Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen til Roskilde (Generelt)

af Frank Poulsen, 28/8 2014, 15:51 (3500 dage siden)

Så ser det ud til politikerne er ved at gøre officielt klar til udvidelsen af Østbanen igennem til Roskilde fra 2018, jævnfør dette link: http://www.tv2east.dk/artikler/ok-direkte-tog-til-roskilde-fra-roedvig-og-faxe-ladeplads

Jeg bider dog mærke i at han siger der er materiel nok... Nå.. hvor kommer det fra? Eller skal der køre mindre på det øvrige net???

MVH
Frank Poulsen

Østbanen til Roskilde

af Karsten Jensen, 28/8 2014, 16:19 (3500 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg håber ikke at det er fordi at man regner med at tølløsebanen lukker!

Men der står vel også nogle ekstra IC2 tog (privatbaneudgaven) i Nakskov, som måske kan benyttes. Der skulle vel ikke være noget i vejen for at de kan køre på Østbanen, sammen med Lint. Værkstedet i Hårlev kan vel tilpasses, så det også kan servicere IC2.

Venlig hilsen
Karsten

Østbanen til Roskilde

af Fysikeren, 28/8 2014, 16:50 (3500 dage siden) @ Karsten Jensen

Jeg håber ikke at det er fordi at man regner med at tølløsebanen lukker!

Det har så faktisk været nævnt et sted, at en lukning kunne frigive materiel.

Men der står vel også nogle ekstra IC2 tog (privatbaneudgaven) i Nakskov, som måske kan benyttes. Der skulle vel ikke være noget i vejen for at de kan køre på Østbanen, sammen med Lint. Værkstedet i Hårlev kan vel tilpasses, så det også kan servicere IC2.

Om man har togsæt nok afhænger jo også af antal togstammer med dobbeltsæt. Men på Vestsjælland har man 12 togsæt (9 Lint og 3 IC2) til en køreplan, der kan klares med 8 togstammer. Så 1-2 kan måske undværes herfra.

Videre er det jo spørgsmålet hvilken køreplan man vil køre med. Dagens køreplan har halvtimedrift på hver linje i stedet for deling- og samling i Hårlev, da det kræver 5 togsæt i stedet for 6. Et bud på en køreplan: Halvtimedrift Roskilde-Hårlev og herfra skiftevis ud på hver gren. Det vil kræve fire togsæt, såvidt jeg kan se. Dertil en linje der kører på hver gren i korrespondance med førnævnte linje. Dette kan gøres med 2 togsæt. Samlet set 6 togsæt i drift af de 7, der er på Østbanen i dag. Så at overføre et togsæt burde vel kunne løse det?

Skal der køres samlet til Roskilde med et togsæt til hver gren, så kræver det 3 togsæt ekstra. De kunne da oplagt tages fra Tølløsebanen, der jo kræver 4 togsæt ;-)

Østbanen til Roskilde

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 29/8 2014, 10:08 (3499 dage siden) @ Fysikeren

- Måske skulle man satse på nogle "Amt-Regionaler" (Slagelse - Høng - Tølløse - Holbæk - Nykøbing Sjælland) og så opretholde ½ times-driften på 510R (Odsherredsbanen), det kunne måske sikre at der blev kørt tog på alle strækninger.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Østbanen til Roskilde

af Fysikeren, 29/8 2014, 11:09 (3499 dage siden) @ mhv_vsvt

- Måske skulle man satse på nogle "Amt-Regionaler" (Slagelse - Høng - Tølløse - Holbæk - Nykøbing Sjælland) og så opretholde ½ times-driften på 510R (Odsherredsbanen), det kunne måske sikre at der blev kørt tog på alle strækninger.

Kan ikke se pointen. En sådan linje sikrer vel ikke Tølløsebanens overlevelse? Det er jo ikke svært at afkorte en bane, og er der en særlig rejsemæssig tilknytning mellem de to linjer?

Hvis man læser rapporterne om Tølløsebanen, så virker det mere relevant at køre banen mod Roskilde end Holbæk (og begge dele er vel blevet nemmere med dobbeltsporet).

Østbanen til Roskilde

af Lars Jensen @, 28/8 2014, 18:02 (3500 dage siden) @ Frank Poulsen

Hej,

Jeg bider dog mærke i at han siger der er materiel nok... Nå.. hvor kommer det fra? Eller skal der køre mindre på det øvrige net???

jf. DSBs oplæg til strategi på materiel, så skal DSB ikke, fra 2017, køre regionaltog nord for Aalborg/Støvring, så der bliver jo nok nogle MR eller IC4 til overs. Jeg antager den nye operatør ikke vil have de gamle tog at køre med...

jf. samme strategi, så skal der også flere IC4 på skinnerne.

Hilsen Lars

Østbanen til Roskilde

af Frank Poulsen, 28/8 2014, 18:13 (3500 dage siden) @ Lars Jensen

Det har vel ikke meget med Regionstogs materiel at gøre... Forventer ikke just de vil købe nogle IC4 ;)

Østbanen til Roskilde

af Bongo Anders, 29/8 2014, 10:19 (3499 dage siden) @ Frank Poulsen

Så skal Lint'erne (og IC2?) vel have installeret ERTMS og hvem betaler i så fald for det?

Østbanen til Roskilde

af Frank Poulsen, 29/8 2014, 10:41 (3499 dage siden) @ Bongo Anders

Det er mig bekendt en del af signalprogrammet i forvejen. De skulle jo også have det for at få lov at køre ind i Køge (for at tage Østbanen), og de skulle have det for at køre ind i Nykøbing Falster for Lollandsbanen, og lille nord for at køre ind i Helsingør. Så de skal jo alle have det alligevel, mig bekendt, og det gør det jo bare så meget nemmere at køre videre på øvrige strækninger.

MVH
Frank Poulsen

Østbanen til Roskilde

af Fysikeren, 29/8 2014, 11:10 (3499 dage siden) @ Bongo Anders

Så skal Lint'erne (og IC2?) vel have installeret ERTMS og hvem betaler i så fald for det?

Staten/Banedanmark betaler for ERTMS til togene efter skadevolderprincippet. Danske passagertog er omfattet, men ved ikke hvad status er for godstog og svenske passagertog (SJ og Øresundstog).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak