Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvem ejer Regionstog A/S (Generelt)

af ulca, 21/8 2014, 18:50 (3529 dage siden)

Er der nogen her på siden, som kan fortælle mig hvordan jeg finder ud af hvem der ejer Regionstog A/S og hvordan fordelingen af aktier er ?

For det gamle Lollandsbanen A/S var det oprindeligt staten med 50 % og de øvrige 50 % fordelt mellem amtskommunen (sidenhen vel Storstrøms Amt) og de kommuner banen kørte igennem.

Jeg forestiller mig, at aktierne i Regionstog er fordelt mellem staten, Region Sjælland og de kommuner som er berørt af selskabets strækninger; altså meget lig det førnævnte Lollandsbanen. Men lyder det helt forkert ?

Jeg har prøvet at google det og søge på virk.dk, men det giver ingen af disse oplysninger.

Hvem ejer Regionstog A/S

af andersj, Aalborg, 21/8 2014, 19:01 (3529 dage siden) @ ulca

Er der nogen her på siden, som kan fortælle mig hvordan jeg finder ud af hvem der ejer Regionstog A/S og hvordan fordelingen af aktier er ?

For det gamle Lollandsbanen A/S var det oprindeligt staten med 50 % og de øvrige 50 % fordelt mellem amtskommunen (sidenhen vel Storstrøms Amt) og de kommuner banen kørte igennem.

Jeg forestiller mig, at aktierne i Regionstog er fordelt mellem staten, Region Sjælland og de kommuner som er berørt af selskabets strækninger; altså meget lig det førnævnte Lollandsbanen. Men lyder det helt forkert ?

Jeg har prøvet at google det og søge på virk.dk, men det giver ingen af disse oplysninger.

Side 19: http://www.regionstog.dk/fileadmin/user_upload/Regionstog/6_%C3%85rsrapport_2013_-_Regi...

--
Mvh Anders

Hvem ejer Regionstog A/S

af ulca, 21/8 2014, 19:28 (3529 dage siden) @ andersj

Tak for det, særdeles interessant.

Jeg lagde i øvrigt mærke til et par ting:

1. Næst efter Nobis er Lolland Kommune den som ejer det største antal aktier. Lidt pudsigt når man tænker på, hvor lille en andel af alle strækninger ligger i den kommune.

2. Tidligere har der været to infrastrukturselskaber, LJ og VL. Nu ser det ud til, at der kun er et tilbage, er de to så blevet fusioneret eller har det ene opkøbt det andets aktiver og det andet så likvideret. Gad så vide hvornår der sker en navneforandring til RT Infrastruktur eller lign.

3. Man har tilsyneladende to selskaber som ejer materiellet, ligesom at moderselskabet ejer syv togsæt selv. Gad vide hvornår man enten samler alle togsæt i et datterselskab eller lader moderselskabet overtage dem alle. Det må da alt andet lige kunne spare nogle omkostninger til administration, navnlig hvis der skulle komme noget godstrafik hvor man så efter gældende regler enten skal oprette et selskab til denne trafik eller lade et andet selskab klare den.

Hvem ejer Regionstog A/S

af Niels Munch, 21/8 2014, 20:05 (3529 dage siden) @ ulca

Staten udtrådte af sit delejerskab af privatbanerne allerede pr. 01.01.2001 i medfør af "Lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne", vedtaget 20.12.2000.

Ad 1: Du mener vel Movia. Fordelingen af aktier på de enkelte primærkommuner må i den grad siges at være historisk betinget. Det handler om de oprindelige kommuners kapitalindskud i de oprindelige baneselskaber, om den koncentrering af aktierne, der er sket siden ved indtil flere kommunesammenlægninger, samt om de beregninger af "bytteforhold", der er foretaget ved de aktieombytninger, der er foranlediget af selskabernes fusioner.

Ad 2: Der er tale om fusion.

Ad 3: Der ligger ikke nævneværdig megen ekstra administration i at have ejerskabet til rullende materiel liggende i materielselskaber. Det kan være en fordel, såfremt materiellet f.eks. skal udlejes til anden operatør. Og du har ret med godstrafik f.s.v.a. det forhold, at man ikke må deltage med bestemmende indflydelse.

M.v.h.
Niels

Hvem ejer Regionstog A/S

af ulca, 21/8 2014, 20:59 (3529 dage siden) @ Niels Munch

Staten udtrådte af sit delejerskab af privatbanerne allerede pr. 01.01.2001 i medfør af "Lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne", vedtaget 20.12.2000.

Det var jeg så ikke klar over, men på den anden side har der mig bekendt ikke været skrevet så pokkers meget om emnet.

Ad 1: Du mener vel Movia. Fordelingen af aktier på de enkelte primærkommuner må i den grad siges at være historisk betinget. Det handler om de oprindelige kommuners kapitalindskud i de oprindelige baneselskaber, om den koncentrering af aktierne, der er sket siden ved indtil flere kommunesammenlægninger, samt om de beregninger af "bytteforhold", der er foretaget ved de aktieombytninger, der er foranlediget af selskabernes fusioner.

Ja, der var tale om en "tyrk-fejl", selvfølgelig mente jeg Movia. Hvad angår fordelingen af aktier, så giver det god mening som du formulerer det.
Efter kommunalreformen må aktiefordelingen i f.eks. Lollandsbanen A/S så efter statens udtrædelse af privatbanerne have været 50% Region Sjælland (eller Movia på vegne af regionen), Lolland Kommune de kommuners andele som blev lagt sammen, og Guldborgsund Kommune de andele som var ejet af de tidligere Sakskøbing og Nykøbing F. kommuner (jeg mener ikke at andre falsterske kommuner var en del af ejerkredsen, grundet ingen tilknytning til banen).

Ad 2: Der er tale om fusion.

Ok, godt at få det opklaret.

Ad 3: Der ligger ikke nævneværdig megen ekstra administration i at have ejerskabet til rullende materiel liggende i materielselskaber. Det kan være en fordel, såfremt materiellet f.eks. skal udlejes til anden operatør. Og du har ret med godstrafik f.s.v.a. det forhold, at man ikke må deltage med bestemmende indflydelse.

M.v.h.
Niels

Der må da være nogen omkostninger forbundet med en så fintmasket omdeling, 3 datterselskaber som hver især ejer et antal togsæt. Her må det vel være en fordel, at lade disse fusionere til et samlet selskab som ejer alle togsæt, og evt. også de lokomotiver som Regionstog bruger til snerydning og materieltransport; disse står der ikke nævnt noget om mht. ejerskab.

Avatar

Hvem ejer Regionstog A/S

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/8 2014, 09:22 (3528 dage siden) @ Niels Munch

Historisk betingede aktiebesiddelser af infrastrukturselskaber kan somme tider få lidt groteske konsekvenser.

Nordsjællands Elektricitets-og Sporvejsselskab A/S (NESA) var ejet 50% (tror jeg det var) af Gentofte kommune fordi NESA startede sit liv med at levere strøm til ejendommene langs Strandvejen i Hellerup og køre med en elektrisk sporvogn til Klampenborg.

Siden overtog NESA det ene lille elektricitetsværk efter det andet i det egentlige Nordsjælland,men ejerskabet blev ikke ændret med det resultat, at da DONG overtog NESA fik Gentofte Kommune en pæn gevinst ud af det (muligvis i form af en aktiepost i Dong Energy). Alle de kommuner, hvis borgere igennem mange år havde været med til at opbygge NESA fik ikke en krone :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak