Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ny jernbanebog (Generelt)

af F.Elkjær, 30/9 2014, 17:54 (3493 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 1/10 2014, 08:43

I gårsdagens udgave af Vejle Amts Folkeblad, gjorde man et stort nummer ud af en præsentation af en ny jernbanebog skrevet af Flemming Søeborg
(Artikel fjernet grundet copyright)

Iflg. artiklen, er bogen allerede udsendt, på forlaget Gyldendal, har 268 sider og koster 350 kr. Bogens titel er som det fremgår "Der kommer tog", og journalisten fra VAF gør et stort nummer ud af, at Vejles lokale jernbaneentusiast Vigand Rasmussen er blandt billedleverandørne

F. Elkjær

ny jernbanebog

af Jørn Johansen, 1/10 2014, 07:00 (3492 dage siden) @ F.Elkjær
redigeret af Tommy Nilsson, 1/10 2014, 08:44

I gårsdagens udgave af Vejle Amts Folkeblad, gjorde man et stort nummer ud af en præsentation af en ny jernbanebog skrevet af Flemming Søeborg
(Artikel fjernet grundet copyright)

Iflg. artiklen, er bogen allerede udsendt, på forlaget Gyldendal, har 268 sider og koster 350 kr. Bogens titel er som det fremgår "Der kommer tog", og journalisten fra VAF gør et stort nummer ud af, at Vejles lokale jernbaneentusiast Vigand Rasmussen er blandt billedleverandørne

F. Elkjær


Jeg håber at billederne matcher Vigand Rasmussens niveau og ikke Flemming Søeborgs.

ny jernbanebog

af John Brio, 1/10 2014, 08:44 (3492 dage siden) @ Jørn Johansen

Det håber jeg dæleme også, hvis Søeborgs er de "normale" uskarpe/grynede billeder, kan bogen vel bruges til optænding

Mvh
John B

Avatar

Ny jernbanebog - Der kommer tog

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 5/10 2014, 17:17 (3488 dage siden) @ F.Elkjær

I gårsdagens udgave af Vejle Amts Folkeblad, gjorde man et stort nummer ud af en præsentation af en ny jernbanebog skrevet af Flemming Søeborg
(Artikel fjernet grundet copyright)

Iflg. artiklen, er bogen allerede udsendt, på forlaget Gyldendal, har 268 sider og koster 350 kr. Bogens titel er som det fremgår "Der kommer tog", og journalisten fra VAF gør et stort nummer ud af, at Vejles lokale jernbaneentusiast Vigand Rasmussen er blandt billedleverandørne

Nu også via Jernbanen.dk til 289,-kr.

[image]

--
[image]

Ny jernbanebog - Der kommer tog

af Holger Sørensen, Hedehusene, 6/10 2014, 09:05 (3487 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er en fremragende bog til UG med kryds og slange. Velskreven med et bredt fokus på jernbanen i de gyldne tider og pragtfulde billeder i meget, meget stort format så detaljer virkelig kan ses. Og der har i sandhed været fremragende reseach og korrekturlæsning.
Pinligt med sure forhånds opstød i andre indlæg!!! :-P
Bogen kan meget anbefales.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Ny jernbanebog - Der kommer tog

af Arne J., 6/10 2014, 16:08 (3487 dage siden) @ Holger Sørensen

Holger Sørensen: Nu er smag og behag som bekendt forskellig. Så den ene opfattelse kan være lige så rigtig eller forkert som den anden.

Ny jernbanebog - Der kommer tog

af UTJ, 6/10 2014, 16:16 (3487 dage siden) @ Arne J.

Holger Sørensen: Nu er smag og behag som bekendt forskellig. Så den ene opfattelse kan være lige så rigtig eller forkert som den anden.

Vi glæder os til at høre din mening når du har set/læst bogen. Jeg har kun haft lejlighed til lige at skimme den, men umiddelbart ser det ud til at Holger S har fat i noget af det rigtige. Jeg ved også at forfatteren har lagt sig i selen for at få en god bog ud af det.

Avatar

Ny jernbanebog - Der kommer tog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/12 2014, 11:04 (3407 dage siden) @ UTJ

Holger Sørensen: Nu er smag og behag som bekendt forskellig. Så den ene opfattelse kan være lige så rigtig eller forkert som den anden.


Vi glæder os til at høre din mening når du har set/læst bogen. Jeg har kun haft lejlighed til lige at skimme den, men umiddelbart ser det ud til at Holger S har fat i noget af det rigtige. Jeg ved også at forfatteren har lagt sig i selen for at få en god bog ud af det.

Nu er Holger også (stor)leverandør af billeder, så han har nok fået den før den udkom officielt. Så man kan måske mene at hans indlæg er et partsindlæg. :-D
(no offense ment)

Men jeg fik den igår i julegave og det ser ganske rigtigt ud til at den kommer rundt om alle aspekterne omkring jernbanen og dens indflydelse på det omliggende samfund.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ny jernbanebog - Der kommer tog

af Svend, 6/10 2014, 19:01 (3487 dage siden) @ Arne J.

Holger har tilsyneladende et eksemplar af bogen. Hvad med dig Arne, har du set den?

--
Svend

Ny jernbanebog - Der kommer tog

af Arne J., 6/10 2014, 19:41 (3487 dage siden) @ Svend

Svend: Nej, det har jeg ikke. Og jeg har ikke, som den opmærksomme læser vil kunne se kommenteret selve bogen. Derimod kommentarerne fra indlægshavere til bogen. Og det er da 2 vidt forskellige ting, skulle jeg mene.

Ny jernbanebog - Der kommer tog

af Peter Sloots, 6/10 2014, 22:12 (3487 dage siden) @ Holger Sørensen

Det er en fremragende bog til UG med kryds og slange. Velskreven med et bredt fokus på jernbanen i de gyldne tider og pragtfulde billeder i meget, meget stort format så detaljer virkelig kan ses. Og der har i sandhed været fremragende reseach og korrekturlæsning.

Jeg købte bogen i går af forfatteren inde på DJK's jernbanemarked i Valby og kan kun give Holger Sørensen ret; Det er en flot bog.

Den er inddelt i små afsnit om alt indenfor jernbanevæsen gennem tiderne. Hvis man er gammel og garvet jernbaneentusiast kender man formodentlig allerede en del af historien, men det er en herlig nostalgirejse gennem tiden krydret med store, flotte og skarpe billeder som jeg, der ellers er gammel i gårde, ikke har set før.

PS

Ny jernbanebog - Der kommer tog

af Morten Flindt Larsen, 7/10 2014, 00:34 (3487 dage siden) @ Holger Sørensen

Også jeg har nydt bogen inklusive et par kornede farvebilleder fra primært 1960'erne og enkelte sort/hvide do., som imidlertid ikke skyldes Flemming Søeborg, men bl.a. Arne Kirkebye. Der er - afhængigt af filmkvaliteten - grænser for, hvor meget et 35 mm farvedias kan blæses op på tryk, uden at man kan se kornene. Farvefilm var i ældre tid en dyr spøg, filmkvaliteten var ikke altid, hvad den blev reklameret som værende, og langt fra alle jernbaneentusiaster har dyrket deres hobby med Hasselblad, Nikon etc. Det er såmænd lige så elementær viden, som at bøger ikke er særligt velegnede til at tænde op med. Sammenkrøllet avispapir er meget bedre; især siderne med de kværulantiske læserbreve.

Bogen er spækket med pragtfulde fotos, hvoraf mange har kunnet forbavse selv undertegnede, der dog har set en hel del de sidste 30 år. At nogle af bogens billeder så er trukket hen over midten af et opslag med kun 5 centimeter på den ene side, er en uskik, som må tilskrives forlagets layouter og ikke forfatteren, men det formår ikke at ødelægge helhedsindtrykket af en overordentlig helstøbt og fornem bog, som især må være en fryd for alle de læsere, der ikke har oplevet de skildrede miljøer selv, men som også vil kalde mange kære minder frem for den mere garvede entusiast.


Med venlig hilsen

M:-Drten

Ny jernbanebog - Der kommer tog

af Sten og Trille, 25/12 2014, 12:20 (3407 dage siden) @ Holger Sørensen


Pinligt med sure forhånds opstød i andre indlæg!!! :-P
Bogen kan meget anbefales.

Mon ikke det er fordi folk er vant til Flemming Søeborgs billeder og har en ide om, hvad de kan forvente???

Ny jernbanebog - Der kommer tog

af Morten Flindt Larsen, 16/10 2014, 01:43 (3478 dage siden) @ Tommy Nilsson

"DJK (danske jernbaners klub)" LOL! :-D :-D :-D

DSB MY1155
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak