Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Øresundsvej Station (Generelt)

af ClausAmager, 23/10 2014, 09:26 (3466 dage siden)

Først nu er Øresundsvej Station ved at blive genopført på Frilandsmuseet, som desuden har planer om en lille jernbane, om Lyngby-Taarbæk Kommune vil.

Side 25 i ugens udgave af Amager-Bladet
http://www.e-pages.dk/bgmonline_ab/395/

Mvh.
Claus

Øresundsvej Station

af Svend, 23/10 2014, 09:27 (3466 dage siden) @ ClausAmager

..........som desuden har planer om en lille jernbane, om Lyngby-Taarbæk Kommune vil.

Det er vel mere Frilandsmuseet/Nationalmuseet der vil (eller ikke vil) ;-)

--
Svend

Øresundsvej Station

af Jakob, 23/10 2014, 09:39 (3466 dage siden) @ Svend

..........som desuden har planer om en lille jernbane, om Lyngby-Taarbæk Kommune vil.


Det er vel mere Frilandsmuseet/Nationalmuseet der vil (eller ikke vil) ;-)

Der står faktisk i artiklen i Amager Bladet, at det er hvis kommunen vil give tilladelse til at de må anlægge en jernbane, så vil de gøre det. Det er vel forventeligt at der skal laves lokalplan eller sådan noget.
Hvis I har andre kilder så sig endelig til, der skal jo også penge til.
Mvh Jakob

Øresundsvej Station

af Svend, 23/10 2014, 11:53 (3466 dage siden) @ Jakob

Der står faktisk i artiklen i Amager Bladet, at det er hvis kommunen vil give tilladelse til at de må anlægge en jernbane, så vil de gøre det. Det er vel forventeligt at der skal laves lokalplan eller sådan noget.


OK, hvis det er så omfattende, skal Lyngby-Taarbæk Kommune selvfølgelige involveres. Man kan tænker sig, at banen skal tilsluttes Nærumbanen i Ørholm og dreje fra igen i Fuglevad, hvis den skal køre hele vejen rundt om museet. Der vil nok være et par enkelte detaljer omkring gradienter og kurveforhold, men det løser museumsmanden sikkert også.....;-)

En lidt nemmere mulighed er denne
http://www.danlej.dk/tivoli-toget-futte
:-D

--
Svend

Øresundsvej Station

af Morten Flindt Larsen, 23/10 2014, 09:46 (3466 dage siden) @ ClausAmager

"Først nu er Øresundsvej Station ved at blive genopført på Frilandsmuseet, som desuden har planer om en lille jernbane, om Lyngby-Taarbæk Kommune vil."

Tak for linket til den gode artikel. :-) Det er dejligt at se, at der sker noget, og det er faktisk prisværdigt, at stationsbygningen allerede er ved at blive genopført nu. De danske museers bygninger, der nedtages med henblik på senere genopførelse, ligger ofte på depot i årtier, før der findes penge til genopførelsen. Men Øresundvej station har qua sin beskedne størrelse nok været et overkommeligt projekt.

Med "en lille jernbane", der jf. bladet skal transportere museumsgæsterne rundt, må man gå ud fra, at der menes en form for industribane eller tivolibane; næppe normalspor, for det er der vist ikke plads til.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

Øresundsvej Station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/10 2014, 22:22 (3466 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Med "en lille jernbane", der jf. bladet skal transportere museumsgæsterne rundt, må man gå ud fra, at der menes en form for industribane eller tivolibane; næppe normalspor, for det er der vist ikke plads til.

Det tror jeg ikke du skal regne med. Der er et genbrugsfirma i Odense der skulle være igang med at redde en tidligere KSB vogn med henblik på opstilling ved Øresundsvej Station. Om vognkassen får en brugbar undervogn ved jeg ikke, men man er vist igang med at skaffe noget materiel.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Spisevogn ved Øresundsvej Station

af Morten Flindt Larsen, 24/10 2014, 02:51 (3466 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Morten Flindt Larsen, 24/10 2014, 03:20

"Det tror jeg ikke du skal regne med."

Hvorfor ikke? Det ene udelukker ikke det andet. Der tales i avisen om en spisevogn, hvor man kan indtage et ”måltid” (altså ikke bare en ispind). Så skal de fleste gæster da vist være hurtigspisere, for der er grænser for, lang tid et tog kan være om at køre rundt på en 2-3 kilometer lang intern bane på museet, ligesom der ganske rigtigt, som Svend B J skriver andet steds i tråden, nok vil være et par enkelte detaljer omkring gradienter og kurveforhold på en sådan bane. Hvis banen skal have sportilslutning til Nærumbanen i Fuglevad, som Svend foreslår, skal den krydse Mølleåen på en bro, og ved Brede skal den passere bag om Brede Værk tværs gennem en børnehave for at komme til Ørholmsvej og mosle gennem idyllen ved Ørholm til Ørholm station. Ingen af delene, tror jeg, at fredningsmyndigheder og andre går med til, og så er der kun en intern bane på selve museet tilbage. Hvis den så skal være en rundbane, vil det kræve kurveradier på 100 meter (sic!), dvs. smalspor, og hvis man blot vil køre frem og tilbage på et stykke normalspor, bliver kørestrækningen maks. 1000 til 1500 meter lang. Der skal i så fald en del ture til med ”spisevognen”, før jeg bliver mæt, og det bliver en eksklusiv oplevelse at komme med vognen, for i højsæsonen har museet tusindvis af gæster. Hvis der med ”spisevogn” menes en form for permanent cafeteriadrift, kræver det fødevaremyndighedernes godkendelse, godkendt køkken etc., og det tror jeg ikke, man kan opnå i et ”træskur på hjul”. Indrettes der derimod – hvad jeg tror, er planen - cafeteria i en bygning ved Øresundsvej station, vil der ikke være noget til hinder for, at man kan spise i og omkring vognen.

Med venlig hilsen og bøvs! ;-)

M:-Drten

Spisevogn ved Øresundsvej Station

af Lars Kongshøj, 24/10 2014, 06:50 (3465 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvorfor ikke? Det ene udelukker ikke det andet. Der tales i avisen om en spisevogn, hvor man kan indtage et ”måltid” (altså ikke bare en ispind). Så skal de fleste gæster da vist være hurtigspisere, for der er grænser for, lang tid et tog kan være om at køre rundt på en 2-3 kilometer lang intern bane på museet,

Da jeg gik på uni var der et sarkastisk mantra "Det kursus var så sjovt at jeg tager det en gang til". Man kan vel også tage mere end én rundtur i toget, men det er nok sjovere end at tage samme uni-kursus to gange.

Øresundsvej Station

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 23/10 2014, 10:12 (3466 dage siden) @ ClausAmager

Der står også at gæsterne skal køres rundt i en spisevogn på den nye jernbane. Men det er før set at ambitionerne har været noget højt sat i lignende sammenhænge. Alene at få materiellet til banen, for slet ikke at tale om hvis det skal bygges op helt på ny. Det beløb det vil koste, vil der kunne laves rigtig mange andre ting for hos Frilandsmuseet.

Mvh
Claus

--
[image]

Øresundsvej Station

af re20000, 23/10 2014, 10:45 (3466 dage siden) @ Claus E. Hansen

Og så står der i billedteksten at Store Magleby er den eneste overlevende station på AB. Som lokaljournalist må han da vide at Kastrup og Dragør (minus remise) også trives i bedste velgående? Jeg har også i mange år spekuleret på om Amager-Øbro Taxis bygning ved Vægterparken ikke er den tidligere Syrevej st?

Nold

Øresundsvej Station

af Morten Flindt Larsen, 23/10 2014, 10:57 (3466 dage siden) @ re20000

"Jeg har også i mange år spekuleret på om Amager-Øbro Taxis bygning ved Vægterparken ikke er den tidligere Syrevej st?"

Nej, det er det ikke. Syrevej Station så således ud.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Øresundsvej Station

af re20000, 23/10 2014, 16:35 (3466 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Nej, det er det ikke. Syrevej Station så således ud.

Tak for det. Jeg har bare altid syntes at Taxibygningen ser meget "stationagtig" ud. Man får jo et vist syn for den slags efterhånden...

Nold

Øresundsvej Station

af Coenen-Bache, 23/10 2014, 20:23 (3466 dage siden) @ re20000

The Grand Old Man, Erik V Pedersen, opdaterer næsten ugentligt på projektet, på hans hjemmeside www.evp.dk

Øresundsvej Station

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/10 2014, 23:41 (3463 dage siden) @ Coenen-Bache

The Grand Old Man, Erik V Pedersen, opdaterer næsten ugentligt på projektet, på hans hjemmeside www.evp.dk

--------------------------------

Hertil kan "The Grand Old Man, (Erik V Pedersen)" (netop til aften hjemkommet fra en herlig rejse med SHS - Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm) sige, at da jeg for efterhånden to uger siden -på museet i Lyngby- spurgte om der var nogle nyheder / noget jeg ikke var underrettet om, var svaret "Nej, --det var der ikke".

Så ikke mindst jeg -der fik nyheden overbragt under en togrejse på Rügen fredag formiddag- var "godtnok" ved at dratte ned af sædet i vognen, da jeg læste det (morgenkrydderen var fortæret, så den kunne jeg ikke få galt i halsen).

Jeg må erkende, at der nok i morgen (mandag) vil blive tale om en opringning til museet, for at høre nærmere. Dette er næppe et projekt, der er født indenfor de seneste 14 dage.

??????????????????????? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Erik V. Pedersen

Øresundsvej Station

af Holger Sørensen, Hedehusene, 29/10 2014, 09:18 (3460 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Interessant pludselig med en "Tivoli"-bane, som det tidligere er blevet benævnt i forbindelse med at jeg foreslog, at den tidligere rangerhestestald i Skælskør kunne være et interessant indslag på museet med fremvisning af rangeringen, men som så hånligt blev afvist med, at det ville blive en "Tivoli"-bane med spor rundt om stationen! Men der foregår jo så mange andre live-indslag på museet i forvejen, så hvorfor ikke.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Øresundsvej Station

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/10 2014, 10:02 (3460 dage siden) @ Holger Sørensen

Interessant pludselig med en "Tivoli"-bane, som det tidligere er blevet benævnt i forbindelse med at jeg foreslog, at den tidligere rangerhestestald i Skælskør kunne være et interessant indslag på museet med fremvisning af rangeringen, men som så hånligt blev afvist med, at det ville blive en "Tivoli"-bane med spor rundt om stationen! Men der foregår jo så mange andre live-indslag på museet i forvejen, så hvorfor ikke.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

-------------------------

Hej Holger.

Man kan ikke følge med i det hele, --så derfor: Var det her i Forum (eller "Historisk" ?), og uden at der behøver at komme navne på, har Du lidt mere om omstændighederne ???

Nu er det vel stadig ret luftige tanker, set med langsigtede briller, så vi ved ikke meget endnu. Opringningen til museet -som jeg nævnte forleden- er foretaget, men foreløbig er jeg dog desværre ikke nået længere end til en automatisk telefonsvarer ! ! !

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2014

[image]


.

Øresundsvej Station

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/10 2014, 13:24 (3460 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Interessant pludselig med en "Tivoli"-bane, som det tidligere er blevet benævnt i forbindelse med at jeg foreslog, at den tidligere rangerhestestald i Skælskør kunne være et interessant indslag på museet med fremvisning af rangeringen, men som så hånligt blev afvist med, at det ville blive en "Tivoli"-bane med spor rundt om stationen! Men der foregår jo så mange andre live-indslag på museet i forvejen, så hvorfor ikke.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)


-------------------------

Hej Holger.

Man kan ikke følge med i det hele, --så derfor: Var det her i Forum (eller "Historisk" ?), og uden at der behøver at komme navne på, har Du lidt mere om omstændighederne ???

Nu er det vel stadig ret luftige tanker, set med langsigtede briller, så vi ved ikke meget endnu. Opringningen til museet -som jeg nævnte forleden- er foretaget, men foreløbig er jeg dog desværre ikke nået længere end til en automatisk telefonsvarer ! ! !

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2014


---------------------------

Nu har jeg så haft den ønskede samtale med museumschef Peter Henningsen, der kunne oplyse, at de nævnte fremtidsprojekter er museets ønsker, omend med de nævnte langsigtede briller. Til gengæld erkendtes det også, at der alene var tale om tanker, uden at der var tænkt nærmere over, hvilke problemer / konsekvenser det måske kunne medføre, som enten skulle løses eller evt. kunne standse projektet.

KSB-vognen blev også nævnt i rækken af spørgsmål, men synes ikke at have noget med dette projekt at gøre.

-------------

Til gengæld oplystes det, at museet pt. er i forhandling med ejeren af den gamle ombyggede St. Magleby station om evt. overtagelse af stationens varehus, der ellers stod for nedrivning.

Varehuset er i en meget misserabel forfatning, så om det kan anvendes helt eller delvist, --måske kun som forlæg for en erstatning med anvendelse af nogle / de bedste dele, må foreløbig komme an på en nærmere undersøgelse.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=tommerup---dragor

[image]

.

Øresundsvej Station

af Morten Flindt Larsen, 30/10 2014, 01:55 (3460 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Til gengæld oplystes det, at museet pt. er i forhandling med ejeren af den gamle ombyggede St. Magleby station om evt. overtagelse af stationens varehus, der ellers stod for nedrivning.

Nej, hvor dejligt nyt! :-D

Varehuset er i en meget misserabel forfatning, så om det kan anvendes helt eller delvist, --måske kun som forlæg for en erstatning med anvendelse af nogle / de bedste dele, må foreløbig komme an på en nærmere undersøgelse.

Jeg tror, at mange af de bygninger, der står på museet, har været i en miserabel forfatning, da man i sin tid tog dem ned med henblik på genopførelse. Så lad os håbe det bedste. :-)

Med vanlig venlig hilsen

M:-)rten

Øresundsvej Station

af UTJ, 30/10 2014, 06:25 (3459 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Til gengæld oplystes det, at museet pt. er i forhandling med ejeren af den gamle ombyggede St. Magleby station om evt. overtagelse af stationens varehus, der ellers stod for nedrivning.

Nej, hvor dejligt nyt! :-D

Varehuset er i en meget misserabel forfatning, så om det kan anvendes helt eller delvist, --måske kun som forlæg for en erstatning med anvendelse af nogle / de bedste dele, må foreløbig komme an på en nærmere undersøgelse.

Jeg tror, at mange af de bygninger, der står på museet, har været i en miserabel forfatning, da man i sin tid tog dem ned med henblik på genopførelse. Så lad os håbe det bedste. :-)

Med vanlig venlig hilsen

Frilandsmuseet er jo så at sige en samling af udrangerede bygninger, der ellers var solgt til skrot.

Men mht varehus er der en hel del detaljer som vil være endog meget dyre at genfremstille og heller ikke blive det tilstrækkeligt autentisk - så et "forlæg" og genbrug af anvendelige dele er absolut at foretrække.

Øresundsvej Station - Lorry indslag

af Morten Flindt Larsen, 7/11 2014, 17:51 (3451 dage siden) @ steenth

Rigtig godt indslag med min barndoms landstation. Det stationsbymiljø bliver en attraktion af rang, når det er færdigt. Tak for linket. :-) :-) :-)

Med venlig hilsen

M:-)rten

Øresundsvej Station - Lorry indslag

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 7/11 2014, 19:19 (3451 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Rigtig godt indslag med min barndoms landstation. Det stationsbymiljø bliver en attraktion af rang, når det er færdigt. Tak for linket. :-) :-) :-)

Med venlig hilsen

M:-)rten

------------------

Hov, hov Morten.

Det halve af den er "min" barndoms landstation, og jeg så den endda først ! ! ! :-P

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=november-2014

[image]

Øresundsvej Station - Lorry indslag

af Morten Flindt Larsen, 7/11 2014, 19:26 (3451 dage siden) @ Erik V. Pedersen

"Det halve af den er "min" barndoms landstation, og jeg så den endda først ! ! !"

Åhja, naturligvis. Undskyld, det havde jeg glemt. Men jeg var barn længst! :-P :-D

"Vh"
M:-Drten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak