Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

To Hiort-Lorenzen-broer nordvest for Randers i dag (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/7 2014, 23:04 (3557 dage siden)

Hans Stückler har opdaget, at der er et eller andet i gang ved de to Hiort-Lorenzen broer nordvest for Randers.

Jeg var forbi i dag og jeg må indrømme, at det ser lidt spøjst ud. Broerne ligger forholdsvist tæt på hinanden (ca. 480 meter) og giver begge, som jeg bedømmer det, adgang for landmænd bosiddende sydvest for jernbanen til landbrugsarealer nordøst for banen.

I øjeblikket er man i gang med at lave en vejforbindelse mellem de to broer. Vejforbindelsen placeres nord for jernbanen, altså på den "fjerneste" side.

Hans Stückler gætter på, at den vestligste af de to broer efterfølgende skal lade livet.

Er der andre lokale, der har et bud? Selv ved jeg intet om projektet.

[image]
De to Hiort-Lorenzen-broer nordvest for Randers set fra vest mod øst. Forrest bro 21018 og i baggrunden bro 21016. Til venstre skimtes anlæg af den nye "forbindelsesvej". 29. juli 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

To Hiort-Lorenzen-broer nordvest for Randers i dag-edit

af jaer, 30/7 2014, 07:49 (3557 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af jaer, 30/7 2014, 08:23

Det er korrekt, at de to broer fjernes. Der etableres en ny bro, vist nok i stedet for den østligste af de to broer.

Så vidt jeg husker, sker det i september.

Tilføjelse:
Fandt lige denne tegning

/Jan

Avatar

To Hiort-Lorenzen-broer nordvest for Randers i dag-edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/7 2014, 19:23 (3557 dage siden) @ jaer

Det er korrekt, at de to broer fjernes. Der etableres en ny bro, vist nok i stedet for den østligste af de to broer.

Så vidt jeg husker, sker det i september.

Tilføjelse:
Fandt lige denne tegning

/Jan

Hej Jan

Tak for svaret. Jeg ledte lidt videre på Naturstyrelsens hjemmeside og fandt hele sagen, der med bilag kan ses her:

http://naturstyrelsen.dk/annonceringer/alle-annonceringer/2014/maj/nedlaeggelse-og-udsk...

Som man vil kunne læse sig frem til, er der tale om, at de to broer skal renoveres og at man i den anledning har fundet ud af, at det billigste vil være at rive begge broer ned og kun opføre én ny bro samt en forbindelsesvej.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

To Hiort-Lorenzen-broer nordvest for Randers i dag-edit

af KimC, 30/7 2014, 21:26 (3557 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som man vil kunne læse sig frem til, er der tale om, at de to broer skal renoveres og at man i den anledning har fundet ud af, at det billigste vil være at rive begge broer ned og kun opføre én ny bro samt en forbindelsesvej.

Det er næsten synd, for det er meget tidstypiske broer, og ganske pæne. Men de kan vel ikke holde evigt.

Avatar

To Hiort-Lorenzen-broer ved Randers og én ved Raakilde

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/7 2014, 22:17 (3557 dage siden) @ KimC

Som man vil kunne læse sig frem til, er der tale om, at de to broer skal renoveres og at man i den anledning har fundet ud af, at det billigste vil være at rive begge broer ned og kun opføre én ny bro samt en forbindelsesvej.


Det er næsten synd, for det er meget tidstypiske broer, og ganske pæne. Men de kan vel ikke holde evigt.

Det er lidt underligt. Alle Hiort-Lorenzen-broerne på strækningen Randers-Aalborg er fra ca. midten af 1930'erne til ca. midten af 1950'erne. De to aktuelle broer bærer begge årstallet 1938. For mig at se er disse to broer ikke i dårligere stand end alle de andre tilsvarende broer på strækningen; men en broingeniør vil måske være af en anden mening.

Broerne må begge kun bære 8 tons.

Et par andre Hiort-Lorenzen-broer på strækningen har fået de bærende jernbetonpiller erstattet at stålkonstruktioner. Det gælder f.eks. bro 21148, der er beliggende i km ca. 231,1 ved det tidligere Raakilde Sidespor. Broen bærer årstallet 1939.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Bro 21148 i km ca. 231,1 ved Raakilde Sidespor mellem Støvring og Ellidshøj set fra syd 20. juli 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

To Hiort-Lorenzen-broer ved Randers og én ved Raakilde

af Svend, 30/7 2014, 22:26 (3557 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke forklaringen - ud over broerne alder - er kørsel med højere hastighed (160 km/t og senere 200-250 km/t), elektrificering samt tungere og bredere vejkøretøjer.

--
Svend

Avatar

To Hiort-Lorenzen-broer ved Randers og én ved Raakilde

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/7 2014, 22:30 (3557 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som man vil kunne læse sig frem til, er der tale om, at de to broer skal renoveres og at man i den anledning har fundet ud af, at det billigste vil være at rive begge broer ned og kun opføre én ny bro samt en forbindelsesvej.


Det er næsten synd, for det er meget tidstypiske broer, og ganske pæne. Men de kan vel ikke holde evigt.


Det er lidt underligt. Alle Hiort-Lorenzen-broerne på strækningen Randers-Aalborg er fra ca. midten af 1930'erne til ca. midten af 1950'erne. De to aktuelle broer bærer begge årstallet 1938. For mig at se er disse to broer ikke i dårligere stand end alle de andre tilsvarende broer på strækningen; men en broingeniør vil måske være af en anden mening.

Broerne må begge kun bære 8 tons.

Et par andre Hiort-Lorenzen-broer på strækningen har fået de bærende jernbetonpiller erstattet at stålkonstruktioner. Det gælder f.eks. bro 21148, der er beliggende i km ca. 231,1 ved det tidligere Raakilde Sidespor. Broen bærer årstallet 1939.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Bro 21148 i km ca. 231,1 ved Raakilde Sidespor mellem Støvring og Ellidshøj set fra syd 20. juli 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Jeg retter lige mig selv: Broen har nummer 21146 og ikke nummer 21148.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Ny bro nordvest for Randers

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/1 2015, 22:17 (3377 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den gamle bro nr. 21016 i km 171,003 er revet ned og man har nu bygget en ny bro på stedet. Her er status onsdag den 21. januar 2015.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


[image]
Ny bro i km 171,003 mellem Randers og Svejstrup set fra sydøst onsdag den 21. januar 2015. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Geodatastyrelsen 1957-1976.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak