Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen (Generelt)

af esni, Frederikssund, 25/9 2014, 21:23 (3472 dage siden)

Ca 1997 cirkulerede der en video på nettet, der viste et TGV eller Thalys sæt der kørte for egen kraft på Storebælt.

1. jeg er ikke verdensmester i Googling; kan videoen stadig findes?
2. Hvis ikke videoen var et falsum, hvad var så fortællingen bag videoen?
3. I efteråret 1997 var der udstillet bl.a. et TGV dobbeltdækker togsæt på den ufærdige Øresundsbane. Var det det samme sæt ?

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af KimC, 25/9 2014, 21:37 (3472 dage siden) @ esni

Ca 1997 cirkulerede der en video på nettet, der viste et TGV eller Thalys sæt der kørte for egen kraft på Storebælt.

1. jeg er ikke verdensmester i Googling; kan videoen stadig findes?
2. Hvis ikke videoen var et falsum, hvad var så fortællingen bag videoen?
3. I efteråret 1997 var der udstillet bl.a. et TGV dobbeltdækker togsæt på den ufærdige Øresundsbane. Var det det samme sæt ?

Der har kørt en Thalys, der på grund af manglende ATC kun måtte køre 70..

Avatar

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af T. Rithmester ⌂, Struer, 25/9 2014, 21:48 (3472 dage siden) @ esni

Ca 1997 cirkulerede der en video på nettet, der viste et TGV eller Thalys sæt der kørte for egen kraft på Storebælt.

Video kan jeg ikke klare, men en artikel i JP om besøget kan dog klares:
Jyllandsposten - 15. December 1998

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af esni, Frederikssund, 25/9 2014, 22:11 (3472 dage siden) @ T. Rithmester

Ca 1997 cirkulerede der en video på nettet, der viste et TGV eller Thalys sæt der kørte for egen kraft på Storebælt.


Video kan jeg ikke klare, men en artikel i JP om besøget kan dog klares:
Jyllandsposten - 15. December 1998

Mange tak

Det er da vist ikke korrekt at Thalys har kurvestyrede vognkasser der krænger?

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af ulca, 26/9 2014, 16:05 (3471 dage siden) @ OD, Od

Det er da vist et yderst sjældent syn; at man ser en MY og ME i samme tog.

Var det en nødvendighed, eller skulle man tilfældigvis have flyttet det ekstra lokomotiv?

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af OD, Od ⌂, 26/9 2014, 16:19 (3471 dage siden) @ ulca

Det er da vist et yderst sjældent syn; at man ser en MY og ME i samme tog.

Var det en nødvendighed, eller skulle man tilfældigvis have flyttet det ekstra lokomotiv?

Pas.
17/3-1990 kørte ME 1524+MY 1157 i forspand hele dagen i MY løb 74.
http://www.oledinesen.dk/danmark-dsb/?album=207&gallery=399&pid=13210

Mvh. Ole

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af Morten812 ⌂, Randers, 26/9 2014, 12:41 (3471 dage siden) @ esni

Thalys er IKKE kurvestyret.

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af esni, Frederikssund, 26/9 2014, 16:50 (3471 dage siden) @ Morten812

Thalys er IKKE kurvestyret.

Det ved jeg godt, men der stod noget vås om det i den avisartikel, der blev linket til

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af Niels Munch, 26/9 2014, 01:05 (3472 dage siden) @ esni
redigeret af Niels Munch, 26/9 2014, 01:25

3. I efteråret 1997 var der udstillet bl.a. et TGV dobbeltdækker togsæt på den ufærdige Øresundsbane. Var det det samme sæt ?

Film fra udstillingen 22. - 25.05.1997 i Bella Center og Ørestad:

https://www.youtube.com/watch?v=GSugZcMUS5M .

Det var i øvrigt et THALYS-tog, der i 1998 gæstede DK.

V.h.
Niels

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af ulca, 26/9 2014, 16:53 (3471 dage siden) @ Niels Munch

3. I efteråret 1997 var der udstillet bl.a. et TGV dobbeltdækker togsæt på den ufærdige Øresundsbane. Var det det samme sæt ?


Film fra udstillingen 22. - 25.05.1997 i Bella Center og Ørestad:

https://www.youtube.com/watch?v=GSugZcMUS5M .

Det var i øvrigt et THALYS-tog, der i 1998 gæstede DK.

V.h.
Niels

Jeg synes også at der i den, eller muligvis en anden video, er en "almindelig" TGV på Ørestad station.

Den type du linker til, er i øvrigt en art "anden generation", som betegnes Thalys PBKA. Disse er, i modsætning til "første generation" (herom længere nede), bygget specifikt til Thalys servicen. Deres motorvogn er teknisk næsten identiske med TGV Duplexs, dog med 4 strømsystemer (de to franske 25 kV 50 Hz. AC og 1,5 kv DC + 15 kV 16,7 Hz AC (Tyskland) og 3 kV DC (Belgien), mens de TGV Duplex kun er bygget til de to franske.

"Første generation" Thalys (benævnt PBA) var, med få undtagelser, en variant af TGV-R toget. Forskellen ligger dybest set i, at TGV-R kun kan køre på de to franske systemer (som i øvrigt begge anvendes i Holland), mens Thalys PBA ydermere kan køre på 3 kV (som bruges af Belgien og Italien).

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af Niels Munch, 26/9 2014, 17:48 (3471 dage siden) @ ulca
redigeret af Niels Munch, 26/9 2014, 18:06

Jeg synes også at der i den, eller muligvis en anden video, er en "almindelig" TGV på Ørestad station.

Der var - mig bekendt - ingen THALYS på Øsestad-udstillingen i foråret 1997.

Den type du linker til, er i øvrigt en art "anden generation", som betegnes Thalys PBKA. Disse er, i modsætning til "første generation" (herom længere nede), bygget specifikt til Thalys servicen. Deres motorvogn er teknisk næsten identiske med TGV Duplexs, dog med 4 strømsystemer (de to franske 25 kV 50 Hz. AC og 1,5 kv DC + 15 kV 16,7 Hz AC (Tyskland) og 3 kV DC (Belgien), mens de TGV Duplex kun er bygget til de to franske.

"Første generation" Thalys (benævnt PBA) var, med få undtagelser, en variant af TGV-R toget. Forskellen ligger dybest set i, at TGV-R kun kan køre på de to franske systemer (som i øvrigt begge anvendes i Holland), mens Thalys PBA ydermere kan køre på 3 kV (som bruges af Belgien og Italien).

Tak for THALYS-resuméet; det lidt "mislykkede" hastighedseksperiment med THALYS fandt som nævnt andetsteds sted i DEC 1998. Billedet, jeg linkede til, var, som man kan se, taget i Høje Tåstrup.

M.v.h.
Niels

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af ulca, 26/9 2014, 18:16 (3471 dage siden) @ Niels Munch

Jeg synes også at der i den, eller muligvis en anden video, er en "almindelig" TGV på Ørestad station.


Der var - mig bekendt - ingen THALYS på Øsestad-udstillingen i foråret 1997.

Nej, så meget er jeg klar over; man havde kun sendt et Thalys sæt og et TGV sæt til Danmark, og mon ikke at hvis ellers Thalys sættet ikke havde fået tekniske problemer, at det så havde fortsat mod Ørestad.

Den type du linker til, er i øvrigt en art "anden generation", som betegnes Thalys PBKA. Disse er, i modsætning til "første generation" (herom længere nede), bygget specifikt til Thalys servicen. Deres motorvogn er teknisk næsten identiske med TGV Duplexs, dog med 4 strømsystemer (de to franske 25 kV 50 Hz. AC og 1,5 kv DC + 15 kV 16,7 Hz AC (Tyskland) og 3 kV DC (Belgien), mens de TGV Duplex kun er bygget til de to franske.

"Første generation" Thalys (benævnt PBA) var, med få undtagelser, en variant af TGV-R toget. Forskellen ligger dybest set i, at TGV-R kun kan køre på de to franske systemer (som i øvrigt begge anvendes i Holland), mens Thalys PBA ydermere kan køre på 3 kV (som bruges af Belgien og Italien).


Tak for THALYS-resuméet; det lidt "mislykkede" hastighedseksperiment med THALYS fandt som nævnt andetsteds sted i DEC 1998. Billedet, jeg linkede til, var, som man kan se, taget i Høje Tåstrup.

M.v.h.
Niels

Ja, selv tak.

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af Niels Munch, 26/9 2014, 19:31 (3471 dage siden) @ ulca

Nej, så meget er jeg klar over; man havde kun sendt et Thalys sæt og et TGV sæt til Danmark, og mon ikke at hvis ellers Thalys sættet ikke havde fået tekniske problemer, at det så havde fortsat mod Ørestad.

Lad os nu få én ting på det rene:

Udstillingen i Ørestad i f.m. DSBs jubilæum var i maj 1997. Her var bl.a. et TGV-tog, men intet Thalys.

Episoden med Thalys-toget var i december 1998, altså mere end 1½ år efter højhastighedsudstillingen på Ørestad.


V.h.
Niels

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af ulca, 26/9 2014, 20:02 (3471 dage siden) @ Niels Munch

Nej, så meget er jeg klar over; man havde kun sendt et Thalys sæt og et TGV sæt til Danmark, og mon ikke at hvis ellers Thalys sættet ikke havde fået tekniske problemer, at det så havde fortsat mod Ørestad.


Lad os nu få én ting på det rene:

Udstillingen i Ørestad i f.m. DSBs jubilæum var i maj 1997. Her var bl.a. et TGV-tog, men intet Thalys.

Episoden med Thalys-toget var i december 1998, altså mere end 1½ år efter højhastighedsudstillingen på Ørestad.


V.h.
Niels

Okay, så er der noget jeg har misforstået; jeg havde fået det indtryk at man sendte begge typer til DSBs jubilæum i 1997. Men ok, med alle de ligheder som de trods alt har, giver det mening kun at sende den ene type. Ellers ville man vel også have sendt flere modeller af det tyske ICE, men det var kun en type 402 som er anden generation af "familien".

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af esni, Frederikssund, 27/9 2014, 01:35 (3471 dage siden) @ ulca

Jeg siger mange tak for alle indlæggene.

Jeg synes det er spændende at der både har været et TGV duplex (til udstillingen i 1997) og et Thalys (til forsøget i 1998)

Er der nogen der kan/vil/må fortælle mere om det tekniske problem der forhindrede sidstnævnte i at køre for egen kraft?

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af Niels Munch, 27/9 2014, 11:29 (3470 dage siden) @ esni

Er der nogen der kan/vil/må fortælle mere om det tekniske problem der forhindrede sidstnævnte i at køre for egen kraft?

Jeg tror, at den artikel i Jyllands-Posten, som Thomas har linket til tidligere i tråden, er ret tæt på årsagen.

M.v.h.
Niels

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af esni, Frederikssund, 27/9 2014, 18:03 (3470 dage siden) @ Niels Munch

Er der nogen der kan/vil/må fortælle mere om det tekniske problem der forhindrede sidstnævnte i at køre for egen kraft?


Jeg tror, at den artikel i Jyllands-Posten, som Thomas har linket til tidligere i tråden, er ret tæt på årsagen.

M.v.h.
Niels

'Ud over det mislykkede rekordforsøg måtte toget standse sin reklamerejse i Høje-Taastrup af tekniske årsager i stedet for at køre til Københavns Lufthavn.'

Det er den slags halvkvædede viser, der pirrer min nysgerrighed

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af Niels Munch, 27/9 2014, 18:17 (3470 dage siden) @ esni

Det var denne del af artiklen i JP, jeg tænkte på:

"Thalys-toget kører på el, og for ikke at forstyrre de danske EA-ellokomotiver skulle der køres med diesellokomotiver samtidig med højhastighedstoget. Men Thalys-toget blev forsinket i Tyskland, og tidsplanen skred så meget, at man ikke kunne holde el-lokomotiverne tilbage længere."

Man har formentlig været bange for "støjstrømme", det samme problem der i en periode forhindrede IR4-togenes idriftsættelse.

V.h.
Niels

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 28/9 2014, 15:51 (3469 dage siden) @ Niels Munch

Det var denne del af artiklen i JP, jeg tænkte på:

"Thalys-toget kører på el, og for ikke at forstyrre de danske EA-ellokomotiver skulle der køres med diesellokomotiver samtidig med højhastighedstoget. Men Thalys-toget blev forsinket i Tyskland, og tidsplanen skred så meget, at man ikke kunne holde el-lokomotiverne tilbage længere."

Man har formentlig været bange for "støjstrømme", det samme problem der i en periode forhindrede IR4-togenes idriftsættelse.

V.h.
Niels

Er det EA der har problemet? Eller er det generelt for alle elektriske tog, at de skal 'gøres kompatible'?
Det bliver da et mareridt i fremtiden, hvis vi skal have flere elektriske tog, men på den anden side, så har de måske løst problemerne i mellemtiden?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af BoergeOf61, Randers C, 28/9 2014, 16:47 (3469 dage siden) @ BlackThorneDK

Er det EA der har problemet? Eller er det generelt for alle elektriske tog, at de skal 'gøres kompatible'?

Af en tidligere debat på ing.dk forstod jeg, det kunne være et generelt problem for alle elektriske tog, men det ikke er togene men forsyningsnettet, der skulle tilpasses. Mere konkret forstod jeg, et problem kunne bestå i for lav kapacitet på de transformerstationer, der forsynede køreledningerne. Jeg fik det forklaret på den måde, at det ville skabe problemer for elforsyningen til min bolig, hvis en nabo tog fx. en kraftig elmotor i brug.

Det bliver da et mareridt i fremtiden, hvis vi skal have flere elektriske tog, men på den anden side, så har de måske løst problemerne i mellemtiden?

Det skulle forsyningsselskaberne helst.

Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen

af Niels Munch, 26/9 2014, 09:57 (3471 dage siden) @ esni

"På sporet af 1999" (Holsund 1999, ISBN 87-89385-21-7) skriver herom:

"Et af succestogene i Frankrig, Thalys højhastighedstog, blev den 15. december 1998 prøvekørt i Danmark efter ønske fra bl.a. Banestyrelsen, der ønskede at teste det danske banesystem, herunder skinnenettets egnethed for hurtige tog. Toget, der har en marchhastighed på 300 km/t, skulle sætte dansk hastighedsrekord med ca. 220 km/t, men Jernbanetilsynet satte sig i sidste øjeblik imod, og tillod højst 180 km/t. Tilmed måtte togets videre færd til Kastrup stoppes i Høje Tåstrup af tekniske årsager. Herfra bugseredes toget retur til Padborg."

I DJKs Jernbanen nr. 1/1999 findes omtale af "Demonstration af et højhastighedstog - Thalys" i DK.

M.v.h.
Niels

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak