Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Giv agt (Generelt)

af peter_lynge, 25/10 2014, 14:54 (3463 dage siden)

Jeg har i længere tid funderet over giv agt skiltene på især lokalbanerne.
Mange steder er disse med en rød diagonal streg over skiltet.

Altså, der skal ikke gives agt.

Det giver ikke mening for mig, og jeg vil blot høre om der er nogen der har en logisk forklaring på dette?

Jeg har forsøgt at finde oplysninger omkring signaler ved overskæringer m.m.
-men er ikke blevet klogere. Både her og på nettet generelt.

Hvis der ikke har været behov for at "giv agt" ved en given skovsti, overkørsel ved markedvej eller lign. hvorfor så sætte et giv "ikke" agt skilt op?

Og har man lavet en ændring ved en af disse overgange, overskæringer m.m. har det vel været nemmere eller mere korrekt, helt at fjerne skiltet og standeren i stedet for at montere et nyt skilt eller give det en diagonal rød streg med maling...

Jeg kan tænke at lokoføreren givetvis gerne vil være ekstra på vagt ved disse overskæringer... og det er måske forklaringen på et skilt, som angiver at man ikke skal være så meget på vagt alligevel...

Håber ikke dette ødelægger Jeres gode humør, så jeg vover at slutte med god weekend.

Peter

Giv agt

af Thomas, 25/10 2014, 15:11 (3463 dage siden) @ peter_lynge

Det betyder der skal gives signal i usigtbart vejr så vidt jeg husker.

Avatar

Giv agt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/10 2014, 15:14 (3463 dage siden) @ peter_lynge

Jeg har i længere tid funderet over giv agt skiltene på især lokalbanerne.
Mange steder er disse med en rød diagonal streg over skiltet.

Altså, der skal ikke gives agt.

Det giver ikke mening for mig, og jeg vil blot høre om der er nogen der har en logisk forklaring på dette?

Jeg har forsøgt at finde oplysninger omkring signaler ved overskæringer m.m.
-men er ikke blevet klogere. Både her og på nettet generelt.

Hvis der ikke har været behov for at "giv agt" ved en given skovsti, overkørsel ved markedvej eller lign. hvorfor så sætte et giv "ikke" agt skilt op?

Og har man lavet en ændring ved en af disse overgange, overskæringer m.m. har det vel været nemmere eller mere korrekt, helt at fjerne skiltet og standeren i stedet for at montere et nyt skilt eller give det en diagonal rød streg med maling...

Jeg kan tænke at lokoføreren givetvis gerne vil være ekstra på vagt ved disse overskæringer... og det er måske forklaringen på et skilt, som angiver at man ikke skal være så meget på vagt alligevel...

Håber ikke dette ødelægger Jeres gode humør, så jeg vover at slutte med god weekend.

Peter

Kære Peter

Når der er rød streg over, skal der kun gives agt i usigtbart vejr. Forholdet er beskrevet i SR § 17.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Giv agt

af peter_lynge, 25/10 2014, 15:47 (3463 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Til 2 x Thomas. Tak for den hurtige opklaring.

Jeg må erkende at jeg lige har opdaget en ny "bibel" jf. linket til sikkerhedsreglementet.

Tak for det.

Peter

Giv agt

af Svend, 28/10 2014, 09:52 (3460 dage siden) @ esni

Hvad er definitionen på usigtbart vejr i denne sammenhæng?

"uden mulighed for at se tydeligt igennem, fx pga. tåge, dis el. partikler • især om vejr el. vand"

.....men mon lokomotivførererne er i tvivl om, hvornår de skal anvende tyfonen, når de passerer mærket... ;-)

--
Svend

Giv agt

af bl, Greve, 28/10 2014, 10:06 (3460 dage siden) @ esni

Den meteorologiske definition på dis er sigt mellem en og fem kilometer, tåge sigtbarhed under en kilometer.

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

Giv agt

af Poul Andersen, 28/10 2014, 11:22 (3460 dage siden) @ bl

Rent praktisk således, at når den overkørsel/overgang som hører til mærket, ikke kan ses før passage af mærket på grund af vejrforholdene (dis eller tåge) bliver der fløjtet/tyfoneret, idet forholdene for den krydsende færdsel er tilsvarende, at toget ikke kan ses.

Mvh.
Poul.

Giv agt

af shipmik, 28/10 2014, 11:28 (3460 dage siden) @ Poul Andersen

TYFONERET…det er da godt at få det oversat inden det bruges. Tyfoneret…hmmm

Bent Mikkelsen


Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak