Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg) (Jernbanen i dag)

af LasseG, 24/10 2014, 21:43 (3444 dage siden)

I forlængelse af nedlæggelsen af CNL nattoget kommer der en form for erstatning til næste sommer nemlig EC 230/231.

EC 230 kører fra København sammen med IC 189 til Fredericia og derfra til Hamborg (uden stop Kolding - Hamborg):

IC 189/EC 230
Københavns Lufthavn, Kastrup 23:06
København H 23:19-23:28
Fredericia 1:52-2:05
Hamburg Hbf 5:33

Modsat kører EC 231 som fra Fredericia kører sammen med IC 191:

EC 231/IC 191
Hamburg Hbf 23:38
Fredericia 2:45-2:57
København H 5:37

Togene vil blive kørt med IC3 og vil kører fra slutningen af juni til starten af september dog ikke i perioden hvor strækningen i Sønderjylland er lukket.


I det øvrige IC-nat sker der også nogle ændringer:
IC 791 (Struer) og IC 890 (Esbjerg) ser til gengæld ud til at forsvinde i K15, 791 erstattes af IC 789 men kan ikke finde en erstatning til IC 890?

Avatar

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af BoergeOf61, Randers C, 25/10 2014, 14:32 (3443 dage siden) @ LasseG
redigeret af BoergeOf61, 25/10 2014, 14:45

Togene vil blive kørt med IC3 og vil kører fra slutningen af juni til starten af september dog ikke i perioden hvor strækningen i Sønderjylland er lukket.

Gad vide, om de togsæt kører som EC 386 og EC 387 de dage, hvor det ikke ender i København.
Det vil passe godt, hvis EC 230 kører til Århus kl. 9:30 som EC 386, og kører fra Århus kl. 14:24 som EC 387 med planmæssig ankomst til Hamburg kl. 16:49, forudsat det har brændstof nok.

Edit: For mig ser det ud til, at IC 890 erstattes af Re 3386 med afgang fra Esbjerg to timer tidligere.

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af Nattogsrejsende, 26/10 2014, 14:49 (3442 dage siden) @ LasseG

Tak for informationen!

Der er da tale om et fremskridt i forhold til muligheden for, at der slet ikke havde kørt noget tog om natten til det sydlige udland, men jeg vil nu mene, at det stadig er er en stor forringelse ift. det nuværende nattog, hvis man skal længere end til Nord-/Midttyskland, da man ikke kan sove undervejs på samme måde i en siddevogn som i en ligge-/sovevogn.

I hvert fald vil jeg nu fremover prøve at se, om ikke det kan lade sig gøre at finde en forbindelse med ligge-/sovevogne fra Hamborg eller Berlin, hvis jeg skal længere mod syd/vest/øst. Hvis det ikke kan lade sig gøre - eller jeg kun skal til Nordtyskland, kunne det være, jeg kunne overveje at benytte denne forbindelse.

Er der nogen det ved, hvorfor man evt. ikke har overvejet at anvende de tidligere danske liggevogne, der til og med i år kørte fra Malmø til Berlin, til dette nye tog - og evt. lade toget køre videre til f.eks. Berlin?

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af Nattogsrejsende, 26/10 2014, 14:52 (3442 dage siden) @ Nattogsrejsende

Er der nogen det ved, hvorfor man evt. ikke har overvejet at anvende de tidligere danske liggevogne, der til og med i år kørte fra Malmø til Berlin, til dette nye tog - og evt. lade toget køre videre til f.eks. Berlin?

Naturligvis forudsat den nuværende ejer af vognene er interesseret i at sælge/udleje dem.

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af LasseG, 26/10 2014, 22:06 (3442 dage siden) @ Nattogsrejsende

Er der nogen det ved, hvorfor man evt. ikke har overvejet at anvende de tidligere danske liggevogne, der til og med i år kørte fra Malmø til Berlin, til dette nye tog - og evt. lade toget køre videre til f.eks. Berlin?


Naturligvis forudsat den nuværende ejer af vognene er interesseret i at sælge/udleje dem.

Flere grunde:

  • I den nye løsning kører toget mellem København og Fredericia sammen med eksisterende tog og man spare dermed en lokomotivfører på den strækning.
  • De togsæt der bruges til EC 230/231 bruges til andre tog i dagtimerne - liggevogne vil modsat holde stille uden at tjene penge.
  • Hvis man skal have liggevogne skal de trækkes af et lokomotiv og hverken DSB eller DB har på nuværende tidspunkt sådanne der er godkendt i begge lande, så man skal skifte lokomotiv i Padborg (og det koster penge). Modsat er der IC3 togsæt som allerede i dag er udstyret til at kører i begge lande.
  • Til sidst kan det jo så tilføjes at strækningen er forholdsvis kort og det er alligevel ikke mange timers søvn man kan nå at få.

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af Georg Schmidt, 26/10 2014, 23:00 (3441 dage siden) @ LasseG

De fleste IC3 m v holder jo i modsætning til liggevognene stille om natten, så det må jo være ligeså slemt.:-D

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af Nattogsrejsende, 27/10 2014, 01:05 (3441 dage siden) @ LasseG

Er der nogen det ved, hvorfor man evt. ikke har overvejet at anvende de tidligere danske liggevogne, der til og med i år kørte fra Malmø til Berlin, til dette nye tog - og evt. lade toget køre videre til f.eks. Berlin?


Naturligvis forudsat den nuværende ejer af vognene er interesseret i at sælge/udleje dem.


Flere grunde:

  • I den nye løsning kører toget mellem København og Fredericia sammen med eksisterende tog og man spare dermed en lokomotivfører på den strækning.

Det giver, som jeg ser det, ganske god mening.

[*]De togsæt der bruges til EC 230/231 bruges til andre tog i dagtimerne - liggevogne vil modsat holde stille uden at tjene penge.

Det er et argument, jeg ofte hat set brugt som begrundelse for nattogs manglende lønsomhed og dermed en af årsagerne til de aktuelle nedlæggelser af tog med ligge-/sovevogne. Men det er jo ikke et nyt fænomen, og det undrer mig derfor, at man i mange år alligevel har bygget ligge- og sovevogne og brugt dem i nattog, selv om de har holdt stille mange timer i døgnet. Er det mon alene de billigere flybilletter over de seneste 1-2 årtier, der har ført til nedgangen for nattogene?

En mulighed for at øge lønsomheden ville være også at benytte liggevognene i rene dagtog. Eksempelvis kører "Snälltåget" mellem Malmø og Stockholm med liggevogne (i siddeposition) i dagtog. Alternativt kunne man have lange togløb på 16-20 timer, så vognene ville være i drift det meste af døgnet.

[*]Hvis man skal have liggevogne skal de trækkes af et lokomotiv og hverken DSB eller DB har på nuværende tidspunkt sådanne der er godkendt i begge lande, så man skal skifte lokomotiv i Padborg (og det koster penge). Modsat er der IC3 togsæt som allerede i dag er udstyret til at kører i begge lande.
[*]Til sidst kan det jo så tilføjes at strækningen er forholdsvis kort og det er alligevel ikke mange timers søvn man kan nå at få.
[/list]

Man kunne jo evt. have forlænget toget til Berlin, Köln eller en anden by - så ville det være en lidt længere tur. Men selv om toget kun går til Hamborg, vil jeg nu mene, at der er en stor komfortmæssig forskel på at sidde op og at kunne ligge ned i de relativt få nattetimer.

Der er jo herudover ret mange danskere, der rejser til Berlin, idet de f.eks. har en ferielejlighed der, eller rejser som led i deres arbejde. Jeg har også indtryk af, at det direkte dagtog er ganske populært, især fredag og søndag samt hele højsommeren. Jeg tror derfor godt, der kunne være tilstrækkelig efterspørgsel efter et tog til Berlin med ligge- og evt. sovevogne, hvis afgangs- og ankomsttiderne var fornuftige (i modsætning til de nuværende direkte vogne til Prag, der ankommer til Berlin kl. 4:23). Det kunne også give lidt konkurrence til natbusserne samt de sene aften- og tidlige morgenfly.

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af LasseG, 27/10 2014, 19:48 (3441 dage siden) @ Nattogsrejsende

[*]De togsæt der bruges til EC 230/231 bruges til andre tog i dagtimerne - liggevogne vil modsat holde stille uden at tjene penge.


Det er et argument, jeg ofte hat set brugt som begrundelse for nattogs manglende lønsomhed og dermed en af årsagerne til de aktuelle nedlæggelser af tog med ligge-/sovevogne. Men det er jo ikke et nyt fænomen, og det undrer mig derfor, at man i mange år alligevel har bygget ligge- og sovevogne og brugt dem i nattog, selv om de har holdt stille mange timer i døgnet. Er det mon alene de billigere flybilletter over de seneste 1-2 årtier, der har ført til nedgangen for nattogene?

Både det og det at nattogene de fleste steder ikke støttes af det offentlige og derved skal kunne stå på egne ben i dag.


En mulighed for at øge lønsomheden ville være også at benytte liggevognene i rene dagtog. Eksempelvis kører "Snälltåget" mellem Malmø og Stockholm med liggevogne (i siddeposition) i dagtog. Alternativt kunne man have lange togløb på 16-20 timer, så vognene ville være i drift det meste af døgnet.

Bestemt, det er jo ikke mange år siden at der kørte skolerejsetog med EA og Bc-t. Men fordelen ved IC3 er jo at DSB har dem holdende i både København og Hamborg i forvejen i sommernætterne og der skal derfor ikke investeres noget i materiel. Det ville være noget andet hvis DSB havde vogne og lokomotiver som kunne bruges.

[*]Hvis man skal have liggevogne skal de trækkes af et lokomotiv og hverken DSB eller DB har på nuværende tidspunkt sådanne der er godkendt i begge lande, så man skal skifte lokomotiv i Padborg (og det koster penge). Modsat er der IC3 togsæt som allerede i dag er udstyret til at kører i begge lande.
[*]Til sidst kan det jo så tilføjes at strækningen er forholdsvis kort og det er alligevel ikke mange timers søvn man kan nå at få.
[/list]


Man kunne jo evt. have forlænget toget til Berlin, Köln eller en anden by - så ville det være en lidt længere tur. Men selv om toget kun går til Hamborg, vil jeg nu mene, at der er en stor komfortmæssig forskel på at sidde op og at kunne ligge ned i de relativt få nattetimer.

Der er naturligvis en stor forskel men en forlængelse vil blot koste flere penge medmindre man koble vognene bag på et dagstog. Men det er jo set før så det kan man naturligvis gøre hvis det var.


Der er jo herudover ret mange danskere, der rejser til Berlin, idet de f.eks. har en ferielejlighed der, eller rejser som led i deres arbejde. Jeg har også indtryk af, at det direkte dagtog er ganske populært, især fredag og søndag samt hele højsommeren. Jeg tror derfor godt, der kunne være tilstrækkelig efterspørgsel efter et tog til Berlin med ligge- og evt. sovevogne, hvis afgangs- og ankomsttiderne var fornuftige (i modsætning til de nuværende direkte vogne til Prag, der ankommer til Berlin kl. 4:23). Det kunne også give lidt konkurrence til natbusserne samt de sene aften- og tidlige morgenfly.

Nattoget Malmö - Berlin har jo været en mulighed, nu må vi se om det vender tilbage næste år med de ændringer der er i færgerne mellem Sverige og Tyskland.

Avatar

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af BoergeOf61, Randers C, 27/10 2014, 20:39 (3441 dage siden) @ LasseG

Men fordelen ved IC3 er jo at DSB har dem holdende i både København og Hamborg i forvejen i sommernætterne og der skal derfor ikke investeres noget i materiel.

De skal vel bruge mindst et togsæt mere om sommeren til EC 230 og 231. Det togsæt, der holder i Hamburg, kommer aldrig til København.

Der er naturligvis en stor forskel men en forlængelse vil blot koste flere penge medmindre man koble vognene bag på et dagstog. Men det er jo set før så det kan man naturligvis gøre hvis det var.

Det er næppe realistisk, når dagtogene er togsæt.

Noget helt andet er, at jeg er enig i, at de seneste årtiers prisfald på flyrejser har taget mange rejsende fra de lange togrejser.

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af LasseG, 27/10 2014, 21:29 (3441 dage siden) @ BoergeOf61

Men fordelen ved IC3 er jo at DSB har dem holdende i både København og Hamborg i forvejen i sommernætterne og der skal derfor ikke investeres noget i materiel.


De skal vel bruge mindst et togsæt mere om sommeren til EC 230 og 231. Det togsæt, der holder i Hamburg, kommer aldrig til København.

Næ og naturligvis kommer togsættet i Hamborg til København...

Avatar

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af BoergeOf61, Randers C, 27/10 2014, 22:08 (3441 dage siden) @ LasseG

Næ og naturligvis kommer togsættet i Hamborg til København...

Det togsæt, der kører som EC 386 og EC 387 kommer aldrig til København, men holder i Hamburg om natten. Det kører fra Hamburg kl. 9:09, ankommer til Aarhus kl. 14:00, returnerer mod Hamburg kl. 14:24 med ankomst kl. 18:53. I hvert fald kan jeg ikke lige se på bahn.de, at det laver andet.

Der er heller ikke plads til EC 230 og EC 231 i det vognløb. Hvis EC 230 returnerer som EC 386, kører det til Aarhus, returnerer til Hamburg som EC 387, og kan køre til København som EC 231. I så fald mangler et togsæt til EC 386 dagen efter.

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af LasseG, 27/10 2014, 22:29 (3441 dage siden) @ BoergeOf61

Næ og naturligvis kommer togsættet i Hamborg til København...


Det togsæt, der kører som EC 386 og EC 387 kommer aldrig til København, men holder i Hamburg om natten. Det kører fra Hamburg kl. 9:09, ankommer til Aarhus kl. 14:00, returnerer mod Hamburg kl. 14:24 med ankomst kl. 18:53. I hvert fald kan jeg ikke lige se på bahn.de, at det laver andet.

Der er heller ikke plads til EC 230 og EC 231 i det vognløb. Hvis EC 230 returnerer som EC 386, kører det til Aarhus, returnerer til Hamburg som EC 387, og kan køre til København som EC 231. I så fald mangler et togsæt til EC 386 dagen efter.

Næ for der kommer jo et nyt togsæt med EC 230...

Nu er det jo ikke nødvendigvis det samme togsæt der kører både 386 og 387 - hvornår er maskinplaner blevet tilgængelige på bahn.de?

Jeg vil gætte på følgende (meget) forsimplet omløb:

Dag 1: 133(Cph-Ar) - 387 (Ar-AH)
Dag 2: 386(AH-Ar) - 144 (Ar-Cph)

Sommer K15

Dag 1: 133(Cph-Ar) - 387 (Ar-AH) - 231 (AH-Fa) - 190 (Fa-Cph) (Til dag 1)
Dag 2: 386(AH-Ar) - 144 (Ar-Cph) - 189 (Cph-Fa) - 230 (Fa-AH) (Til dag 2)

Kan ikke se at det giver flere togsæt?

Avatar

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af BoergeOf61, Randers C, 27/10 2014, 22:40 (3440 dage siden) @ LasseG

Næ for der kommer jo et nyt togsæt med EC 230...

Påstod du ikke lige, der ikke skulle bruges et togsæt mere til EC 230 og EC 231?

Nu er det jo ikke nødvendigvis det samme togsæt der kører både 386 og 387 - hvornår er maskinplaner blevet tilgængelige på bahn.de?

Det er de ikke, men så mange IC3-togsæt er der næppe i Hamburg.

Jeg vil gætte på følgende (meget) forsimplet omløb:

Dag 1: 133(Cph-Ar) - 387 (Ar-AH)
Dag 2: 386(AH-Ar) - 144 (Ar-Cph)

Hvad giver det? Det kræver to togsæt i stedet for kun ét.

Kan ikke se at det giver flere togsæt?

Det kræver et togsæt mere end det ene, jeg regnede med til EC 386 og 387.

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af LasseG, 27/10 2014, 22:46 (3440 dage siden) @ BoergeOf61

Næ for der kommer jo et nyt togsæt med EC 230...


Påstod du ikke lige, der ikke skulle bruges et togsæt mere til EC 230 og EC 231?

Lige præcist, det skal der nemlig ikke, kig på de omløb jeg har lavet for to togsæt.

Nu er det jo ikke nødvendigvis det samme togsæt der kører både 386 og 387 - hvornår er maskinplaner blevet tilgængelige på bahn.de?


Det er de ikke, men så mange IC3-togsæt er der næppe i Hamburg.

Jeg vil gætte på følgende (meget) forsimplet omløb:

Dag 1: 133(Cph-Ar) - 387 (Ar-AH)
Dag 2: 386(AH-Ar) - 144 (Ar-Cph)


Hvad giver det? Det kræver to togsæt i stedet for kun ét.

Kan ikke se at det giver flere togsæt?


Det kræver et togsæt mere end det ene, jeg regnede med til EC 386 og 387.

Hvis du nu kigger på de to omløb jeg har lavet, burde du kunne indse at det ikke kræver flere togsæt at kører 230/231...

Avatar

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af BoergeOf61, Randers C, 27/10 2014, 22:51 (3440 dage siden) @ LasseG

Lige præcist, det skal der nemlig ikke, kig på de omløb jeg har lavet for to togsæt.

Ja - to togsæt, der begge skal være godkendt og udstyret til kørsel på tyske strækninger. Det er et mere, end EC 386 og 387 i sig selv kræver.

Hvis du nu kigger på de to omløb jeg har lavet, burde du kunne indse at det ikke kræver flere togsæt at kører 230/231...

Det kræver et togsæt mere, der kan bruges på det tyske jernbanenet.

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af LasseG, 27/10 2014, 22:57 (3440 dage siden) @ BoergeOf61

Lige præcist, det skal der nemlig ikke, kig på de omløb jeg har lavet for to togsæt.


Ja - to togsæt, der begge skal være godkendt og udstyret til kørsel på tyske strækninger. Det er et mere, end EC 386 og 387 i sig selv kræver.

Hvis du nu kigger på de to omløb jeg har lavet, burde du kunne indse at det ikke kræver flere togsæt at kører 230/231...


Det kræver et togsæt mere, der kan bruges på det tyske jernbanenet.

Nej, du tænker for snævert. Du kan ikke sige det på den måde, et omløb består (normalt) ikke af et togsæt der kører frem og tilbage med det samme tog hver dag.

Det kræver ikke flere togsæt at kører 230/231 - det kræver blot at anderledes omløb!

Omløbet nedenfor er taget direkte fra en tidligere DSB maskinplan for ICU (altså IC3 der må kører i Tyskland) - har ikke adgang til det nuværende lige nu.
Dag 1: 133(Cph-Ar) - 387 (Ar-AH)
Dag 2: 386(AH-Ar) - 144 (Ar-Cph)

Så drop nu tanken om at 386/387 nødvendigvis skal køres at et og samme togsæt!
Ovenstående er altså taget ud af virkeligheden og så har jeg vist dig og prøver nu igen, at hvis man justerer på dette omløb kan man få 230/231 ind i det omløb uden at tilfører ekstra togsæt:

Dag 1: 133(Cph-Ar) - 387 (Ar-AH) - 231 (AH-Fa) - 190 (Fa-Cph) (Til dag 1)
Dag 2: 386(AH-Ar) - 144 (Ar-Cph) - 189 (Cph-Fa) - 230 (Fa-AH) (Til dag 2)

Avatar

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af BoergeOf61, Randers C, 27/10 2014, 23:29 (3440 dage siden) @ LasseG

Omløbet nedenfor er taget direkte fra en tidligere DSB maskinplan for ICU (altså IC3 der må kører i Tyskland) - har ikke adgang til det nuværende lige nu.
Dag 1: 133(Cph-Ar) - 387 (Ar-AH)
Dag 2: 386(AH-Ar) - 144 (Ar-Cph)

Ok. Så har DSB flere IC3-togsæt, der kan bruges i Tyskland, end jeg troede.

Så drop nu tanken om at 386/387 nødvendigvis skal køres at et og samme togsæt!

Jeg troede, de skulle køres af samme togsæt, fordi kun få IC3-togsæt var godkendt til det, hvoraf mindst et skulle bruges som reserve.

Dag 1: 133(Cph-Ar) - 387 (Ar-AH) - 231 (AH-Fa) - 190 (Fa-Cph) (Til dag 1)
Dag 2: 386(AH-Ar) - 144 (Ar-Cph) - 189 (Cph-Fa) - 230 (Fa-AH) (Til dag 2)

Det kan jeg ikke lige overskue. Hvordan får du togsættet fra København til Hamburg fra dag 1 til dag 2?

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af LasseG, 27/10 2014, 23:31 (3440 dage siden) @ BoergeOf61

Dag 1: 133(Cph-Ar) - 387 (Ar-AH) - 231 (AH-Fa) - 190 (Fa-Cph) (Til dag 1)
Dag 2: 386(AH-Ar) - 144 (Ar-Cph) - 189 (Cph-Fa) - 230 (Fa-AH) (Til dag 2)


Det kan jeg ikke lige overskue. Hvordan får du togsættet fra København til Hamburg fra dag 1 til dag 2?

Det samme togsæt kører hele tiden dag 1 og et andet togsæt kører hele tiden dag 2. Derfor der står (til dag 1 og til dag 2 til sidst) - som sagt meget forsimplet omløb...

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af Fysikeren, 28/10 2014, 10:05 (3440 dage siden) @ LasseG

Så drop nu tanken om at 386/387 nødvendigvis skal køres at et og samme togsæt!
Ovenstående er altså taget ud af virkeligheden og så har jeg vist dig og prøver nu igen, at hvis man justerer på dette omløb kan man få 230/231 ind i det omløb uden at tilfører ekstra togsæt:

Det er vel endnu nemmere at lade netop 386/387 være samme togsæt på en given dag, der overnatter i Hamburg, ligesom 30/31 gør det i højsæsonen. Der overnatter ligeledes nogle ICU i København (fra EC København-Hamburg og IC København-Flensburg). EC 230/231 kan vel laves som et "omløb" hvor der laves en natlig udveksling af to togsæt der ellers ville stå stille i København og Hamburg.

Iøvrigt kommer der udover 230/231 et syvende dagtog via Rødby i højsæsonen fra København til Flensburg.

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af LasseG, 28/10 2014, 10:32 (3440 dage siden) @ Fysikeren

Så drop nu tanken om at 386/387 nødvendigvis skal køres at et og samme togsæt!
Ovenstående er altså taget ud af virkeligheden og så har jeg vist dig og prøver nu igen, at hvis man justerer på dette omløb kan man få 230/231 ind i det omløb uden at tilfører ekstra togsæt:


Det er vel endnu nemmere at lade netop 386/387 være samme togsæt på en given dag, der overnatter i Hamburg, ligesom 30/31 gør det i højsæsonen. Der overnatter ligeledes nogle ICU i København (fra EC København-Hamburg og IC København-Flensburg).

Såfremt forum deltagerne på Jernbanen.dk meget gerne ser at der kun er et bestemt særligt udvalgt togsæt der kører 386/387 ser jeg nu ingen problem i det og så mener jeg da at man med det samme bør kontakte DSB med en forespørgsel herpå!

EC 230/231 kan vel laves som et "omløb" hvor der laves en natlig udveksling af to togsæt der ellers ville stå stille i København og Hamburg.

Har du overhovedet set mit omløb - der er jo netop det jeg har lavet?

Avatar

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af BoergeOf61, Randers C, 28/10 2014, 10:35 (3440 dage siden) @ Fysikeren

Iøvrigt kommer der udover 230/231 et syvende dagtog via Rødby i højsæsonen fra København til Flensburg.

Det forstår jeg ikke. De nuværende tog fra København til Flensburg kører ikke via Rødby men over Storebælt. Togene via Rødby kører ikke til Flensburg. Er det et syvende dagtog via Rødby til Hamburg?

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af Fysikeren, 28/10 2014, 16:11 (3440 dage siden) @ BoergeOf61

Iøvrigt kommer der udover 230/231 et syvende dagtog via Rødby i højsæsonen fra København til Flensburg.


Det forstår jeg ikke. De nuværende tog fra København til Flensburg kører ikke via Rødby men over Storebælt. Togene via Rødby kører ikke til Flensburg. Er det et syvende dagtog via Rødby til Hamburg?

I K15 virker DSB/DB til, udover IC-togene København-Flensburg at køre:

4 daglige ICE København-Hamburg (Berlin) - Tognr. 32-39
1 daglig ICE Aarhus-Hamburg (Berlin) - Tognr. 380-381
1 daglig EC Aarhus-Hamburg - Tognr. 386-387
0-3 daglige EC København-Hamburg, alle via Rødby og antal afspejler sæsonudsving - Tognr. 30-31, 232-233, 238-239
0-1 natlige IC/EC København-Hamburg via Flensburg - Tognr. 230-231

Nogle tognumre afviger på nogle dage.

Avatar

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af BoergeOf61, Randers C, 28/10 2014, 16:36 (3440 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af BoergeOf61, 28/10 2014, 17:14

Ok. Det ser også ud til, at de syv IC-tog København-Flensburg over Storebælt kører næsten uændret i K15 i hvert fald i december. Vigtigste forskel, jeg lige kan få øje på, er i retning fra Flensburg, hvor det bliver IC 5760 i stedet for 5752, der ender i Fredericia.

0-3 daglige EC København-Hamburg, alle via Rødby og antal afspejler sæsonudsving - Tognr. 30-31, 232-233, 238-239
0-1 natlige IC/EC København-Hamburg via Flensburg - Tognr. 230-231

Det giver mening. Jeg studsede bare over Flensburg via Rødby, som i givet fald må være en ny forbindelse.

P.S.: Ja, jeg bruger kun IC 5752 omkring tre gange om året. Jeg har ikke besluttet, om jeg vil bruge IC 5760 i fremtiden. Det afhænger af, om det er muligt at komme helt til Randers med et senere tog i tilfælde af forsinkelser. Min næste tur med IC 5752 bliver d. 2/1-2015. Dernæst skal jeg helst til Köln igen d. 28/2 - 1/3 2015.

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af gÆSt, 28/10 2014, 10:52 (3440 dage siden) @ LasseG

Nu er BoergeOf61 netop kendt for at vide meget lidt om virkeligheden.

At to køretøjer bytter plads hen over en nat kræver ikke flere køretøjer. Punktum.

Avatar

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af BoergeOf61, Randers C, 28/10 2014, 11:15 (3440 dage siden) @ gÆSt

At to køretøjer bytter plads hen over en nat kræver ikke flere køretøjer. Punktum.

Nu byttede de jo plads om dagen, mere præcist mellem kl. 14 og 14:24. Det vidste jeg ganske rigtigt ikke. Det kræver flere køretøjer, når en opgave, der kan løses af et køretøj, fordeles på to køretøjer.

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af gÆSt, 28/10 2014, 11:23 (3440 dage siden) @ BoergeOf61

Brug pæren for en gang skyld.

Hvad køretøjerne laver om dagen er fuldstændig irrelevant. Det eneste nye er togene 230 og 231, som bare bytter to køretøjer, der ellers ville have overnattet i hhv. Hamburg og København.

Hvis man ikke kan se, at det ikke kræver ekstra køretøjer, er man seriøst snotdum.

Avatar

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af BoergeOf61, Randers C, 28/10 2014, 11:44 (3440 dage siden) @ gÆSt

Hvad køretøjerne laver om dagen er fuldstændig irrelevant. Det eneste nye er togene 230 og 231, som bare bytter to køretøjer, der ellers ville have overnattet i hhv. Hamburg og København.

Det var ikke helt, hvad jeg fik ud af LasseGs tålmodige gennemgang, som jeg er meget glad for. Den blev jeg meget klogere af.

Avatar

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af BoergeOf61, Randers C, 26/10 2014, 15:35 (3442 dage siden) @ Nattogsrejsende

I hvert fald vil jeg nu fremover prøve at se, om ikke det kan lade sig gøre at finde en forbindelse med ligge-/sovevogne fra Hamborg eller Berlin, hvis jeg skal længere mod syd/vest/øst.

I hvert fald kommer et nyt nattog (EN 491) fra Hamburg til Wien med afgang fra Dammtor kl. 20:46 og hovedbanegården kl. 20:52 og et andet (CNL 487) fra Hamburg til München med afgang fra Dammtor og hovedbanegården hhv. kl. 21:20 og 21:26. Berlin får et nattog (EN 477) til Budapest med afg. Berlin hovedbanegård kl. 18:23. Nattoget fra Hamburg til Zürich kører fra Dammtor og hovedbanegården hhv. kl. 20:05 og 20:11.
Alle disse tider er fundet ved søgning på d. 18/12.

Er der nogen det ved, hvorfor man evt. ikke har overvejet at anvende de tidligere danske liggevogne, der til og med i år kørte fra Malmø til Berlin, til dette nye tog - og evt. lade toget køre videre til f.eks. Berlin?

Jeg gør ikke, men tænker, de skal bruges til andre nattog. Fx. mener Europe By Rail, at nattogene fra Hamburg og Köln til Wien bliver to separate tog.

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af LasseG, 26/10 2014, 21:59 (3442 dage siden) @ BoergeOf61

I hvert fald vil jeg nu fremover prøve at se, om ikke det kan lade sig gøre at finde en forbindelse med ligge-/sovevogne fra Hamborg eller Berlin, hvis jeg skal længere mod syd/vest/øst.


I hvert fald kommer et nyt nattog (EN 491) fra Hamburg til Wien med afgang fra Dammtor kl. 20:46 og hovedbanegården kl. 20:52 og et andet (CNL 487) fra Hamburg til München med afgang fra Dammtor og hovedbanegården hhv. kl. 21:20 og 21:26. Berlin får et nattog (EN 477) til Budapest med afg. Berlin hovedbanegård kl. 18:23. Nattoget fra Hamburg til Zürich kører fra Dammtor og hovedbanegården hhv. kl. 20:05 og 20:11.
Alle disse tider er fundet ved søgning på d. 18/12.

Alle ovennævnte tog kører da i indeværende køreplansperiode..?

Avatar

K15: EC 230/231 (København - Fredericia - Hamborg)

af BoergeOf61, Randers C, 26/10 2014, 22:47 (3441 dage siden) @ LasseG

Alle ovennævnte tog kører da i indeværende køreplansperiode..?

Ok. Så har to af dem bare fået ny køreplan. Nattoget fra Hamburg til Wien er 17 min. tidligere fremme, og nattoget fra Berlin til Budapest kører 25 min. senere.
Jeg skal åbenbart ikke tro på alt, jeg læser på internettet. Europe By Rail påstod på Twitter, at nattoget fra Hamburg til Zürich vil få ny køreplan d. 14/12, men jeg kan ikke lige se på bahn.de, hvad der ændres. Desuden påstod de på sin egen hjemmeside, at der vil komme bedre forbindelser fra Hamburg og Berlin via Prag til Bratislava og Budapest, og bedre forbindelser med nattog mellem Tyskland og Wien. Når jeg nu læser det igen, kan jeg godt læse, det er om dagen, Berlin påstås at få et tog mere til Bratislava, og Hamburg påstås at få et tog mere til Budapest. Jeg har endnu ikke undersøgt, om det er korrekt.

Som bekendt rejser jeg selv kun med dagtog.


Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak