Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

OL i Hamburg!!?? (Generelt)

af Kuscheltier58, Jernbanehistorie, 1/9 2014, 20:57 (3514 dage siden)

Hamburg og Berlin dyster for tiden om Ol i 2024 eller 2028. Jeg har set planerne for et OL værtskab i Hamburg. Her er det planen - såfremt bystyret bliver enig - at KLEINER GRASSBROOK der ligger overfor Hmb - Veddel bliver total ombygget til at rumme de faciliteter der hører til et OL værtskab. Hvorfor så en omgang OL her ? Jo i skrivende stund er der et hul på 80 meters dybde foran NORDER ELBBRÜCKE på nordsiden. Her skulle meget gerne U4 og S banen mødes. Hmb S Bf Veddel ligger så på den anden side på Mecklenburger Kanal og man regner med at de to stationer sammen med bådforbindelser kan dække det behov der er for transport til / fra Ol området. Fra Bf Veddel er der ca,10 mingang til det olympiske svømmestadion. OPS: Deltagerne der kommer med fly lander på AIRBUS lufthavn.Men som sagt INTET er afgjort endnu!!

OL i Hamburg!!??

af Nordexpress, 1/9 2014, 21:32 (3514 dage siden) @ Kuscheltier58

Hvordan er det nu, hedder storhedsvanvid ikke Grössenwahn på tysk?

OL i Hamburg!!??

af Kuscheltier58, 1/9 2014, 21:46 (3514 dage siden) @ Nordexpress

Skal vi nu have DEUTSCH STUNDE igen ??!!:-D Korrekt stavet!!:-D

OL i Hamburg!!??

af Gast, 2/9 2014, 11:04 (3514 dage siden) @ Kuscheltier58

Og hvis du så lige retter til "Deutschstunde" i ét ord, ville dit svar være korrekt.

OL i Hamburg!!??

af Lars Kruse, 2/9 2014, 17:52 (3514 dage siden) @ Gast

Nej, det ville det heller ikke være: Korrekt stavemåde af spørgsmålet er Größenwahnsinn. Og ikke med almindeligt dobbelt-s

Med venlig hilsen
Lars Kruse

OT i Hamburg!!??

af UTJ, 2/9 2014, 17:57 (3514 dage siden) @ Lars Kruse

Nej, det ville det heller ikke være: Korrekt stavemåde af spørgsmålet er Größenwahnsinn. Og ikke med almindeligt dobbelt-s

Med venlig hilsen
Lars Kruse

Man kan sagtens bruge dobbelt-s på tysk, så den holder altså ikke.

OT i Hamburg!!??

af Lars Kruse, 2/9 2014, 18:09 (3514 dage siden) @ UTJ

Ja, men ikke valgfrit. I praksis anerkender man, at ikke alle maskiner kan skrive det fulde tyske tastatur, og derfor accepterer afvigende skrivemåder. Men hvis du slår op i Duden, så vejleder man om følgende hovedregel:
"Bei der Wiedergabe des stimmlosen s-Lauts wird je nach Stellung und Umgebung im Wort ss oder ß geschrieben. In der Regel steht nach kurzem Vokal ss"

Men "ö"er jo i dette tilfælde ingen kort vokal.

Med venlig hilsen
Lars Kruse

OT i Hamburg!!??

af UTJ, 2/9 2014, 18:22 (3514 dage siden) @ Lars Kruse

Ja, men ikke valgfrit. I praksis anerkender man, at ikke alle maskiner kan skrive det fulde tyske tastatur, og derfor accepterer afvigende skrivemåder. Men hvis du slår op i Duden, så vejleder man om følgende hovedregel:
"Bei der Wiedergabe des stimmlosen s-Lauts wird je nach Stellung und Umgebung im Wort ss oder ß geschrieben. In der Regel steht nach kurzem Vokal ss"

Men "ö"er jo i dette tilfælde ingen kort vokal.

Så har du også svaret på at 'ss' er helt ok med dansk tastatur.

Der Spiegels oversigt er nu ganske god......

OL i Hamburg!!??

af thomash, 2/9 2014, 18:29 (3514 dage siden) @ Lars Kruse

Nej, det ville det heller ikke være: Korrekt stavemåde af spørgsmålet er Größenwahnsinn. Og ikke med almindeligt dobbelt-s

Med venlig hilsen
Lars Kruse

Lad mig citere dig selv:

Jeg er ganske enig: Hvordan kan man dog tro, at kombinationen af ens aktuelle morgenkaffe og lyden af en færgeafgang har generel interesse for jernbaneinteresserede i dette forum? Jeg er sikker på, at der findes flere "sociale medier", hvor man i en snæver kreds kan udveksle oplevelser om den slags og måske ramme interesserede i stedet for at vække irritation. Men kunne man dog ikke anvende de medier i stedet?

Kan du forklare mig forskellen i relevans mellem en diskussion omkring morgenkaffe på en færge, og så en korrekt stavemåde på et tysk ord?

Jeg er sikker på der ligeledes findes grupper på omtalte sociale medier, hvor man med stor lyst diskuterer stavemåder på tyske ord. Og i denne sammenhæng vil jeg mene, at denne tråd, som du deltager i, er lige så lidt interessant for de jernbaneinteresserede i dette forum.

MVh
Thomas.

OL i Hamburg!!??

af Lars Kruse, 2/9 2014, 19:01 (3514 dage siden) @ thomash

Jeg kan sagtens forstå dit spørgsmål. Men det sproglige spørgsmål blev stillet af nogen i denne tråd den 1. ds. kl. 21.32, fik karakteren korrekt af en anden person s.d. kl. 21.46, hvilket blev modsat af en 3. person den 2. ds. kl. 11.04 - du kan selv finde indlæggene i tråden. For at få den del af tråden (der jo stort set ikke havde handlet om jernbaner) lukket af, henviste jeg i dag kl. 17.52 til de officielle tyske retskrivningsregler - siden har jeg faktisk bare besvaret indsigelser.

Anledningen var som nævnt et sprogligt spørgsmål, som var bragt op af tre personer i tråden inden min indblanding. Men du har da ret i, at jeg bare kunne have ignoreret det. Derimod ser jeg ingen lighed til den hændelse, du nævner, og hvor lyden af en færge hørt fra morgenkaffen beskrives.

Med venlig hilsen
Lars Kruse

OL i Hamburg!!??

af re20000, 2/9 2014, 22:19 (3513 dage siden) @ Lars Kruse

Dette er et jernbaneforum, ikke et akademiker-do.
Eller skulle vi udover Jernbaner, Jernbanehistorie og Modeljernbaner også oprette et forum, der hedder Bedreviden? jeg synes folk både her og i herreværelset har været ualmindeligt præmenstruelle det seneste døgns tid.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak