Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/9 2014, 18:44 (3476 dage siden)

Bestyrelse og direktion har (efterhånden) ikke så meget at skulle have sagt i ejerens firma:

http://epn.dk/ECE7044971/dsb-omgoer-beslutning-om-billige-klapsaedebilletter/

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af Allan T, 22/9 2014, 23:06 (3475 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej. Hvorfor har DSB en bestyrelse, når det alligevel er som det altid har været!
Ministeren blander sig jo alligevel i, hvad DSB beslutter.

Og DSBs direktion må jo føle sig "tromlet". Og jeg har oplevet tog, hvor rejsende på Sjælland har stået op og klapsædepladser reserveret og besat af unge på billige billetter.

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af Svend, 22/9 2014, 23:20 (3475 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bestyrelse og direktion har (efterhånden) ikke så meget at skulle have sagt i ejerens firma

Er det nemmeste ikke bare at ministeren får et skrivebord hos DSB i Høje Taastrup en dag om ugen, når Lok går af og herefter fungere som boss for hele geschäft´en?!
Så kan man ved samme lejlighed nedlægge den del af Trafikstyrelsen, som tager sig af udbud. Det vil da virkelig være centralisering og effektivisering der vil noget.

Næste skridt kan være at sammenlægge DSB og Banedanmark og tilbageføre det hele som et departement - men stadig med ministeren som chef (eller overgeneraldirektør):-D

--
Svend

Avatar

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/9 2014, 08:08 (3474 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bestyrelse og direktion har (efterhånden) ikke så meget at skulle have sagt i ejerens firma:

http://epn.dk/ECE7044971/dsb-omgoer-beslutning-om-billige-klapsaedebilletter/

Lidt knubs fik firmaejeren da også:

Berlingske: http://www.business.dk/transport/eksperter-rystede-over-ministerdiktat-i-dsb

Ekstra-Bladet skriver: "- Jeg har ingen planer om at gøre det igen. Jeg forventer ikke, at det bliver nødvendigt," siger han.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af Børge Sundahl, 24/9 2014, 09:39 (3474 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Danmark er en nation af brokkerøve, som Eric Clausen engang sagde, og jeg er ikke utilbøjelig til at give ham ret.
Er det ikke det ene, så er det det andet.
Nu brokker man sig den ene gang efter den anden over at folketinget og ministrene ikke gør noget, og når nu endelig en minister tager et initiativ, så er det også galt.
DSB er dog stadig statens ejendom, så hvorfor skulle en transportminister, så ikke kunne tillade sig at give DSB et forslag. Det var jo ikke et direktiv, så vidt jeg har forstået, men blot en henstilling, selvom pressen jo nok har fordrejet situationen noget.

Børge

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af Svend, 24/9 2014, 10:53 (3474 dage siden) @ Børge Sundahl

DSB er dog stadig statens ejendom, så hvorfor skulle en transportminister, så ikke kunne tillade sig at give DSB et forslag.

Problemet er bare, at ingen detalje er for lille for ministeren - han blander sig gerne og overruler både DSBs ledelse og bestyrelse.

I dagens udgave af ATS (AT TÆNKE SIG ) i Politiken er hovedhistorien SUPERMAGNUS REDDER NØDSTEDT KVINDE som muntrer sig over netop klapsædehistorien

--
Svend

Avatar

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af BoergeOf61, Randers C, 24/9 2014, 11:08 (3474 dage siden) @ Svend

Problemet er bare, at ingen detalje er for lille for ministeren - han blander sig gerne og overruler både DSBs ledelse og bestyrelse.

Naturligvis. Han er ikke bare minister, men repræsenterer selskabets ejer. DSBs ledelse og bestyrelse er grundlæggende funktionærer under Transportministeriet.

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af Niels Bak, 25/9 2014, 09:53 (3473 dage siden) @ BoergeOf61

Problemet er jo ikke at han ikke har ret til det. Problemet er at det er torskedum ledelse, der fratager dem han har ansat til jobbet enhver autoritet, straffer initiativ og generelt hindrer enhver bevægelse hen imod en så forretningsmæssig sund drift som muligt, fordi han tvinger ledelsen til at tænke politisk før de tænker virksomhedens rationelle drift.

Vigtige priser og rabatter, sociale hensyn mm. bør være skrevet ind i servicekontrakten - resten må DSB's ledelse selv udbyde og regulere som det nu giver driftsmæssig mening. Klapsædebilletter er en vinder i tog der sjældent er helt fyldte, men i dagens materielsituation, hvor flere og flere fuldbetalende passagerer må nøjes med en ståplads, så er det skidt at fylde de sidste pladser til kvart pris.

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af UTJ, 25/9 2014, 10:43 (3473 dage siden) @ Niels Bak

Problemet er jo ikke at han ikke har ret til det. Problemet er at det er torskedum ledelse, der fratager dem han har ansat til jobbet enhver autoritet, straffer initiativ og generelt hindrer enhver bevægelse hen imod en så forretningsmæssig sund drift som muligt, fordi han tvinger ledelsen til at tænke politisk før de tænker virksomhedens rationelle drift.

Vigtige priser og rabatter, sociale hensyn mm. bør være skrevet ind i servicekontrakten - resten må DSB's ledelse selv udbyde og regulere som det nu giver driftsmæssig mening. Klapsædebilletter er en vinder i tog der sjældent er helt fyldte, men i dagens materielsituation, hvor flere og flere fuldbetalende passagerer må nøjes med en ståplads, så er det skidt at fylde de sidste pladser til kvart pris.

Det er yderen af tilskuddet som må afgøre om DSB giver rabatter til tiltænkte grupper, herunder unge og studerende. Derfor er ministeriet i sin gode ret til at kræve rabatordninger opretholdt. Ellers skal den del af tilskuddet tages fra DSB. Det er ansvar og vi skal ikke klandre vore folkevalgte for at skride ind, når offentlige virksomheder suboptimerer, uanset god eller dårlig ledelse. Det er vilkårene.

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af Allan T, 25/9 2014, 11:36 (3473 dage siden) @ UTJ

Kan ministeren også diktere at indføre eller afskaffe rabatbilletter hos Arriva uden om Arrivas ledelse?
Sikkert ikke uden at bryde kontrakten med Arriva.
Der står vist ikke om klapsædebilletter i kontrakten med DSB.
Og DSB ( og Arriva) følger jo de regler og muligheder, der er for billigere billetter og kort m m for unge og studerende og ældre.
Afskaf bestyrelsen for DSB, hvis ministeren kan blande sig i småting.
Jeg forstår godt, at direktør Lok forlader DSB, hvis ministeren alligevel bestemmer.

Og hvor var ministeren, da DSB lukkede billetsalgene på større stationer?
Det er der også mange især ældre mennesker, der er kede af.

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af UTJ, 25/9 2014, 11:57 (3473 dage siden) @ Allan T

Kan ministeren også diktere at indføre eller afskaffe rabatbilletter hos Arriva uden om Arrivas ledelse?
Sikkert ikke uden at bryde kontrakten med Arriva.
Der står vist ikke om klapsædebilletter i kontrakten med DSB.
Og DSB ( og Arriva) følger jo de regler og muligheder, der er for billigere billetter og kort m m for unge og studerende og ældre.
Afskaf bestyrelsen for DSB, hvis ministeren kan blande sig i småting.
Jeg forstår godt, at direktør Lok forlader DSB, hvis ministeren alligevel bestemmer.

Og hvor var ministeren, da DSB lukkede billetsalgene på større stationer?
Det er der også mange især ældre mennesker, der er kede af.

Staten ejer ikke Arriva.

En ejer kan sagtens bestemme over sit selskab, uanset om der er bestyrelse og direktion.

Man kan sagtens have et statsligt selskab hvor bestyrelsen skal tilsikre god forretningsførelse og at der samtidig er særlige politiske krav fra politikere. Faktisk ville det være uheldigt hvis politikere ikke skrider ind politisk, også i selskaber med direktion og bestyrelse. "Armslængde" fratager ikke politikere ansvar og mulighed for området.

Avatar

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/9 2014, 13:17 (3473 dage siden) @ UTJ

En ejer kan sagtens bestemme over sit selskab, uanset om der er bestyrelse og direktion.

En hvis "hr. Møller" havde også den slags beslutninger selv om han var bestyrelsesformand i de bagvedliggende ejerfonde.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af Niels Bak, 26/9 2014, 11:09 (3472 dage siden) @ UTJ

Problemet er jo ikke at han ikke har ret til det. Problemet er at det er torskedum ledelse, der fratager dem han har ansat til jobbet enhver autoritet, straffer initiativ og generelt hindrer enhver bevægelse hen imod en så forretningsmæssig sund drift som muligt, fordi han tvinger ledelsen til at tænke politisk før de tænker virksomhedens rationelle drift.

Vigtige priser og rabatter, sociale hensyn mm. bør være skrevet ind i servicekontrakten - resten må DSB's ledelse selv udbyde og regulere som det nu giver driftsmæssig mening. Klapsædebilletter er en vinder i tog der sjældent er helt fyldte, men i dagens materielsituation, hvor flere og flere fuldbetalende passagerer må nøjes med en ståplads, så er det skidt at fylde de sidste pladser til kvart pris.


Det er yderen af tilskuddet som må afgøre om DSB giver rabatter til tiltænkte grupper, herunder unge og studerende. Derfor er ministeriet i sin gode ret til at kræve rabatordninger opretholdt. Ellers skal den del af tilskuddet tages fra DSB. Det er ansvar og vi skal ikke klandre vore folkevalgte for at skride ind, når offentlige virksomheder suboptimerer, uanset god eller dårlig ledelse. Det er vilkårene.

Ja hvis rabatten er en del af trafikkontrakten med et specifikt tilskud. Hvis rabatten derimod er indført af DSB selv for at sælge overskydende sæder med lavere værdi, så er det også op til DSB at afskaffe den igen, hvis man mener det ikke længere er en god forretning. Det samme gælder hvis det er en del af et generelt tilskud til ungdomsrabbatter som DSB selv kan disponere over, hvordan skal fordeles.
Så det hører altså hjemme i kontraktforhandlingerne og ikke som et hurtigt skud fra hoften for at trække en populør overskrift for ministeren. Han er med rette blevet angrebet for useriøs ledelse.

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af lars madsen @, Danmark, 24/9 2014, 14:17 (3474 dage siden) @ Børge Sundahl

Nu kan ministere også komme ned i for små ting.

Hvor var de da det burde være besluttet at afvise IC4??
Men en lille sæde, det kan vi forstår.

Lad nu DSB arbejde i fred og lad bestyrelser, arbejde for deres løn.

Ministeren er aktionær, men der er ikke general forsamling hver uge.

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af Niels Munch, 24/9 2014, 14:48 (3474 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

..... men midt i denne klapsædetumult blev Magnus Togmus citeret for noget, jeg alligevel vil kalde et "guldkorn":

"..... at det er vigtigt at se på, om alle besparelser er værd at føre igennem, hvis de samfundsmæssige konsekvenser overstiger den økonomiske gevinst."

Bedste hilsener
Niels

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af Hans T. Møller, Risskov, 26/9 2014, 07:59 (3472 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Hans T. Møller, 26/9 2014, 08:56

Her er et bud på:

Magnus Togmus' sang:

Mit navn er Magnus, ved I nok,
og jeg kan tryne Jesper Lok,
hvis jeg har lyst, bestemmer jeg,
om DSB har kvajet sig

Hihihihihihihihihihi

Hvis unge godt vil sidde ned
til nedsat pris i ro og fred,
mens mange andre de må stå,
så er der hjælp hos mig at få!

HIhihihihihihihihihi

Mit ministerium har ej
lyst til trafikudbuds-ståhej!
Et udbud får vi nok at se
- men aben skal til DSB!

Hihihihihihihihihihi

Og IC4 ka' jeg godt
få sat på spor og solgt som skrot,
men jeg si'r blot: ”Den tid - den sorg!”
og griner her på Christiansborg

Hihihihihihihihihihi

(Frit efter: ”Besøg på Decembervej”, Børnenes julekalender, Dannarks Radio 1968)

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter

af Niels Munch, 26/9 2014, 09:21 (3472 dage siden) @ Hans T. Møller

[image]

DSB omgør beslutning om billige klapsædebilletter - nyt vers

af Hans T. Møller, Risskov, 17/1 2015, 12:45 (3359 dage siden) @ Hans T. Møller

Endnu et vers til Magnus Togmus' sang:

Bornholmstrafik med tog er slut,
reservefærgen ska' herut!
al støtte til dem får mit ”nej”,
for udkants-Danmark rager mig!

Hihihihihihihihihihi

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak