Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mindestund (Generelt)

af Jenny Lyngaa @, 1/10 2014, 17:54 (3466 dage siden)

Hej alle

Nedenstående invitation er til alm. orientering:


I N V I T A T I O N

Mindestund


HVORFOR: 70 års dagen for den 1. schalburgtage mod et eksprestog i Tobberup 8. oktober 1944
------------------------------------
HVORNÅR: 8. oktober 2014 kl. 16.30
HVOR: Mindekorset på Kirketerps mark ved Tobberup.
Skiltning ved Aalborgvej
TALERE: N. Kr. Kirketerp Nielsen og Jenny Lyngaa
ARRANGØRER: En kreds af borgere i Tobberup

Alle er velkomne For mere information: Jenny Lyngaa 40 36 18 52


Venlig hilsen
Jenny Lyngaa

Mindestund

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 1/10 2014, 18:33 (3466 dage siden) @ Jenny Lyngaa
redigeret af hjeriksen, 1/10 2014, 18:53

Tanken er fin men man skal erindre at netop schalburgtage var "landsforrædderi og udført som hævn for de sabotager frihedskæmperne foretog.

Ved godt man ikke skal opildne eller fastholde de negative sider i relation til historiske hændelser, men samtidigt har vi en forpligtelse til at formidle den historie der ligger her.

Har ikke set lignende højtideligheder for de frihedskæmpere der omkom under udøvelse af deres hverv.

udover mindelunden, hvidstengruppen og hvis man er i de rigtige kredse også andre steder.

Der var netop i 1944 mange satte livet på spil.

Du skriver desuden at dette var den første schalburgtage - jeg vil tillade at præcisere at det er den første imod jernbanen og det kan undre at man fra den tyske værnemagt tillod at sprænge noget jernbane da man var meget afhængig af transporten på skinner

det skete faktisk 2 gange at man sprænge tog på de jyske skinner

Fra efteråret 1944 begyndte Peter-gruppens bomber for alvor at kræve menneskeliv. Nye mål var persontogs-forbindelser, hvor bombernes effekt var altødelæggende. To gange placeredes bomber på passagertoget Jyllandsekspressen mellem Aarhus og Aalborg, hvor mere end 20 mennesker blev dræbt. teksten stammer fra danmarks historien

Mindestund

af Jakob, 1/10 2014, 19:26 (3466 dage siden) @ hjeriksen

Tanken er fin men man skal erindre at netop schalburgtage var "landsforrædderi og udført som hævn for de sabotager frihedskæmperne foretog.

Jeg tror du misforstår, jeg tror de vil mindes de civileofre og så er det vel underordnet hvem der stå bag?

Mindestund

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 1/10 2014, 19:29 (3466 dage siden) @ Jakob

Je det er da muligt at jeg ser det forkert og selvklart skal man mindes de der faldt uanset om det var uskyldige ofre eller frihedskæmpere. Desværre er der langt fra fyn derop ---

det der undrede mig er at der i historien står at der var 2 sprængninger - nogen der har viden om dette.

Mindestund

af FS1954, 1/10 2014, 21:02 (3466 dage siden) @ Niels Munch

Må jeg henlede opmærksomheden på bogen "Den klarede De sgu godt, Brandmajor" af pens. trafikinspektør Ole Nørregaard Pedersen, der var passager i netop dét tog. Her er en øjenvidneskildring af denne terrorhandling (s. 43-47).

Venlig hilsen,

FS1954

Mindestund

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 1/10 2014, 23:08 (3465 dage siden) @ FS1954

vi tryller bogen frem for mat læse

Mindestund

af Jenny Lyngaa @, 4/10 2014, 17:04 (3463 dage siden) @ hjeriksen

Hej alle!
Tak for alle kommentarer og oplysninger i anledning af mit indlæg om mindestunden onsdag 8. okt. 2014.
Når en begivenhed mindes, har der næsten altid været to eller flere parter som deltagere i begivenheden. Også her, men det er alle de dræbte ved de 2 togulykker i Tobberup, vi vil mindes denne dag og også nedlægge en buket blomster.
Vi ønsker også at fortælle , at begge togulykker skyldtes schalburgtager og ikke sabotager, som mange fejlagtig tror.
Tak for tippet om bogen Den klarede De sgu godt "Brandmajor". Afsnittet om 8. okt. 1944 slutter med at henvise til Danske Statsbaners Blad: Vingehjulet 9. nov. 1944. . Så må jeg på jagt efter dette blad!
Mange hilsner
Jenny Lyngaa

Mindestund - Hurtig indsats!

af Jenny Lyngaa @, 6/10 2014, 22:58 (3460 dage siden) @ Jenny Lyngaa

I dag kl.08:38 skrev Gerhard Schoop, Hobro, bl. a. til DaneDanmark v. Stine Hansen

......Ved et besøg ved korset i går fandt arrangørerne, at den
omkringliggende bevoksning er blevet ret så voldsom i omfang.
Mon I kan nå at gøre lidt ved det inden mødet ?

[image]
Foto: Gerhard Schoop 4. oktober 2014

Kl. 09:44 kom følgende svar til Gerhard Schoop:
Jeg har sendt din henvendelse over til vores Forstafdeling, som har kontaktet en entreprenør. Vi ser, om det er muligt at nå, at gøre noget ved forholdet inden onsdag.
Med venlig hilsen
Stine Hansen

KL. 12:08 kom følgende glædelige besked:
Emne: VS: Tobberupkorset
Hej Gerhard
Jeg har netop fået en færdigmelding deroppe fra.
Af hvad jeg kan se på billederne, skulle det nu være præsentabelt.

Med venlig hilsen
Stine Hansen

De medsendte billeder, som ligger i en fil, jeg desværre ikke kan overføre hertil, viser, hvor flot Mindekorsets omgivelser er blevet. Og nu er der ingen grene, der dækker for udsigten til korset.
Niels Kristian Kirketerp, Kirketerp, fortæller, at der i formiddags hos ham stillede tre mand fra BaneDanmark bevæbnet med bla. buskrydder, motorsav og fotoapparat. Han viste dem ned til korset.
Vi er meget glade og tilfredse med den hurtige reaktion og indsats. STOR TAK til Stine Hansen og hendes folk.

Mindestund

af Ole Lund Jensen, 8/10 2014, 09:16 (3459 dage siden) @ Jenny Lyngaa

Jeg har indskannet de relevante fire sider af Vingehjulet 2. årgang nr. 3 fra 9. november 1944. Jeg har forsøgt med både pdf- og TIF-filer, men forgæves; troede ellers, at det var muligt at uploade TIF-filer, men det er måske bare mig, der er noget galt med. Så måtte det i stedet blive jpg-filer, hvilket krævede en anden skanner, der desværre laver lidt "sovs" nede i det ene hjørne. Kan se, når jeg laver en prøvevisning, at det kun lige akkurat er læsbart. Jenny, hvis du har en e-mailadresse, kan jeg e-maile filerne i højere opløsning.

[image][image]
[image][image]

M.v.h.

Ole Lund Jensen

Mindestund

af h087 ⌂, køge, 8/10 2014, 09:53 (3459 dage siden) @ Ole Lund Jensen
redigeret af h087, 8/10 2014, 10:08

hej

ved at klippe og lægge ind i mindre udsnit ( 800 x xxx - bliver det mere læsbart

[image]
[image]
[image]

[image]
[image]
[image]

[image]
[image]
[image]

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Mindestund

af Jenny Lyngaa @, 12/10 2014, 18:53 (3455 dage siden) @ h087

Mange tak til Ole Lund Jensen og Henning ho87 for hjælpen med hensyn til at frembringe "Vingehjulet 9. november 1944". Det gav mig nye oplysninger om togattentatet 8. oktober 1944.
Mange hilsner
Jenny

Mindestund

af Georg Schmidt, 8/10 2014, 22:32 (3458 dage siden) @ Jenny Lyngaa

I dag den 8. oktober 2014 blev der afholdt en mindestund ved Tobberupkorset lige nord for Hobro på 70 årsdagen for det første attentat mod tog 25. Korset markerer de to attentater mod dageksprestog 25 København-Frederikshavn søndag den 8. oktober 1944 samt lørdag den 24. februar 1945 begge gange lige nord for Hobro.

[image]
Jenny Lyngaa taler ved højtideligheden, også gårdejer Kirketerp Nielsen talte. Ole Jacobsen, Aalborg der som 10 årig sad i næst forreste vogn lige bag Ax,eren gav os en beretning om selve ulykken.

[image]

[image]

[image]
Banedanmark havde ordnet området smukt, så korset står flot indrammet af bøgetræerne.
Vi sluttede højtideligheden med Altid frejdig, når du går.

Mvh
Georg

Mindestund

af Jenny Lyngaa @, 29/10 2014, 23:46 (3437 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej alle!

Mindekorset i Tobberup blev med stor festivitas afsløret 5. maj 1947.

På 60 årsdagen for Danmarks befrielse 5. maj 2005 holdt Hobros daværende borgmester Jørgen Pontoppidan taler og nedlagde kranse ved alle Hobro kommunes mindesmærker, der havde forbindelse med besættelsestiden i Danmark. Således også ved Mindekorset i Tobberup.

Til ovennævnte har jeg et spørgsmål: "Er der nogen, der ved, om der i tiden mellem 5. maj 1947 og 5. maj 2005 nogen sinde er holdt én eller flere højtideligheder ved korset?"

Venlig hilsen Jenny Lyngaa

Billige jernbane T-shirts

Indsend billederDSB F665

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak