Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regionaltog på Vestfyn (Jernbanen i dag)

af OD, Od ⌂, 19/9 2014, 19:39 (3498 dage siden)

MP 08 som RV 2720 Fa-Od. Km 166,2 Kh (Od-Hp) 06.09.2014.
[image]

ER 02 som RV 3849 Od-Fa. Km 173,2 Kh (Hp-Tp) 06.09.2014.
[image]

MQ 18 som RV 2720 Fa-Od. Km 166,2 Kh (Od-Hp) 08.09.2014.
[image]

MP 01 som M 6235 Od-Fa (erst. aflyst RV 2753). Km 166,0 Kh (Od-Hp) 19.09.2014.
[image]

Avatar

Regionaltog på Vestfyn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/9 2014, 19:54 (3498 dage siden) @ OD, Od

Kære Ole

Dejlige billeder! Inden vi får set os om, er de historiske.

Bedste hilsner

Thomas

Regionaltog på Vestfyn

af OD, Od ⌂, 19/9 2014, 20:04 (3498 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Ole

Dejlige billeder!

Tak :-)

Inden vi får set os om, er de historiske.

Her et par regionaltog, der er historie.

MZ 1408+B 043+B 094 som P 2753 Od-Fa. Holmstrup 17.06.1988.
[image]

MZ 1431+Bg 080 som P 2753 Od-Fa. Odense 22.03.1989.
[image]

Avatar

Regionaltog på Vestfyn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/9 2014, 20:21 (3498 dage siden) @ OD, Od

Kære Ole

Dejlige billeder!


Tak :-)

Inden vi får set os om, er de historiske.


Her et par regionaltog, der er historie.

MZ 1408+B 043+B 094 som P 2753 Od-Fa. Holmstrup 17.06.1988.
[image]

MZ 1431+Bg 080 som P 2753 Od-Fa. Odense 22.03.1989.
[image]

Kære Ole

Når man var togfører på disse MZ+1-2 vogne, skulle man være vaks ved havelågen. Det gamle kneb med at give afgang til lokomotivføreren, inden man manuelt havde lukket dørene i den sidste vogn, kunne give bagslag: Hvis lokomotivføreren "lukkede helt op", var toget oppe i en betydelig hastighed, inden man kunne springe om bord via den bagerste dør i den bagerste vogn. Så kunne man lære det, kunne man!

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Togfører med hvid hattepuld i sommeren 1988

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/9 2014, 20:25 (3498 dage siden) @ OD, Od

MZ 1408+B 043+B 094 som P 2753 Od-Fa. Holmstrup 17.06.1988.
[image]

Hhhmmm...en togfører med hvid hattepuld? Var det blevet genindført? (Jeg holdt op som togfører i efteråret 1986 og på det tidspunkt var det ikke "genindført"). Jeg tvivler ikke på dateringen af dit billede - undrer mig bare over den hvide hattepuld.


Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Togfører med hvid hattepuld i sommeren 1988

af Gæst, 19/9 2014, 21:53 (3498 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kollektiv transport er godt for miljøet, især når en MZ der kører 300 meter på en liter svovlholdig diesel, trækker en vogn med 30 passagerer.

Togfører med hvid hattepuld i sommeren 1988

af thomash, 19/9 2014, 23:13 (3498 dage siden) @ Gæst

Kollektiv transport er godt for miljøet, især når en MZ der kører 300 meter på en liter svovlholdig diesel, trækker en vogn med 30 passagerer.

De 300 meter på en liter svovlholdig diesel, som du oplyser, er det i tomgang eller stilling 8?

Mvh
Thomas.

Togfører med hvid hattepuld i sommeren 1988

af Gerda Guf, 20/9 2014, 01:09 (3498 dage siden) @ thomash

Kollektiv transport er godt for miljøet, især når en MZ der kører 300 meter på en liter svovlholdig diesel, trækker en vogn med 30 passagerer.


De 300 meter på en liter svovlholdig diesel, som du oplyser, er det i tomgang eller stilling 8?

Mvh
Thomas.


Den anonyme gæst tror sikkert, at der køres i stilling 8 hele vejen over Fyn med et sådant regionaltog...

Gerda

Togfører med hvid hattepuld i sommeren 1988

af KimC, 20/9 2014, 06:35 (3498 dage siden) @ Gæst

Kollektiv transport er godt for miljøet, især når en MZ der kører 300 meter på en liter svovlholdig diesel, trækker en vogn med 30 passagerer.

Den slags korte tog havde ofte det ekstra formål at transportere en maskine "hjem" efter at den havde afleveret et godstog.
I dag ville man køre maskinen hjem solo, og sende en Desiro eller IC2 af sted samme retning som regionaltog. Det koster en mand mere, og forureningen bliver ikke mindre, foruden at det tager ekstra kapacitet i flaskehalse.

Togfører med hvid hattepuld i sommeren 1988

af Dennis Lyng Desezar, 21/9 2014, 12:28 (3497 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

MZ 1408+B 043+B 094 som P 2753 Od-Fa. Holmstrup 17.06.1988.
[image]


Hhhmmm...en togfører med hvid hattepuld? Var det blevet genindført? (Jeg holdt op som togfører i efteråret 1986 og på det tidspunkt var det ikke "genindført"). Jeg tvivler ikke på dateringen af dit billede - undrer mig bare over den hvide hattepuld.


Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Du skal skam ikke undre dig Thomas... Den hvide hattepuld fandtes kun til kasket af "pilottypen" og til den lille hue til pigerne. Ikke brugt af mange, men den er skam med i hvide uniforms / uniformstilbehørs bogen for "Uniform og Uniformstilbehør for togpersonale fra 1988". Iøvrigt havde uniformen fra 1954 også hvidt hueovertræk til kasketterne. Det var brugt hos togpersonalet, folkene på stationerne med trafikafvikling..

Iøvrigt var det for at symbolisere at det sommer (sommerkøreplan)

Så den er skam go nok... :-)

Togfører med hvid hattepuld i sommeren 1988

af Niels Munch, 21/9 2014, 15:23 (3497 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Det hvide hueovertræk til sommerbrug fandtes "i min tid" også i privatbanernes sortiment (til "pilotkasketten"), men det var ganske frivilligt, om man ville bruge uniformspoints på det.

M.v.h.
Niels

Regionaltog på Vestfyn

af M Thomsen, 19/9 2014, 23:09 (3498 dage siden) @ OD, Od

Hej Ole

Hvad med et fra den korte periode hvor det var EA og Bn vogne.

Regionaltog på Vestfyn

af Gjelstrup, 20/9 2014, 00:58 (3498 dage siden) @ M Thomsen

Et billede af et regionaltog over vest Fyn, med Ea, det kan jeg bidrage med.

I april 97 kom dette regionaltog ved Ejby, mod Odense, med Ea Bno Bno Abns.

[image]

[image]

Hilsen
Gjelstrup.

Regionaltog på Vestfyn

af M Thomsen, 20/9 2014, 11:07 (3498 dage siden) @ Gjelstrup

Thanx - fik desværre aldrig selv taget et foto

Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere
DSB MX1035

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak