Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Glæderne ved sommertid (Generelt)

af Andreas M., 26/10 2014, 07:29 (3442 dage siden)

Så skete det igen, fjernstyringen gik ned da klokken slog 02.00 for anden gang i døgnet. Men Helsingør-Padborg er jo heldigvis kun en ubetydelig delstrækning af det danske jernbanenet <ironi kan forekomme i dette indlæg>

https://twitter.com/omDSB/status/526184829855858688

Glæderne ved sommertid

af Bruger4711, 26/10 2014, 07:45 (3442 dage siden) @ Andreas M.

Så skete det igen, fjernstyringen gik ned da klokken slog 02.00 for anden gang i døgnet. Men Helsingør-Padborg er jo heldigvis kun en ubetydelig delstrækning af det danske jernbanenet <ironi kan forekomme i dette indlæg>

(originalt link er slettet)

"Fjernstyringen der styrer signalerne på strækningen mellem Helsingør-Odense-Padborg virker ikke i øjeblikket. Banedanmark arbejder på at løse fejlen."

DSB får også store hug hos DR for håndteringen af skiftet fra sommertid til normaltid. Hvordan gør de i udlandet? Er det så unormalt blot, at vælge, at holde stille?

Artikel hos DR: Vintertid får DSB til at holde stille og vente en time

Link til Facebook-diskussion: DR Nyheders Facebook-side

Glæderne ved sommertid

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 26/10 2014, 10:33 (3442 dage siden) @ Bruger4711

Hej

jeg synes personligt ikke om sommertid, så er det sagt.
I Sverige hvor man jo driver nattog har jeg stået i Ånge og sovet en time ekstra ved overgangen til normaltid (vintertid).
Stockholms Tunnelbane har en afgang på en sidelinje kl.2.13 den køres to gange ved sommertidens afslutning, til gengæld slet ikke når den begynder, man plejer at sætte det samme personale på de to bemeldte dage.

Der var engang da Jugoslavien ikke indførte sommertid men Østrig gjorde, da prioriterede man de en time forsinkede tog i den ene retning ved krydsningerne og så gik det nogenlunde op. Men det var jo ikke kun én dag men hele perioden.

Den svenske jernbaneklub kørte et år et særtog hvor man (vistnok) i Herrljunga havde ankomst 3.00 og afgang 2.00.

Skrevet med venlig hilsen på årets længste døgn

Lars Møller Jensen.

Glæderne ved sommertid

af St efan @, Hørsholm, 26/10 2014, 17:25 (3442 dage siden) @ Andreas M.

Endnu en god grund til at afskaffe den tåbelige sommertid :-(
Mvh
Stefan K

Glæderne ved sommertid

af Nattogsrejsende, 26/10 2014, 21:26 (3441 dage siden) @ St efan

Endnu en god grund til at afskaffe den tåbelige sommertid :-(
Mvh
Stefan K

En anden mulighed ville være at afskaffe vintertiden og have sommertid hele året. Jeg er godt klar over, at vintertiden er den "naturlige". Sommertiden passer dog sådan set bedre med den døgnrytme, mange (hvis ikke de fleste) af os har i dag, hvor bondesamfundet, hvor de fleste stod meget tidligt op om morgenen, ikke længere eksisterer på samme måde som før. Det afspejles meget godt i det engelske udtryk for sommertiden, "daylight saving time" (DST). Hvis man afskaffede sommertiden, ville det jo også samtidig betyde en afsked med de lange, skønne sommeraftener.

Glæderne ved sommertid

af LasseG, 26/10 2014, 22:08 (3441 dage siden) @ Nattogsrejsende

Endnu en god grund til at afskaffe den tåbelige sommertid :-(
Mvh
Stefan K


En anden mulighed ville være at afskaffe vintertiden og have sommertid hele året. Jeg er godt klar over, at vintertiden er den "naturlige". Sommertiden passer dog sådan set bedre med den døgnrytme, mange (hvis ikke de fleste) af os har i dag, hvor bondesamfundet, hvor de fleste stod meget tidligt op om morgenen, ikke længere eksisterer på samme måde som før. Det afspejles meget godt i det engelske udtryk for sommertiden, "daylight saving time" (DST). Hvis man afskaffede sommertiden, ville det jo også samtidig betyde en afsked med de lange, skønne sommeraftener.

Personligt ville jeg også helts have sommertid hele året - det ville gøre at jeg i December ville se solen en del mere og ikke som nu hvor jeg møder på arbejde før solen står op og tager hjem efter den er gået ned..

Glæderne ved sommertid

af h087 ⌂, køge, 26/10 2014, 22:20 (3441 dage siden) @ LasseG

:-) ;-)

hvad med at rykke arbejdstidspunktet, istedet for at prøve at lave om på naturens naturlige gang ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Glæderne ved sommertid

af Nattogsrejsende, 27/10 2014, 00:17 (3441 dage siden) @ h087

:-) ;-)

hvad med at rykke arbejdstidspunktet, istedet for at prøve at lave om på naturens naturlige gang ;-)

mvh
henning h087

For min skyld kunne man godt rykke den sædvanlige kontortid til 10-18, men jeg har på fornemmelsen, at der ikke ville være stemning for det generelt. Desuden ville vinteraftenerne stadig være lige så korte, som de er nu.

Vi har allerede i flere årtier ændret på naturens gang ved at have sommertid halvdelen af året - jeg kan ikke se, at der er tale om en så voldsom ændring, hvis man i stedet lader sommertiden gælde hele året. Det ville også føre til, at man undgik nogle af de uheldige omstændigheder, det er omkring de halvårlige tidsskift.

Indgreb i naturen ses på mange planer (bygning af jernbaner er f.eks. et andet ...), og jeg vil nu mene, at indførelse af halv- eller helårlig "sommertid" er et væsentlig mindre indgreb end grelle eksempler som f.eks. lysenkistiske flodvendingsprojekter.

Glæderne ved sommertid

af re20000, 26/10 2014, 22:36 (3441 dage siden) @ St efan

Man kan også melde sig ind i
Landsforeningen mod sommertid:

http://ikkesommertid.info/

Sommertid er noget unødvendigt pjat, hvis du vil tidligere op så stil dit vækkeur til at ringe en time før.

Nold

Glæderne ved sommertid

af Nattogsrejsende, 27/10 2014, 00:06 (3441 dage siden) @ re20000

Sommertid er noget unødvendigt pjat, hvis du vil tidligere op så stil dit vækkeur til at ringe en time før.

Nold

Det hjælper nu ikke, hvis man trives bedst med lys om eftermiddagen/aftenen. Gennem mange år har vi vænnet os til, at der også i Danmark er noget, der næsten er tæt på at minde om midnatssol omkring Sankt Hans. Hvis vi pludselig må vinke farvel til de lange sommeraftener, tror jeg der er en del, der ville begræde det lidt. Og især om vinteren vil det formentlig kunne være en kilde til bedrøvelse hos mange, hvis solen generelt gik ned allerede ved 15-tiden (og på årets korteste dag allerede kl. ca. 14:30).

Glæderne ved sommertid

af Nattogsrejsende, 27/10 2014, 00:31 (3441 dage siden) @ Nattogsrejsende

Det hjælper nu ikke, hvis man trives bedst med lys om eftermiddagen/aftenen. Gennem mange år har vi vænnet os til, at der også i Danmark er noget, der næsten er tæt på at minde om midnatssol omkring Sankt Hans. Hvis vi pludselig må vinke farvel til de lange sommeraftener, tror jeg der er en del, der ville begræde det lidt. Og især om vinteren vil det formentlig kunne være en kilde til bedrøvelse hos mange, hvis solen generelt gik ned allerede ved 15-tiden (og på årets korteste dag allerede kl. ca. 14:30).

Der kom jeg vist desværre til at vende rundt på det - der er jo selvfølgelig allerede "vintertid" om vinteren, hvor solen på årets korteste dag går ned omkring kl. 15:30.

Hvis man fik helårlig "sommertid", ville solen først gå ned ca. kl. 16:30 på denne dag. Det ville jeg personligt foretrække (jeg har dog læst om, at man i Rusland netop er gået over til helårlig "vintertid" efter utilfredshed med de seneste års helårlige "sommertid", der førte til, at solen først stod ganske sent op om morgenen).

Glæderne ved sommertid

af Morten Flindt Larsen, 27/10 2014, 01:19 (3441 dage siden) @ Nattogsrejsende

"Der kom jeg vist desværre til at vende rundt på det - der er jo selvfølgelig allerede "vintertid" om vinteren, hvor solen på årets korteste dag går ned omkring kl. 15:30."

Tjoeh, måske, men det er nu altså normaltid om vinteren. "Vintertid" må derfor være, når man gennemfører sommertiden også om vinteren - eller rykker normaltiden en time den modsatte vej. Ellers er der jo ingen grund til at operere med begrebet "vintertid".


Med venlig hilsen

M:-)rten

Glæderne ved sommertid

af Peter Sloots, 27/10 2014, 10:15 (3441 dage siden) @ re20000


Sommertid er noget unødvendigt pjat, hvis du vil tidligere op så stil dit vækkeur til at ringe en time før.

Nold

Nu må I lige tage jer sammen - hvordan skulle man kunne fotografere Ståltoget, hvis ikke lige vi havde den skønne sommertid?

Her har jeg snuppet et billede af Viking Ekspress en fantastisk skøn sommeraften på Storestrømsbroen på Storestrømsbroen kl 21:30!
[image]

Bagefter var der endda stadig tid til at cykle videre ud til Resle Skov på Falster og opslå teltet på en lille teltplads ude ved stranden.

Det var for øvrigt 26. juni 1992 hvor Danmark blev et eller andet stort indenfor fodbold. Derfor valgte jeg at flygte afsted på cyklen med teltet, for at slippe for at sidde hjemme og høre naboerne skrige og skråle hver gang der blev mål.

PS

Avatar

Glæderne ved sommertid

af Futfar, Kajerød, 28/10 2014, 17:46 (3440 dage siden) @ Peter Sloots

Jeg er helt enig med dig i det fornuftige i at søge bort fra det vanvid der udspiller sig hver gang DK er med i toppen af diverse sportslige topmøder, eller hvad nu den slags begivenheder kaldes.
Det der her i tråden kaldes "vintertid" hedder retteligen Dansk Normal Tid, så når klokken i London er 1200 GMT, er klokken 1300 i DK. Som bekendt stiger solen op i øst, og dermed står den op 1 time tidligere i DK end den gør i UK. Det er internationalt vedtaget at tidszonerne, for det meste, der er undtagelser, regnes i hele timer, for der er store forskelle på solens op/-nedgangstider. Jo længere nord/syd på man kommer, jo større forskelle vil man kunne se. F.eks. står solen op/går ned, ca. 20 min før i København, end i Esbjerg. Ved ækvator står solen op kl 0600, og går ned kl 1800, ved GMT, hvorimod solen er oppe/nede i 6 måneder nord/syd for polarcirklerne. Cirka.
Indførelse af sommertid er ikke noget nyt, det er noget man har kendt til i masser af år, og det hedder retteligen "Daylight Saving Time", DST, som er nævnt tidligere i denne tråd, og formålet med dette er, ganske enkelt, at flytte tidspunkterne for energiforbrugende adfærd til så mange lyse timer som muligt, og dermed "spare på strømmen".
En lettere simplificeret forklaring, og hvis man ikke ved hvad GMT betyder, kan det googles.

--
Med venlig hilsen Futfar.

DSB R946

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak