Den protesterende pensionerede ingeniør på Fehmarn ville måske foretrække en uafbrudt tunnel hele vejen under øen fra Rødby til Grossenbrode
Ja uden tvivl.
Men det er nok lidt sent at iværksætte det projekt. Men det må vel erkendes, at der ikke er voldsomt meget plads til en alternativ linjeføring på det smalle sted mellem Fehmarn og det europæiske kontinent ved Grossenbrode.
Ikke bare lidt sent, men for sent med mindre at projektet skal udskydes eller helt droppes.
Og nej, man kan ikke just sige at der er god plads til en alternativ linjeføring, men fvt må man acceptere at f.eks. en tunnel bliver længere og så vælge en linjeføring øst eller vest for eller på tværs af den eksisterende bro.
Kan man ikke bare 'nøjes med' at sætte siderne - bøjlerne - over på en helt ny bro?
Formentlig ikke, da broen blev designet til at være så let som muligt, da Fehmarnsunds bund er forholdsvis blød. Netop derfor er hovedparten af broen bygget af hule stålelementer, med undtagelse af bropiller og fundament for buerne. Og med broens alder taget i betragtning tvivler jeg på at ret meget andet end det arkitektoniske design kan genbruges til en ny bro.
Men interessant opgave, hvis man skal opretholde forbindelsen med eet jernbanespor og kun to vejbaner. Måske Scandlines kan lægge til i Grossenbrode Kai i stedet!
Ja, men dog ikke mere interessant end før man på dansk side besluttede sig for at bygge en ny Storstrømsbro, da den nuværende er væsentlig længere end Fehmarnsundbroen. Og her glemmer jeg ikke Alex Lande' kommentar omkring det at få det forventede antal tog over Storstrømsbroen med at få en papirflyver uskadt gennem en ventilator... Men jo, selv en så kort bro som den over Fehmarnsund er en flaskehals når den er det eneste enkeltsporede stykke på en dobbeltsporet strækning