 16.2.4. "Hastighedsnedsættelse ophører" i km 241,0.

[image]
MFA 5049 i pinligt rettidigt IC 128 Lindholm-Københavns Lufthavn, Kastrup nærmer sig standsignal nr. 16.2.4. "Hastighedsnedsættelse ophører" i km 241,0.

Alle fotos: 29. maj 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Skalborg-Svenstrup i dag

af shipmik, 29/5 2014, 16:17 (3618 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Jeg ved godt det er en strid om ord, men det kan da umuligt være PINLIGT at være rettidig eller ? Det samme udtryk bruges også om ædruelighed… pinlig ædru. Det kan da heller ikke være pinligt at være ædru, vel

Bent Mikkelsen

Skalborg-Svenstrup i dag

af Lars, 29/5 2014, 16:28 (3618 dage siden) @ shipmik

Hej Thomas

Jeg ved godt det er en strid om ord, men det kan da umuligt være PINLIGT at være rettidig eller ? Det samme udtryk bruges også om ædruelighed… pinlig ædru. Det kan da heller ikke være pinligt at være ædru, vel

Så vidt jeg husker min skolelærdom, kommer ordet i denne sammenhæng fra tysk peinlich, som udover pinligt kan betyde "nøjagtigt" eller "yderst" altså f.eks. "nøjagtig rettidigt" eller "yderst ædru".

--
mvh
Lars
Esbjerg

Skalborg-Svenstrup i dag

af OLL, Ballerup, 29/5 2014, 16:30 (3618 dage siden) @ Lars

Hej Thomas

Jeg ved godt det er en strid om ord, men det kan da umuligt være PINLIGT at være rettidig eller ? Det samme udtryk bruges også om ædruelighed… pinlig ædru. Det kan da heller ikke være pinligt at være ædru, vel


Så vidt jeg husker min skolelærdom, kommer ordet i denne sammenhæng fra tysk peinlich, som udover pinligt kan betyde "nøjagtigt" eller "yderst" altså f.eks. "nøjagtig rettidigt" eller "yderst ædru".

Eller punktlig :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Pinligt rettidig

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/5 2014, 17:21 (3618 dage siden) @ shipmik

Jeg ved godt det er en strid om ord, men det kan da umuligt være PINLIGT at være rettidig eller ? Det samme udtryk bruges også om ædruelighed… pinlig ædru. Det kan da heller ikke være pinligt at være ædru, vel

Kære Bent

Jeg skal være den første til at medgive, at pinligt rettidig er et underligt og noget selvmodsigende udtryk, hvis historie fortaber sig i det uvisse. Men på den anden side: Udtrykket har eksisteret lige så længe, jeg kan huske, hvilket i jernbanemæssig sammenhæng vil sige fra og med 1980, da jeg "lod mig ansætte" som togbetjent på Københavns Hovedbanegård. Og mon ikke udtrykket er ældre end som så?

I gamle dage (også i 1980 og frem), skulle togpersonalet, når de mødte på arbejde, melde sig til togføreren. Hvis togføreren ikke mødte samtidigt, men f.eks. "var i toget", skulle togpersonalet melde sig til (typisk) kommandoposten. (I Aarhus meldte man sig til "perronkiosken" (der hvor Per Hauberg huserede)). Når man meldte sig til kommandoposten, ville man typisk ringe til kommandoposten og sige "Det var en togbetjent til 127" (underforstået: en togbetjent, der skal gøre tjeneste i tog 127) og kommandoposten ville svare f.eks. "Tak for det, han har syv" (underforstået: Toget er forsinket i syv minutter) eller f.eks. "Tak for det, han er pinligt rettidig" (underforstået: Toget ankommer til tiden/toget er ikke forsinket). Bemærk i øvrigt, at tog (dengang) altid var hankøn. Jeg ved ikke, om jargonen har ændret sig, efter er der er kommet kvindelige lokomotivførere.

Det var først senere, at der blev opsat små skærme, hvoraf fremgik, om togene var rettidige eller forsinkede. De nævnte skærme, som jeg ikke kan huske den tekniske betegnelse for p.t., var et rent internt stykke værktøj, der ikke var tilgængeligt for "publikum" og som typisk var opsat på togpersonalets personalestuer, i rejsegodsekspeditioner og lignende.

Hvis man googler "pinligt rettidigt" får man kun et enkelt hit, der i øvrigt henviser til en jernbanenørdhjemmeside (i ordets positive betydning). Googler man samme udtryk her på jernbanen.dk vil man kunne se, at Jens MO-Møller og andersj også har jernbanebacillen i blodet (i ordets positive betydning).

Bedste hilsner

Thomas

sproget

af shipmik, 29/5 2014, 17:47 (3618 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Jamen, du har da fuldstændig ret. Og 99% af danskerne ville sige at de var pinligt ædru, hvis de ikke havde drukket noget. Men det er stadigvæk noget vås, og når jeg arbejder med ord og bogstaver til dagligt, har jeg det ind i mellem med at røgte andres. Jeg får ofte kvababbelse over nutidens historieløse og udiciplinerede journalister, der i flæng bruger ord som: Opstart, togbane, togstation, togfører (om loko-førere), togchauffør, skiftespor eller lignende tåbeligheder….men, men sådan har vi alle vore kæpheste og kors at slæbe rundt
Bent

Avatar

sproget

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/5 2014, 17:51 (3618 dage siden) @ shipmik

Jeg får ofte kvababbelse over nutidens historieløse og udiciplinerede journalister, der i flæng bruger ord som: Opstart, togbane, togstation, togfører (om loko-førere), togchauffør, skiftespor eller lignende tåbeligheder

Kære Bent

Helt enig! Og så må vi endelig ikke glemme den nye togbro over Vejle Fjord;-).

Bedste hilsner

Thomas

Pinligt rettidig

af Lars Kruse, 29/5 2014, 19:22 (3618 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er helt rigtigt, at "pinligt" iflg.Den Danske Ordbog kan have en positiv betydning:
"som vidner om (for) stor omhu eller samvittighedsfuldhed; som der ikke er det mindste at udsætte på"

Se dette link:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=pinlig

Venlig hilsen
Lars

Skalborg-Svenstrup i dag - doublok sveller

af esni, Frederikssund, 31/5 2014, 08:12 (3617 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Hastighedsnedsættelsen til 80 km/t skyldes "sporets tilstand". Her ses sporet fotograferet fra bro 21166 i km ca. 241,33.

Alle fotos: 29. maj 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.[/b][/size]

Som ikke specielt sporkyndig kan jeg kun se at det er duoblok sveller, men ikke skelne tegnene på at de er udtjente.

Hvornår begyndte man at bruge duo blok svellerne?
Hvor længe har de ligget i dette spor?

Skalborg-Svenstrup i dag - doublok sveller

af Uffe Olsen, 31/5 2014, 08:25 (3617 dage siden) @ esni

[image]
Hastighedsnedsættelsen til 80 km/t skyldes "sporets tilstand". Her ses sporet fotograferet fra bro 21166 i km ca. 241,33.

Alle fotos: 29. maj 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.[/b][/size]


Som ikke specielt sporkyndig kan jeg kun se at det er duoblok sveller, men ikke skelne tegnene på at de er udtjente.

Hvornår begyndte man at bruge duo blok svellerne?
Hvor længe har de ligget i dette spor?

Hej

Hastighedsnedsættelsen skyldes ikke sporets tilstand men at undergrunden er blød,
den skal udskiftes under lukningsperioden i juli-august, hvor hele strækningen
Hobro-Ålborg er spærret.

Hilsen
Uffe Olsen

Skalborg-Svenstrup i dag - doublok sveller

af Muncken, 1/6 2014, 11:53 (3615 dage siden) @ Uffe Olsen

Hej.

På billedet er vist et stykke med to-blok sveller, indført i 60'erne før sproget blev internationaliseret. Overbygningen hedder teknisk 7Db.
Imellem skinnerne er skærverne fejet ud så man kan observere tilstandene af mellemjernet. Det har dog en kedelig side, nemlig at blokkene mister støtten indad i sporet og kan få sporet til at snævre ind med sporviddefejl til følge. Og da sporvidden allerede er 1432mm med disse to-blok sveller indtil produktionsår 83, giver det gerne travlhed efter en tur med målevognen.

Mvh Muncken

Avatar

Skalborg-Svenstrup - blødbund ikke udskiftet

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/8 2014, 19:32 (3536 dage siden) @ Uffe Olsen

I jagten på de sidste signaler og mærker på strækningen Randers-Aalborg var turen i dag kommet til de standsignaler, der igennem længere tid har været opsat i forbindelse med en La 80 i km. 241,8-241,0 mellem Skalborg og Svenstrup. Er der i øvrigt nogen, der ved, hvornår denne La 80 blev etableret? Den gælder kun for det sydgående spor og er etableret på et tidspunkt efter 7. juli 2013

Hastighedsnedsættelsen skyldes ikke sporets tilstand men at undergrunden er blød,
den skal udskiftes under lukningsperioden i juli-august, hvor hele strækningen
Hobro-Ålborg er spærret

Blødbundsarbejdet blev ikke udført i forbindelse med sporspærringen Hobro-Aalborg 14. juli-4. august og hastighedsnedsættelsen til 80 km/t over en strækning på 800 meter er fortsat gældende.

Er der nogen, der ved, hvorfor arbejdet ikke blev udført, og om det skal udføres under næste sporspærring i efterårsferien?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
MFB 5238 passerer 29. maj 2014 den 800 meter lange hastighedsnedsættelse med 80 km/t i pinligt rettidigt Lyn 26 Frederikshavn-Københavns Lufthavn, Kastrup. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Samme sted som ovenstående, fotograferet 24. juli 2014 under sporspærringen. Sporspærringen blev som nævnt ikke brugt til blødbundsarbejde. Til gengæld skiftede man den vestre skinnestreng i det nordgående spor over flere hundrede meter. Diverse arbejdsmaterialer er fortsat placeret i sporet. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Skalborg-Svenstrup - blødbund ikke udskiftet

af Muncken, 19/8 2014, 21:13 (3536 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Thomas, vil du have nummeret til teknisk drift?

De kan alle svarene...

Mvh Muncken

Avatar

Skalborg-Svenstrup - blødbund ikke udskiftet

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/9 2014, 19:02 (3506 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I jagten på de sidste signaler og mærker på strækningen Randers-Aalborg var turen i dag kommet til de standsignaler, der igennem længere tid har været opsat i forbindelse med en La 80 i km. 241,8-241,0 mellem Skalborg og Svenstrup. Er der i øvrigt nogen, der ved, hvornår denne La 80 blev etableret? Den gælder kun for det sydgående spor og er etableret på et tidspunkt efter 7. juli 2013

Hastighedsnedsættelsen skyldes ikke sporets tilstand men at undergrunden er blød,
den skal udskiftes under lukningsperioden i juli-august, hvor hele strækningen
Hobro-Ålborg er spærret


Blødbundsarbejdet blev ikke udført i forbindelse med sporspærringen Hobro-Aalborg 14. juli-4. august og hastighedsnedsættelsen til 80 km/t over en strækning på 800 meter er fortsat gældende.

Er der nogen, der ved, hvorfor arbejdet ikke blev udført, og om det skal udføres under næste sporspærring i efterårsferien?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
MFB 5238 passerer 29. maj 2014 den 800 meter lange hastighedsnedsættelse med 80 km/t i pinligt rettidigt Lyn 26 Frederikshavn-Københavns Lufthavn, Kastrup. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


[image]
Samme sted som ovenstående, fotograferet 24. juli 2014 under sporspærringen. Sporspærringen blev som nævnt ikke brugt til blødbundsarbejde. Til gengæld skiftede man den vestre skinnestreng i det nordgående spor over flere hundrede meter. Diverse arbejdsmaterialer er fortsat placeret i sporet. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Jeg passerede i dag stedet og kunne under hastig passage konstatere, at standsignalerne er væk! Jeg har netop tjekket La og kan konstatere, at hastighedsnedsættelsen er væk. Hvornår og hvorfor er det sket? Blød bund over 800 meter er vel ikke noget man sådan bare lige skifter "overnight"?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Skalborg-Svenstrup - blødbund ikke udskiftet

af Muncken, 18/9 2014, 22:38 (3506 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jo, men uden udskiftning af sporkassen... ( Forsøg med ny drænmetode )

Ellers ingen kommentarer da jeg plejer at blive hængt ud sammen med resten af Banedanmark...

Hvad sagde de ved teknisk drift iøvrigt?

Mvh Torben Munck


Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak