Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Made in copyshop China.......... (Generelt)

af Kuscheltier58, Generelt, 21/7 2014, 12:45 (3560 dage siden)

For et par dage siden læste jeg en udgave af Neue Züricher Zeitung som på det tidspunkt var nogle uger gammel. Deri læste jeg at Kinas togindustri vejrer morgenluft i forbindelse med de højhastighedstog som nu kører i Kina. De vil simpelthen ud på eksportmarkedet. For mig er der ingen tvivl om at kineserne har luret vestlig teknologi af - Made in copyshop China.
Omvendt vil de højhastighedstog kunne slå igennem i Europa og eks. klare en dagtur Berlin - Moskva, Amsterdam - Budapest, Paris - Warzava og lignende lange togløb.
Dagtog = afgang tidlig morgen / ankomst sent aften .

Made in copyshop China..........

af Fysikeren, 21/7 2014, 13:06 (3560 dage siden) @ Kuscheltier58

For et par dage siden læste jeg en udgave af Neue Züricher Zeitung som på det tidspunkt var nogle uger gammel. Deri læste jeg at Kinas togindustri vejrer morgenluft i forbindelse med de højhastighedstog som nu kører i Kina. De vil simpelthen ud på eksportmarkedet. For mig er der ingen tvivl om at kineserne har luret vestlig teknologi af - Made in copyshop China.
Omvendt vil de højhastighedstog kunne slå igennem i Europa og eks. klare en dagtur Berlin - Moskva, Amsterdam - Budapest, Paris - Warzava og lignende lange togløb.
Dagtog = afgang tidlig morgen / ankomst sent aften .

At kineserne kopierer er der næppe tvivl om. Men kan deres tog mon i højere grad end de europæiske kører de lange distancer hurtigere? Tvivler, for vist skinnerne der sætter begrænsningen.

Made in copyshop China..........

af a.nisssen, 21/7 2014, 14:13 (3560 dage siden) @ Kuscheltier58

Lange togløb - ja det må man sige, at kineserne har lagt op til. Det er nu snart en del år siden, at kineserne spurgte i EU, om man ville være med til at etablere en højhastighedsbane for persontog fra Beijing til Bruxelles. EU svarede sikkert lidt henholdende, men det blev dog til relativ hurtige godstog på den nævnte strækning (og på de eksisterende spor). Dette kan åbenbart lade sig gøre gennem de mange lande, der er tale om.

Made in copyshop China..........

af Kuscheltier58, Generelt, 21/7 2014, 14:45 (3560 dage siden) @ a.nisssen

Såvidt jeg har forstået så er der en hurtig godsrute fra Vestkina til Tyskland som kun er et par måneder gammel. En Mærsk skibscontainer er langsommer end en togcontainer i det spil.

Avatar

Made in copyshop China..........

af BoergeOf61, Randers C, 21/7 2014, 14:31 (3560 dage siden) @ Kuscheltier58

Iflg. Wikipedia har de hurtigste kinesiske tog en topfart på 380 km/t. Det har Bombardiers hurtigste Zefiro også, mens Italostog fra Alstrom 'kun' kan køre 360 km/t.

Made in copyshop China..........

af a.nisssen, 22/7 2014, 13:30 (3559 dage siden) @ BoergeOf61

Ja, det er hurtigt.

Men jeg talte om de godstog, der kom ud af møderne i EU i denne omgang. Og at disse godstog er relativt hurtige fra Kina til Tyskland skyldes ikke primært deres marchfart, men at man har planlagt og afvikler kørslen for at "få grejet losset videre her og nu." Det spændende er så i hvilket omfang, der er kunder til det, idet toget er hurtigere og dyrere end skib.

Man kunne jo også have designet og konstrueret højhastighedsgodstog, men det er ikke det, der er tale om. Men som nævnt tidligere, var kinesernes oprindelige ide, at etablere en højhastighedsbane denne lange vej. Og den kommer vel en dag i fremtiden - eller hvad????

Made in copyshop China..........

af Kuscheltier58, Generelt, 22/7 2014, 17:48 (3558 dage siden) @ a.nisssen

Jeg formoder at såfremt det stod til togindustrien så ville den gerne prøve kræfter med de lange distancer på passagerområdet. Her kommer hoteltoget nok i spil. Men hvad siger politikerne? Kunne godt forestille mig at der er mange nationale hensyn der skal tages. Anlæg af banen igenem ørken, ustabile områder, en storm kan vælte et tog ude i ingenting - her tænker jeg på naturen - ligesom politiske ustabile områder. Det lyder måske lidt vild fra min side men en tidshorisont på 50 - 100 år så kører der tog på de rigtig lange distancer.

Avatar

Made in copyshop China..........

af BoergeOf61, Randers C, 22/7 2014, 18:30 (3558 dage siden) @ Kuscheltier58

Jeg formoder at såfremt det stod til togindustrien så ville den gerne prøve kræfter med de lange distancer på passagerområdet. Her kommer hoteltoget nok i spil.

Der kører i forvejen hoteltog bl.a. mellem Paris og Moskva via Berlin og Nice - Moskva via Wien.
Bombardiers Zefiro findes også som nattog.

Men hvad siger politikerne? Kunne godt forestille mig at der er mange nationale hensyn der skal tages.

Afhængig af lande skal der nok også tages økonomiske hensyn. En økonomisk ulempe ved nattog er deres lave udnyttelsesgrad forstået på den måde, at de kun benyttes på få afgange og har mindre kapacitet end tilsvarende vogne med siddepladser.

Anlæg af banen igenem ørken, ustabile områder, en storm kan vælte et tog ude i ingenting - her tænker jeg på naturen - ligesom politiske ustabile områder.

Ørkener må bl.a. arabiske lande og USA forsøge sig med. De fleste politiske ustabile områder har jernbanenet i forvejen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak