Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tråd om Århus.

af Aleksander, 2/2 2011, 06:26 (4826 dage siden)

Som Per tidligere skrev, så mangler der en lille tråd om jernbanen omkring Århus, som den var engang.
Jeg prøver med en forsigtig start, med lidt fotos af rangermaskiner på 1.ryg og 2.Plads omkring 1980.
[image][image][image]

En tråd om Århus.

af ole, 2/2 2011, 07:19 (4826 dage siden) @ Aleksander

Fint. Vi havde faktisk en tråd for n ylig (før jul), om Århus og spor 1 mm:-)

En tråd om Århus.

af Aleksander, 2/2 2011, 07:30 (4826 dage siden) @ Aleksander

Her er et par MZ III. tidspunktet er også omkring 1980.[image][image]

En tråd om Århus.

af Holger Cordtz, Kolding, 2/2 2011, 10:36 (4826 dage siden) @ Aleksander

Så vil jeg da også lige komme med et par billeder fra
Århus.

Mvh
Holger Cordtz

[image]
MZ 1401 med IC på vej ind til Århus H den 6/7-87 Foto: Holger Cordtz

[image]
MZ'ere med hver sin IC'ere på vej ind og ud i Århus 24/6-88 Foto: Holger Cordtz

En tråd om Århus.

af Thomas, 18/4 2011, 18:41 (4750 dage siden) @ Aleksander

Det er ihvertfald taget før gasbeholderen på Dollerupvej sprang i luften,den ses i baggrunden.

En tråd om Århus.

af Georg Schmidt, 3/2 2011, 05:18 (4825 dage siden) @ Aleksander

Der var et godt fotosted derude ved post 1. Et par foto fra 1973.
[image]
[image]

En tråd om Århus.

af Svend Jensen, 3/2 2011, 05:42 (4825 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er nogle virkelig dejlige billeder, jeg vil meget gerne se flere! Fotostedet ved Post 1 (går ud fra det er det jeg kalder et kontroltårn, fordi jeg ikke er så godt inde i de rigtige termer?) er der stadig, men posten er der ikke længere (?).

En tråd om Århus.

af Georg Schmidt, 3/2 2011, 07:00 (4825 dage siden) @ Svend Jensen

Hej Svend
Som du jo nok har fundet ud af, holder jeg meget af lokomotivtrukne tog. Det skal dog ikke afholde mig fra at erklære, at IC 3 er det bedste tog DSB nogensinde har haft. Post 1 i Århus styrede signalerne til og fra Brabrand og Hasselager samt adgangen til rangerbanegården. Posten blev nedrevet i forbindelse med det nye elektroniske anlæg i 1998. En fremragende beskrivelse af det gamle Århusanlæg finder du i "Jernbanen" nr. 5, Oktober 2010. Lige et par stykker mere fra 70'erne.
[image]
MA 465 passerer post 1, i øvrigt den der fik ny vognkasse efter Odense.
[image]
[image]
MZ 1407 på vej ind på rangerbanegården fra godsankomstsporet.
[image]
[image]
MZ 1410 kører sydpå med 2082.

En tråd om Århus.

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 3/2 2011, 08:15 (4825 dage siden) @ Georg Schmidt

- Åh ja det var ude ved Post 1 at jeg fik næsten alt min viden om tog, jeg har vel nok tilbragt mange ungdomsår derude.

Set MHere trække stammer op ad rangerbjerget og så stødrangere de forskellige vogne ned i spor 401-407, og når de så rendte på hundene nede i sporene eller ramlede ind i en stamme der holdte der i forvejen så kunne man høre det over hele Kongsvang.

Og også se når de forskellige Godstræk kom ind både syd og Nordfra det var stedet aldeles glimrende til.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

En tråd om Århus.

af Krüger, 3/2 2011, 09:35 (4825 dage siden) @ mhv_vsvt

Her er det omtalte fotosted, set fra Langenæs Allé.
Det er iøvrigt tog 333, Årstal ukendt
[image]

En tråd om Århus.

af jmp, 3/2 2011, 09:37 (4825 dage siden) @ Krüger

Det må være 332.

Jan

En tråd om Århus.

af Krüger, 3/2 2011, 09:53 (4825 dage siden) @ jmp

Det er muligt, men hvorfor tror du at det er 332?

En tråd om Århus.

af Hansi, 3/2 2011, 10:01 (4825 dage siden) @ Krüger

Et godt gæt er at det er togets retning mod syd som afgør nummeret :-)

Hansi

En tråd om Århus.

af Krüger, 3/2 2011, 10:08 (4825 dage siden) @ Hansi

Ja, tommelfingerregelen med at lige numre kører sydpå kender jeg godt, men der er eksempler på det modsatte.
Jeg har skrevet tog 333 bag på billedet, men ikke noget årstal. Måske har en lærer stillet et utidigt spørgsmål til mig og jeg har så glemt at skrive resten....

En tråd om Århus.

af Holger Cordtz, Kolding, 3/2 2011, 11:46 (4825 dage siden) @ Krüger

Fandt lige dette foto's fra samme sted, dog en del år senere, af posttoget.
Samt et fra ringgadebroen, hvor man kan se stedet, hvis jeg ikke husker galt
blev kaldt "bjerget".
Sidste gang jeg var der, var det noget groet til.

Mvh
Holger Cordtz

[image]
MZ 1416-1421-MY 1155-P-Pbm i Ar den 8/10-96 Foto: Holger Cordtz

[image]
VLTJ MX 26+ØSJS Mx 41+MY 1110(PBS) og 202020 bagved den 12/5-99
Foto: Holger Cordtz

En tråd om Århus.

af jmp, 3/2 2011, 12:00 (4825 dage siden) @ Krüger

Ifølge køreplanen hed toget til Köln 332 og toget fra Köln 333. Toger på billedet er på vej mod syd.

Jan

En tråd om Århus.

af Krüger, 3/2 2011, 13:45 (4825 dage siden) @ jmp

Fint nok, så fik vi det opklaret, tak for det.

En tråd om Århus.

af Krüger, 3/2 2011, 14:32 (4825 dage siden) @ Krüger

En nostalgisk detalje.....[image]

En tråd om Århus.

af Georg Schmidt, 3/2 2011, 14:50 (4825 dage siden) @ Krüger

Første IC tog ankommer til Århus den 26/5 1974, det var IC 113 med MY 1140 som trækkraft. Det virkede i starten som om man havde gjort mest for at få malet 1. klasses vognene.:-D
[image]
[image]
[image]

Avatar

En tråd om Århus.

af Per Hauberg, 3/2 2011, 20:05 (4824 dage siden) @ Georg Schmidt

Det ser godtnok ud til, der er kunder i butikken - OOgg dog: På midterste billede Lis og Vagn Moestrup har ikke givet meget for billetten, -og er det Rolsted med solbriller t.v. Men hva' laver dog Bischoff dér - hun var da på fragtgodset på den tid af dagen... Det myldrer jo med gratister :-P

En tråd om Århus.

af Georg Schmidt, 3/2 2011, 20:21 (4824 dage siden) @ Per Hauberg

Gerner står længere fremme ved flaget, Moestrup må være omkring 83 i dag og er det ikke en vis Vejle H ovre ved 1 kl vognen?:-P

Avatar

En tråd om Århus.

af Per Hauberg, 3/2 2011, 20:51 (4824 dage siden) @ Georg Schmidt

Minsandten, ja - Gerner ragede også op dengang.
Men skulle VejleHansen godtnok have været så tyndhåret allerede dengang...
I fald det er ham, må vi vel også kende damen ved siden af - men der er ikke noget, der ringer umiddelbart. Sagen bør ubetinget sendes i udvalg !

En tråd om Århus, og en lille sønderjydsk sytråd

af Ove Nygaard @, Fredericia, 4/2 2011, 05:59 (4824 dage siden) @ Per Hauberg

Det ser godtnok ud til, der er kunder i butikken - OOgg dog: På midterste billede Lis og Vagn Moestrup har ikke givet meget for billetten, -og er det Rolsted med solbriller t.v. Men hva' laver dog Bischoff dér - hun var da på fragtgodset på den tid af dagen... Det myldrer jo med gratister :-P

Ja, men hov, hov, Per, du kan da godt huske, at gdr Povl Hjelt (1970-1981) havde beordret samtlige chefer/ledere på "synlig ledelse" (i dag, hvor cheferne ikke er så kendte hedder det "undercover") for at overvåge, at K74 kom godt i gang. Der er ingen tvivl om, at Gunnar Taudorff også befinder sig et eller andet sted i mylderet, men da det var et "P/T-ansvarsområde", er den ellers meget synlige flg formentlig forblevet hjemme på sin pind på godsterminalen i Skovgaardsgade.:-)
Selv befandt jeg mig "et eller andet sted i Sønderjylland (syd for Kongeåen)" sammen med den kendte Århus-dreng, Svend Aage Rothmann, flt i do Pa fra 01.04.1973, for at overvåge K 74, selv om det gik knap så vildt til, som på Århus H.:-D

Bedste hilsener

Ove

En tråd om Århus, og en lille sønderjydsk sytråd

af Georg Schmidt, 4/2 2011, 06:16 (4824 dage siden) @ Ove Nygaard

Tak til Ove for uddybende kommentar, der er flere ting der falder på plads. Der skete jo også ting og sager på perron 1 ved tog 148 med musik og det hele. Henry overvåger situationen fra den kære kiosk, hvori man har tilbragt så mange timer især på nattens listevagt.;-)
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

En tråd om Århus, og en lille sønderjydsk sytråd

af Krüger, 4/2 2011, 07:13 (4824 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg, den klokke der hænger til venstre for, hvad brugte I den til...?

En tråd om Århus, og en lille sønderjydsk sytråd

af Georg Schmidt, 4/2 2011, 09:10 (4824 dage siden) @ Krüger

Hej Krüger
Klokken på kiosken har ikke været brugt i min tid og sikkert heller ikke længe før.
Vi kunne godt få togene til at køre uden den.:-D
Nærmere vil jeg tro, at den har været brugt noget i stil med det system for udkald til de rejsende vi brugte i kioskens senere år. Man kunne også forestille sig tilkaldelse af en drager, men det tror jeg nu ikke på. Der var i øvrigt også en "dragerknap" på hver side af kiosken jfr billedet. Inde i kiosken havde vi på væggen et tableau hvor vi kunne tænde forskellige destinationer (Grenå, Havn, Fredericia osv), og samtidig tændte så et tilsvarende skilt over nedgangen oppe i hallen. Nede til højre er et skilt "klokke", den kontakt trykkede vi nogle gange på så lød en klokke oppe i hallen og folk vidste, at nu var der afgang. I boksene under klokken kunne den fungerende stationsbestyrer med en nøgle tænde det grønne afgangslys over det spor han nu ville sende toget fra efter aftale med posten ude ved frederiksbroen. Det var før computerens tid, men vi havde helt styr på, hvad der skulle tændes og slukkes, det er jo ikke altid computeren kan leve op til det.:-D :-D

En tråd om Århus, og en lille sønderjydsk sytråd

af Georg Schmidt, 4/2 2011, 09:16 (4824 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg glemte et par billeder. Dragerskilt og udkaldstableau i perronkiosk 1 på Århus H
[image]
[image]

Vh
Georg

En tråd om Århus, og en lille sønderjydsk sytråd

af Krüger, 4/2 2011, 09:31 (4824 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg
Mange tak for svaret, det var meget interessant at læse om.
Mvh
Lek

En tråd om Århus, og en lille sønderjydsk sytråd

af Ove Nygaard @, Fredericia, 4/2 2011, 07:34 (4824 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak til Ove for uddybende kommentar, der er flere ting der falder på plads. Der skete jo også ting og sager på perron 1 ved tog 148 med musik og det hele. Henry overvåger situationen fra den kære kiosk, hvori man har tilbragt så mange timer især på nattens listevagt.;-)
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

Ja,sådanne billeder sætter gang i mange "banesjæle", bemærk, at den brune, "demokratiske" uniformering ikke er slået helt igennem endnu, bl. a. er Jernbaneorkestret iført "den gamle" uniform. :-)

Ove

En tråd om Århus, og en lille sønderjydsk sytråd

af Torben Villumsen, Odder, 6/2 2011, 06:19 (4822 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.

Mange tak for de flotte billeder du leverer her i forummet.
I forbindelse med bygning af en model af en del af Århus H, bl. perronhallen, er jeg på jagt efter billeder taget nede i perronhallen, af bl.a. det flotte billede der var i gavlen (ved Bruunsbro). Andre billeder fra Århus H, især ude fra har interesse.

Hilsen

Torben Villumsen
Odder
famvillumsen50@gmail.com

En tråd om Århus, og en lille sønderjydsk sytråd

af Georg Schmidt, 6/2 2011, 06:55 (4822 dage siden) @ Torben Villumsen

Tog 105 lige ankommet til Århus H, MZ holder stadig med forstærkningsvognen, der i 1974-75 mange gange var en vinrød.
[image]
[image]
70'er stemning spor 4 Århus H
[image]
70'er stemning på Århus H, det er 2. pladsmaskine MH 312 der holder tilhøjre.

Avatar

Fungerkiosk / perronkiosk Aarhus H perron 1

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/6 2014, 20:00 (3606 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Kære Georg

I tirsdags stødte jeg på sagsakterne vedrørende fungerkiosken på Aarhus H på Landsarkivet for Nørrejylland. Jeg har ikke affotograferet sagsakterne, men et hurtigt kig afslørede, at der bl.a. lå bygningstegninger m.v. i sagsomslaget.

Sagsakterne ligger i kasse TTDSB-100A BB-934.

Bedste hilsner

Thomas

[image]
Sagsomslag sagsakter vedrørende fungerkiosk Aarhus H. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-934/Thomas Boberg Nielsen.

Fungerkiosk / perronkiosk Aarhus H perron 1

af Georg Schmidt, 5/6 2014, 21:38 (3606 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Jeg siger så mange tak, billedet af kiosken vækker minder. Det var den 26/5 første dag i K 74, der i disse dage er aktuelt i forbindelse med bogen om Povl Hjelt. Vi havde lige modtaget IC 113 i spor 5 under stor festivitas, og da han var kørt rykkede jernbaneorkestret over på perron 1 og spillede ved IC 148.

[image]

Den gamle fungerkiosk på perron 1 var i drift frem til den 10/10 1983 klokken 9.00, hvor funktionerne rykkede ud i den nye bygning uden for perronhallen. Den 19/10-83 flyttede "hovedvagten", der hidtil havde haft lokaler bag det gamle billetkontor i forhallen ned i den nye bygning nu som inspektionskontor. Den gamle kiosk blev nedrevet og fjernet i dagene 22-25 november 1983.

Mvh
Georg

Avatar

Fungerkiosk / perronkiosk Aarhus H perron 1

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/9 2014, 08:05 (3491 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]


Kære Georg

I tirsdags stødte jeg på sagsakterne vedrørende fungerkiosken på Aarhus H på Landsarkivet for Nørrejylland. Jeg har ikke affotograferet sagsakterne, men et hurtigt kig afslørede, at der bl.a. lå bygningstegninger m.v. i sagsomslaget.

Sagsakterne ligger i kasse TTDSB-100A BB-934.

Bedste hilsner

Thomas

[image]
Sagsomslag sagsakter vedrørende fungerkiosk Aarhus H. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-934/Thomas Boberg Nielsen.

Og der ligger flere sagsakter om udvidelse af perronkiosken i TTDSB-100A BB-1074.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

En tråd om Århus.

af Per Hauberg, 3/2 2011, 20:05 (4824 dage siden) @ Krüger

Nu er det så 330, der er skiltet for :-)

En tråd om Århus.

af Krüger, 4/2 2011, 14:33 (4824 dage siden) @ Krüger

Nyleveret ME 1501 på indtroduktionstur.[image]

En tråd om Århus.

af Svend Jensen, 4/2 2011, 15:03 (4824 dage siden) @ Krüger

Tak for alle Jeres billeder! I bliver bare ved så længe I gider ikke? Jeg synes det er vildt spændende! Der er vel nok meget jeg er gået glip af!

En tråd om Århus.

af Krüger, 5/2 2011, 07:19 (4823 dage siden) @ Svend Jensen

Flotte billeder. Synes lige at vi skal have et fra Banegårdshallen, fra dengang de små kiosker lå rundt omkring og billetkontoret lå lige indefor, til højre for hovedindgangen. I hallen hvor nedgangene til perronerne er, kunne man dengang se ud over Østlige Plads. Det er der hvor billetkontoret nu er placeret.[image]

En tråd om Århus.

af Krüger, 6/2 2011, 14:49 (4822 dage siden) @ Krüger

Her er et foto af en lidet berømt bygning, men langt fra en uvæsentlig bygning på 1. ryg.
[image]

En tråd om Århus også havnen

af Søren Nygaard, 4/2 2011, 18:11 (4823 dage siden) @ Krüger

Sikke mange dejlige billeder der er kommet frem i denne tråd.
Dog syntes jeg der mangler nogle billeder fra havnen, hvor man ofte kunne se mere "farverige" vogne.

[image]
2x Statoil på havnen 1986


[image]
2x Århus Oliefabrik på havnen 1985.

De var vist udrangeret på dette tidspunkt.


[image]
MH 348 på havnen 1986

En tråd om Århus også havnen

af Svend Jensen, 5/2 2011, 09:57 (4823 dage siden) @ Søren Nygaard

Lækre havnebilleder. Der sker jo faktisk lige næsten intet på jernbanen på Århus havn for tiden. Der er Mærsktogene 3 gange om ugen og så fiskemelstoget fra Skagen og det er det. Det er vel 1/20 del af kapaciteten der udnyttes sådan ca. på den helt spritnye havnebane med helt nye signaler, der først netop er kommet i drift indenfor det seneste år.

En tråd om Århus også havnen

af ole, 5/2 2011, 14:52 (4823 dage siden) @ Søren Nygaard

men hvad er deregentlig nu tilbage af havnebanen? (bortset fra Grenåbanen)

En tråd om Århus også havnen

af Krüger, 5/2 2011, 15:22 (4823 dage siden) @ ole

Containerterminalen på Nordhavnen er flyttet ud i nye omgivelser og er blevet lagt sammen med APM. Den er placeret i den sydlige del af havnen og der er blevet etableret nye spor der ud og en ny broforbindelse, så man slipper for at skulle slække alle koblingerne, som det var nødvendigt førhen, på grund af en ekstrem skarp kurve udenom Midtkraftgrunden.
Den nye terminal håndterede i 2009, cirka 500.000 containere.

En tråd om Århus også havnen

af ole, 5/2 2011, 15:29 (4823 dage siden) @ Krüger

ok. så der er stadig aktivitet. Er dette nye anlæg så det eneste tiloversblevne?
(jeg er jo ikke lokal kendt)

En tråd om Århus også havnen

af Krüger, 5/2 2011, 15:34 (4823 dage siden) @ ole

Der er sket meget, men jeg har fundet et link til en god hjemmeside, med masser ar billeder.
Rigtig god fornøjelse, der er nok at se på.
http://fotokeld.dk/Havn.htm

Avatar

En tråd om Århus også havnen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/8 2011, 23:34 (4618 dage siden) @ Søren Nygaard

Sikke mange dejlige billeder der er kommet frem i denne tråd.
Dog syntes jeg der mangler nogle billeder fra havnen

Jeg kan bidrage med et gammelt postkort, der angiver stedet til at være "Aarhus, Søbanegården". Men der er vel tale om Aarhus Havnestation? Postkortet er udateret.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

En tråd om Århus også havnen

af Georg Schmidt, 29/8 2011, 00:06 (4618 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er DFDS-terminalen, og så holder der vist en NSU knallert ved 3'erens stoppested.:-D

Avatar

En tråd om Århus også havnen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/8 2011, 00:17 (4618 dage siden) @ Georg Schmidt

Sikke mange dejlige billeder der er kommet frem i denne tråd.
Dog syntes jeg der mangler nogle billeder fra havnen

Jeg kan bidrage med et gammelt postkort, der angiver stedet til at være "Aarhus, Søbanegården". Men der er vel tale om Aarhus Havnestation? Postkortet er udateret.

[image]

Det er DFDS-terminalen, og så holder der vist en NSU knallert ved 3'erens stoppested.:-D

Kære Georg

Tak for det. Så fik vi det opklaret. I øvrigt "et noget trist postkort" at se på, når man tænker på, at det skulle bruges som en hilsen "til dem derhjemme", så de kunne se, hvilket "pragtfuldt" sted, man var på ferie.

Jeg er i øvrigt ikke helt med på, hvor DFDS-terminalen lå i forhold til Aarhus Havnestation. Men det ser ud som om, man har kunne køre tog direkte til DFDS-terminalen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

En tråd om Århus også havnen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/8 2011, 01:02 (4618 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sikke mange dejlige billeder der er kommet frem i denne tråd.
Dog syntes jeg der mangler nogle billeder fra havnen

Jeg kan bidrage med et gammelt postkort, der angiver stedet til at være "Aarhus, Søbanegården". Men der er vel tale om Aarhus Havnestation? Postkortet er udateret.

[image]

Det er DFDS-terminalen, og så holder der vist en NSU knallert ved 3'erens stoppested.:-D


Kære Georg

Tak for det. Så fik vi det opklaret. I øvrigt "et noget trist postkort" at se på, når man tænker på, at det skulle bruges som en hilsen "til dem derhjemme", så de kunne se, hvilket "pragtfuldt" sted, man var på ferie.

Jeg er i øvrigt ikke helt med på, hvor DFDS-terminalen lå i forhold til Aarhus Havnestation. Men det ser ud som om, man har kunne køre tog direkte til DFDS-terminalen.

Jeg fandt et oversigtskort i Vingehjulet, 15. årgang, nr. 3, 10. november 1957. Men når jeg kigger på oversigtskortet, kan jeg da godt blive i tvivl om, om det ganske korte "udtræksspor" har været anvendt til ekspedition af personførende tog i forbindelse med DFDS-terminalen.

I Vingehjulet anvendes i øvrigt ordet "Søbanegården".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

En tråd om Århus også havnen

af Georg Schmidt, 29/8 2011, 01:11 (4618 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas
Du har lige fundet et oversigtskort kan jeg se, så ikke nødvendigt med forklaring. Her et par fotos som jeg har en del af fra området.
[image]
H P Prior ved DFDS-terminalen og Prs Elisabeth ved havnestationen 1970.
[image]
C F Tietgen ved terminalen 1969.
Mvh
Georg

Avatar

Strøtanker omkring rejser ud af Aarhus dengang og nu

af Per Hauberg, 3/2 2011, 20:47 (4824 dage siden) @ jmp

I 1972 - tog 332: Direkte vogne Ab-Köln Hbf

Ar af 09,15
Hmb an 14,54, af 15,05
Køln an 19,45

Rejsetid 1972:
10:30 Ingen skift og en BR 01 trak os over Kieler-Kanalen :-P

Rejsetid 2011:
08:54 Eet skift men ICE-TD Ar-Hmb og Hmb-Köln en herlig, gammel stamme fra dengang, Ruder Konge var vognfordeler.

Hvad man synes bedst om, må være en smagssag, jvf. debatten forleden om togsæt contra lokomotivtrukne tog ;-)


Ved skift i på Hamburg Hbf (i 1972) kunne man være i Hoek kl 22,43 og på Liverpool Street Station næste morgen kl 09,15 - Og det har ikke en snus med VLTJ at gøre !

Tilsvarende tilbud via Esbjerg sagde Ar af 14,21 (330) Liverpool Str. an næste dag kl 13,34 -Ikke den store forskel

I 2011 skal man via Bruxelles og gennem røret i dyre domme for at komme en tur i Empire på Leicester Square. -Det er sgu besværligt at komme i biffen nu til dags !
Rejsetiden kan svinge fra 16½ til 25 timer - antallet af skift fra 5 til 8 imod 4 i 1972 (incl til/fra færge), og den hurtigste forbindelse inkluderer regionaltog Ar-Fa midt om natten ! Turen med Eurostar koster noget mere end bedste køje hos DFDS - til gengæld er stewardessens frokost very nice - men det var morgen buffet'en på Winston Churchill også. -Igen en smagssag. Men rejsetidsgevinsten 2011 contra 1972... UHA - den er ikke heldig.

Tip: Man k a n også nøjes med en tur lidt ud ad Odderbanen, hvis man skal i biffen - men jeg skal jo ikke gøre reklame....

Avatar

En tråd om Århus.

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/4 2011, 22:52 (4749 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Svend
Som du jo nok har fundet ud af, holder jeg meget af lokomotivtrukne tog. Det skal dog ikke afholde mig fra at erklære, at IC 3 er det bedste tog DSB nogensinde har haft.

Hørt, hørt! Er fuldstændig enig, Georg.
IC/4 Fiat Punto'en vil uden tvivl blive en dårlig erstatning for IC/3 i InterCity- og Lyntogstrafikken. IC/3 virker ganske enkelt meget mere solid og bedre skruet sammen end IC/4.
Men bortset fra det, så boede jeg faktisk i Århus i 1990-1994 og tog en del billeder i den periode, bl.a. af de dengang nye IC/3-tog, men også af de GM'ere, MH'er m.fl., som var i drift dengang, eller som var i Århus til reparation eller som blot var henstillet.
Jeg vil lige prøve at grave nogle af dem frem fra gemmerne og vise dem i denne tråd.

En tråd om Århus.

af Georg Schmidt, 20/4 2011, 16:37 (4749 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten
Var lige ude at fotografere 75'eren her til aften i lyn 56. Hvor er det en fornøjelse at se sådan et tog køre op ad den 10 promille stigning til Hasselager med en 140-50 på klokken næsten lydløst. De skulle have bygget 200 sæt af dissse tog og så brugt dem til det hele. Det bedste sted i noget dansk tog er efter min mening mellemvognen i en IC 3, den noget lette gang i sporet til tider opvejes til fulde af den komfort man har med meget lav støjniveau samt altid pssende temperatur.
[image]
Nogle ting er forandret når man ser et 35 år gammelt billede fra Århus H. MZ 1414 holder klar til afgang i spor 5, togføreren står som om han beder til at vinduet bliver lukket op. Han bærer i øvrigt den meget karakteristiske "giftiggrønne" puld som de gik med i nogen tid. Der ses gamle perronvogne, affaldskurv og den fine ABh vogn med de store Wendler sugere på taget. Vognen kunne være en nittet, men det tror jeg nu ikke. Der er også sket en prisudvikling i chokoladekiosken, men derom senere.:-D
Mvh
Georg

En tråd om Århus.

af Per Sørensen @, 28/4 2011, 17:58 (4740 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej,

Ærgeligt! Var der ikke mere i tråden om Århus? Ingen rangerende Q maskiner på rangérbanegården eller havnen? Ingen startende godstog med H eller N maskiner?
Angående Post 1 er her et flot gammelt billede,som er neglet "från Ericssons arkiv hos Centrum för näringslivshistoria, där annat ej anges"
[image]

Det er næsten taget som nogle af jeres egne optagelser.
Det er fra DJKs linkside http://www.ekeving.se/ext/DK/ststlv/index.html

Der er meget at læse.

Venligst
Ped

En tråd om Århus.

af Georg Schmidt, 11/9 2011, 01:07 (4605 dage siden) @ Georg Schmidt

Her et billede taget fra ØM-siden (Filialværksted Mølleengen) og over mod rangerbanegården i foråret 1971.
[image]
Foruden at vis, at HHJ Y-Tog også kunne køre godstog ses og en række andre ting.
Øverst i billedet til højre ses en række kølevogne på et udtræksspor fra Henriksens ophuggerplads, som ses øverst til venstre ved de to hvide vogne. Øverst til venstre ses også post 2 (det gamle rangerrygsignal ses) der var en rangerpost med et elektromekanisk anlæg model 1912 som styrede de elektriske sporskifter nedenfor rangerryg 1 i vestenden af strækningsristen. Til højre ovenfor de hensatte MK/FK ses de to SU-signaler fra den gamle godsafgangsrist (den med de mange SU-armsignaler), signalerne forsvandt sidst i firserne i forbindelse med omlægning af godstrafikken til også at bruge ankomstristen som afgangsrist. Til venstre for SU-signalerne udfor Gklms-vognen set et underretningssignal der kunne vise tallene 5, 6 eller 7 alt efter om godstogene til ankomstristen skulle i spor 405, 406 eller 407. Dette signal erstattede de oprindelige TI-Signaler, signalet forsvandet midt i 70'erne.

Der ses også hensatte MK/FK-vogne i udtrækssporet fra spor 700. På tidspunktet for billedet var kun MK/FK sæt 675-676 i drift og kørte på strækningen Århus H-Skjern. Fra sommerkøreplanen 1971 blev alle MK/FK hensat, og den 2/7 1971 blev de alle flyttet til Odense for ophugning.

Pk-vognen foran er 5914.

[image]
Post 2 Århus rangerbanegård forår 1971.
Mvh
Georg

En tråd om Århus.

af Georg Schmidt, 11/9 2011, 10:50 (4605 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Århus rangerbanegård, hovedbremsen ved ryg 1, til højre bremsetårnet med uret og bagved post 2. Godsvognene blev her nedbremset til passende hastighed ind i strækningsristens spor. På pladsen var stativer med hemsko så personalet kunne standse vognene på rette sted og undgå tørning.
[image]
[image]
Det gamle rangerrygsignal hvor vingen midt i 70'erne blev erstattet af et brandgult blinksignal.
[image]
Den dobbeltsporede havnebane med rebroussement ved Åhavevej blev sikkert ikke benyttet så meget som forventet (det var lettere at køre direkte ad spor 500:-D )så højre havnespor var i rigtig mange år benyttet til hensættelse af udrangeret materiel. Til højre ses den føromtalte talviser samt det fremskudte signal for Århus H fra nord. Under bue nr. 2 fra venstre ses rangerbanegårdens kontorbygning som blev benævnt "den røde hytte" med det store AARHUS H skilt.
[image]
HHJ DL 10 med stort tog på vej mod Århus H ca 1978. Til venstre for DL 10 ses et særligt signal ved havnebanesporet. Et tilsvarende stod ved nedkørslen til havnebanen på rangerbanegården. Signalerne kunne vise rødt eller sort. Signalerne var forbundet til en drejekontakt ved rangerformandens plads i den røde hytte og skulle sørge for at undgå "klumpspil" ned i rebroussementet.
Mvh
Georg

Avatar

En tråd om Århus.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2011, 13:17 (4605 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Georg

Jeg gentager måske mig selv. Men: Det er fantastiske billeder, du viser. Og det viser endnu engang, at det er hverdagen, vi skal huske at fotografere. Det er alt det "almindelige", der om 40 år er allermest spændende at sidde og kigge på.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

En tråd om Århus.

af Torben Villumsen, Odder, 11/9 2011, 17:23 (4604 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej.

Sidst e billede af HHJ DL 10 med stort tog, er ikke en "dagligdags" oprangering, men er et særtog i forbindelse med Atommarchen fra Århus til Gyllingnæs. Det er returløb med tom materiel, med tak for lån.

m.v.h.

Torben V

En tråd om Århus.

af Georg Schmidt, 6/2 2011, 07:14 (4822 dage siden) @ Aleksander

Overbygningen til MZ 1451 hoolder klar foran A/S Frichs i Århus november 1976. Vognen blev rangeret hen over Vestre Ringgade og langs Carl Blochs Gade til Århus godsplads og derfra videre mod Sverige.
[image]
[image]
[image]

Avatar

En tråd om Århus.

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/4 2011, 00:38 (4749 dage siden) @ Georg Schmidt

Overbygningen til MZ 1451 hoolder klar foran A/S Frichs i Århus november 1976. Vognen blev rangeret hen over Vestre Ringgade og langs Carl Blochs Gade til Århus godsplads og derfra videre mod Sverige.
[image]

Denne vogn ligner da til forveksling de vogne, som også er nævnt i denne tråd:


[image]

Er denne vogntype baseret på undervogne af gamle S-togsvogne, eller husker jeg forkert desangående ?.
(Og desuden er der ikke meget info at finde om dem under 980.1 - hvis ellers det er denne vogntype, det drejer sig om ?).

En tråd om Århus.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/4 2011, 18:04 (4738 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hvis det er bogievognen Du mener er det en ex DSB Tgs, som var den største DSB 4-akslede bogiegodsvogn.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

En tråd om Århus.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/4 2011, 17:06 (4750 dage siden) @ Aleksander

I juni 1975 skulle jeg i egenskab af spejder i Kong Hans Trop i Aalborg på sommerlejr. Vi skulle sejle i kano Tørring-Silkeborg. Udrejsen fra Aalborg skete den 22. juni 1975. Vi ankom til Aarhus i spor 2. MZ 1410 trillede ned forpå for at trække os videre mod Vejle. Vi havde plads i den forreste vogn (B 077) ved afgang fra Aarhus og på billedet stikker spejderne hovederne ud.

Billederne er taget med et Kodak Pocket Instamatic, som jeg havde fået i konfirmationsgave

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Kodak_pocket_instamatic_100_%2...

Det var et lille og håndtérbart kamera. Men hvor er negativerne dog små!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Aarhus 22.06.1975. MZ 1410 i baggrunden er på vej ned i spor 2. Spejdere fra Kong Hans Trop i B 077. (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

[image]

Aarhus 22.06.1975. MZ 1410 i gammel bemaling klar til at afgå mod syd. (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

Avatar

En tråd om Århus.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 19/4 2011, 18:23 (4749 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I juni 1975 skulle jeg i egenskab af spejder i Kong Hans Trop i Aalborg på sommerlejr. Vi skulle sejle i kano Tørring-Silkeborg. Udrejsen fra Aalborg skete den 22. juni 1975. Vi ankom til Aarhus i spor 2. MZ 1410 trillede ned forpå for at trække os videre mod Vejle. Vi havde plads i den forreste vogn (B 077) ved afgang fra Aarhus og på billedet stikker spejderne hovederne ud.

Billederne er taget med et Kodak Pocket Instamatic, som jeg havde fået i konfirmationsgave

Hej Thomas

Håber ikke det bliver taget ilde op, men smuttede lige dine billeder gennem photoshop:

[image]
Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

[image]
Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

En tråd om Århus - Photoshop

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/4 2011, 18:31 (4749 dage siden) @ T. Rithmester

Håber ikke det bliver taget ilde op, men smuttede lige dine billeder gennem photoshop:

Hej Thomas

Du er tilgivet:-)

Jeg har været ved at undersøge priser på Photoshop (kald mig gammeldags, men jeg ønsker at betale for programmet). Men jeg synes, at prisen var meget høj. Men måske har jeg overset noget? Findes der en "light"-udgave af PS, der kan fjerne det grimme grønne skær, som mange gamle farvenegativer er belastet af?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

En tråd om Århus - Photoshop

af Henrik @, 19/4 2011, 18:37 (4749 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der findes et udvalg:

GIMP - Open Source - Koster gratis
Photoshop Elements - Lillebror men mange af de samme funktioner - koster ca.700kr.

Og der findes sikkert andre...

/Henrik

Avatar

En tråd om Århus - Photoshop

af T. Rithmester ⌂, Struer, 19/4 2011, 18:38 (4749 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Håber ikke det bliver taget ilde op, men smuttede lige dine billeder gennem photoshop:


Hej Thomas

Du er tilgivet:-)

Jeg har været ved at undersøge priser på Photoshop (kald mig gammeldags, men jeg ønsker at betale for programmet). Men jeg synes, at prisen var meget høj. Men måske har jeg overset noget? Findes der en "light"-udgave af PS, der kan fjerne det grimme grønne skær, som mange gamle farvenegativer er belastet af?

Vil tro at Photoshop Elements 9.0 til små 600 kr. ved download fra adobe kan gøre det samme.
Håber linket virker:
http://www.kortelinks.dk/?VZNQW

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

En tråd om Århus.

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/4 2011, 00:43 (4749 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Thomas

Håber ikke det bliver taget ilde op, men smuttede lige dine billeder gennem photoshop:

[image]
Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

[image]
Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

Det ser godt ud, Thomas.
Kan Photoshop også fjerne støv og ridser, som ses på Thomas' billeder ?. Så vidt jeg husker har Photoshop en bumsefjernerfunktion, så måske findes også en lignende funktion til at fjerne støv og ridser med ?.
Jeg har billeder liggende, som med tiden er blevet "rødforskudt" - kan Photoshop også gøre noget ved dét ?.

Avatar

En tråd om Århus. Meget OT

af T. Rithmester ⌂, Struer, 20/4 2011, 08:49 (4749 dage siden) @ Carsten B. Thomsen


Det ser godt ud, Thomas.
Kan Photoshop også fjerne støv og ridser, som ses på Thomas' billeder ?. Så vidt jeg husker har Photoshop en bumsefjernerfunktion, så måske findes også en lignende funktion til at fjerne støv og ridser med ?.

Det vil jeg da helt klart tro det kan. Men lige hvordan man gør, det ved jeg ikke :-(
Jeg bruger stort set kun ps til at gøre billeder mindre med, lidt at skyde gråspurve med kanoner ;-)

Jeg har billeder liggende, som med tiden er blevet "rødforskudt" - kan Photoshop også gøre noget ved dét ?.

Ige det vil jeg da helt klart tro, jeg har i dette tilfælde blot benyttet auto justeringer, og det fjerne med det samme de farvestik billederne måtte have. Jeg prøvede for sjovt at gøre det samme ved Thomas's super lækre farvebilleder fra Frederikshavn gamle station, og de blev i hvert fald lige så klare som disse billeder.
Men har du lyst, kan du da prøve at sende mig et billede, så skal jeg se om ps kan.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

ContecRailSvenska-lok

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak