Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MZ - MY - MV - MX - Teknik (Generelt)

af Gæst 10, 11/9 2014, 20:08 (3486 dage siden)

Jeg ved godt at der ikke bliver skiftet gear som i en bil på disse maskiner! Når det så er sagt så kan jeg huske fra talrige rejser med DSB at når lokomotivet kom op på ca. 60 kmt så gav det et meget meget blidt ryk igennem hele toget. Dette mener jeg også påvirkede omdrejninger på lokoets maskine. Det skulle være noget med overgangen fra dieselmotoren til banemotoren!? Hvad laver en banemotor? Håber der er nogen her der har fanget min evt. noget akavet problemfremstilling.;-)

MZ - MY - MV - MX - Teknik

af KSC, 11/9 2014, 20:17 (3486 dage siden) @ Gæst 10

Banemotorene er de elektriske motorer der sidder på bogierne og driver lokomotivet frem.

MZ - MY - MV - MX - Teknik

af Gæst, 11/9 2014, 20:43 (3486 dage siden) @ Gæst

Fra den nævnte tråd:

Henrik Bang Jensen skriver:


Tidligere tråden blev der spurgt om hastigneder for omkobling på
MY. Disse vil variere fra maskine til maskine idet de justeres på
nogle modstande. Men jvf betjeningsvejlendingen så er hastighederne
for opgående omkobling følgende (og de passer nogen lunde med
parksis):

Fra serie til serie med feltsvækning 37km/t
Fra serie med feltsvækning til parallel 51 km/t
Fra parallel til parallel feltsvækning 100 km/t


Den skal jeg lige have forklaret noget nærmere.

Lidt mere om de 4 koblinger.


Kobling 1:
Banemotor 1 og 3 er koblet i serie og samtidig er banemotor 2 og 4
koblet i serie. Disse 2 og 2 seriekoblede banemotorer er atter
parallelforbundne med hoveddynamoen. Hver banemotor får således den
halve hoveddynamospænding.

Efterhånden som hastigheden stiger, vokser den modelektriske kraft
der opstår i banemotorene, og herved vokser hoveddynamoens spænding,
og strømmen falder samtidig. Men da spændingen ikke kan stige
ubegrænset, nås der til sidst en grænse hvor lokomotivet ikke kan
accelerere mere, og hoveddynamoens effektbegynder at falde.

Kobling 2:
Forinden dette sker foretages en feltsvækning af banemotorene, hvorved
den medelektriske kraft reduceres, og omdrejningstallet kan
forøges. Feltsvækning vil i praksis sige at der for hver banemotor
indkobles en modstand parallelt til banemotorens feltvikling. Herefter
kan lokomotivet atter accelerere, indtil den maksimale spænding er
nået.


Kobling 3:
Nu kobles alle 4 banemotorer i parallel, hvorved hver banemotor får
den fulde hoveddynamospænding, og lokomotivet kan atter udnytte den
fulde effekt til forøgelse af togets hastighed, indtil den maksimale
spænding på ny nås.

Kobling 4:
Det sidste koblingstrin består igen af en feltsvækning af de
parallelkoblede banemotorer.


Alt omkobling sker automatisk.

MZ - MY - MV - MX - Teknik

af KimC, 11/9 2014, 22:10 (3486 dage siden) @ Gæst

Alt omkobling sker automatisk.

Er der ikke en forskel på MY'erne hvordan de kobler om, jeg mener at de er lavet anderledes efter et bestemt driftsnummer, muligvis 1125.

MZ - MY - MV - MX - Teknik

af Gerda Guf, 12/9 2014, 00:19 (3486 dage siden) @ KimC

Alt omkobling sker automatisk.


Er der ikke en forskel på MY'erne hvordan de kobler om, jeg mener at de er lavet anderledes efter et bestemt driftsnummer, muligvis 1125.

På MY 1101-1144 skal kørekontrolleren stå i stilling 7 eller 8 før en omkobling kan finde sted. På "ny MY" og MX er dette ikke tilfældet.

Det er derfor du kan opleve at lokomotivføreren regulerer op i omdrejninger for derefter kort tid igen at regulere ned. Det er for at få denne omkobling. Den kan så holdes i parallel ved ikke at gå længere ned end stilling 1. Hvis lokomotivføreren går ned i stilling "idle" er det forfra med opkoblingen.

MZ - MY - MV - MX - Teknik

af KimC, 12/9 2014, 10:42 (3485 dage siden) @ Gerda Guf

Fin forklaring, tak!
Når vi nu er ved det, har jeg observeret ved rangering med MZ I og II (dengang de var i plandrift hos DSB) at ved retningsskift under rangering går motoren ganske kort - ikke meget mere end et sekund - lidt op i omdrejninger og atter ned i tomgang før den egentlige rangerbevægelse begynder og motoren derfor igen går op i omdrejninger. Hvad er det der sker der? Det kan godt være at MZ III og IV også gør/har gjort det, men de kom sjældent på mine jagtmarker.

MZ - MY - MV - MX - Teknik

af Gerda Guf, 12/9 2014, 10:59 (3485 dage siden) @ KimC

Fin forklaring, tak!
Når vi nu er ved det, har jeg observeret ved rangering med MZ I og II (dengang de var i plandrift hos DSB) at ved retningsskift under rangering går motoren ganske kort - ikke meget mere end et sekund - lidt op i omdrejninger og atter ned i tomgang før den egentlige rangerbevægelse begynder og motoren derfor igen går op i omdrejninger. Hvad er det der sker der? Det kan godt være at MZ III og IV også gør/har gjort det, men de kom sjældent på mine jagtmarker.

Det er sikkert fordi at lokomotivføreren har sat MZ-lokomotivet i "lav tomgang" - en anordning, som DSB har påbygget engang for at spare brændolie når lokomotivet henstod i tomgang, hvilket var meget almindeligt dengang. En MZ i "normal tomgang" har samme omdrejningstal som en MZ i køretrin 1 og der ville man ikke kunne høre, at der blev reguleret op.

Alle MZ-serier har påbygget lav tomgang. Endvidere har ME-lokomotiverne også "lav tomgang", men dette er senere blevet suspenderet på næsten alle lokomotiver pga. elektronikken var lidt for følsom over for den lidt lavere spænding.

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly. Pris 320 kr.

Læs mere

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak