Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB og Movia lukker Abonnementsservice, periodekort 13% op (Generelt)

af PD Hansen, 26/9 2014, 19:59 (3471 dage siden)

DSB og Movia lukker Abonnementsservice i hovedstadsområdet januar 2015.

Begrundelsen er en masse væveri om at abonnementsservice er forældet og umoderne. Trods dette bevares papir-periodekort, og muligheden for post-forsendelse bevares også. Det bliver bare dyrere og mere besværligt.

Højere pris:

Samtidigt fjernes rabatten ("bonus") på 11,3% der blev udløst ved 12 måneders abonnement på periodekort.

Det svarer til at en kunde med uafbrudt månedskort fremover betaler ca. 13% mere. Og den slags kunder findes, selv om DSB/Movia lader som om at ingen bruger periodekort på ferier/fridage, og at alle kan planlægge i god tid og undgå periodekort-dækning på fridage.

Dårligere service:

Fremover skal kunderne selv huske at forny månedskortet - enten på papir eller i mobil-app.

DSB og Movia håber at det senere bliver muligt med automatisk fornyelse i mobil-app'en. Automatikken er planlagt, men lad os se om det lykkes.

Deres kundefjendske Rejsekort nævnes ikke med et ord i brevet til kunderne. Pudsigt... ;-)

Fordele og ulemper - højere bøder

Om det er i øvrigt er lettere altid at sørge for opladet mobil, frem for altid at have papir-periodekort med sig, ved jeg ikke.
Manglende strøm betyder kontrolafgift på 750 kr.
Glemt papir-periodekort kostede så vidt jeg ved et lavere gebyr (eller slet intet ved "glemt kort"-service)

Kilder:
Brev til kunderne
Pressemeddelelse fra DSB
DSB omtale
Movia omtale

DSB og Movia lukker Abonnementsservice, periodekort 13% op

af UTJ, 26/9 2014, 20:10 (3471 dage siden) @ PD Hansen

DSB og Movia lukker Abonnementsservice i hovedstadsområdet januar 2015.

Begrundelsen er en masse væveri om at abonnementsservice er forældet og umoderne. Trods dette bevares papir-periodekort, og muligheden for post-forsendelse bevares også. Det bliver bare dyrere og mere besværligt.

Højere pris:

Samtidigt fjernes rabatten ("bonus") på 11,3% der blev udløst ved 12 måneders abonnement på periodekort.

Det svarer til at en kunde med uafbrudt månedskort fremover betaler ca. 13% mere. Og den slags kunder findes, selv om DSB/Movia lader som om at ingen bruger periodekort på ferier/fridage, og at alle kan planlægge i god tid og undgå periodekort-dækning på fridage.

Dårligere service:

Fremover skal kunderne selv huske at forny månedskortet - enten på papir eller i mobil-app.

DSB og Movia håber at det senere bliver muligt med automatisk fornyelse i mobil-app'en. Automatikken er planlagt, men lad os se om det lykkes.

Deres kundefjendske Rejsekort nævnes ikke med et ord i brevet til kunderne. Pudsigt... ;-)

Fordele og ulemper - højere bøder

Om det er i øvrigt er lettere altid at sørge for opladet mobil, frem for altid at have papir-periodekort med sig, ved jeg ikke.
Manglende strøm betyder kontrolafgift på 750 kr.
Glemt papir-periodekort kostede så vidt jeg ved et lavere gebyr (eller slet intet ved "glemt kort"-service)

Kilder:
Brev til kunderne
Pressemeddelelse fra DSB
DSB omtale
Movia omtale

Så kører vi bare i bil i stedet...........det er nemlig næsten umuligt at få fartbøder i myldretiden i hovedstadsområdet - og det bliver endnu sværere med endnu flere biler på vejene.

DSB og Movia lukker Abonnementsservice, periodekort 13% op

af Fysikeren, 26/9 2014, 20:51 (3471 dage siden) @ PD Hansen

DSB og Movia lukker Abonnementsservice i hovedstadsområdet januar 2015.

Begrundelsen er en masse væveri om at abonnementsservice er forældet og umoderne. Trods dette bevares papir-periodekort, og muligheden for post-forsendelse bevares også. Det bliver bare dyrere og mere besværligt.

Højere pris:

Samtidigt fjernes rabatten ("bonus") på 11,3% der blev udløst ved 12 måneders abonnement på periodekort.

Det svarer til at en kunde med uafbrudt månedskort fremover betaler ca. 13% mere. Og den slags kunder findes, selv om DSB/Movia lader som om at ingen bruger periodekort på ferier/fridage, og at alle kan planlægge i god tid og undgå periodekort-dækning på fridage.

Nu er denne rabat jo sådan set af nyere dato, og tanken med den var næppe at gøre den gennemsnitlige pendlers betaling lavere, kun at forære de ekstra dage man havde kortet væk. Eftersom taksterne ikke må stige i gennemsnit med mere end inflationen, så bør det jo betyde, at andre takster bliver holdt mere i ro end de ellers ville. Bortset fra det, så er man jo på vej med en takstomlægning øst for Storebælt, idet man vil have et takstområde her i stedet for tre. Om man når det til januar 2015 ved jeg dog ikke.

Dårligere service:

Fremover skal kunderne selv huske at forny månedskortet - enten på papir eller i mobil-app.

DSB og Movia håber at det senere bliver muligt med automatisk fornyelse i mobil-app'en. Automatikken er planlagt, men lad os se om det lykkes.

Deres kundefjendske Rejsekort nævnes ikke med et ord i brevet til kunderne. Pudsigt... ;-)

Du mener det kort, der gør det nemt at være bruger af kollektiv trafik, og så sent som i dag har givet mig en rabat på 25% i forhold til klippekort? ;-)

Fordele og ulemper - højere bøder

Om det er i øvrigt er lettere altid at sørge for opladet mobil, frem for altid at have papir-periodekort med sig, ved jeg ikke.
Manglende strøm betyder kontrolafgift på 750 kr.
Glemt papir-periodekort kostede så vidt jeg ved et lavere gebyr (eller slet intet ved "glemt kort"-service)

Ankenævnet har slået fast, at manglende strøm ikke udløser en bøde, da udstedelsen af billet kan kontrolleres ved et opkald til centralt hold. Læs evt. her: http://abtm.dk/files/AFGORELSER/XXAFGØRELSE2009-0166[1].pdf

Manglende strøm på mobil-billet - bøde 750 kr eller 100 kr?

af PD Hansen, 26/9 2014, 21:50 (3471 dage siden) @ Fysikeren

Manglende strøm betyder kontrolafgift på 750 kr.
Glemt papir-periodekort kostede så vidt jeg ved et lavere gebyr (eller slet intet ved "glemt kort"-service)


Ankenævnet har slået fast, at manglende strøm ikke udløser en bøde, da udstedelsen af billet kan kontrolleres ved et opkald til centralt hold. Læs evt. her: http://abtm.dk/files/AFGORELSER/XXAFGØRELSE2009-0166[1].pdf

Tak for link! Meget interessant.

Afgørelsen nedsætter dog kun afgiften fra 750 kr. til et gebyr på 100 kr.
Og afgørelsen er konkret begrundet.

Efterfølgende er rejsereglerne strammet, så vilkåret om strøm fremgår eksplicit af rejsereglerne - det gjorde det angiveligt ikke på tidspunktet for afgørelsen. Derfor vil man ikke nødvendigvis komme til samme resultat i dag.

Sund fornuft (herunder muligheden for at verificere ved opkald) burde ellers betyde at afgiften fortsat kun var 100 kr - men alt tyder desværre på at DSB/Movia har gjort hvad de kunne for fremover at kunne opkræve de fulde 750 kr.

DSB/Movia m.fl. vil sikkert begrunde den høje afgift ved manglende strøm med at DSB har "ensartet", "strømlinet" eller "moderniseret" bøderne (ups, afgifterne)... :-|

DSB og Movia lukker Abonnementsservice, periodekort 13% op

af Morten Flindt Larsen, 27/9 2014, 07:23 (3470 dage siden) @ PD Hansen

"DSB og Movia lukker Abonnementsservice i hovedstadsområdet januar 2015. Begrundelsen er en masse væveri om at abonnementsservice er forældet og umoderne."

Det er kun "væveri" inde i dit hoved. Abonnementsservice er et analogt, mandskabskrævende, forældet og umoderne system, som det er dyrt at opretholde sammenlignet med en digital ordning. At abonnementsservice er forældet og umoderne, er sådan set et faktum.

"Trods dette bevares papir-periodekort, og muligheden for post-forsendelse bevares også. Det bliver bare dyrere og mere besværligt."

Nej, der tager du helt fejl. Papir-periodekortet vil ikke blive bevaret, men opretholdes kun i en kort overgangsperiode, indtil periodekort-delen af Rejsekortet er udrullet. Det tager lang tid (1 år) at afvikle alle abonnementsservice-aftalerne, og det vil være at smide gode penge efter dårlige at lade det analoge og det digitale periodekort eksistere side om side i længere tid end nødvendigt, blot fordi der er nogle der føler sig snydt og/eller ikke kan få deres vilje. DSB er ikke nogen gavebod, men skal drives økonomisk forsvarligt, så det nytter ikke at stampe i gulvet og holde vejret, til man bliver blå i hovedet.

"Højere pris: Samtidigt fjernes rabatten ("bonus") på 11,3% der blev udløst ved 12 måneders abonnement på periodekort. Det svarer til at en kunde med uafbrudt månedskort fremover betaler ca. 13% mere. Og den slags kunder findes, selv om DSB/Movia lader som om at ingen bruger periodekort på ferier/fridage, og at alle kan planlægge i god tid og undgå periodekort-dækning på fridage."

Ja, den slags kunder findes, men det er ud af den samlede passagermængde forsvindende få mennesker, der er så togtossede, at de også ligger og kører med tog i deres fritid året rundt. Men de der gør, bliver da selvfølgelig ikke forhindret i fortsat at gøre det - de skal bare lige pludselig til at betale for det. Det du misvisende kalder en "rabat" er nemlig ikke en rabat lavet for at lokke flere folk ind i togene, men en nedsættelse/bonus, der i sin tid alene blev lavet ud fra den erkendelse, at pendlerne, som de er flest, ikke rejser kollektivt på deres ferier og fridage, hvorfor de da selvfølgelig heller ikke skulle betale for fulde 12 måneder i en abonnementsservice-ordning. Det er kun rimeligt, at de ganske få mennesker, der rejser dag ud og ind året rundt, også betaler for deres rejser. De får jo den normale periodekortrabat ligesom alle andre, og der er ingen grund til, at de skal have foræret ekstra 13 %'s nedsættelse, som den almindelige pendler ikke får. Det er de øvrige passagerer, der betaler for de ekstra rejser i ferier og på fridage, men jeg kan selvfølgelig godt se, at det er smadder ærgerligt for dig, at du ikke kan have snablen nede i de andre pendleres lommer og bliver 'snydt' for dine 'retmæssige ca. 13 %.

Dårligere service: Fremover skal kunderne selv huske at forny månedskortet - enten på papir eller i mobil-app.

Ja, det er dårligere service, at folk skal tænke og huske selv. Folk er jo ikke længere så kvikke i hovederne som i de gode gamle før-abonnements-service-dage for ca. 15 år siden. Men okay, det er da selvfølgelig ærgerligt, at folk i et velfærdssamfund ikke længere kan få offentlig tænkestøtte på et produkt, der udfases til fordel for en digital løsning, hvor tænkestøtten alt andet lige gives i form af en automatisk tank-op-aftale. Der er noget, der halter dér.

"DSB og Movia håber at det senere bliver muligt med automatisk fornyelse i mobil-app'en. Automatikken er planlagt, men lad os se om det lykkes."

Det er meget muligt, at det ikke lykkes, men så vil der være en anden automatisk optankningsløsning til den tid. Så du bliver ikke ladt i stikken.

"Deres kundefjendske Rejsekort nævnes ikke med et ord i brevet til kunderne. Pudsigt..."

Næh, egentlig ikke spor pudsigt. De periodekort-rejsende skal nok blive informeret om Rejsekortet på anden vis. Det skal du ikke være bekymret for, at de ikke bliver. Det er kun "pudsigt", fordi din sølvpapirhat klemmer lidt.

"Fordele og ulemper - højere bøder Om det er i øvrigt er lettere altid at sørge for opladet mobil, frem for altid at have papir-periodekort med sig, ved jeg ikke."

Ja, det kan jeg godt forestille mig, at du ikke ved. At sondre mellem sværhedgrader af glemsomhed er svært, så det undlader de fleste menneker normalt at gøre.

"Manglende strøm betyder kontrolafgift på 750 kr. Glemt papir-periodekort kostede så vidt jeg ved et lavere gebyr (eller slet intet ved "glemt kort"-service)."

Nej, manglende strøm betyder ikke kontrolafgift på 750 kr.

Har du fået en kontrolafgift, fordi du har glemt dit periodekort, kan du bede DSB Kundecenter vurdere din sag. Er du tilmeldt 'glemt kort'-ordning og har glemt dit periodekort, vil du to gange inden for et år kunne glemme dit kort uden at der bliver udstedt en kontrolafgiftkan mod at legitimere dig. Den ordning fortsætter uændret og har i øvrigt ikke noget med abonnemmentsservice at gøre, men er et spørgsmål om billetkontrol. "Glemt kort"-ordningen kræver, at man har et gyldigt kort. Har man ikke gyldig kort eller billet, er der ingen nedsættelse i kontrolafgiften.


Med venlig hilsen

M:-)rten

DSB og Movia lukker Abonnementsservice, periodekort 13% op

af Lars Kongshøj, 27/9 2014, 09:00 (3470 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Du overser bare:

1) Det er ikke alle kunder, der gider at købe en "smart"phone. Hvorfor skal folk være tvunget til at finde så mange penge for at tage toget en gang imellem?

2) Er klippekortet udfaset endnu? Hvor lang tid tog det at "indfase" rejsekortet i Nederlandene. Periodekortet kan næppe udfases til tiden.

DSB og Movia lukker Abonnementsservice, periodekort 13% op

af PD Hansen, 27/9 2014, 10:10 (3470 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af PD Hansen, 27/9 2014, 10:23

@ Morten Flindt Larsen

Det var da en hånlig og usmagelig debatstil, du udviser. Men det er ikke nyt, du er jo systemets mand.

Du beskylder abonnementsservice-kunder for at have "snablen nede i de andre pendleres lommer". Et usmageligt ordvalg. Det ikke kunde-grupperne, der har vedtaget bonusen, det er DSB, Movia m.fl. Gå efter dem i din kritik.

Du kan tilsyneladende ikke forstå at verden er større end end DSB, tog og "pendlere". Som det fremgår i starten af mit indlæg handler det om hovedstadsområdet, inklusiv Movia, busser, Metro osv.

Her (og andre steder) bor der faktisk mennesker uden bil, som ikke kun bruger offentlig transport frem og tilbage mellem hjem og arbejde, men også til andre aktiviteter. Det er faktisk tilladt at have et liv uden for arbejdet, og på fridage, selv hvis det ikke passer ind i dine fordomme.

Glemt kort ordningen gælder mig bekendt ikke i busser og metro.

Nu hvor du elsker at angribe min person meget direkte, kan jeg i øvrigt oplyse at jeg faktisk betaler mere til offentlig transport end jeg behøvede. Jeg kunne godt betale mindre via andre produkter, men jeg betaler gerne mere for den bekvemmelighed, der ligger i allerede at have fast rejsehjemmel til et stort område. Nu bryder du dig tilsyneladende ikke om bekvemmelighed, men du burde ikke have noget imod kunder, der betaler ekstra.

Ja, jeg bruger udtrykket "kunde", selv om du vist ikke opfatter passagererne sådan.

Rejsekort har vi jo vendt før. Jeg ser ingen nævneværdig fordel for fastpris-kunderne i at skulle checke ind og ud konstant, uden i øvrigt at få et varigt bevis herfor, samtidigt med at kunderne jævnligt skal kontrollere transaktioner på rejsekort-kontoen.
Mere om det i den gamle tråd:
Rejsekort bekræfter - Periodekort kræver check ind og ud

Og sjovt nok er er det i øvrigt kun 10% af rejserne i den offentlige kollektive trafik, der foregår via Rejsekort:
Version2.dk: Hver tiende rejse foregår med rejsekort

Jeg undrer mig voldsomt over hvad der ligger bag dine tilbagevendende kundefjendske holdninger. Hvis du er ansat i eller på anden måde relateret til systemet, så hjælper dine udbrud og angreb mod kunderne ikke på omdømmet, men det må du jo selv om.

DSB og Movia lukker Abonnementsservice, periodekort 13% op

af glade-koege ⌂, køge, 27/9 2014, 19:17 (3470 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ved vi pendler formænd allerede nu er efter dsb og på det årlige pendler møde næste weekend vil dsb også få sidst at slåes med og div politiker allerede nu skulle være orinteret og dsb for ikke lov uden kamp bare at droppe den bonus.

Morten man kan ikke forskel behandle folk dsb tilbyder både deres dsbplus og workplus en bonus, mens man nu vil skide på 37.000 pendler da man så lige hurtigt kan spare 2-4 millioner mindst...

Kan man give dsb plus kunder bonus via at hente det i en automat så kan man det også med alm pendler i kbh, dette er en ren spare øvelse og den for dsb lov at høre for.. det sidste er ikke sagt i denne sag...

mvh køge bugt pendler formanden..

DSB og Movia fjerner bonus for 37.000 pendlere

af PD Hansen, 27/9 2014, 22:23 (3469 dage siden) @ glade-koege
redigeret af PD Hansen, 27/9 2014, 22:35

Morten man kan ikke forskel behandle folk dsb tilbyder både deres dsbplus og workplus en bonus, mens man nu vil skide på 37.000 pendler da man så lige hurtigt kan spare 2-4 millioner mindst...

God pointe! Havde ikke set at disse andre rabatter bevares.

Medierne har opdaget sagen:
DSB fjerner bonus for 37.000 pendlere

DSB og Movia fjerner bonus for 37.000 pendlere

af HansiB, 12/10 2014, 17:12 (3455 dage siden) @ PD Hansen

Interessant at mindre infrastrukturelt udviklede landes storbyer går en anden vej end verdenshovedstaden København: I Berlin kører man for tiden en kampagne for "Die VBB-Umweltskarte im Abo" under mottoet: "9 Monate zahlen - 3 Monate sparen - 1 Jahr Fahren". Unægtelig en noget større rabat end den snart hedengange i det danske hovedstadsområde. Men OK: I Berlin har man generelt også en mere lavpraktisk og kundeorienteret tilgang til tingene - og man bruger heller ikke som hjemlige forvaltere af jernbanetrafik uendelige økonomiske og tidsmæssige resurser på ting som håndombygning af ubrugelige udenlandsk leverede dieselskinnebusser og ditto digitale rejsehjemler.

DSB og Movia fjerner bonus for 37.000 pendlere

af steenth, 12/10 2014, 17:15 (3455 dage siden) @ HansiB

Interessant at mindre infrastrukturelt udviklede landes storbyer går en anden vej end verdenshovedstaden København: I Berlin kører man for tiden en kampagne for "Die VBB-Umweltskarte im Abo" under mottoet: "9 Monate zahlen - 3 Monate sparen - 1 Jahr Fahren". Unægtelig en noget større rabat end den snart hedengange i det danske hovedstadsområde. Men OK: I Berlin har man generelt også en mere lavpraktisk og kundeorienteret tilgang til tingene - og man bruger heller ikke som hjemlige forvaltere af jernbanetrafik uendelige økonomiske og tidsmæssige resurser på ting som håndombygning af ubrugelige udenlandsk leverede dieselskinnebusser og ditto digitale rejsehjemler.

Hamborg har også en ordning med abonnement på månedskort som løbende giver 20% rabat.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak