Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"internationale tog" mm-staus 2014 (Jernbanen i dag)

af gamle ole, 20/10 2014, 11:32 (3470 dage siden)

Er dette ved at være en uddød art?
På Sjælland er der vel kun SJ-toget til Stockholm og et par tog til Hamborg/Berlin når nattoget er væk?
Er det lige sådan efterhånden i resten ag Europa, eller er nærmeste forbindelse Hamburg?
Sove-og spisevogne i klassisk forstand er da vist også fortid?
Har billige flybiletter slået markedet ud?

hilsen Ole


hilsen Ole

Avatar

"internationale tog" mm-staus 2014

af BoergeOf61, Randers C, 20/10 2014, 12:22 (3470 dage siden) @ gamle ole

Er dette ved at være en uddød art?
På Sjælland er der vel kun SJ-toget til Stockholm og et par tog til Hamborg/Berlin når nattoget er væk?

Det er et definitionsspørgsmål. Øresundstogene til Malmø og Gøteborg samt IC-togene til Flensborg kører stadig.

Er det lige sådan efterhånden i resten ag Europa, eller er nærmeste forbindelse Hamburg?

Hamburg har ikke direkte tog til alle tænkelige destinationer. Fra Jylland er det endnu mere broget, fordi Kiel også er endestation for nogle IC- og ICE-tog mod Nürnberg og Stuttgart.
Andre destinationer kræver også togskift i fx. Berlin, Frankfurt el. Köln.

Sove-og spisevogne i klassisk forstand er da vist også fortid?

Sovevogne er endnu ikke helt fortid. Det fortæller bl.a. Europe By Rail på Twitter, hvor de ruter, der fortsætter uændret, ikke omtales. De britiske nattog til Skotland og Cornwall samt RZDs tog til Frankrig, Kina og Nordkorea kører stadig.

"internationale tog" mm-staus 2014

af gamle ole, 20/10 2014, 14:02 (3470 dage siden) @ BoergeOf61

Tak. Læsrw de 4 BB-bøger om internationle tog via xxx, og det er i hvertfald gået noget ned ad bakke.

Ole

Avatar

"internationale tog" mm-staus 2014

af BoergeOf61, Randers C, 20/10 2014, 14:19 (3470 dage siden) @ gamle ole

Det er også sjældent, jeg læser danske debatter, som er positive mod tog.
Nogle vist især bilister mener, tog er for dyre i statsstøtte. Andre mener, tog er for langsomme og gammeldags i forhold til rutefly og magnetsvævebanetog.

Fra København er nattoget til Oslo forsvundet, mens regionaltogene til Sverige er kommet til.

"internationale tog" mm-staus 2014

af Hedegaard, 20/10 2014, 20:59 (3470 dage siden) @ gamle ole

Jeg tror efterhånden, at RZD ender med at blive den største operatør på de europæiske skinner når det gælder nattog.
Pt har RZD direkte afgange til Nice, Köln, Berlin, Wien, Warszawa, Budapest, Prag, Bratislava, Beograd, Zagreb, Bukarest, Sofia og mange andre destinationer.
Det ville ikke overraske mig, hvis de var interesserede i fremtidige forbindelser til Nordeuropa når den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland er færdigbygget.

Avatar

"internationale tog" mm-staus 2014

af BoergeOf61, Randers C, 20/10 2014, 21:13 (3470 dage siden) @ Hedegaard

Pt har RZD direkte afgange til Nice, Köln, Berlin, Wien, Warszawa, Budapest, Prag, Bratislava, Beograd, Zagreb, Bukarest, Sofia og mange andre destinationer.

Alle RZDs tog via Kiev er midlertidig indstillet. Det gælder bl.a. togene til Bratislava, Sofia, Budapest og Beograd. Kilde: Europe by Rail.

Det ville ikke overraske mig, hvis de var interesserede i fremtidige forbindelser til Nordeuropa når den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland er færdigbygget.

I forvejen har de et nattog fra Moskva og dagtog fra St. Petersborg til Helsinki.

"internationale tog" mm-staus 2014

af Svend, 20/10 2014, 22:47 (3470 dage siden) @ Hedegaard

Det ville ikke overraske mig, hvis de var interesserede i fremtidige forbindelser til Nordeuropa når den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland er færdigbygget.

Med egne lokomotiver, lokomotivførere og togpersonale?

--
Svend

"internationale tog" mm-staus 2014

af mss-logoff, 24/10 2014, 20:41 (3466 dage siden) @ gamle ole

Internationale tog som sådan er langtfra en uddød art. Der har været reduktioner her og der, men alt i alt er der flere tog der krydser grænser i Europa end nogensinde før. Også komfortniveauet er generelt væsentligt højere end i gamle dage.

De i sin tid typiske direkte vogne findes dog stort set ikke mere, togene deles ikke undervejs, og man må i dag derfor oftere påregne at skifte tog undervejs.

Nattog derimod er i den vestlige del af Europa under afvikling.
Deutsche Bahn som i sin tid var en af de største på området har i årevis reduceret i nat- og autorejsetogene, og nu kan de ikke skjule det længere, målet er en total afvikling.
Også både de belgiske og franske baner der tidligere havde omfattende vognparker og talrige vognløb har trukket sig helt tilbage.
Anderledes ser det ud i det østlige europa. Der er prisforskellen mellem fly og tog større, og nattoget er stadig den mest benyttede rejseform over længere distancer. Men mon ikke de bare er et par årtier bagefter?

Det var sq skønt dengang man kunne iagttage tog til det halve Europa på København H,
jeg husker bl.a. Nord/Nordwestexpress, sæsontog til Frankrig og Holland, Østersø-ekspressen, Neptun, samt div. EC- og D-tog til Tyskland...

Mvh MSS

"internationale tog" mm-staus 2014

af gamle ole, 26/10 2014, 12:17 (3464 dage siden) @ mss-logoff

Ja, der er kommet en ny "arbejsdeling" både geografisk og driftsmæssigt, ikke mindst flere højhastighedstog på kontinentet (i vest). mm.

Ole

"internationale tog" mm-staus 2014

af Lars Kongshøj, 26/10 2014, 14:23 (3464 dage siden) @ mss-logoff

sæsontog til Frankrig og Holland

Kørte togene til Gare du Nord og Hoek van Holland ikke hele året?

"internationale tog" mm-staus 2014

af esni, Frederikssund, 26/10 2014, 23:12 (3464 dage siden) @ Lars Kongshøj

sæsontog til Frankrig og Holland


Kørte togene til Gare du Nord og Hoek van Holland ikke hele året?

Der var 2 afgange til Gare du Nord i døgnet om sommeren, men vistnok kun 1 om vinteren?

"internationale tog" mm-staus 2014

af Lars Kongshøj, 27/10 2014, 01:18 (3463 dage siden) @ esni

sæsontog til Frankrig og Holland


Kørte togene til Gare du Nord og Hoek van Holland ikke hele året?


Der var 2 afgange til Gare du Nord i døgnet om sommeren, men vistnok kun 1 om vinteren?

Ingen erindring. Sidst jeg var var i Paris med nattog var det fra Hamburg Hbf. Ellers kan turen Brussel Zuid/Midi anbefales. De sætter "foden på speederen" og kører Bryssel-Paris på omkring 80 minutter svjh.

"internationale tog" mm-staus 2014

af Nattogsrejsende, 26/10 2014, 14:35 (3464 dage siden) @ mss-logoff

Internationale tog som sådan er langtfra en uddød art. Der har været reduktioner her og der, men alt i alt er der flere tog der krydser grænser i Europa end nogensinde før. Også komfortniveauet er generelt væsentligt højere end i gamle dage.

Det er vel lidt svært at sige noget generelt om komfortniveauet. Jeg har på grund af min alder ikke kørt med tog "i gamle dage", men jeg har da prøvet at køre med DSB's gamle B- og A-vogne, og de har efter min mening noget højere komfort (herunder blødere sæder) end f.eks. de IC3- og ICE-TD-tog, der i dag kører mellem København og Hamborg/Berlin. Desuden foretrækker jeg personligt kupevogne frem for storrumsvogne, men det er naturligvis helt individuelt.

Desuden havde flere tog end i dag - f.eks. de direkte dagtog fra København til Oslo og Stockholm i 90'erne (InterNord) - en rigtig spisevogn.

De i sin tid typiske direkte vogne findes dog stort set ikke mere, togene deles ikke undervejs, og man må i dag derfor oftere påregne at skifte tog undervejs.

Hvilket, som jeg ser det, kan være en af grundene til, at færre i dag rejser med tog på længere strækninger.

Det var sq skønt dengang man kunne iagttage tog til det halve Europa på København H,
jeg husker bl.a. Nord/Nordwestexpress, sæsontog til Frankrig og Holland, Østersø-ekspressen, Neptun, samt div. EC- og D-tog til Tyskland...

Helt enig :-)

"internationale tog" mm-staus 2014

af Per Andersen, 25/10 2014, 08:21 (3465 dage siden) @ gamle ole

Gik mig en tur på hovedbanen.....hvad er det der lugter så underlig? Det lugter brændt. Kom forbi en Wagon-Lits vogn af ældre dato. Her står sovevognskondutøren og fyrer op i vognens kakkelovn med kul. Scenariet fra 1. halvdel af firserne.
Vi må se i øjnene at det er slut med tog/vogne til det store udland.
Æret være deres minde!

"internationale tog" mm-staus 2014

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 25/10 2014, 09:55 (3465 dage siden) @ Per Andersen

Hej,
det var ikke kun i sovevognen der blev fyret med kul:

[image]

Foto Gare de Lyon Paris juli 1970.

Det er da godt man har nået at rejse med de internationale langdistancetog, så har man da de skønne minder.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

"internationale tog" mm-staus 2014

af Lars Kongshøj, 26/10 2014, 14:36 (3464 dage siden) @ Per Andersen

Vi må se i øjnene at det er slut med tog/vogne til det store udland.
Æret være deres minde!

Slå kolde stesolider i blodet. Der er vel omkring 100 tog i døgnet til Sverige og Tyskland. Bortset fra til Malmø er der ingen nattog (og ja, der er ingen sovevogne til Malmø).

Men ja, rigtige nattog findes ikke en gang i landstrafikken mere. En skam.

"internationale tog"- mere personligt

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 26/10 2014, 21:49 (3464 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej Lars,
jeg kan ikke lade være med at fortælle en lille historie om en regionaltogstur fra Nykøbing F til København en januaraften for 30 år siden da datteren var ca 4 år gammel.
Hun spurgte om vi ikke skulle gå ned i spisevognen og få en kop varm kakao, jeg måtte jo så fortælle at der ikke var spisevogn med toget, hun kiggede forundret og værre blev det da hun fik at vide at hun heller ikke skulle sove på toget! Så var det altså ikke et rigtigt tog i hendes øjne!
Vi boede dengang i det nordligste Sverige og hun var mest vant til norrlandstogene.

Se gerne min blog: http://togtid.blogspot.se/2010_06_01_archive.html

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

"internationale tog"- mere personligt

af Lars Kongshøj, 27/10 2014, 01:06 (3463 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars,
jeg kan ikke lade være med at fortælle en lille historie om en regionaltogstur fra Nykøbing F til København en januaraften for 30 år siden da datteren var ca 4 år gammel.
Hun spurgte om vi ikke skulle gå ned i spisevognen og få en kop varm kakao, jeg måtte jo så fortælle at der ikke var spisevogn med toget, hun kiggede forundret og værre blev det da hun fik at vide at hun heller ikke skulle sove på toget! Så var det altså ikke et rigtigt tog i hendes øjne!
Vi boede dengang i det nordligste Sverige og hun var mest vant til norrlandstogene.

Se gerne min blog: http://togtid.blogspot.se/2010_06_01_archive.html

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

He-he, jeg har aldrig været deroppe desværre. Men har noteret mig at der går et nattog til Stockholm sidst på formiddagen.

Til gengæld har jeg haft forskellige sjove oplevelser på Sydbanen på både lokalt i Danmark og til/fra Hamborg og Berlin. 12.12 var bureauførende og jeg fik et anbefalet ekspresbrev til Vordingborg på rekordtid. Det var den gang postvæsenet fungerede.

Billige jernbane T-shirts

Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak