Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Havneterminal i Esbjerg (Generelt)

af Jens V, 20/8 2014, 19:38 (3536 dage siden)

Så er der så småt gang i etableringen af sporene til den nye terminal på havnen i Esbjerg. Man er gået i gang med at fjerne sporene i den lille rist, der ligger, sådan cirka hvor de to nye spor skal lægges.

[image]

Der er tilsyneladende også leveret skinner til fornyelsen af sporet langs med Østre Havnevej/Toldbodvej.

Havneterminal i Esbjerg

af Richard Bruns, 20/8 2014, 22:18 (3535 dage siden) @ Jens V

Det er rart at se, at der sker noget positivt ved de vestjydske jernbaner....

For det er sgu ikke lige vores område hvor staten kaster miliarder efter jernbanen :(

Havneterminal i Esbjerg

af Cargoman, 20/8 2014, 22:31 (3535 dage siden) @ Richard Bruns

Kunne det tænkes at den kommende elektrificering også kommer til at dække den "nye" havnebane? Jeg tænker, at man derved sparer, at skifte til rangerlokomotiv, hvis der da stadig er sådan én i Esbjerg?
Det kunne det jo tænkes, at fremtidige godstog til Esbjerg Havn alligevel ville blive fremført med diesel, for at komme det sidste stykke ned på havnen trods elektrificering.

Havneterminal i Esbjerg

af Fysikeren, 21/8 2014, 12:16 (3535 dage siden) @ Cargoman

Kunne det tænkes at den kommende elektrificering også kommer til at dække den "nye" havnebane? Jeg tænker, at man derved sparer, at skifte til rangerlokomotiv, hvis der da stadig er sådan én i Esbjerg?
Det kunne det jo tænkes, at fremtidige godstog til Esbjerg Havn alligevel ville blive fremført med diesel, for at komme det sidste stykke ned på havnen trods elektrificering.

Det gør den ikke, da dette ville forhindre kørsel med høje køretøjer på havnens vejanlæg.

Generelt er banen en discountløsning, hvor togene ikke må køre ned på havnen i myldretiden og længere tog skal deles i to med tilhørende rangering.

Jeg har en frygt for, at investeringen er spild af penge, da discountløsningen kan betyde, at det bliver for dyrt at køre tog derned.

Havneterminal i Esbjerg

af C. F. Andersen, 21/8 2014, 12:23 (3535 dage siden) @ Fysikeren

Mener det var i jydske vestkysten, at jeg læste, at DB schenker og cfl ikke forventede at ku bruge det nye anlæg (læs ikke rentabel drift)

Havneterminal i Esbjerg

af Fysikeren, 21/8 2014, 12:43 (3535 dage siden) @ C. F. Andersen

Mener det var i jydske vestkysten, at jeg læste, at DB schenker og cfl ikke forventede at ku bruge det nye anlæg (læs ikke rentabel drift)

Så det havde nok været bedre at droppe denne investeringer, og så f.eks. bruge pengene som delfinansiering af en elektrificering til Hirtshals, hvor man også laver en godsterminal. Her er der vist allerede en kunde, så man kunne her opnå på sigt at kunne køre elektrisk hele vejen.

Med andre: Hellere en hel løsning end to halve.

Havneterminal i Esbjerg

af Svend, 21/8 2014, 13:22 (3535 dage siden) @ Fysikeren

Her er der vist allerede en kunde

Mon ikke der skal være nogle flere kunder (med mindre denne ene kunde kan fylde et helt tog), før DBSRS eller en anden virksomhed vil begynde at køre til/fra Hirtshals (dagligt/ugenligt/månedligt ....);-)

--
Svend

Havneterminal i Esbjerg

af Kuscheltier58, Generelt, 21/8 2014, 13:35 (3535 dage siden) @ Svend

Kunden er der selvom denne stadig er annonym bliver der satset benhård på at terminalen bliver bygget!

Havneterminal i Esbjerg

af Lars Møller Jensen @, Röbäck Sverige, 23/8 2014, 15:44 (3533 dage siden) @ Fysikeren

Hvis man elektrificerer til Hirtshals vil århusianere nok blive glade for bieffekten, de har jo i mange år måttet nøjes med en fupkøretråd som vist skulle berolige de århusianske politikere så de selv kunne se at man var ved at elektrificere til Århus.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Havneterminal i Esbjerg

af Niels Bak, 21/8 2014, 12:24 (3535 dage siden) @ Richard Bruns

Det er rart at se, at der sker noget positivt ved de vestjydske jernbaner....

For det er sgu ikke lige vores område hvor staten kaster miliarder efter jernbanen :(

Øh altså lige bortset fra den første fjernbane, der bliver elektrificeret i et par årtier...

Avatar

Havneterminal i Esbjerg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/9 2014, 09:35 (3508 dage siden) @ Jens V

Det er så småt begyndt at gå op for i hvert fald mindst én folketingspolitiker, at investeringen i godsterminalen i Esbjerg kan risikere at ende i (endnu) en læssevej, hvor ukrudtet blæser i vinden:

Spørgsmål 1031: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1031/1399168.pdf
Spørgsmål 1032: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1032/1399178.pdf
Spørgsmål 1033: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1033/1399167.pdf
Spørgsmål 1034: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1034/1399154.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Havneterminal i Esbjerg

af Poul Andersen, 17/9 2014, 10:17 (3508 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Her ses sporkassen til de to spor på den kommende terminal på Esbjerg Havn.
Billedet er taget fra Taurusvej den 14. sept.
På den øvrige del af "havnebanen" pågår sporombygning.

Mvh.
Poul.

Havneterminal i Esbjerg

af Jens V, 17/9 2014, 12:24 (3508 dage siden) @ Poul Andersen

Her ses sporkassen til de to spor på den kommende terminal på Esbjerg Havn.
Billedet er taget fra Taurusvej den 14. sept.
På den øvrige del af "havnebanen" pågår sporombygning.

Et par billeder mere optaget i lavt lys sent den 11.09.2014:

[image]
Tidligere op- og nedkørsel set mod Estrupvej

[image]
Sporløs, ugyldiggjort DV X

[image]
Overkørslen ved Estrupvej

[image]
Overkørslen ved Britianniavej er nyanlagt

[image]
Klar til nyt spor ved Tolbodvej

Havneterminal i Esbjerg

af Jens V, 18/9 2014, 19:55 (3507 dage siden) @ Poul Andersen

[image]

Her ses sporkassen til de to spor på den kommende terminal på Esbjerg Havn.
Billedet er taget fra Taurusvej den 14. sept.

Og for et par dage siden kom der spor i kassen... :-)

[image]
18.09.2014

Oppe i stationens sydende er optagningen af de gamle spor så småt færdig, og dér hvor der er planlagt et nyt indkøbscenter (som sikkert aldrig bliver til noget), bygger man nu sporskifter i stedet for butikker...

Havneterminal i Esbjerg

af kguld, 24/9 2014, 05:30 (3501 dage siden) @ Jens V

[image]

Her ses sporkassen til de to spor på den kommende terminal på Esbjerg Havn.
Billedet er taget fra Taurusvej den 14. sept.


Og for et par dage siden kom der spor i kassen... :-)

[image]
18.09.2014

Oppe i stationens sydende er optagningen af de gamle spor så småt færdig, og dér hvor der er planlagt et nyt indkøbscenter (som sikkert aldrig bliver til noget), bygger man nu sporskifter i stedet for butikker...

Har lusket rundt paa forummet et stykke tid - tak for et interessant forum - og jeg har en lokal interesse i Esbjerg og Esbjerg havn, derfor et enkelt pip omkring dette emne:

ang. butikkerne - saa skal indkoebscentret placeres over sporene, saa meldingen om 'sporskifter i stedet for butikker' passer ikke helt - det er ikke enten eller, men baade og. (at indkoebscentret saa stadig haenger i limbo er en anden sag...)

Det virker til at naervaerende forums brugere er skeptiske overfor havneterminalens brugbarhed, men det er ikke umiddelbart klart for mig hvori problemerne bestaar - Kunne en venlig sjael forklare en ikke-bane-mand hvorfor den nye terminal er suboptimal og hvad der i givet fald skal til for at forbedre loesningen?

Venligst
Kenneth

Havneterminal i Esbjerg

af Fysikeren, 24/9 2014, 07:05 (3501 dage siden) @ kguld

Det virker til at naervaerende forums brugere er skeptiske overfor havneterminalens brugbarhed, men det er ikke umiddelbart klart for mig hvori problemerne bestaar - Kunne en venlig sjael forklare en ikke-bane-mand hvorfor den nye terminal er suboptimal og hvad der i givet fald skal til for at forbedre loesningen?

Kort og godt fordi den løsning man valgte kræver en del rangering samtidigt med, at man ikke kan rangerer derned i visse tidsrum af hensyn til vejtrafikkens myldretid. Videre er sporet ikke elektrificeret, så togselskaberne skal enten køre med diesel til Esbjerg eller have et rangerlokomotiv i Esbjerg (naturligvis først aktuelt når el når til Esbjerg, men det er jo snart).

Alt sammen fordyrende led der gør, at f.eks. DB Schenker er skeptiske tvivlende overfor, om det er rentabelt at betjene Esbjerg havn, desværre.

Oprindeligt overvejede man to andre løsning, der begge ville undgå problemerne med rangering, spærretider af hensyn til vejtrafikken og give mulighed for eldrift. Disse blev fravalgt.

Havneterminal i Esbjerg

af Poul Andersen, 24/9 2014, 08:14 (3501 dage siden) @ Fysikeren

Det virker til at naervaerende forums brugere er skeptiske overfor havneterminalens brugbarhed, men det er ikke umiddelbart klart for mig hvori problemerne bestaar - Kunne en venlig sjael forklare en ikke-bane-mand hvorfor den nye terminal er suboptimal og hvad der i givet fald skal til for at forbedre loesningen?


Kort og godt fordi den løsning man valgte kræver en del rangering samtidigt med, at man ikke kan rangerer derned i visse tidsrum af hensyn til vejtrafikkens myldretid. Videre er sporet ikke elektrificeret, så togselskaberne skal enten køre med diesel til Esbjerg eller have et rangerlokomotiv i Esbjerg (naturligvis først aktuelt når el når til Esbjerg, men det er jo snart).

Alt sammen fordyrende led der gør, at f.eks. DB Schenker er skeptiske tvivlende overfor, om det er rentabelt at betjene Esbjerg havn, desværre.

Oprindeligt overvejede man to andre løsning, der begge ville undgå problemerne med rangering, spærretider af hensyn til vejtrafikken og give mulighed for eldrift. Disse blev fravalgt.

Endvidere bliver det nødvendigt at dele og samle togene på Esbjerg Station, hvilket også giver ekstra fordyrende og tidskrævende arbejde, idet de tidligere spor der blev brugt til håndtering af godstrafikken, nu anvendes til parkering af ARRIVA og DSB´s togsæt.

Mvh.
Poul.

Avatar

Havneterminal i Esbjerg

af jhcn, Århus, 17/9 2014, 12:26 (3508 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er så småt begyndt at gå op for i hvert fald mindst én folketingspolitiker, at investeringen i godsterminalen i Esbjerg kan risikere at ende i (endnu) en læssevej, hvor ukrudtet blæser i vinden:

Spørgsmål 1031: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1031/1399168.pdf
Spørgsmål 1032: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1032/1399178.pdf
Spørgsmål 1033: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1033/1399167.pdf
Spørgsmål 1034: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1034/1399154.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Med fare for at udstille min manglende viden om vores demokrati.... Er det også muligt for almindelige borgere at læse svaret - når det foreligger?

--
Henrik
[image]

Havneterminal i Esbjerg

af Fysikeren, 17/9 2014, 12:31 (3508 dage siden) @ jhcn

Det er så småt begyndt at gå op for i hvert fald mindst én folketingspolitiker, at investeringen i godsterminalen i Esbjerg kan risikere at ende i (endnu) en læssevej, hvor ukrudtet blæser i vinden:

Spørgsmål 1031: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1031/1399168.pdf
Spørgsmål 1032: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1032/1399178.pdf
Spørgsmål 1033: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1033/1399167.pdf
Spørgsmål 1034: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1034/1399154.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Med fare for at udstille min manglende viden om vores demokrati.... Er det også muligt for almindelige borgere at læse svaret - når det foreligger?

Ja, det kan man :-)

Avatar

Havneterminal i Esbjerg

af jhcn, Århus, 17/9 2014, 12:57 (3508 dage siden) @ Fysikeren

Med fare for at udstille min manglende viden om vores demokrati.... Er det også muligt for almindelige borgere at læse svaret - når det foreligger?


Ja, det kan man :-)

Hvor eller hvordan? :-) :-)

--
Henrik
[image]

Havneterminal i Esbjerg

af Fysikeren, 17/9 2014, 14:30 (3508 dage siden) @ jhcn

Med fare for at udstille min manglende viden om vores demokrati.... Er det også muligt for almindelige borgere at læse svaret - når det foreligger?


Ja, det kan man :-)


Hvor eller hvordan? :-) :-)

Du går ind på ft.dk. Til det her formål er søgefunktionen effektiv nok. Du skriver Transportudvalget samt nummeret på spørgsmålet du vil læse om, i det her tilfælde 1031, 1032, 1033 og 1034. Så får du umiddelbart alle spørgsmål med det nummer fra udvalget, et pr. år, men de er sorteret med nyeste øverst :-)

Bemærk at der endnu ikke er svaret på de nævnte spørgsmål.

Avatar

Havneterminal i Esbjerg

af jhcn, Århus, 17/9 2014, 14:40 (3508 dage siden) @ Fysikeren

Du går ind på ft.dk. Til det her formål er søgefunktionen effektiv nok. Du skriver Transportudvalget samt nummeret på spørgsmålet du vil læse om, i det her tilfælde 1031, 1032, 1033 og 1034. Så får du umiddelbart alle spørgsmål med det nummer fra udvalget, et pr. år, men de er sorteret med nyeste øverst :-)

Bemærk at der endnu ikke er svaret på de nævnte spørgsmål.

Super! Mange tak!!

--
Henrik
[image]

Drift af Havneterminal i Esbjerg i udbud

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 4/2 2015, 07:35 (3368 dage siden) @ Poul Andersen

Esbjerg Havn har på deres hjemmeside sat drift af den kommende baneterminal i udbud.

http://www.portesbjerg.dk/da/om-esbjerg-havn--aktuelt--aktuelt--esbjerg-havn-sender-dri...

- og resultatet blev som forventet, nemlig at ingen ønsker at drive terminalen:

http://ing.dk/artikel/ny-100-millioner-kroners-godsterminal-paa-esbjerg-havn-staar-tom-...

Men nu kan politikerne jo profilerer sig med, at man har skabt muligheden for jernbanetrafik til havnen i Esbjerg, men lastbiler bare er nu bare mere konkurrencedygtige - det beviser udbudet jo netop i Esbjerg !

At man så har bygget en komplet tåbelig løsning, som mange (måske undtagen lastbilbranchen) har advaret imod, behøves man jo ikke fortælle meget om....

Drift af Havneterminal i Esbjerg i udbud

af JensenJ @, Fredericia, 4/2 2015, 10:03 (3368 dage siden) @ Henrik Hansen

- og resultatet blev som forventet, nemlig at ingen ønsker at drive terminalen:

http://ing.dk/artikel/ny-100-millioner-kroners-godsterminal-paa-esbjerg-havn-staar-tom-...

Men nu kan politikerne jo profilerer sig med, at man har skabt muligheden for jernbanetrafik til havnen i Esbjerg, men lastbiler bare er nu bare mere konkurrencedygtige - det beviser udbudet jo netop i Esbjerg !

At man så har bygget en komplet tåbelig løsning, som mange (måske undtagen lastbilbranchen) har advaret imod, behøves man jo ikke fortælle meget om....

Det viser med al tydelighed at Banedanmark ikke magter en sådan opgave.
Selv med tydelige advarsler gennemfører man et dødfødt projekt.
Forhåbentligt får det konsekvenser for de ansvarlige at spilde skatteborgernes penge.

Med venlig hilsen Jens

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak