Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad stod der på stiksporet? (Generelt)

af Kuscheltier58, Generelt, 17/8 2014, 05:50 (3539 dage siden)

Af en eller anden grund kan jeg ikke komme ind på tråden JERNBANEHISTORIE! Så derfor prøver jeg nu her at finde ud af noget JERNBANEHISTORIE.
Sommeren 1970 stiftede jeg bekendtskab med stationen i AB første gang. Husker at der mellem spor 1 og boligerne i Prinsensgade var et stikspor der endte ved Vesterbrobroen. På det spor der nogle damplokomotiver - hvilke? Håber at der her er nogle der kan hjælpe!!

Avatar

Hvad stod der på stiksporet?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/8 2014, 09:54 (3539 dage siden) @ Kuscheltier58

Af en eller anden grund kan jeg ikke komme ind på tråden JERNBANEHISTORIE! Så derfor prøver jeg nu her at finde ud af noget JERNBANEHISTORIE.
Sommeren 1970 stiftede jeg bekendtskab med stationen i AB første gang. Husker at der mellem spor 1 og boligerne i Prinsensgade var et stikspor der endte ved Vesterbrobroen. På det spor der nogle damplokomotiver - hvilke? Håber at der her er nogle der kan hjælpe!!

Jeg kan desværre ikke hjælpe med, hvad der stod på sporet. Men vi kan da kigge på en sporplan fra 5. januar 1961, hvor sporet er benævnt "Sneplov". Jeg har gennemset diverse sporplaner for at finde sporets nummer; men så vidt jeg kan finde ud af, har det aldrig haft noget nummer.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Udsnit sporplan Aalborg 5. januar 1961. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Hvad stod der på stiksporet?

af lolliken, 17/8 2014, 13:01 (3539 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det kan muligvis have været spor 18. Det blev hovedsagelig brugt af Ab.3.

Avatar

Hvad stod der på stiksporet?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/8 2014, 19:42 (3539 dage siden) @ lolliken

[image]
Udsnit sporplan Aalborg 5. januar 1961. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Det kan muligvis have været spor 18. Det blev hovedsagelig brugt af Ab.3

Det spor, der på ovenstående sporplan hedder spor 0, kom senere til at hedde spor 18. Sporstumpen (benævnt "Sneplov") nord for sporskifte 46 havde intet nummer.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Hvad stod der på stiksporet?

af lolliken, 17/8 2014, 20:16 (3539 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det spor der i dag benævnes spor 0 hed oprindeligt spor H fordi det blev benyttet af Hadsundbanen.
V. h. lolliken

Hvad stod der på stiksporet?

af Kuscheltier58, Generelt, 17/8 2014, 21:07 (3539 dage siden) @ Kuscheltier58

HHMM er ikke blevet klogere på hvad der stod på det spor. Til gengæld blev jeg klogere på AB`s spor. Det er det jeg kalder en sidegevinst!;-)Der må da være nogen her der kan huske hvilke maskiner der stod der ??

Hvad stod der på stiksporet?

af Børge Sundahl, 17/8 2014, 21:20 (3539 dage siden) @ Kuscheltier58

Jeg ved ikke om der stod lokomotiver på sporet, men så vidt jeg husker stod klimasneploven der

Børge

Hvad stod der på stiksporet?

af lolliken, 18/8 2014, 07:52 (3538 dage siden) @ Børge Sundahl

De omtalte spor har ikke været i brug til henstilling af dampmaskiner i min tid i Ab. (1959-1975)
V. h. lolliken

Hvad stod der på stiksporet?

af Ole M. Nielsen ⌂, 18/8 2014, 08:27 (3538 dage siden) @ Kuscheltier58

Jeg har kigget i Guldbæk's fotosamling og fundet følgende billeder.

[image]

[image]

[image]


På første billede kan man nederst se toppen af sneploven.
I baggrunden ses F 677 og E 966 ved maskindepotet.

På de to andre billeder er det E 966 som har over-vinteret på stiksporet.
Om der har stået andre/flere damplok på sporet ved jeg ikke.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Hvad stod der på stiksporet?

af Kuscheltier58, Generelt, 18/8 2014, 19:00 (3538 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Jamen er det ikke dejligt!!:-P Billedet fra den 19.10.70 vakte mange minder om min første lange togrejse!! Sådan så det nemlig ud da jeg passerede AB med tog i juni 1970!! TAK FOR HJÆLPEN!!!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak