Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vejbroer som "svensk lasteprofil" (Generelt)

af Anders Madsen, 31/8 2014, 11:33 (3498 dage siden)

Der er en fælles EU-norm for ændringer af brokonstruktioner, men Sverige har en højere norm, den såkaldte svensk lasteprofil. Det betyder, at internationale tog - uanset hvilket land de kommer fra - vil kunne passere under vejbroerne.
Når broerne skal hæves, betyder det samtidig, at opkørselsramperne skal være enten længere eller stejlere.

Folketidende skriver mere:
http://folketidende.dk/Lokal-nyt/Hoejbroen-bliver-stejlere/artikel/254884

Vejbroer som "svensk lasteprofil"

af Fysikeren, 31/8 2014, 11:37 (3498 dage siden) @ Anders Madsen

Der er en fælles EU-norm for ændringer af brokonstruktioner, men Sverige har en højere norm, den såkaldte svensk lasteprofil. Det betyder, at internationale tog - uanset hvilket land de kommer fra - vil kunne passere under vejbroerne.
Når broerne skal hæves, betyder det samtidig, at opkørselsramperne skal være enten længere eller stejlere.

Folketidende skriver mere:
http://folketidende.dk/Lokal-nyt/Hoejbroen-bliver-stejlere/artikel/254884

Det er fornuftigt nok at bruge en høj profil, men den svenske er vel egentlig ikke den højeste? Betuwe-banen har, såvidt jeg kan læse mig til, en profil der er høj nok til, at man kan stable to containere oven på hinanden. Hvilket jeg umiddelbart synes lyder ganske fornuftigt.

Vejbroer som "svensk lasteprofil"

af LasseG, 31/8 2014, 12:43 (3498 dage siden) @ Fysikeren

Der er en fælles EU-norm for ændringer af brokonstruktioner, men Sverige har en højere norm, den såkaldte svensk lasteprofil. Det betyder, at internationale tog - uanset hvilket land de kommer fra - vil kunne passere under vejbroerne.
Når broerne skal hæves, betyder det samtidig, at opkørselsramperne skal være enten længere eller stejlere.

Folketidende skriver mere:
http://folketidende.dk/Lokal-nyt/Hoejbroen-bliver-stejlere/artikel/254884


Det er fornuftigt nok at bruge en høj profil, men den svenske er vel egentlig ikke den højeste? Betuwe-banen har, såvidt jeg kan læse mig til, en profil der er høj nok til, at man kan stable to containere oven på hinanden. Hvilket jeg umiddelbart synes lyder ganske fornuftigt.

Under den engelske kanal er der af hensyn til Eurotunnel Shuttle en køreledningshøjde på 5,87 m!
http://en.wikipedia.org/wiki/Channel_Tunnel

Vejbroer som "svensk lasteprofil"

af steenth, 31/8 2014, 15:39 (3498 dage siden) @ Fysikeren

Det er fornuftigt nok at bruge en høj profil, men den svenske er vel egentlig ikke den højeste? Betuwe-banen har, såvidt jeg kan læse mig til, en profil der er høj nok til, at man kan stable to containere oven på hinanden. Hvilket jeg umiddelbart synes lyder ganske fornuftigt.

Som jeg læser det, er den forberedt til det. Efter hvad jeg fundet frem til skal der 6,5 m til dobbeltstack efter amerikanske forhold.... Og nogen har her skrevet at 6 m er max højde for de nuværende danske lokomotiver.

Mvh
Steen

Vejbroer som "svensk lasteprofil"

af KimC, 31/8 2014, 11:42 (3498 dage siden) @ Anders Madsen

Er der noget jeg misforstår her? Hvad med køreledningerne? Er der ike en normeret højde for dem, der ligesom også sætter grænser for lasteprofilet?

Vejbroer som "svensk lasteprofil"

af ulca, 31/8 2014, 15:30 (3498 dage siden) @ KimC

Er der noget jeg misforstår her? Hvad med køreledningerne? Er der ike en normeret højde for dem, der ligesom også sætter grænser for lasteprofilet?

Jo, der er en norm, i hvert herhjemme, på 5,50 meter fra SO jvf. http:// www.bane.dk/hentmedie.asp?filID=15786. Men der er vist ingen normer som siger at de ikke må hænge højere, og på alle de elektriske lokomotiver og togsæt jeg har set har pantografen ikke været strakt ud, men derimod haft en vinkel på knæet (eller hvad man kalder leddet cirka midt på) på omkring 90°. Såeh, i de fleste tilfælde kan en højde på en 0,5 - 1 meter over det normale godt gå an; og jeg mener heller ikke at der blev ændret på det ICE-sæt som for et par år siden kørte gennem "the chunnel" hvad angår dets pantografer.

Vejbroer som "svensk lasteprofil"

af Nordexpress, 31/8 2014, 16:53 (3498 dage siden) @ ulca

Uden at jeg skal gøre mig klog på detaljerne anvendes der til den nye Gotthard Basistunnel og den tilsluttende Ceneri tunnel et fire-meters mål der tillader alle typer lastbiler, trailere, veksellad mm. at blive transporteret på jernbanelavgulvsvogne.

Vejbroer som "svensk lasteprofil"

af ulca, 31/8 2014, 17:35 (3498 dage siden) @ Nordexpress

Uden at jeg skal gøre mig klog på detaljerne anvendes der til den nye Gotthard Basistunnel og den tilsluttende Ceneri tunnel et fire-meters mål der tillader alle typer lastbiler, trailere, veksellad mm. at blive transporteret på jernbanelavgulvsvogne.

Ja, det er også hvad jeg har hørt, og det samme gælder for de øvrige tunneller som indgår i AlpTransit-projekt. Dette projekt er efter min mening særdeles visionært, i-og-med at det har et meget fornuftigt formål: At flytte mest mulig tung gennemgående (transit) godstrafik gennem Schweiz fra overbelastede veje til jernbanen som det der betegnes som "Intermodal transport" (med en højere vej skat for køretøjer over 3,5 ton), og at muliggøre forbindelser med højhastighedstog i nord-syd gående retning. Jeg synes ærligt talt, at vil i Danmark skulle pålægge transit godstrafik på vej en vej skat af en sådan størrelse at det vil være billigere at sende godset på skinner. For hvis Schweiz kan få en sådan aftale i stand, så burde vi også gøre forsøget; men det tvivler jeg på kommer til at ske nu hvor det udføres forsøg med modulvogntog.

Vejbroer som "svensk lasteprofil"

af Brian Andersen, 4/9 2014, 23:07 (3493 dage siden) @ ulca

Hejsa.
Danske lokomotiver og togsæt med strømaftager har en indbygget "drop-højde" som får strømaftageren til at falde ned, hvis den kommer for højt oppe. Systemet er bygget til at få strømaftageren ned i tilfælde af af der køres ind i et område uden køreledning. Normalhøjden for køreledningen er 5,50 meter over skinnen (OS) minimumshøjden er 4,92meter OS, bruges under broer. Drop højden kan jeg ikke huske eller finde.
Selvfølgelig kan Drop-højden ændres, det er jo kun et spørgsmål om omkostninger!!!
Venlig hilsen
Brian Andersen


DSB N204Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak