Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Heunicke: Ingen forhandlinger før IC4-afklaring

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 25/9 2014, 23:03 (3494 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

- og DSB har åbenbart iflg. Magnus Heunicke bogført IC4 til en værdi, der er højere end den værdi togene rent faktisk repræsenterer:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article5054099.ece

Hvis man tager de konspiratoriske briller på, så var det vel i DSB's interesse, at IC4 er bogført til en så høj værdi som muligt, for at skabe mere værdi i selskabet og for at undgå afskrivninger, som kunne ødelægge et regnskab, der viste at man var i mål med sit spareprogram - og dermed bonus til ledelsen.

Uden at være regnskabsekspert, så skal den bogførte værdi af aktiver i et selskab, vel repræsenterer den værdi som aktivet vurderes at have, og hvis Heunickens udtalelser står til troende, så er det vist ikke umuligt, at DSB med vilje har vurderet IC4 til at have en højere værdi end de faktisk har.

Heunicke: Ingen forhandlinger før IC4-afklaring

af KimC, 26/9 2014, 07:56 (3493 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvis man tager de konspiratoriske briller på, så var det vel i DSB's interesse, at IC4 er bogført til en så høj værdi som muligt, for at skabe mere værdi i selskabet og for at undgå afskrivninger, som kunne ødelægge et regnskab, der viste at man var i mål med sit spareprogram - og dermed bonus til ledelsen.

Gennem hele forløbet er der kun en der ikke (udadtil) har mistet troen på projektet, og det er DSB.

Heunicke: Ingen forhandlinger før IC4-afklaring

af Lue, 29/9 2014, 08:07 (3490 dage siden) @ KimC

Det kan godt være DSBs ledelse stadig tror på spagetti-togene, men jeg kan love jer at det menige DSB-personale ikke har ret mange rosende ord om disse tog.

Snakkede med to lokomotivfører forleden dag nede i Århus, den ene skulle kører til
Struer med en IC3 og den anden skulle til Esbjerg med en IC4, der var ikke tvivl om at ham der skulle mod Esbjerg hellere ville kører til Struer med IC3ern. Han havde ikke
mange rosende ord om IC4.

Heunicke: Ingen forhandlinger før IC4-afklaring

af Fysikeren, 29/9 2014, 08:46 (3490 dage siden) @ Lue

Det kan godt være DSBs ledelse stadig tror på spagetti-togene, men jeg kan love jer at det menige DSB-personale ikke har ret mange rosende ord om disse tog.

Tvivler på, at DSB's ledelse tror på IC4, især hvis du snakker med dem bag lukkede døre.

Snakkede med to lokomotivfører forleden dag nede i Århus, den ene skulle kører til
Struer med en IC3 og den anden skulle til Esbjerg med en IC4, der var ikke tvivl om at ham der skulle mod Esbjerg hellere ville kører til Struer med IC3ern. Han havde ikke
mange rosende ord om IC4.

Pointen med IC4 er vel, at de trods alt er bedre end ingen og dermed aflyste tog.

Heunicke: Ingen forhandlinger før IC4-afklaring

af UTJ, 29/9 2014, 10:07 (3490 dage siden) @ Fysikeren

Det kan godt være DSBs ledelse stadig tror på spagetti-togene, men jeg kan love jer at det menige DSB-personale ikke har ret mange rosende ord om disse tog.


Tvivler på, at DSB's ledelse tror på IC4, især hvis du snakker med dem bag lukkede døre.

Klart.

Pointen er at IC4 er en regnskabsmæssig klods om benet og det har det været i de sidste mange år. Magnus Togmus er klog i og med at han så tydeligt har meldt ud at det er den bogførte værdi som er møllestenen.

Så jo, alle, inkl DSB's ledelse, ser vel at IC4 skal væk hurtigst muligt.

At det har kunnet betale sig at reparere på IC4 skyldes nok så meget regnskabsteknik, bl.a. hensyn til selskabets solvens - dyrt og splid af 'rigtige' penge, men trods alt en overlevelsesstrategi. Der er jo forskel på driftsudgifter og investeringsudgifter..... Det kan nemlig også forklare hvorfor der ikke har været 'råd' til erstatninger og at lejeaftaler på vogne har betydet at man vel har betalt for indlejet materiel flere gange nyprisen.

Ikke smukt, men en typisk suboptimering som jo har haft succes i og med at DSB som selskab har overlevet. Gad forresten vide om fusionen med DSB S-tog A/S ikke var for at kunne udnytte S-togs aktiver til at lappe på 'store-DSB's' regnskab?

Avatar

Heunicke: Alligevel forhandlinger før IC4-afklaring

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/9 2014, 17:04 (3490 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

»Det kommer ikke til at ske, mens jeg er transportminister, at vi indleder delaftaler om servicemål for den kollektive trafik uden at have svar på det helt fundamentale spørgsmål om IC4,« sagde Magnus Heunicke.

Ministeren har nu ombestemt sig:

http://ing.dk/artikel/transportminister-vil-alligevel-forhandle-om-dsb-uden-ic4-afklari...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Heunicke: Alligevel forhandlinger før IC4-afklaring

af Morten Flindt Larsen, 29/9 2014, 21:45 (3490 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Okay, ja. Er han så ikke minister længere?!? :-P :-D

Nå, men han er fortsat en god radikal'er!


Med venlig hilsen

M;-)rten

Heunicke: Alligevel forhandlinger før IC4-afklaring

af UTJ, 29/9 2014, 21:56 (3490 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

»Det kommer ikke til at ske, mens jeg er transportminister, at vi indleder delaftaler om servicemål for den kollektive trafik uden at have svar på det helt fundamentale spørgsmål om IC4,« sagde Magnus Heunicke.

Ministeren har nu ombestemt sig:

http://ing.dk/artikel/transportminister-vil-alligevel-forhandle-om-dsb-uden-ic4-afklari...

Klogt nok, for der var formentlig et flertal imod den valgte fremgangsmåde - og det er nok heller ikke et kardinalpunkt for Hr. Togmus.

Avatar

Finansiering af 260 nye eltogsæt til 24-26 mia. kr. på plads

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/10 2014, 21:35 (3488 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ved godt, det er at stramme den lidt at give indlægget ovenstående overskrift - og så alligevel.

Jeg har nærlæst transportministerens talepapir til samrådet 25. september 2014. Heri fremgår fra side 11 og frem, at DSB indenfor den nuværende kontraktsbetaling har råd til at lånefinansiere 260 nye eltogsæt til en samlet pris af 24-26 mia. kr. Det er nyt for mig. Men det skyldes måske, at jeg ikke har nærlæst alle indlæg lige grundigt?

"Eneste" hurdle er, som det også har været nævnt i andre indlæg, hvorledes man regnskabsmæssigt slipper af med afskrivningerne på IC4/IC2. Her er det dog værd at hæfte sig ved, at afskrivningsmassen på IC4/IC2 samlet "kun" udgør 4,6 mia. kr., hvilket skal holdes op mod ovenstående 24-26 mia. kr.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort



Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak