Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Årstal for åbning af andet spor Vipperød - Holbæk (Generelt)

af Jan Lundstrøm, 25/8 2014, 22:19 (3531 dage siden)

Hej,

jeg har siddet og kigget i DSB-bladet, Jernbanen og Nordens Järnvägar i håb om at finde datoen for indvielsen af andet spor Vipperød - Holbæk, jeg mener det var midt i 1980'erne, men måske husker jeg forkert ...

Årstal for åbning af andet spor Vipperød - Holbæk

af steenth, 25/8 2014, 22:47 (3531 dage siden) @ Jan Lundstrøm

Hej,

jeg har siddet og kigget i DSB-bladet, Jernbanen og Nordens Järnvägar i håb om at finde datoen for indvielsen af andet spor Vipperød - Holbæk, jeg mener det var midt i 1980'erne, men måske husker jeg forkert ...

Jernbanen nr 2 1987 siger den er taget i brug 18. januar 1987, men uden linjeblok i først omgang. Spørgsmål er bare om det bare har taget det i brug uden større festivitas.

Årstal for åbning af andet spor Vipperød - Holbæk

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 26/8 2014, 08:17 (3530 dage siden) @ Jan Lundstrøm

- Jeg mener og have hørt på vandrørene at det er fra 1985, men det kan selvfølgelig være at det blev besluttet det år og så blev lagt frem til 1987.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Årstal for åbning af andet spor Vipperød - Holbæk

af Niels Munch, 26/8 2014, 08:27 (3530 dage siden) @ Jan Lundstrøm

Jernbanenyt - kort fortalt - Jernbanen nr. 2, 1987
DSB - Faste anlæg:

"Dobbeltspor på NordVestbanen

Et nyt 2. hovedspor blev den 18. januar 1987 taget i brug på strækningen Vipperød-Holbæk. Det nye spor vil medvirke, at bl.a. færgetogene mellem Kalundborg og København undgår forsinkelser. Sporændringer i Holbæk stations østende har medført, at stationen har mistet sit I-signal med forgreningsangivelse, beregnet for de gennemkørende OHJ-tog mellem København og Asnæs (i sin tid en morsom, men måske lidt flot disposition).

Dobbeltsporet, der er syv kilometer langt, skulle egentlig først være taget i brug i midten af 1988, og faktisk står det heller ikke helt klar endnu. For eksempel kan sporet ikke bruges til vekseldrift, før tekniske installationer som f.eks. linieblokanlæg er klart og mellembloksignaler er sat op.

Det fuldt udbyggede spor vil komme til at koste omkring 70 mio. kr., fordi der også måtte købes jord og bygges broanlæg."


M.v.h.
Niels

Avatar

Årstal for åbning af andet spor Vipperød - Holbæk

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/8 2014, 13:20 (3530 dage siden) @ Niels Munch

"Dobbeltsporet, der er syv kilometer langt (...) vil komme til at koste omkring 70 mio. kr., fordi der også måtte købes jord og bygges broanlæg."

Kære Niels

Men alligevel billigt i forhold til i dag:-D.

Bedste hilsner

Thomas

Årstal for åbning af andet spor Vipperød - Holbæk

af Jan Lundstrøm, 26/8 2014, 13:23 (3530 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mange tak for hurtige og kompetente svar:-)

Årstal for åbning af andet spor Vipperød - Holbæk

af Allan T, 26/8 2014, 17:20 (3530 dage siden) @ Niels Munch

Hej. Fra min tid som medarbejder i FC Roskilde erindrer jeg følgende om 2. spor fra Vipperød til Holbæk. Sporet havde ligget der i flere år uden at være tilsluttet i hverken Holbæk og Vipperød. En folketingspolitiker undrede sig over, at sporet ikke blev benyttet. Og så kom der gang i tilslutningen med det øvrige spornet og strækningen blev etableret med vekseldrift. Men pengene rakte i første omgang ikke til at få sporet tilsluttet fjernstyringen. Så i nogle år, (husker ikke hvor længe) var det "gamle" spor fjernstyret, men skulle der køres af det "nye" spor, var det på gammeldags facon med af- og tilbagemelding mellem fjernstyringslederen og Holbæk stations stationsbestyrer. Lidt upraktisk men det gav da en mere fleksibel toggang, når der var to spor og hvorfor ikke bruge et spor, der var bygget?
Hvornår sporet var bygget og hvorfor det ikke var tilsluttet ved jeg ikke, men andre i dette forum ved det måske?

Årstal for åbning af andet spor Vipperød - Holbæk

af Allan T, 27/8 2014, 09:53 (3529 dage siden) @ Allan T

Det er nok ikke korrekt at skrive "vekseldrift".
Der var nok snarere tale om 2 "enkeltsporede" strækninger med forskelligt sikkerhedssystem.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak