Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra Tallinn, Riga og Vilnius (Generelt)

af Fwronah, 29/7 2014, 00:19 (3553 dage siden)

Nu har jeg i den sidste tid nydt billeder af bl.a. godstog i Esbjerg, Bramming og det øvrige sydlige Jylland samt billeder fra andre lande, og derfor tænker jeg at det var på tide at kvittere lidt med nogle billeder fra min netop afsluttede rejse til de baltiske hovedstæder Tallinn, Riga og Vilnius:

Først lidt fra Tallinns banegård, hvor der var elektrificerede spor såvel som uelektrificerede. Herunder ses et tog på et uelektrificeret spor:
[image]

Og den elektriske variant ses her:
[image]

Banegården bar kun præg af disse to togtyper. Mere mangfoldig var Rigas banegård.
På min fotodag rullede først et godstog/arbejdstog ind:
[image]
[image]

Ellers så jeg på diverse passagertog, og de er vist også glade for togsæt i Letland:
[image]
[image]
[image]

I Vilnius er der derimod både togsæt og vogne, der kan ses nærmere på:
[image]
[image]

Vilnius er nok den mest interessante by at se på tog i. Jeg fik desværre ingen billeder af godstog her, men vil man se meget lange godstog med mange russiske vogne, er Vilnius et besøg værd. Jeg går ud fra, at alle tre baltiske lande bruger bredspor?

Jeg skal naturligvis beklage, at jeg ikke går mere i dybden angående togenes litra mv.

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak