Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Liv i Amagerbanen i lørdags (Generelt)

af Peter Kristensen @, København, 28/7 2014, 19:28 (3532 dage siden)

[image][image]

Liv i Amagerbanen i lørdags

af Jimmy, 28/7 2014, 20:43 (3532 dage siden) @ Peter Kristensen

Meget pæn skinneckel :-D

Liv i Amagerbanen i lørdags

af Rask Ingemann Lambertsen, 28/7 2014, 22:04 (3532 dage siden) @ Peter Kristensen

Jeg var også lige en smut forbi.

Det ryddede stykke ligger på nordsiden af Uplandsgade et sted mellem Laplandsgade og Prags Boulevard. Jeg ankom gående vestfra ad en sti langs banen og blev mødt af dette syn:
[image][image]

Nærbilleder af den ene skinnecykel. Læg mærke til, at hjulene i venstre side har flange på både inderside og yderside.
[image][image]

Et kig østpå fra det røde banner (dvs. med Uplandsgade til højre), med begge skinnecykler ude at køre i det fjerne:
[image]

Her er jeg gået så langt mod øst, at man skimte den østlige ende (første billede) og lige ane den vestlige ende (andet billede).
[image][image]

Banen er ikke så overbegroet i den østlige del.
[image][image]

Her er så den østlige "endestation". Bygningerne midt for i baggrunden ligger på den anden side af Raffinaderivej, Kløvermarken ligger skråt bagud mod venstre og vejen til højre er Prags Boulevard. Skinnecyklerne kan ikke passere sporskifter, så turen slutter her, hvor banen deler sig for dels at fortsætte ligeud (i billedets retning) mod Prøvestenen og dels at krydse Prags Boulevard og fortsætte i en kurve mod højre mellem Holmbladsgade og Ved Amagerbanen, venstre om den sorte bygning til højre i billedet. Jeg ved ikke, om der stadig er spor på den anden side af Raffinaderivej og Prags Boulevard.
[image]

I den anden retning er bevoksningen mere omfattende. Desuden krydser en asfalteret cykel- og gangsti banen et stykke væk. Man kan lige ane det blå skilt, hvis man kigger langs med stien.
[image]

Længere mod vest skal der for alvor gang i haveredskaberne, hvis der skal køre noget igen. Her er dels et billede skråt på fra venstre og dels et billede lige på, så man kan se, hvor omfangsrigt sammensuriet af ukrudt, græs, buske og træer er. På dette sted ligger der iøvrigt et spor mere til højre for det på billedet.
[image][image]

Samme bevoksning set fra den anden side (dvs. fra vest). Sporet til højre i billedet er det samme som det, der ses oven for.
[image]

Jeg slutter af med nogle tilfældige billeder fra en hyggelig eftermiddag, som for mit eget vedkommende bød på min første køretur på en skinnecykel.
[image][image][image]

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Liv i Amagerbanen i lørdags

af Peter Kristensen @, København, 29/7 2014, 09:16 (3531 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Hej Rask, tak for de fede fotos og de detaljerede beskrivelser. Glæder mig!

DSB Q337

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak