Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Broer (Generelt)

af Jens V, 27/9 2014, 13:53 (3471 dage siden)

Hvor mange broer er der mon tilbage med det karakteristiske "hul" til telegraf/telefon-trådene?

Nu forsvinder i hvert fald snart en af dem, nemlig ved Tømmerby mellem Tjæreborg og Bramming:

[image]
27.09.2014. Jens V

Lidt længere vestpå, lige vest for Tjæreborg, må en anden ældre bro lade livet, men her er ikke noget "hul" til trådene, om end man stadig kan se beslagene, hvor trådene er blevet ført under broen:

[image]
27.09.2014. Jens V

Byggeriet af den nye bro er her lidt længere fremme end ved den foregående:

[image]
27.09.2014. Jens V

Avatar

Broer

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 27/9 2014, 23:08 (3471 dage siden) @ Jens V

Hvor mange broer er der mon tilbage med det karakteristiske "hul" til telegraf/telefon-trådene?

Det er det hullet er til. Tak for det, for har undret mig over lige netop hvad det var til. Kender den bro alt for godt for tilbragte mange timer på den i ugerne 29-31 i år :D

Broer

af Peter Sloots, 28/9 2014, 02:03 (3470 dage siden) @ Jens V

Hvor mange broer er der mon tilbage med det karakteristiske "hul" til telegraf/telefon-trådene?

Nu forsvinder i hvert fald snart en af dem, nemlig ved Tømmerby mellem Tjæreborg og Bramming:

Her ses den fra den modsatte side i 1982:
[image]
PS

Broer

af Peer, 28/9 2014, 10:05 (3470 dage siden) @ Peter Sloots

[image]

Her er broen ved Sværdborg mellem Klarskov og Lundby; denne fjernes også snart.
Foto fra d. 4/5 2014

Hilsen
Peer

Broer

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 28/9 2014, 18:39 (3470 dage siden) @ Peer

Flotte billeder og fantastisk forklaring.

Mon man kunne bygge en sådan bro idag !

Jeg må erkende at jeg aldrigt har set et sådant telegraftrådsgennemføringshul i de broer jeg har set på min mangeårige vej - skyldes måske at det primært er på sjælland jeg har set på disse og her de senere år på Fyn, så hvis nogen har billeder af broer på disse steder er det da frem med dem.

Broer

af OD, Od ⌂, 28/9 2014, 19:46 (3470 dage siden) @ hjeriksen
redigeret af Tommy Nilsson, 28/9 2014, 20:53

Jeg må erkende at jeg aldrigt har set et sådant telegraftrådsgennemføringshul i de broer jeg har set på min mangeårige vej - skyldes måske at det primært er på sjælland jeg har set på disse og her de senere år på Fyn, så hvis nogen har billeder af broer på disse steder er det da frem med dem.

Næste gang Det Fyenske Sidespor er på mission, så prøv at tjek broerne mellem Marslev og Ullerslev ud. Mener bestemt jeg har siddet i tørvejr i sådan et hul for år tilbage :-)

Mvh. Ole

Broer

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 29/9 2014, 16:23 (3469 dage siden) @ OD, Od

Hej Ole

det vil vi da gøre, jeg tror de fleeste af broerne har fået skiftet overdelen til en stålkonnstruktion i forbindelse med montage af køretråde, men vi sniger os ud for at tage en kikker finder vi dette "hul" napper vi selvklart billeder med hjem derfra

Broer

af Peter Sloots, 6/10 2014, 22:25 (3462 dage siden) @ Jens V

Lidt længere vestpå, lige vest for Tjæreborg, må en anden ældre bro lade livet, men her er ikke noget "hul" til trådene, om end man stadig kan se beslagene, hvor trådene er blevet ført under broen:

Jeg faldt tilfældigvis over et billede af en bro i Jernbanen 1991 nr.5 i en artikel af Svend Hovard.

Her er trådene ført ned under selve broen:
[image]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak