Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kedeligt nyt... (Generelt)

af Henrik C, Kolding, 25/9 2014, 00:08 (3500 dage siden)

Sakset fra Facebook...

"På en våd og grå regnvejrs onsdag i september lukkede min barndomslegeplads, mit værksted og min fars livsværk. Hvor jeg har trådt mine barnesko, lært mit fag og mødt verdens bedste venner. Tak for alt. Hvil i fred Mdt Rd..."

:-( :-( :-(

--
mvh. Henrik C

Avatar

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/9 2014, 07:35 (3499 dage siden) @ Henrik C

Ja, det er trist at Museumstog reducerer. Hvad mon der nu skal ske med materiellet?

Basis for nogle §20 spørgsmål til ministeren?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af KimC, 25/9 2014, 08:00 (3499 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, det er trist at Museumstog reducerer. Hvad mon der nu skal ske med materiellet?

Basis for nogle §20 spørgsmål til ministeren?

Det er vel ikke alt der forsvinder (vognhal etc) men værkstedet der afvikles, ligesom der heller ikke skal være klargøring af maskiner til kørsel?

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Lue., 25/9 2014, 08:50 (3499 dage siden) @ KimC

Inden for få år er der vel slet ikke nogen kørende afdeling af museumstog, efter de ikke mere må leje lokomotiver ud til andre.

Kniber det vel med indtjeningen, det er jo ikke just billigt at holde store damp og diesellokomotiver m.m. i drift. For så mange arrangementer er der vel heller ikke at kører
til hele året.

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Villy skovborg, 25/9 2014, 09:49 (3499 dage siden) @ Lue.

Til alle jer der nået at opleve en E maskine eller R maskiner, det er nok slut det er en opgave klubberne nok ikke magter blandt andet på grund af økonomien i disse store maskiner, vi må glæde os over at se 1401, det vare kun til at den skal have service for det gjorde gutterne i randers, vi kan alle glæde os over alle de pæne udstillings lokomotiver der er gemt men det er ikke det samme som at se dem køre ved egen kraft, jeg tænker lidt tilbage på alle dem der hade ondt et vis sted for at museet tjente penge på komaselt kørsel med GM lokomotiverne. det var de penge der holdt dem i gang og så blev de rørt. nu bliver de ikke rørt i fremtiden og så kan vi tage til Odense og se på "døde" lokomotiver hele vejen omkring drejeskiven.
Det kommer ikke til at tage lang tid før alle kan se at det var forkert at lukke et værksted med menisker der har oprettet en viden om disse maskiner.
Desværre forsvinder denne viden lyn hurtigt og museet må opfinde den dybe terlærken igen, det tager mange år at rejse det igen.

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Bjarne Knudsen, 25/9 2014, 13:05 (3499 dage siden) @ Villy skovborg

Det siges, at akademikere er ller i hvertfald kan være "roden til alt ondt". Nok lidt drastisk at generalisere. Men i hvertfald må konkluderes at ingen med den baggrund generelt har en faglig (jernbanemæssig baggrund).
Tror virkelig beslutningen vil ramme... Hvem vil besøge JBM for at se "døde" loko?
Jo turister m.v., men vi (os herinde)tror jeg næppe på sigt.
Uden tvivl vil engagement og aktiviter falde og "ramme" også den frivillige arbejdskraft som jo er helt uvurderlig og uerstattelig.
Besøgstal og medlemstal ved JBM generelt vil givesvis også kunne mærke ændringen-
Museumstog kan man ikke i alle sammenhænge lade være synonym for gamle diesellokomotiver og motorvogne samt "kolde" damplokomotiver. Dampen SKAL også være aktiv.
Første skridt var årshæftes udformning. Ikke mange "materielentusiaster" vil købe det i dag i fri handel, hvor det underligge lovgivningens regler for museumsvirksomhed m.v. På nær en enkelt artikel i mine øjne ganske uinteressant.
Næste skridt var oprydning i materielbeholdningen eller omvendt
Nu nedlukning af Museumstog Randers. Hvad er et næste ?
En meget kedelig tendens og udvikling, der er startet og som alt andet give4tvis også vil accellere på den ene eller anden måde.
Synd ikke mere at kunne opleve stemningen på Mdt Randers

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Bent Larsen, Kalundborg, 25/9 2014, 13:40 (3499 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Hej
Ja det er rigtigt at JBM lok. tjente penge, og det var jo da også godt nok, men de skummede jo nok fløden, så de godsoperatører der prøver at få lidt gang i godskørsel i Danmark har det svært rent økonomisk. Ja der er både for og imod.
VH
Bent Larsen

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af UTJ, 25/9 2014, 14:07 (3499 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Ja det er rigtigt at JBM lok. tjente penge, og det var jo da også godt nok, men de skummede jo nok fløden, så de godsoperatører der prøver at få lidt gang i godskørsel i Danmark har det svært rent økonomisk. Ja der er både for og imod.
VH
Bent Larsen

Nu er et marked jo ikke en lagkage af en bestemt størrelse. Det som egentlig er problemet er at markedet for godskørsel ikke har udviklet sig positivt. I et vigende marked skændes aktørerne om den svindende omsætning. Anderledes ville det være hvis markedet var for opadgående.

Det hører med til sagen at det meste "gods" ikke er godskørsel i egentlig forstand men befordring af materialer i forbindelse med infrastrukturarbejder (her bortses fra transitgodstrafikken).

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Bent Larsen, Kalundborg, 25/9 2014, 14:28 (3499 dage siden) @ UTJ

Hej
Det var netop den sidste del af dit indlæg at DSB M var med på markedet f.eks. at køre med målevognene, og det er nok der pengene er. Jeg er ikke modstander af at JBM tjener penge, hvis der nogen der læser mit indlæg sådan.
VH
Bent Larsen

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af KimC, 25/9 2014, 14:22 (3499 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Endnu har der ikke været nogen officel melding fra JBM?
Nedskæringer rammer alle offentlige foretagender for tiden, og mon ikke IC4 projektet også kaster sine skygger her?
Jeg har selv været med i en klub hvor vi bogstaveligt talt var ved at drukne i materiel, og opgav virket af samme årsag. Der ER bevaret meget og ved at skære med omhu han det der bliver tilbage komme bedre til sin ret. Museumstog har skåret noget af det dårligste materiel bort allerede. Det gjorde ondt på nogen, men jeg mener man kunne have skåret langt mere. Hvad skal man feks med 3 stk køreklare MY - foruden "åbent-hus" My'eren? Der er ikke museumsrelateret arbejde til dem. Ligeledes skrabede museet i forbindelse med Hermind arvesagen en del privatbanemateriel til sig, som man ikke har haft ret meget gavn af. Dette var vel den primære årsag til Skælskørbanens nedtur der til sidst endte i lukning.
Det gjorde ondt på nogen at S-togene blev reduceret fra to potentilet køreklare sæt til én udstillingsvogn. Indrømmet, men interessen har åbenbart vist sig ikke at kunne bære veterankørsel med S-tog, og så må det være sådan.
Jeg kan ikke hele Jernbanemuseets beholdning udenad, men udover det jeg har nævnt forekommer der mig at være en del dubletter eller næsten-dubletter. Der er ingen der siger at det der afhændes absolut skal hugges op. Så vidt jeg ved blev der ved oprydningen på Cvk Kh cirkuleret i DVF om noget kunne bruges andetsteds. Svenskerne kan sikkert buge en MY eller to, samt MZ 1425 når IC4 projektet skrottes. Hollænderne er vilde med damplokomotiver idet de selv fik udryddet stort set alle deres egne ved dampdriftens ophør. Den fejl kan vi lære af. Men de ville sikkert gerne have en eller flere overskydende dampere.
Hellere rydde op i materielsamlingen når denne i forvejen er meget stor, fremfor at rydde op i aktiviteterne der skaber liv om et museum. Det er muligt at lukningen af Randers - Allingåbro har spillet lidt ind, men de har da kørt flittigt andre steder så det gik da også uden det sidespor.

Men jeg ville godt høre noget fra hestens egen mund, herunder argumentationen, og planerne for fremtiden.

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af thomash, 25/9 2014, 17:30 (3499 dage siden) @ KimC

Endnu har der ikke været nogen officel melding fra JBM?

Det kan være der er en årsag til det..

Svenskerne kan sikkert buge en MY eller to, samt MZ 1425 når IC4 projektet skrottes.

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=81560

Mvh
Thomas.

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Tim Jonasen, 25/9 2014, 20:34 (3499 dage siden) @ thomash

Og kender du noget til årsagen ThomasH?

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af AEJ VNJ M2, Danmark, 25/9 2014, 20:00 (3499 dage siden) @ KimC

Ligeledes skrabede museet i forbindelse med Hermind arvesagen en del privatbanemateriel til sig, som man ikke har haft ret meget gavn af. Dette var vel den primære årsag til Skælskørbanens nedtur der til sidst endte i lukning.

Som KimC skrev her, så skrav JBM det meste af Skælskørbanens materiel sammen i 1997.
For at tage et eksempel er her Skælskørbanens motortog anno 1988.
SVJ No1 - OKMJ A11 - SNNB Mp 1 - SNNB M4
[image]
Alle 4 enheder står nu i vognhallen i Randers, hvor der for SVJ No1s vedkommende ikke er passet på den.
Dette motortog kunne snilt have været i brug nu i Skælskør eller Høng.

(Og mit navn er lidt alternativt, men der var ikke andre der var ledige ;-)

Avatar

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Per Hauberg, 29/9 2014, 12:06 (3495 dage siden) @ AEJ VNJ M2


(Og mit navn er lidt alternativt, men der var ikke andre der var ledige ;-)

Er der noget væsentligt til hinder for at bruge det navn, der står på din dåbsattest ?


vh

Per

-som atterigen vil nævne, at der er meget langt til Odense (for slet ikke at tale om Roskilde). -Og det gælder, hvadenten man er aktiv frivillig eller bare tilskuer...

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af OD, Od ⌂, 25/9 2014, 15:19 (3499 dage siden) @ Villy skovborg

Til alle jer der nået at opleve en E maskine eller R maskiner, det er nok slut det er en opgave klubberne nok ikke magter blandt andet på grund af økonomien i disse store maskiner, vi må glæde os over at se 1401, det vare kun til at den skal have service for det gjorde gutterne i randers, vi kan alle glæde os over alle de pæne udstillings lokomotiver der er gemt men det er ikke det samme som at se dem køre ved egen kraft, jeg tænker lidt tilbage på alle dem der hade ondt et vis sted for at museet tjente penge på komaselt kørsel med GM lokomotiverne. det var de penge der holdt dem i gang og så blev de rørt. nu bliver de ikke rørt i fremtiden og så kan vi tage til Odense og se på "døde" lokomotiver hele vejen omkring drejeskiven.
Det kommer ikke til at tage lang tid før alle kan se at det var forkert at lukke et værksted med menisker der har oprettet en viden om disse maskiner.
Desværre forsvinder denne viden lyn hurtigt og museet må opfinde den dybe terlærken igen, det tager mange år at rejse det igen.

I følge Museets nyhedsbrev fra august 2014, var det altså DSB selv, der besluttede at lukke den kommercielle afdeling...

Mvh. Ole

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Povl jensen, 25/9 2014, 15:36 (3499 dage siden) @ OD, Od

Det er rigtigt Od,od.Men du må da indrømme at fremtiden ser sort ud for materiellet?

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af H N Nielsen, 25/9 2014, 16:34 (3499 dage siden) @ Povl jensen

Der er ikke någet på FB om lukningen eller på Museumstogs hjemmeside??

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 25/9 2014, 22:18 (3499 dage siden) @ KimC

Ja, det er trist at Museumstog reducerer. Hvad mon der nu skal ske med materiellet?

Basis for nogle §20 spørgsmål til ministeren?


Det er vel ikke alt der forsvinder (vognhal etc) men værkstedet der afvikles, ligesom der heller ikke skal være klargøring af maskiner til kørsel?

Beslutningen som DSB har taget, viser desværre at DSB efterhånden har en ledelseskultur, hvor der både mangler respekt kunder, personale og frivillige hjælpere som ved Museumstog i Randers.

Tænk på hvor mange arbejdstimer frivillige har lagt hos Museumstog i Randers, som DSB nu vælger at lukke - hold kæft hvor må mange, der har lagt utallige arbejdstimer i at vedligeholde DSB's materiel, føle sig snydt af DSB arrogante ledelse - føj for s.....

Pressemeddelelse fra Jernbanemuseet

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 26/9 2014, 10:19 (3498 dage siden) @ Morten812

J papir er taknemmeligt, men hvor mon tallene der begrunder denne "strukturændring" er henne. Det kunne være meget spændende læsning, når man nu tilbyder alle de frivillige der er tilknyttet Randers - nogen må have et tal på hvor mange det er. For dels er transport ikke gratis, det tager tid og og og .. så regnestykket må vel på bordet

Pressemeddelelse fra Jernbanemuseet

af Niels Munch, 26/9 2014, 19:49 (3498 dage siden) @ Morten812

Ja, der er mange linier at læse noget imellem, og læserne er i fuld gang .....

V.h.
N.

Pressemeddelelse fra Jernbanemuseet

af marrix, Valby, 26/9 2014, 22:58 (3498 dage siden) @ Morten812

Ja, det er ligesom så mange andre steder i det offentlige - man dropper dem der laver noget (lukker værkstedet i Randers) og ansætter skrivebordsgeneraler ("daglig enhedsleder")

Sørgeligt at det hele skal gå op i planer, dokumentation osv. istedet for noget der kan køre på skinner.

- Martin

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Andreas M., 26/9 2014, 10:33 (3498 dage siden) @ Henrik Hansen

Beslutningen som DSB har taget, viser desværre at DSB efterhånden har en ledelseskultur, hvor der både mangler respekt kunder, personale og frivillige hjælpere som ved Museumstog i Randers.

Tænk på hvor mange arbejdstimer frivillige har lagt hos Museumstog i Randers, som DSB nu vælger at lukke - hold kæft hvor må mange, der har lagt utallige arbejdstimer i at vedligeholde DSB's materiel, føle sig snydt af DSB arrogante ledelse - føj for s.....

Undskyld mig, men det eneste arrogante i den sammenhæng her, er altså dit (og tilsvarende) indlæg! Ja, det gør ondt at lukke et værksted, ganske ligesom det gør ondt at aflive et kæledyr man har haft i mange år. Men ligesom man afliver sit kæledyr for dyrets bedste, så kan man også godt lukke et værksted, for at skabe bedre forhold for alt det der er tilbage. Jeg er frivillig under museet, og jeg bliver også vemodig og trist over at høre Randers skal lukke, men jeg har også oplevet en ledelse der har udført lukningen på deres grædende knæ, det gør også ondt på ledelsen at lukke dette sted. Det sagt, så tror jeg langt de fleste, både i ledelse og blandt ansatte og frivillige, godt kan se at det er det rigtige at gøre. Museet har et budget, det er ikke sådan at pengene er noget man bare går ud og plukker, og den vigtigste opgave må være at nå så langt for de penge man har til rådighed som overhovedet muligt. Hvis det involverer lukningen af et værksted, for at frigøre midler til de resterende, så er det den bedste beslutning. Jeg glæder mig over allerede at have mødt nogle af de tidligere "Randers kollegaer" på værkstedet i København, og jeg er helt sikker på at det også gælder for både Odense og Roskilde at der vil blive taget varmt i mod folkene fra Randers.

Og hvad kunderne angår har museet meldt ud at man stadig ønsker at køre med udgangspunkt i Randers, trods de eventuelle udfordringer det vil give.

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 26/9 2014, 10:45 (3498 dage siden) @ Andreas M.

Hvis det involverer lukningen af et værksted, for at frigøre midler til de resterende, så er det den bedste beslutning. Jeg glæder mig over allerede at have mødt nogle af de tidligere "Randers kollegaer" på værkstedet i København, og jeg er helt sikker på at det også gælder for både Odense og Roskilde at der vil blive taget varmt i mod folkene fra Randers.

Hvor mange penge er der reelt at spare ved at lukke Randers ned ?

Langt de fleste arbejdstimer bliver jo lagt at frivillige, som jo ikke belaster regnskabet lønmæssigt. Man beholder bygningerne som magasin og derved også omkostningerne til bygningsdrift.

De frivillige kan selvfølgelig tage til Odense eller Roskilde/København, men turen er jo ikke gratis og transporttiden må alt andet lige gå fra de timer som kunne lægges i arbejdet med materiellet.

Avatar

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Gert, Aalborg, 26/9 2014, 11:23 (3498 dage siden) @ Henrik Hansen

Så blev hele Jylland til udkants Danmark på det område.

Gert

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Andreas M., 26/9 2014, 12:07 (3498 dage siden) @ Gert

Så blev hele Jylland til udkants Danmark på det område.

Tænk, jeg synes ellers det ser ud til at Jylland er ret godt med. Veteranbaner

Avatar

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Gert, Aalborg, 26/9 2014, 14:35 (3498 dage siden) @ Andreas M.

Ja, men jernbanemuseet trækker da voldsom østpå. Det er jo hele landets museum. Eller skulle være.

Gert

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Andreas M., 26/9 2014, 12:14 (3498 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvor mange penge er der reelt at spare ved at lukke Randers ned ?

Langt de fleste arbejdstimer bliver jo lagt at frivillige, som jo ikke belaster regnskabet lønmæssigt. Man beholder bygningerne som magasin og derved også omkostningerne til bygningsdrift.

Jeg har ingen tal (og hvis jeg havde, så ville jeg næppe dele dem). Men jeg ved fra privat regi, at der er helvedes til forskel på varmeudgifter til min garage, som jeg foretrækker at holde frostfri, og min stue, hvor jeg foretrækker en noget højere temperatur. Ligeledes udgiften til lys. Derudover kræver et aktivt værksted en løbende udgift til udskiftning af værktøj, eftersyn og godkendelser på værktøj, etc. Alt sammen udgifter man har dubleret hos de andre værksteder.

De frivillige kan selvfølgelig tage til Odense eller Roskilde/København, men turen er jo ikke gratis og transporttiden må alt andet lige gå fra de timer som kunne lægges i arbejdet med materiellet.

Flere af de frivillige kom i forvejen langvejs fra, nogen vil endda have kortere til andre værksteder, men har valgt at arbejde i Randers indtil nu af andre årsager. (F.eks. valget af materiel). Men ja, selvfølgelig vil det være et kæmpe tab for nogle af de lokale, det er der vidst ingen der siger i mod.

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Søren Jakobsen, Randers, 26/9 2014, 12:54 (3498 dage siden) @ Andreas M.

I pressemeddelsen fra JBM omtales ".....vægt på en omfattende restaurering af MA-lyntoget Sølvpilen", det synes jeg lyder spænedene. Hvad går det ud på, får den den store tur nu?

Søren

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Kojack, 26/9 2014, 14:22 (3498 dage siden) @ Andreas M.


Flere af de frivillige kom i forvejen langvejs fra, nogen vil endda have kortere til andre værksteder, men har valgt at arbejde i Randers indtil nu af andre årsager. (F.eks. valget af materiel). Men ja, selvfølgelig vil det være et kæmpe tab for nogle af de lokale, det er der vidst ingen der siger i mod.

Eller fordi det er det sted i landet med de bedste forhold til at vedligeholde og istandsætte veterantog...

Kedeligt nyt...sidste mand lukker og slukker....

af Lokomotivføreren, 26/9 2014, 19:35 (3498 dage siden) @ Andreas M.

Hej Andreas
Det er da vidunderligt, at du kan se noget positivt i sådan en gang bullshit på dåse....
Mvh Lkf

Kedeligt nyt...

af morten t, 28/9 2014, 12:59 (3496 dage siden) @ Henrik C

Ja lad os bruge en masse penge på nyt logo :-(

Avatar

Kedeligt nyt...

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 28/9 2014, 13:47 (3496 dage siden) @ morten t

Ja lad os bruge en masse penge på nyt logo :-(

Er det at blande tingene lige lovlig meget sammen?

Kedeligt nyt...

af morten t, 28/9 2014, 13:52 (3496 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

ikke hvis man mangler penge

Kedeligt nyt...

af Gæst, 28/9 2014, 13:56 (3496 dage siden) @ morten t

ikke hvis man mangler penge

Eller hvis man ikke fatter en bjælde...

Avatar

Kedeligt nyt...

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 28/9 2014, 13:59 (3496 dage siden) @ morten t

ikke hvis man mangler penge

Hvis man virkelig manglede penge, så havde DSB nok helt stoppet tilskuddet til DSB Museumstog. De penge får DSB's kunder jo ikke noget ud af og når fokus skal være på kerneforretningen, så ville det da være det smarteste.

.. Men ting er altid mere kompliceret og rummer flere aspekter end du lige giver udtryk for der. Man kan ikke bare holde ting op mod hinanden i forholdet 1:1..

Kedeligt nyt...

af pesc, Vejle, 29/9 2014, 21:25 (3495 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Kære Jernbane venner

Museet har sandelig fået et DJØF styre, uden for pædagogisk og menneskelig rækkevidde.
At lukke Randers er en en hån imod de mange som faktisk har været med til at bevare materiellet, for eftertiden, noget som ganske få DJØFer iøvrigt har været med til !

Vil gerne sige til alle jer, at i skal have en stor tak, for det i har været med til at skabe og bevare.
Jeg håber i må komme videre, selvom det lige nu er svært, i er bitre og frustrerede.


I kan måske tage til Odense og høre lidt musik som plaster på såret.

http://www.jernbanemuseet.dk/da/aktiviteter/begivenhedsdetalje/40/-/jernbanegalop-pa-ku...

Øv... Nu går det altså nedad for alvor
Mvh Peter

Kedeligt nyt...

af UTJ, 29/9 2014, 21:53 (3495 dage siden) @ pesc

Museet har sandelig fået et DJØF styre, uden for pædagogisk og menneskelig rækkevidde.
At lukke Randers er en en hån imod de mange som faktisk har været med til at bevare materiellet, for eftertiden, noget som ganske få DJØFer iøvrigt har været med til !

Som DJØF'fer vil jeg på det kraftigste påpege at akademikere på det humanistiske område, herunder historikere, er organiseret under Danmarks Magisterforening. Så du går helt galt i byen. Bevares, der er 'fritvalgs ordning', så en historiker kan organisere sig under DJØF, men historikere er ikke traditionelt i den væmmelige DJØF-liga.

Vi er altså mange DJØF'fere som kan lige at lege med futtog (nej, det må jeg ikke kalde det, men det er det det er.....) lige som mange fra alle mulige andre professioner.

Jeg kan tilmed tilføje at der dermed har været mindst to DJØF'fere bag en hel del af ide og udvælgelse til f.eks. museumsgodstoget.

Grrrrr..................

Kedeligt nyt...

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 30/9 2014, 00:01 (3495 dage siden) @ UTJ

Spændende svar Ulrik - ser du andetsteds ikke mener at nogen skal lege med tog, men det er måske misforstået ! eller har du ændret holdning siden igår!

Uanset hvad man mener så er det nedtur for den den af museumstog der hiddtil har kunne vise rigtige tog i drift - men lur mig om ikke disse skrivebordsfolk har en plan med QR koder og skærme på lang sigt - så kan man slippe for at pudse de udstillede tog - jernprisen dækker mange storskærme og app. ren nedtur

Kedeligt nyt...

af UTJ, 30/9 2014, 07:59 (3494 dage siden) @ hjeriksen

Spændende svar Ulrik - ser du andetsteds ikke mener at nogen skal lege med tog, men det er måske misforstået ! eller har du ændret holdning siden igår!

Du har nok misforstået budskaberne omkring Assensbanen. Det lover ilde for dine banesager :-|

Kedeligt nyt...

af Morten Flindt Larsen, 30/9 2014, 14:13 (3494 dage siden) @ hjeriksen

"Spændende svar Ulrik - ser du andetsteds ikke mener at nogen skal lege med tog, men det er måske misforstået ! eller har du ændret holdning siden igår! "

For mig at se, er det misforstået. Ulrik brugte andetsteds vendingen: "lege med futtog", ikke: "lege med tog". Det er to forskellige ting, der foregår på forskellige niveauer. Randers-folkene, hvoraf mere end 20 mand var frivillige, har på vegne af og med støtte fra DSB "leget med tog" og har gennem en årtier lang indsats bevaret og revitaliseret en mængde lokomotiver og vogne af meget stor kulturhistorisk værdi, i deres fulde udstrækning og i driftsklar stand. De har ikke drevet banestræknings-nekrofili med nogle til formålet byggede pedaldrevne køretøjer i tro på, at de offentlige kasser også vil finansiere dét med millionbeløb.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Kedeligt nyt...

af pesc, Vejle, 30/9 2014, 09:37 (3494 dage siden) @ UTJ

Når det kommer til at svejse, nitte, bøje jern og støbe nye glidelejer er der brug for varme hænder, og de varme hænder der har passet på de gamle i Randers remise er blevet prioriteret væk, til fordel for en centralisering og fokusering på et øget niveau.

Det er desværre en akademisk tilgang, som er svær at forstå og acceptere.

Kære UTJ undskyld mit udfald om DJØF, men hvor mange timer har du selv stået ved en drejebænk eller fræser, og hjulpet til med det håndværksmæssige ?
Der er så få håndværkere som kender, til de svære tekniker og behersker dem, og når de forsvinder bliver det rigtig svært, at holde liv i materiellet.
Den eneste måde at, vi kan signalere utilfredshed er ved, at boykotte foretagendet, indtil videre.

MVH Peter

Kedeligt nyt...

af UTJ, 30/9 2014, 09:58 (3494 dage siden) @ pesc

Kære UTJ undskyld mit udfald om DJØF, men hvor mange timer har du selv stået ved en drejebænk eller fræser, og hjulpet til med det håndværksmæssige ?

Det har jeg i det omfang der har været tid, medmindre du mener at f.eks. påskrifter er overflødigt pjat. Eksempel:

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak