Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Amsterdam/holland spg (Generelt)

af glade-koege ⌂, køge, 26/7 2014, 15:51 (3561 dage siden)

Når man køre med regional/intercity fra amsterdam arena til schipool er man fra zuid ved at bygge ekstra broer og nye spor, nogen som ved hvad man bygger til?

Er vel ikke den nye metro linje her?

Amsterdam/holland spg

af Fysikeren, 26/7 2014, 21:05 (3561 dage siden) @ glade-koege

Man er ved at anlægge en ny metrolinje fra Nord/Noord til Syd/Zuid i Amsterdam. Så kan vel passe meget godt med, at det er den du har set.

Amsterdam/holland spg

af Lars Kongshøj, 26/7 2014, 23:45 (3560 dage siden) @ glade-koege

Når man køre med regional/intercity fra amsterdam arena til schipool er man fra zuid ved at bygge ekstra broer og nye spor, nogen som ved hvad man bygger til?

Er vel ikke den nye metro linje her?

Amsterdam Arena betjenes vel ikke fast, ikke med ic, og ikke mod Schiphol?

NZL-metroen skal vist ende på Amsterdam RAI, men det kan da være at man bygger et forbindelsesspor til den eksisterende "metro" (sneltram), og det vil nødvendigvis være mellem RAI og Zuid.

Fortæl gerne mere.

Amsterdam/holland spg

af Lars Kongshøj, 26/7 2014, 23:53 (3560 dage siden) @ Lars Kongshøj

NZL-metroen skal vist ende på Amsterdam RAI, men det kan da være at man bygger et forbindelsesspor til den eksisterende "metro" (sneltram), og det vil nødvendigvis være mellem RAI og Zuid.

En hånlig rettelse af mig selv: Stækningen bruges ikke kun af sneltram, men også af metroen fra Isolatorweg.

Men stadig, uddyb gerne...

Amsterdam/holland spg

af esni, Frederikssund, 27/7 2014, 09:44 (3560 dage siden) @ Lars Kongshøj


Amsterdam Arena betjenes vel ikke fast, ikke med ic, og ikke mod Schiphol?

Amsterdam Arena er et betydeligt knudepunkt på strækningen fra Utrecht til Amsterdam, og jeg mener også en del IC tog standser der.

Der er vist endda direkte IC tog fra Utrecht til Schiphol,

Avatar

Amsterdam/holland spg

af BoergeOf61, Randers C, 27/7 2014, 10:41 (3560 dage siden) @ esni

Der er vist endda direkte IC tog fra Utrecht til Schiphol,

Det har du ret i.

[image]

Amsterdam/holland spg

af steenth, 27/7 2014, 10:59 (3560 dage siden) @ esni


Amsterdam Arena betjenes vel ikke fast, ikke med ic, og ikke mod Schiphol?


Amsterdam Arena er et betydeligt knudepunkt på strækningen fra Utrecht til Amsterdam, og jeg mener også en del IC tog standser der.

Det gør det.

Der er vist endda direkte IC tog fra Utrecht til Schiphol,

Holland har et hav af IC-linjer, hvor de fleste kører hver halve time. Og der er ikke mulighed for pladsreservation og afstandene er relativ korte. Maastricht-Amsterdam tager 2½ som er en af de lange afstande...

Amsterdam/holland spg

af Lars Kongshøj, 27/7 2014, 11:23 (3560 dage siden) @ esni


Amsterdam Arena betjenes vel ikke fast, ikke med ic, og ikke mod Schiphol?


Amsterdam Arena er et betydeligt knudepunkt på strækningen fra Utrecht til Amsterdam, og jeg mener også en del IC tog standser der.

Der er vist endda direkte IC tog fra Utrecht til Schiphol,

Beklager, så er jeg ikke helt opdateret. Tidligere var Arena en lejlighedsstation, som også blev brugt i nødsituationer, når tog skulle omledes via Diemen.

Men ja, der går vist direkte tog Utrecht-Schiphol.

Hvordan ser toggangen Rotterdam Utrecht ud nu? Det er mit indtryk at de har ændret den efter den "nye" forbindelse Rotterdam-Den Haag.

Amsterdam/holland spg

af steenth, 27/7 2014, 11:36 (3560 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hvordan ser toggangen Rotterdam Utrecht ud nu? Det er mit indtryk at de har ændret den efter den "nye" forbindelse Rotterdam-Den Haag.

Det er ikke enkelt at svare på... men her er et kort over Intercity i 2013. Klik på den for en større udgave...

[image]
Intercitynet NL 2013 [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], af Classical geographer (Eget arbejde), fra Wikimedia Commons

Metro med 2 strøm systemer

af glade-koege ⌂, køge, 27/7 2014, 18:48 (3560 dage siden) @ glade-koege

Man har også flere slags vogne på metroen, alt fra den nye med aircon og lys i siden mv, det ser fest ud på central når hele siden lyser grøn. Og så til de første vogne fra 1977 mener jeg at ha læst, de er godt nok varme om sommeren, rene metal kasser.

Men på det meste af banen køre med på 3 spor strøm, men noget af m53 mener jeg køre med pantograf da man fletter ind på den alm bane noget af vejen.

M50/51 var ikke i drift da vi var dernede...(spor arbejde?)

Amsterdam/holland spg

af glade-koege ⌂, køge, 27/7 2014, 18:49 (3560 dage siden) @ glade-koege

Et billed af det nye tog[image]

Godstog på arena

af glade-koege ⌂, køge, 27/7 2014, 18:50 (3560 dage siden) @ glade-koege

Fanget dette togsæt, kørte mange godstog igennem om dagen[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak