Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporet til Dalum Papir cuttet (Generelt)

af MY1146, 26/8 2014, 22:06 (3530 dage siden)

Sporet til Dalum papir er nu blevet cuttet omkring broen. Og er blevet erstattet af en stopbum.

[image]

[image]

[image]

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Sporet til Dalum Papir cuttet

af Rasmus Mikkelsen, 26/8 2014, 22:10 (3530 dage siden) @ MY1146

Man kan vel næsten kun trække på skulderen og tænke sit

Sporet til Dalum Papir cuttet

af L.H. Jensen, 26/8 2014, 22:25 (3530 dage siden) @ Rasmus Mikkelsen

Man kan vel næsten kun trække på skulderen og tænke sit

Nu er fabrikken jo sådan set både lukket og under bygningsmæssig "afvikling", så det er vel ikke nogen egentlig katastrofe, at sporet er afbrudt
- der kommer i al under ingen omstændigheder flere papirvogne ...
vh
LH

Sporet til Dalum Papir cuttet

af MY1146, 26/8 2014, 22:30 (3530 dage siden) @ L.H. Jensen

Nææ, men ikke desto mindre, så er Jernbanemuseet begyndt at bruge sporet. Så sent som her til aften

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Sporet til Dalum Papir cuttet

af Jørn Johansen, 26/8 2014, 22:41 (3530 dage siden) @ MY1146

Nææ, men ikke desto mindre, så er Jernbanemuseet begyndt at bruge sporet. SÅ sent som helt til aften

Banedanmark holder nok ikke alle spor åbne, bare fordi en Triangelvogn skal ud og vende, men I kunne vel sikkert også være der alligevel...

Sporet til Dalum Papir cuttet

af KimC, 27/8 2014, 06:23 (3530 dage siden) @ Jørn Johansen

Nææ, men ikke desto mindre, så er Jernbanemuseet begyndt at bruge sporet. SÅ sent som helt til aften


Banedanmark holder nok ikke alle spor åbne, bare fordi en Triangelvogn skal ud og vende, men I kunne vel sikkert også være der alligevel...

Man kan jo fundere over hvorfor BDK spærrer sporet der, og installerer en ny og ret kraftig stopbom, fremfor at spærre med et stopmærke helt oppe ved sporskiftet, som ellers ville have været almindelig praktis ved spærring af et sidespor.

Sporet til Dalum Papir cuttet - hvorfor sporstoppper?

af jaer, 27/8 2014, 06:29 (3530 dage siden) @ KimC

Man kan jo fundere over hvorfor BDK spærrer sporet der, og installerer en ny og ret kraftig stopbom, fremfor at spærre med et stopmærke helt oppe ved sporskiftet, som ellers ville have været almindelig praktis ved spærring af et sidespor.

Mon ikke svaret står Her ("sporstoppernormen")

/Jan

Sporet til Dalum Papir cuttet - hvorfor sporstoppper?

af KimC, 27/8 2014, 10:21 (3530 dage siden) @ jaer

Man kan jo fundere over hvorfor BDK spærrer sporet der, og installerer en ny og ret kraftig stopbom, fremfor at spærre med et stopmærke helt oppe ved sporskiftet, som ellers ville have været almindelig praktis ved spærring af et sidespor.


Mon ikke svaret står Her ("sporstoppernormen")

/Jan

Jooo, men når ubenyttede sidespor spærres i almindelighed nøjes man med et rødt stopmærke, og derefter fjernes sporskiftet, som regel senest ved næste sporrenovering.
Her ser det ud til at der er taget højde for at den resterende del af sidesporet faktisk skal kunne bruges til noget fremover.

Sporet til Dalum Papir cuttet - hvorfor sporstoppper?

af Svend, 27/8 2014, 10:39 (3530 dage siden) @ KimC

Her ser det ud til at der er taget højde for at den resterende del af sidesporet faktisk skal kunne bruges til noget fremover.

Hvilket jo tydeligt fremgår af billedet i starten af denne tråd. Sporstopperen er placeret hvor den er, for at undgå at Triangelsmotoervognen skulle havne i åen, hvis den var kørt for langt :-) Sporet anvendes primært til vending af veterantog og det er da fint, at der er taget initiativ til, at det også kan ske i fremtiden :-) :-)

--
Svend

Sporet til Dalum Papir cuttet

af Poul Andersen, 27/8 2014, 08:50 (3530 dage siden) @ KimC

Nææ, men ikke desto mindre, så er Jernbanemuseet begyndt at bruge sporet. SÅ sent som helt til aften


Banedanmark holder nok ikke alle spor åbne, bare fordi en Triangelvogn skal ud og vende, men I kunne vel sikkert også være der alligevel...


Man kan jo fundere over hvorfor BDK spærrer sporet der, og installerer en ny og ret kraftig stopbom, fremfor at spærre med et stopmærke helt oppe ved sporskiftet, som ellers ville have været almindelig praktis ved spærring af et sidespor.

Den valgte løsning giver netop mulighed for at bruge sporstykket fra sporskiftet til stopbum, bl. a. til parkering af (museums)tog, så der stadig kan foretages togkrydsninger på stationen.

Mvh.
Poul.

Sporet til Dalum Papir cuttet

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 27/8 2014, 09:42 (3530 dage siden) @ Poul Andersen

Svendborgbanen har jo "kun" et sidespor i Ringe og i Stenstrup til evt. Banedanmark-køretøjer. Medmindre det stadig spøger om en "station" til Den Fynske Landsby ?
Her havde man reserveret Fangel Station til dette projekt. Odense Kommune har desværre valgt at den ikke eksisterer mere. Og muligvis er projektet der måske omfattede et spor ved Fruens Bøge blevet droppet af Den Fynske Landsby da der skal/skulle skaffes en pæn portion penge.

Sporet til Dalum Papir cuttet

af Gæsten, 27/8 2014, 09:44 (3530 dage siden) @ KimC


Man kan jo fundere over hvorfor BDK spærrer sporet der, og installerer en ny og ret kraftig stopbom, fremfor at spærre med et stopmærke helt oppe ved sporskiftet, som ellers ville have været almindelig praktis ved spærring af et sidespor.

Mon ikke det er et eksempel på, at Banedanmark rent faktisk KAN tage hensyn til andet en økonomien. Det havde jo alt andet lige været langt billigere i sporskifte- og overkørselsvedligeholdelse helt at lukke sidesporet. Men netop veterantogskørslen i forbindelse med museet har vist spilet ind her...

Sporet til Dalum Papir cuttet

af Gæst1, 27/8 2014, 10:48 (3530 dage siden) @ Gæsten

Du kan være helt sikker på, at det ikke er hensyn til veterantog, der har affødt denne løsning.

Sporstoppere finansieres gennem en særlig pulje (midler fra Trafikstyrelsen), og fjernelse af sporskifte/lukning af spor kræver omfattende ændringer i sikringsanlægget, som ingen gider bruge tid på at dokumentere og få godkendt.

Løsningen her, har bare vist sig praktisk og billigst at gennemføre. At den så også kan bruges er nok mere et heldigt sammentræf, som man har opdaget undervejs, end det, der har drevet projektet.

Dalum har også selv meddelt for år tilbage, at sidesporet skulle nedlægges

Sporet til Dalum Papir cuttet

af Svend, 27/8 2014, 10:57 (3530 dage siden) @ Gæst1

Du kan være helt sikker på, at det ikke er hensyn til veterantog, der har affødt denne løsning.

Jeg er nu ganske sikker på, at der er taget højde for sporets længde (og fortsat bevarelse) i forbindelse med placeringen af sporstopperen netop for at kunne vende veterantog i Fruens Bøge.

--
Svend

Sporet til Dalum Papir cuttet

af jaer, 27/8 2014, 12:47 (3529 dage siden) @ Gæst1


fjernelse af sporskifte/lukning af spor kræver omfattende ændringer i sikringsanlægget, som ingen gider bruge tid på at dokumentere og få godkendt.

Og det kan du nok også dokumentere ?

Jeg kender til adskillige steder, hvor der bliver ofret ressourcer på at få det gjort ordenligt, men det er korrekt, at der tidlgiere har været brugt lidt mere "fleksibilitet" ved sporarbejder (f. eks. Ejby, hvor sidesporet er fjernet ude i marken, men stadigt er i sikringsanlægget).

/Jan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak