Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fehmarnsundbroen i miserabel stand (Generelt)

af andersj, Aalborg, 26/8 2014, 10:13 (3524 dage siden)

NDR skriver at Fehmarnsundbroen er i så miserabel stand at man efter nærmere undersøgelser kan blive nød til at lukke for trafikken over broen. Værst skulle det se ud for jernbanesiden af broen, men en totalspærring kan komme på tale inden længe.

Forbundsdagen har nu bedt delstaten Schleswig Holstein om at starte planlægningen af en helt ny bro over Fehmarnsund.

http://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Fehmarnsundbruecke-marode-droht-Sperru...

--
Mvh Anders

Fehmarnsundbroen m.fl. i miserabel stand

af Nordexpress, 26/8 2014, 10:20 (3524 dage siden) @ andersj

Ja vore venlige naboer er kommet i tanke om at undersøge tilstanden for en lang række betonbroer på de store hovedfærdselsårer. Det er seriøst store udgifter, man står overfor.

Men Storstrømsbroens tilstand var vel også en overraskelse?

Måske skal vi opleve 605-deling og sammenkobling i Kolding i stedet for i Hamburg, hvis broen må lukkes:-)

Fehmarnsundbroen m.fl. i miserabel stand

af Bruger4711, 31/8 2014, 21:57 (3519 dage siden) @ Nordexpress

Måske skal vi opleve 605-deling og sammenkobling i Kolding i stedet for i Hamburg, hvis broen må lukkes:-)

BR 605 er desværre ikke godkendt til passagerkørsel under Storebælt.

Fehmarnsundbroen i miserabel stand

af ulca, 29/8 2014, 09:18 (3521 dage siden) @ andersj

NDR skriver at Fehmarnsundbroen er i så miserabel stand at man efter nærmere undersøgelser kan blive nød til at lukke for trafikken over broen. Værst skulle det se ud for jernbanesiden af broen, men en totalspærring kan komme på tale inden længe.

Forbundsdagen har nu bedt delstaten Schleswig Holstein om at starte planlægningen af en helt ny bro over Fehmarnsund.

http://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Fehmarnsundbruecke-marode-droht-Sperru...

Det lyder som at nogen har misforstået noget. I følge vores lokale avis på Lolland og Falster, Folketidende, så har Forbundsdagen via trafikministeren bedt om at undersøge mulige løsninger på problemet; og alle muligheder skulle angiveligt undersøges,lige fra en forstærkning og opgradering af den eksisterende bro, over en ekstra supplerende forbindelse ved den nuværende, til slet og ret en decideret erstatning. Efter sigende ønskes løsningen være klar (åben for trafik?) i 2021, når den faste forbindelse indvies.

Kilde: papirudgaven af Lolland-Falsters Folketidende fra Tirsdag, Onsdag eller Torsdag i denne udgave.

Lidt apropos: Den tyske avis "der Spiegel" har kigget på protesterne mod den faste forbindelse under bæltet, og kort sagt kaldt nærmest latterlige; og et læserbrev nævner sågar at det er typisk ved store trafikprojekter at bl.a, modstandere af fremskridt træder frem med protester med dårlige eller ingen begrundelser for deres argumenter. Et andet læserbrev nævner at danskerne har erfaringerne til at udføre et sådant projekt på en fornuftig måde, og referer til forbindelsen til Sverige. Sidst men ikke mindst roser man også Danmark for at påtage sig et sådant projekt, og ser frem til bedre trafikforbindelser mod Danmark og især skandinavien når forbindelsen åbner. Det nævnes også, at den danske presse har fokuseret meget på modstanderne af projektet på trods af at de er i tydeligt mindretal samlet; det ses vel også når Femern A/S har bemærket at de fik markant færre indsigelser end man havde forventet/frygtet.

Kilde: Samme lokale avis som ovenstående i papirform, udgaven fra i går Torsdag.

Fehmarnsundbroen i miserabel stand

af Kuscheltier58, Generelt, 31/8 2014, 05:04 (3519 dage siden) @ ulca

Mange broer er i dårlig stand i Tyskland. Det er is'r broer bygget i 70 `erne og det gælder både vej- og jernbanebroer.

Fehmarnsundbroen i miserabel stand

af ulca, 31/8 2014, 12:29 (3519 dage siden) @ Kuscheltier58

Mange broer er i dårlig stand i Tyskland. Det er is'r broer bygget i 70 `erne og det gælder både vej- og jernbanebroer.

Det er muligt, men Fehmarnsundbroen er ældre end det. Den blev bygget i forbindelse med etableringen af Fugleflugtslinjen,og er indviet i 1963. Såeh, hvis andre og "yngre" broer er i dårlig stand, så må denne enten være i endnu værre stand end de øvrige. Ellers så er den af bedre kvalitet og bedre vedligeholdt, hvis disse "yngre" ER i værre stand.

Men uanset hvad, så er Tyskland forpligtet til, jvf traktaten omkring den faste forbindelse, at sørge for at broen til fastlandet og deres landanlæg kan håndtere den forventede trafik. Og oven i det til, at sikre at såvel forbindelsen til fastlandet og landanlægende er opgraderet til dobbeltspor senest 7 år efter indvielsen af den faste forbindelse.

Uanset hvad, så tror jeg ærligt talt at det vil vise sig at en ny forbindelse til fastlandet vil være den bedste løsning på lang sigt, akkurat som med Storstrømsbroen. Og ja, der er talt meget om, at broen er beskyttet af "denkmalschuzt", men det betyder vel ikke at der kan bygges en parallel bro, eller en bro under sundet? Og at den gamle kan bevares som mindesmærke.

Fehmarnsundbroen i miserabel stand

af UTJ, 31/8 2014, 12:35 (3519 dage siden) @ ulca

....eller en bro under sundet? .....

Det hedder da en tunnel ;-)

(ku' ik' la' vær')

Fehmarnsundbroen i miserabel stand

af ulca, 31/8 2014, 15:15 (3519 dage siden) @ UTJ

....eller en bro under sundet? .....


Det hedder da en tunnel ;-)

(ku' ik' la' vær')

Ja, sæ'fø'li' hedder det en tunnel; jeg fik lavet en "tyrkfejl", som en bekendt udtrykker det

Fehmarnsundbroen - eller -tunnelen

af Nordexpress, 31/8 2014, 16:48 (3519 dage siden) @ ulca

Den protesterende pensionerede ingeniør på Fehmarn ville måske foretrække en uafbrudt tunnel hele vejen under øen fra Rødby til Grossenbrode:-)

Men det er nok lidt sent at iværksætte det projekt. Men det må vel erkendes, at der ikke er voldsomt meget plads til en alternativ linjeføring på det smalle sted mellem Fehmarn og det europæiske kontinent ved Grossenbrode.

Kan man ikke bare 'nøjes med' at sætte siderne - bøjlerne - over på en helt ny bro?;-)

Men interessant opgave, hvis man skal opretholde forbindelsen med eet jernbanespor og kun to vejbaner. Måske Scandlines kan lægge til i Grossenbrode Kai i stedet!

Fehmarnsundbroen - eller -tunnelen

af ulca, 31/8 2014, 18:02 (3519 dage siden) @ Nordexpress

Den protesterende pensionerede ingeniør på Fehmarn ville måske foretrække en uafbrudt tunnel hele vejen under øen fra Rødby til Grossenbrode:-)

Ja uden tvivl.

Men det er nok lidt sent at iværksætte det projekt. Men det må vel erkendes, at der ikke er voldsomt meget plads til en alternativ linjeføring på det smalle sted mellem Fehmarn og det europæiske kontinent ved Grossenbrode.

Ikke bare lidt sent, men for sent med mindre at projektet skal udskydes eller helt droppes.
Og nej, man kan ikke just sige at der er god plads til en alternativ linjeføring, men fvt må man acceptere at f.eks. en tunnel bliver længere og så vælge en linjeføring øst eller vest for eller på tværs af den eksisterende bro.

Kan man ikke bare 'nøjes med' at sætte siderne - bøjlerne - over på en helt ny bro?;-)

Formentlig ikke, da broen blev designet til at være så let som muligt, da Fehmarnsunds bund er forholdsvis blød. Netop derfor er hovedparten af broen bygget af hule stålelementer, med undtagelse af bropiller og fundament for buerne. Og med broens alder taget i betragtning tvivler jeg på at ret meget andet end det arkitektoniske design kan genbruges til en ny bro.

Men interessant opgave, hvis man skal opretholde forbindelsen med eet jernbanespor og kun to vejbaner. Måske Scandlines kan lægge til i Grossenbrode Kai i stedet!

Ja, men dog ikke mere interessant end før man på dansk side besluttede sig for at bygge en ny Storstrømsbro, da den nuværende er væsentlig længere end Fehmarnsundbroen. Og her glemmer jeg ikke Alex Lande' kommentar omkring det at få det forventede antal tog over Storstrømsbroen med at få en papirflyver uskadt gennem en ventilator... Men jo, selv en så kort bro som den over Fehmarnsund er en flaskehals når den er det eneste enkeltsporede stykke på en dobbeltsporet strækning

Fehmarnsundbroen - eller -tunnelen

af Peter M. Thomsen, 31/8 2014, 19:24 (3519 dage siden) @ ulca

Kære alle
Kan løsningen ikke være, at lave 2 ekstra tunnelelementer til det lille Femernsund, når nu man bygger Femernbælt tunnelen, og fragte dem derned, samt at nedgrave strækningen tværs over Femern, så har de deres ø i fred. :-D
Peter

Fehmarnsundbroen - eller -tunnelen

af ulca, 31/8 2014, 20:27 (3519 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Kære alle
Kan løsningen ikke være, at lave 2 ekstra tunnelelementer til det lille Femernsund, når nu man bygger Femernbælt tunnelen, og fragte dem derned, samt at nedgrave strækningen tværs over Femern, så har de deres ø i fred. :-D
Peter

Thor, det kunne principielt godt være en løsning, omend jeg umiddelbart kan se et par potentielle problemer:

1. Bunden af Fehmarnsund er som nævnt forholdsvis blød, og derfor kan det være problematisk med en sænketunnel som ofte er meget tung. Så muligvis vil det være nødvendigt f.eks. at udføre en pælefundering i tunnelens linjeføring, hvilket vil medføre ekstra omkostninger.

2. Nedgravning af banen over Fehmarn: Principielt en løsning som dog dels vil resultere i store mængder jord som skal placeres et andet sted. Dels vil en sådan løsning medføre et meget stort gravearbejde og flytning af jord, hvilket gør det til en meget dyr løsning. En delvis nedgravning eller en beplantning langs banen vil nok være mere sandsynlig, da det vil være noget billigere.

Uanset hvad bør vil lade tyskerne vælge en løsning selv. Som nævnt har man jo besluttet at undersøge hvilken løsning der vil være bedst til forbindelsen mellem fastlandet og Fehmarn, og foreløbig holdes alle løsninger åbne. Hvilken de vælger bliver spændende at se.

Avatar

Fehmarnsundbroen - eller -tunnelen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/9 2014, 07:51 (3518 dage siden) @ ulca

1. Bunden af Fehmarnsund er som nævnt forholdsvis blød, og derfor kan det være problematisk med en sænketunnel som ofte er meget tung. Så muligvis vil det være nødvendigt f.eks. at udføre en pælefundering i tunnelens linjeføring, hvilket vil medføre ekstra omkostninger.

Der tager du fejl! En sænketunnel vil netop være en perfekt løsning hvis eller den bløde bund iøvrigt er stabil (ikke flyder rundt). En sænketunnel vil flyde op og lægge sig i vandoverfladen hvis ikke den var tøjret til bunden eller holdt nede af store sten der lægges oven på tunnellen. Den vil således belaste undergrunden minimalt.

Uanset hvad bør vil lade tyskerne vælge en løsning selv. Som nævnt har man jo besluttet at undersøge hvilken løsning der vil være bedst til forbindelsen mellem fastlandet og Fehmarn, og foreløbig holdes alle løsninger åbne. Hvilken de vælger bliver spændende at se.

Siden hvornår har vi her i Forum holdt os tilbage med meninger om alt muligt? :-P :-D :-P

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fehmarnsundbroen - eller -tunnelen

af ulca, 1/9 2014, 08:56 (3518 dage siden) @ Michael Deichmann

1. Bunden af Fehmarnsund er som nævnt forholdsvis blød, og derfor kan det være problematisk med en sænketunnel som ofte er meget tung. Så muligvis vil det være nødvendigt f.eks. at udføre en pælefundering i tunnelens linjeføring, hvilket vil medføre ekstra omkostninger.

Der tager du fejl! En sænketunnel vil netop være en perfekt løsning hvis eller den bløde bund iøvrigt er stabil (ikke flyder rundt). En sænketunnel vil flyde op og lægge sig i vandoverfladen hvis ikke den var tøjret til bunden eller holdt nede af store sten der lægges oven på tunnellen. Den vil således belaste undergrunden minimalt.

Jeg tænkte nu mest på den samlede vægt af tunnel og ballastlag, men jeg vil gerne indrømme at jeg kan tage fejl.

Uanset hvad bør vil lade tyskerne vælge en løsning selv. Som nævnt har man jo besluttet at undersøge hvilken løsning der vil være bedst til forbindelsen mellem fastlandet og Fehmarn, og foreløbig holdes alle løsninger åbne. Hvilken de vælger bliver spændende at se.

Siden hvornår har vi her i Forum holdt os tilbage med meninger om alt muligt? :-P :-D :-P

Aldrig, og det er naturligvis vores rettighed.

Avatar

Fehmarnsundbroen - eller -tunnelen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/9 2014, 10:11 (3518 dage siden) @ ulca

1. Bunden af Fehmarnsund er som nævnt forholdsvis blød, og derfor kan det være problematisk med en sænketunnel som ofte er meget tung. Så muligvis vil det være nødvendigt f.eks. at udføre en pælefundering i tunnelens linjeføring, hvilket vil medføre ekstra omkostninger.

Der tager du fejl! En sænketunnel vil netop være en perfekt løsning hvis eller den bløde bund iøvrigt er stabil (ikke flyder rundt). En sænketunnel vil flyde op og lægge sig i vandoverfladen hvis ikke den var tøjret til bunden eller holdt nede af store sten der lægges oven på tunnellen. Den vil således belaste undergrunden minimalt.


Jeg tænkte nu mest på den samlede vægt af tunnel og ballastlag, men jeg vil gerne indrømme at jeg kan tage fejl.

Det er jo muligt at balancere dette i nogen grad. Principielt burde man kunne balancere det helt ud sådet kun er belastningen af køretøjerne der belaster undergrunden. Var det virkelig nødvendigt kunne et ballastsystem vel endda udbalancere dette. Danske ingeniører kan meget :-)
Ideen med lige at lave et par ekstra tunnelelementer er måske ikke så tosset. Det er bare op til tyskerne at beslutte sig i tide :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fehmarnsundbroen - eller -tunnelen

af Niels Bak, 1/9 2014, 13:22 (3518 dage siden) @ Michael Deichmann

Så vidt jeg ved er flere af togtunellerne under Hudson-floden i New York (Amtrak/PATH-train) designet så de flyder i bundslammet. Og de er omkring 100 år gamle, så den teknik er ikke helt ny.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak