Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Frederikshavn Havn udvidelsen (Generelt)

af MYMXnord, Frederikshavn, 18/9 2014, 22:50 (3505 dage siden)

"Port of opportunities"

Frederikshavn havn er på vej med havne udvidelsen .
Sakset fra havnens hjemme side:
http://www.frederikshavnhavn.dk/dk/velkommen_til_frederikshavn_havn.htm

Havnen har i løbet af foråret 2014 ændret projektet fra at blive udbudt på traditionel vis som et detailprojekt, for nu i stedet at arbejde med udbud efter forhandling, hvor entreprenørerne i flere omgange afgiver tilbud og forhandler individuelt med havnen om de forskellige løsninger.

Den vigtigste årsag til ændringen af udbudsformen ligger i, at havnens bestyrelse ønsker størst mulig kreativitet fra entreprenørerne og ikke mindst størst mulig budgetsikkerhed.

Udbudsformen giver ligeledes entreprenørerne lejlighed til at komme med egne forslag til design og udformning af havnen. Frederikshavn Havn har stillet en række minimumskrav, som skal opfyldes – herunder min. 11 m. vanddybde, 600 m. kaj og 300.000 m2 baglandsareal.

Processen med udbud efter forhandling gør, at perioden frem til underskrivelse af kontrakt på projektet bliver udskudt ca. 3 måneder. Det må forventes, at havnen ikke kan udtale sig om de kommende forhandlingsrunder, da de involverede parter er underlagt fortrolighed i denne proces.

Havnen forventer dog stadig, at byggeriet er afsluttet i 4. kvartal 2016.

En af hoved entreprenørerne er:
Hovedentreprenør: Per Aarsleff A/S (Danmark)

http://www.frederikshavnhavn.dk/download/praesentation_orienteringsmoede_5__september_2...

På kortet er det tydeligt at se at projektet angiver nye spor på nordsiden af den nyetablerede havneområde, med ny overkørsel af Kragholmen vej nær Nordhavn vej. Og herefter 3 forgreninger i det nye område

Hvem og hvad dette vil indeholde vides ikke.. men her er projektet.

--
[image][image]

Avatar

Frederikshavn Havn udvidelsen

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/9 2014, 21:46 (3503 dage siden) @ MYMXnord

Hej Michael

Ja, det er et spændende oplæg, som Cowi har udarbejdet - der bliver blandt andet mulighed for anløb af Panamax-skibe - og så er det yderst positivt, at der er indtænkt mulighed for sporforbindelse til omverdenen.
Det har længe været et stort ønske at kunne omlaste løstrailere til videretransport pr. bane - det er der i teorien (og til dels i praksis) mulighed for idag ved Stena Scanrails færgeleje - selvom der dog er lidt knebent med plads langs med Mellemkaj.
Det er godtnok nogle vældigt krumme spor, der lægges op til på de nye kajområder og baglande, men det må åbenbart være nødvendigt for ikke at komme for tæt på villaerne ved Nordre Skanse.
For at kunne krydse Kragholmen i niveau ved de eventuelle nye overkørsler, så må vejen enten hæves lidt eller banen sænkes tilsvarende, for der er nogle steder langs Kragholmen en højdeforskel på knapt en lille meter fra S.O. til vejbanen - men mon ikke at der tages højde for det ?.
Den eventuelle fremtidige mulighed for sporforbindelse er allerede tegnet ind (en smule mere detaljeret) på kortet over de eksisterende faciliteter på Frederikshavn Havn.

Vi kunne måske evt. lige tilføje et lille maritimt billede (set fra Oliepieren) fra det første projekt i forbindelse med havneudvidelsen, nemlig udvidelsen af den eksisterende indsejling, hvor indsejlingsbredden øges fra 93 meter til 150 meter (den nye indsejling i den kommende nye ydermole bliver 200 meter bred).
Under den vendsysselske sommersol den 29. juni 2014 klokken 15.20 stævner Margrete Læsø ind og passserer en af Aarsleff's Jack-up pramme (ses t.v. - husker ikke lige nummeret på den), hvor der bankes spunsvægge ned til det nye nordre molehoved, mens Camilla Høj (t.h.) er igang med at fjerne de sidste sten derfra, hvor det søndre molehoved engang var, sådan at der kan bankes spunsvægge ned der til det nye søndre molehoved.

[image]

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Frederikshavn Havn udvidelsen

af Svend, 20/9 2014, 23:04 (3503 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Gad vide om man har gjort sig nogen tanker om, hvordan de nye havnespor skal tilsluttes det eksisterende spornet - og hvad det for øvrigt kræver af udbygning af jernbaneinfrastrukturen nord for Aalborg, hvis der skal køre godstog i dagtimerne i kombination med intensiveret kørsel med Nordjyske Jernbaners regionaltog (og DSBs IC-tog) Aalborg-Hjørring-Hirtshals/Frederikshavn?

Dobbeltspor er vel ikke for meget at forlange ;-)

--
Svend

Frederikshavn Havn udvidelsen

af Fysikeren, 20/9 2014, 23:14 (3503 dage siden) @ Svend

Gad vide om man har gjort sig nogen tanker om, hvordan de nye havnespor skal tilsluttes det eksisterende spornet - og hvad det for øvrigt kræver af udbygning af jernbaneinfrastrukturen nord for Aalborg, hvis der skal køre godstog i dagtimerne i kombination med intensiveret kørsel med Nordjyske Jernbaners regionaltog (og DSBs IC-tog) Aalborg-Hjørring-Hirtshals/Frederikshavn?

Dobbeltspor er vel ikke for meget at forlange ;-)

Det har man faktisk. Hvis man kigger lidt nærmere i forliget omkring Togfonden DK så opdager man, at der er afsat penge til en nærmere undersøgelse af hvordan kapacitet nord for Aalborg kan øges, herunder evt. med partielt dobbeltspor.

Frederikshavn Havn udvidelsen

af Svend, 21/9 2014, 16:22 (3502 dage siden) @ Fysikeren

Det har man faktisk. Hvis man kigger lidt nærmere i forliget omkring Togfonden DK så opdager man, at der er afsat penge til en nærmere undersøgelse af hvordan kapacitet nord for Aalborg kan øges, herunder evt. med partielt dobbeltspor.

Så må vi håbe på at man er opmærksom på Frederikshavns flyvske tanker om nye godsspor og - forhåbentlig - ny og mere trafik. Man kan dog have sine betænkeligheder, for det er jo allerede i dag muligt at køre gods til og fra Frederikshavn med jernbane, men det er ikke efterspurgt hos kunderne.

Men igen: Gad vide om man har gjort sig tanker med hensyn til at koble de nye spor på de eksisterende spor i Frederikshavn? Hvis eller når det bliver til noget.

--
Svend


Indsend billeder
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak