Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hold vejret i kupeen - historien om DSB og den farlige luft (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2014, 06:48 (3514 dage siden)

Radiodokumentar i dag på DR P1 kl. 14.03.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Kilde: www.dr.dk.

Hold vejret i kupeen - historien om DSB og den farlige luft

af Gæst, 11/9 2014, 12:05 (3514 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg vil gerne vide hvor mange tændte stearinlys i en stue det svarer til.

Jeg gætter på 2

Hold vejret i kupeen - historien om DSB og den farlige luft

af Gæst1, 11/9 2014, 12:25 (3514 dage siden) @ Thorbjørn

...men ingen tvinger dig til at tænde stearinlys :-)

...og her findes der altså flere oplagte løsninger til problemet, end DSB ønsker offentligheden kender til.
Kan slet ikke forestille mig, at Skibsredere gik i medierne med et svar på de nye Svovl-regler: "Vi gør skorstenen på skibet højere" eller "Vi sætter nye filtre i kahytterne"...Der MÅ da være folk i DSB, der er klogere end at foreslå sådan noget bavl.

Hvis DSB virkelig MENER at de skal være CO2 neurale på sigt, hvorfor i alverden så ikke spille ud med de reelle muligheder på problemet med MEerne: Udskift ME lokomotiverne, eller sæt nye motorer i dem. Der skal da nok være nogle venlige politikere, der vil hjælpe med at finde penge til dét projekt...eventuelt ved at fortælle DSB, at de skal vente med at fyre penge af på ny maling til deres tog - eller måske skrue lidt ned for de mange hundrede mio, de kaster i IC4-hullet...

Hold vejret i kupeen - historien om DSB og den farlige luft

af gamle ole, 11/9 2014, 16:06 (3514 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, og som bekendt er det godt for miljøet at ta toget og bliv skæv med DSB hvor tiden er din egen, og ikke noget med at ryge på perronnen!:-D :-D :-D


Hilsen Ole

Hold vejret i kupeen - historien om DSB og den farlige luft

af Peter Sloots, 11/9 2014, 16:29 (3514 dage siden) @ gamle ole

Ja, og som bekendt er det godt for miljøet at ta toget og...

Ja lad os frelse verden:

Klampenborg 1984:
[image]

Værebro Park 2008:
[image]

PS

Hold vejret i kupeen - historien om DSB og den farlige luft

af Jens Møller, København S, 11/9 2014, 17:16 (3514 dage siden) @ Peter Sloots

Mo 1883 havde tilstoppet luftfilter på den ene dieselmotor!


Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Hold vejret i kupeen - historien om DSB og den farlige luft

af KimC, 11/9 2014, 17:53 (3514 dage siden) @ Jens Møller

Hvis det billed er taget i Klampenborg i 1984, havde der så ikke været køreledninger?

Hold vejret i kupeen - historien om DSB og den farlige luft

af re20000, 11/9 2014, 22:47 (3514 dage siden) @ KimC

Hvis det billed er taget i Klampenborg i 1984, havde der så ikke været køreledninger?

Den ses også i det nederste venstre hjørne. Mo-en kører på fjernsporene.

Nold

Hold vejret i kupeen - historien om DSB og den farlige luft

af Jens Møller, København S, 11/9 2014, 23:01 (3514 dage siden) @ KimC

Kystbanen blev da vist først elektrificeret i 1986!

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Hold vejret i kupeen - historien om DSB og den farlige luft

af re20000, 11/9 2014, 23:13 (3514 dage siden) @ Jens Møller

Og 1638 var en gasbus.
Gasbusser skulle være mere miljøvenlige.
Når de ikke lige havde problemer med toppakningerne.

Nold

Avatar

Hold vejret i kupeen - historien om DSB og den farlige luft

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 13/9 2014, 16:00 (3512 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Radiodokumentar i dag på DR P1 kl. 14.03.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Kilde: www.dr.dk.

Udsendelsen er netop blevet genudsendt på P1 idag - hvor det i udsendelsen er ME 1529's partikeludledning, der måles på.
Og i mellemtiden er udsendelsen lagt ud til (gen)lytning på P1 Dokumentars hjemmeside.
Udsendelsen efterlader ingen tvivl om, at DSB gerne så, at strækningerne blev elektrificeret, sådan at de kan slippe for at køre med diesellokomotiver.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Hold vejret i kupeen - historien om DSB og den farlige luft

af LarsGP @, 21/9 2014, 01:27 (3504 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der var engang en tid hvor man kunne aaben vinduet . Udendores er altid frisker en inden dores i di fleste teilfaeld ved eller vaek fra jernbannen .

Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere
DSB MH304

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak