Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanen (DJKs blad) August 2014 (Generelt)

af ulca, 23/8 2014, 16:06 (3506 dage siden)

Er der nogen her der ved hvorvidt Jernbanen (DVD DJKs medlemsblad) for August i år er udkommet eller forsinket ? Jeg ved godt, at der stadig er 8 dage tilbage af måneden, men jeg synes ikke det plejer at komme så sent på måneden. Og jo, jeg er godt klar over at bladet produceres og udgives af frivillige, og at de eneste "professionelle" involverede er folkene på trykkeriet.

Jernbanen (DJKs blad) August 2014

af steenth, 23/8 2014, 16:33 (3506 dage siden) @ ulca

Er der nogen her der ved hvorvidt Jernbanen (DVD DJKs medlemsblad) for August i år er udkommet eller forsinket ? Jeg ved godt, at der stadig er 8 dage tilbage af måneden, men jeg synes ikke det plejer at komme så sent på måneden. Og jo, jeg er godt klar over at bladet produceres og udgives af frivillige, og at de eneste "professionelle" involverede er folkene på trykkeriet.

Kig på hjemmesiden: http://www.jernbaneklub.dk/jernbanen/default.asp - uge 36.. jeg ved af erfaringen at engang imellem kommer den ikke til den forventet tid.

Mvh
Steen

Jernbanen (DJKs blad) August 2014

af ulca, 23/8 2014, 17:55 (3506 dage siden) @ steenth

Er der nogen her der ved hvorvidt Jernbanen (DVD DJKs medlemsblad) for August i år er udkommet eller forsinket ? Jeg ved godt, at der stadig er 8 dage tilbage af måneden, men jeg synes ikke det plejer at komme så sent på måneden. Og jo, jeg er godt klar over at bladet produceres og udgives af frivillige, og at de eneste "professionelle" involverede er folkene på trykkeriet.


Kig på hjemmesiden: http://www.jernbaneklub.dk/jernbanen/default.asp - uge 36.. jeg ved af erfaringen at engang imellem kommer den ikke til den forventet tid.

Mvh
Steen

Super godt fundet; uvist hvorfor kunne jeg ikke finde det da jeg kiggede.

Der ser ud til at være noget at glæde sig til.

Jernbanen (DJKs blad) August 2014

af Rasmus Kristensen, 23/8 2014, 20:30 (3506 dage siden) @ ulca

Ja men desværre er der England stof i igen - gad vide hvor mange det interessere - jeg har ikke mødt nogen endnu..

Jernbanen (DJKs blad) August 2014

af Krabsen @, 23/8 2014, 20:39 (3506 dage siden) @ Rasmus Kristensen

Jeg vil tro, at redaktionen meget gerne modtager forslag til indhold - eller endnu bedre: Tekst/billeder til artikler :-P

Jernbanen (DJKs blad) August 2014

af Allan Støvring-Nielsen, 26/8 2014, 03:14 (3504 dage siden) @ Krabsen

Jeg vil tro, at redaktionen meget gerne modtager forslag til indhold - eller endnu bedre: Tekst/billeder til artikler :-P

Hej

Ja, det er korrekt! Redaktionen modtager meget gerne materiale :-)

Og det skal da ingen hemmelighed være, at jo mere "færdigt" materialet er, jo større er chancen for at få det med i bladet! Dvs, at artikler/udkast med både tekst og billeder er lettere at få igennem til bladet, end "blot" en stak fotos.

Vi modtager også et stort antal bidrag med kun billeder, og det sættes der også pris på, men det er dog begrænset hvor mange billeder af den samme MY man kan tillade sig at vise i ajour, som er der de rene billed bidrag oftest kan anvendes.

Det ville være dejligt om vi kunne fylde bladet med primært artikler om Danmark, men grundlaget er simpelthen alt for lille. Derfor modtages også historiske artikler fra Danmark med kyshånd!

Da det jo er frivillige, der laver bladet vil de artikler der laves af redaktions medlemmer jo naturligt afspejle forfatterens interesser. Og så kan vi jo kun håbe og tro, der kommer nemlig kun ganske få tilbagemeldinger fra læserne, at andre også synes at emnet er interessant.

Jeg er glad for at der er læsere til Englands stoffet, og for jer der ikke er så anglofile kan jeg berolige med at materialet nok stille og roligt vil ebbe ud, efter at DFDS indstiller sejladsen fra Esbjerg til Harwich om en måneds tid :-(

mvh, Allan

[image]

Jernbanen (DJKs blad) August 2014

af L.H. Jensen, 23/8 2014, 23:34 (3506 dage siden) @ Rasmus Kristensen

Ja men desværre er der England stof i igen - gad vide hvor mange det interessere - jeg har ikke mødt nogen endnu..

Det har du så nu ...!
/LH

Jernbanen (DJKs blad) August 2014

af ulca, 24/8 2014, 00:22 (3506 dage siden) @ Rasmus Kristensen

Ja men desværre er der England stof i igen - gad vide hvor mange det interessere - jeg har ikke mødt nogen endnu..

Jeg synes nu at stof om engelske jernbaner er relativt interessant (omend danske jernbaner dog er mere interessante), trods alt var det i England at de første kommercielle jernbaner blev etableret. Joh, der havde eksisteret jernbaner før Manchester - Liverpool strækningen, men disse var udelukkende industribaner. Derudover lagde den omtalte bane grunden til mange af det som siden er blevet standarder inden for jernbanen, eks. skruekoblingen og rørkedler på damplokomotiver.

I øvrigt er der jo ingen som forhindrer dig i at skrive og indsende en artikel. Jeg leger selv med tanken om at skrive en artikel til "Jernbanen" i forbindelse med Maribo - Bandhom Jernbanes 150 års jubilæum i 2019.

Jernbanen (DJKs blad) August 2014

af PerV @, 24/8 2014, 08:11 (3505 dage siden) @ ulca

England, jo mange er interesseret, speciet i de 142 aktive damplokomotiver spredt rundt på Storbritanniens utallige veteranbaner.vi er jo alle forskellige, NSB interessere mig overhovedet ikke. Men sådan er der jo så meget

Jernbanen (DJKs blad) August 2014

af re20000, 25/8 2014, 11:19 (3504 dage siden) @ Rasmus Kristensen

Ja men desværre er der England stof i igen - gad vide hvor mange det interessere - jeg har ikke mødt nogen endnu..

Jeg har i mange år søgt efter materiale om jernbanerne på Costa Rica på dansk. Men der er ikke kommet noget endnu, så jeg er bare nødt til at fortsætte mit abonnement og vente...
Hvis man kigger efter kan man ane et lille glimt i øjet her


Nold

Jernbanen (DJKs blad) August 2014

af gæst, 25/8 2014, 12:01 (3504 dage siden) @ re20000

På Costa Rica? Der må være basis for tilbagebetaling af skolepenge!

Jernbanen (DJKs blad) August 2014

af jaer, 25/8 2014, 12:23 (3504 dage siden) @ gæst

På Costa Rica? Der må være basis for tilbagebetaling af skolepenge!

Nu behandler Jernbanen (og mange andre tidsskrifter) jo ikke kun eksisternde anlæg, men også udviklingsidéer, så spørgsmålet er, hvem der skal have tilbagebetalt ;-)

/Jan
der så er numnmer 2 her, som vil bekende sin interesse for engelske baner, men måske så ikke er inetersseret i de Slesvigske, men alligevel synes godt om bladet og dets linje!

Jernbanen (DJKs blad) August 2014

af gæst, 25/8 2014, 13:24 (3504 dage siden) @ jaer

Problemet er ordet på. Costa Rica er et land i Mellemamerika og ikke nogen ø.

Jernbanen (DJKs blad) August 2014 Costa Rica

af Niels, Aarhus, 25/8 2014, 16:28 (3504 dage siden) @ re20000

Kære RE20000

Måske kan jeg hjælpe dig lidt;-) .

Jeg har flere gange været i Costa Rica for at besøge vores tidligere udvekslingsstudent Paola og hendes dejlige familie, og jeg kan da fortælle, at der bestemt er og har været en del jernbaner i Costa Rica.

Vi kan jo starte med et billede af sporet i San Jose, hvor lokaltoget kører - det var en gang tænkt som en gætteopgave:-D .

[image]

Desværre har jeg ikke haft mulighed (læs: tid) til at studere jernbaneforholdene i C.R. intensivt, men næste gang jeg drager dertil, er det bestemt et af formålene med turen.

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Jernbanen (DJKs blad) August 2014 Costa Rica

af re20000, 25/8 2014, 22:42 (3504 dage siden) @ Niels

Hej Niels

Jeg var der i 2007. Havde læst at der overhovedet ikke fandtes jernbaner der. Den første nat sov vi på et vandrerhjem midt i San Jose og blev vækket kl 6 af diesellarm og ivrig tyfoneren lige udenfor lokumsvinduet. Da jeg senere fandt skinnerne troede jeg det var løgn at man stadig kunne køre på dem. Der havde endda været køreledninger, men de var klippet ned. min nysgerrighed var vakt, men har kun fundet en ganske lille smule om det på spansk. Og undskyld den forvirrende fejl, jeg mente selvfølgelig I C.R.

Nold

Jernbanen (DJKs blad) August 2014 Costa Rica

af re20000, 26/8 2014, 09:07 (3503 dage siden) @ Niels Munch

Lidt baggrundsinfo: http://www.ferrolatino.ch/en/reports/costarica/ .

M.v.h.
Niels

Tak! Det var de hvide motorvogne med blå-rød staffering, der kørte i San Joses gader jeg så. Jeg fik oplyst at al anden trafik i hele landet var indstillet for længst selvom der stadig sås skinner flere steder. Det var umuligt at finde en køreplan, måske var der ingen. En formiddag så jeg "toget" standset midt på en hovedgade, det kunne ikke komme videre for biler. En halv time senere var det der endnu, men lkf havde åbenbart opgivet og havde forladt toget. Der sad en enkelt ældre dame indenfor og ventede... Mañana...

Nold

Billige jernbane T-shirts

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak