Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Herlev station, godstrafik (Generelt)

af Bjarne Abel ⌂ @, 23/8 2014, 21:10 (3527 dage siden)

Jeg voksede op i Herlev og rent trafikalt var der ikke meget at se. Da linien befaredes af S-tog i dagligdagen.
Men Herlev station var et ret stort jernbanegods knudepunkt. Industrikvarteret Herlev- Skovlunde var landets største på den tid og mange anvendte jernbanen.

Stationen havde læssespor hvor de lokale industrier kørte ned og lossede og lastede jernbanevogne.
forskellige industrier sendte deres varer med DSB og deres lastbiler kørte til godsekspeditionen med varer til forsendelse over hele landet.
Nogle spor var indrettet således at vognbjørne kunne hente og afsætte vogne som på blokvogne blev kørt ud til de industrier som benyttede denne form.
Jeg var ansat i 1964-65 på Caldano Import på skovlundevej hvor vi fik sådanne vogne. Vi havde ikke spor så blokvognen blev stående ved rampen indtil vi meldte den klar.
Det kostede dengang kr. 600,- at få en vogn bragt på denne måde. Jeg fik kr. 160,- om ugen som arbejdsdreng på lageret.

Tilbage til Herlev godsekpedition.
Ved rampen holdt 3 - 4 lukkede godsvogne som læssedes til fyn og jylland. Ved rampen ud mod gaden stod anhængere som lastedes med banepakker og godt til Sjælland.

Stationen havde en DSB vognmand: Herlev godstransport v/ Arne Hansen som levede af at køre gods til og fra stationen.

DSB anhængerne blev hentet når dagen var slut og en Mo fra Frederikssundbanen kom ved 18,00 tiden og hentede stykgodsvognene til fyn og jylland.

Er der nogen der ligger inde med fotos eller sporplaner for Herlev station fra den tid hvor den var en af S-banens største godsstationer.

Herlev station, godstrafik

af Niels Munch, 23/8 2014, 23:29 (3527 dage siden) @ Bjarne Abel

En privatbanevogn i Herlev:

[image]
AHB Pc 2673 i Herlev, april 1959 (nm).

M.v.h.
Niels

Herlev station, godstrafik - Sphagnum baller

af Niels, Aarhus, 24/8 2014, 10:25 (3526 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Herligt billede af en godsvogn læsset med sphagnum presset i baller. Jeg kan huske fra min barndom i Aarhus, at vi ind imellem fik sådan en balle sphagnum til jordforbedring i haven - det var noget elendigt jord fuld af byggeaffald og meget leret.
Vi fik dem fra Pindstrup Mosebrug på Djursland, og flere af beboerne i kvarteret gik sammen om at få en fragtmand til at hente dem på Godsbanen i Aarhus, og så blev ballerne bragt ud til kvarteret i nordbyen, hvor vi boede.
Gad vide om vognen på billedet også er fra Pindstrup Mosebrug.

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Herlev station, godstrafik - Sphagnum baller

af Holger Sørensen, Hedehusene, 24/8 2014, 10:46 (3526 dage siden) @ Niels

Den er formentlig fra Vildmosen (Kongerslev/Gudumholm) på Ålborg - Hadsund Banen, da det også er læsset på en vogn fra Ålborg Privatbaner.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Herlev station, godstrafik

af Niels Munch, 24/8 2014, 07:48 (3526 dage siden) @ Bjarne Abel

Herlev st., gadeside, lidt biler ved godsekspeditionen (skønt en langfredag):

[image]
Herlev st. 13.04.1979 (nm).


M.v.h.
Niels

Herlev station, godstrafik

af Ole Gold ⌂ @, Ishøj, 24/8 2014, 10:47 (3526 dage siden) @ Niels Munch

Man skal - som Niels - smede mens jernet er varmt. I årene 1976-1981 passerede jeg Herlev næsten dagligt, men tog ingen billeder af livet på rampen og læssevejen. Det kunne man jo altid gøre !

Først i 2001 - da anlægget stod over for nedrivning - fik jeg taget mig sammen til at få taget nogle billeder.

Herunder ser vi rampen set fra perronen. Jeg håber andre kan supplere med billeder med mere liv !

[image]
Herlev 2001 - Foto Ole Gold

Herlev station, godstrafik

af Peter Sloots, 24/8 2014, 19:39 (3526 dage siden) @ Ole Gold

Herlev 1978:
[image]
PS

Herlev station, godstrafik

af Bjarne Abel ⌂ @, 26/8 2014, 21:13 (3524 dage siden) @ Peter Sloots

Gode billeder fra Herlevs godsekspedition. der dukkede desværre ikke en sporplan op.
jeg mener at have set en for år tilbage, gad vide om det kunne være i en bog ?
Under alle omstændigheder siger jeg tak for udvist deltagelse.

Herlev station, sporplaner

af Niels Munch, 27/8 2014, 10:58 (3523 dage siden) @ Bjarne Abel

Sporplaner over Herlev St. findes på www.rundremisen.dk (man skal være logget ind).

M.v.h.
Niels

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak