Uden at jeg skal gøre mig klog på detaljerne anvendes der til den nye Gotthard Basistunnel og den tilsluttende Ceneri tunnel et fire-meters mål der tillader alle typer lastbiler, trailere, veksellad mm. at blive transporteret på jernbanelavgulvsvogne.
Ja, det er også hvad jeg har hørt, og det samme gælder for de øvrige tunneller som indgår i AlpTransit-projekt. Dette projekt er efter min mening særdeles visionært, i-og-med at det har et meget fornuftigt formål: At flytte mest mulig tung gennemgående (transit) godstrafik gennem Schweiz fra overbelastede veje til jernbanen som det der betegnes som "Intermodal transport" (med en højere vej skat for køretøjer over 3,5 ton), og at muliggøre forbindelser med højhastighedstog i nord-syd gående retning. Jeg synes ærligt talt, at vil i Danmark skulle pålægge transit godstrafik på vej en vej skat af en sådan størrelse at det vil være billigere at sende godset på skinner. For hvis Schweiz kan få en sådan aftale i stand, så burde vi også gøre forsøget; men det tvivler jeg på kommer til at ske nu hvor det udføres forsøg med modulvogntog.