Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sænk/Hæv Strømaftagere (Generelt)

af esni, Frederikssund, 26/10 2014, 23:08 (3463 dage siden)

I sikkerhedsreglementet. http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=6338 er der mærkerne 17.36 og 17.37 som angives bl.a. at skulle bruges omkring et sted, hvor der skiftes systemspænding.

Det lyder jo ganske rimeligt for enheder, der ikke kan køre på begge systemer.

Er det også det der sker i praksis de steder, hvor samme strømaftager skal bruges før og efter skift af systemspænding?

Og er der et fysisk gab i køreledningen, eller er der blot en lang neutralsektion?

Sænk/Hæv Strømaftagere

af Carsten, 27/10 2014, 09:02 (3463 dage siden) @ esni

Hej esni

Ved systemgrænsen i Lernacken (Øresundsbroen) er der en neutralsektion.

Med venlig hilsen

Carsten

Sænk/Hæv Strømaftagere

af esni, Frederikssund, 27/10 2014, 12:25 (3462 dage siden) @ Carsten

Hej esni

Ved systemgrænsen i Lernacken (Øresundsbroen) er der en neutralsektion.

Med venlig hilsen

Carsten

Står der tilsvarende svenske mærker?
Bliver strømaftageren oppe?

Sænk/Hæv Strømaftagere

af Carsten, 27/10 2014, 13:42 (3462 dage siden) @ esni

Hej esni

Strømaftageren bliver oppe, traktionen udkobles inden neutralsektionen og efter neutralsektionen "mærker" en målekreds, at spændingen er ændret og togets traktionsanlæg tager højde for dette "automatisk".

Med venlig hilsen

Carsten

Sænk/Hæv Strømaftagere

af esni, Frederikssund, 27/10 2014, 14:47 (3462 dage siden) @ Carsten

Hej esni

Strømaftageren bliver oppe, traktionen udkobles inden neutralsektionen og efter neutralsektionen "mærker" en målekreds, at spændingen er ændret og togets traktionsanlæg tager højde for dette "automatisk".

Med venlig hilsen

Carsten

Det regnede jeg også med.

Er der nogen mærker der fortæller at man nu passerer et 'systemskifte'?

Sænk/Hæv Strømaftagere

af Allan, 27/10 2014, 17:26 (3462 dage siden) @ esni

Hej esni

Strømaftageren bliver oppe, traktionen udkobles inden neutralsektionen og efter neutralsektionen "mærker" en målekreds, at spændingen er ændret og togets traktionsanlæg tager højde for dette "automatisk".

Med venlig hilsen

Carsten


Det regnede jeg også med.

Er der nogen mærker der fortæller at man nu passerer et 'systemskifte'?

Hej..

Om strømaftager skal sænkes kommer også an på materiel type og operatør. Hector 241 sænkes strømaftager ved systemskifte.

VH
Allan

Sænk/Hæv Strømaftagere

af esni, Frederikssund, 27/10 2014, 17:44 (3462 dage siden) @ Allan

Hej esni

Strømaftageren bliver oppe, traktionen udkobles inden neutralsektionen og efter neutralsektionen "mærker" en målekreds, at spændingen er ændret og togets traktionsanlæg tager højde for dette "automatisk".

Med venlig hilsen

Carsten


Det regnede jeg også med.

Er der nogen mærker der fortæller at man nu passerer et 'systemskifte'?


Hej..

Om strømaftager skal sænkes kommer også an på materiel type og operatør. Hector 241 sænkes strømaftager ved systemskifte.

VH
Allan

Kan man lovligt stå et sted, hvor man kan se hvad der sker?

Sænk/Hæv Strømaftagere

af Gösta, 29/10 2014, 10:09 (3461 dage siden) @ esni

På mine hjemmesider findes såvel information som billeder. Teksten er skrevet når jeg boede i Aabenraa, og togene (både person-og godstog) kør lidt anderledes i dag. Men overgangen mellem 'dansk og tysk strøm' ser stadig ligesådan ud. Det hele kan ses (læovligt) fra den store platform mellem spor 1 og 2.
Mvh//Gösta

Sænk/Hæv Strømaftagere

af esni, Frederikssund, 29/10 2014, 12:40 (3460 dage siden) @ Gösta

På mine hjemmesider findes såvel information som billeder. Teksten er skrevet når jeg boede i Aabenraa, og togene (både person-og godstog) kør lidt anderledes i dag. Men overgangen mellem 'dansk og tysk strøm' ser stadig ligesådan ud. Det hele kan ses (læovligt) fra den store platform mellem spor 1 og 2.
Mvh//Gösta

Hej Gösta

Den store forskel imellem Padborg og Lernacken er at det ene er på en station, og det andet på fri bane i fart. Yderligere så var der modstridende beretninger om hvad togets strømaftagere gjorde - muligvis afhængigt af togtypen.

Desuden har jeg forstået at i dag så kører godstogen med samme 2-strøms lok i Danmark, Sverige og Tyskland

Sænk/Hæv Strømaftagere

af Gösta, 28/10 2014, 08:37 (3462 dage siden) @ esni

På mine hjemmesider har jeg lagt såvel fotos som en beskrivelse af 'toggangen'.

Mvh Gösta

Sænk/Hæv Strømaftagere

af Lennart Carlsson @, Malmö, 27/10 2014, 18:43 (3462 dage siden) @ esni

Hej esni

Ved systemgrænsen i Lernacken (Øresundsbroen) er der en neutralsektion.

Med venlig hilsen

Carsten


Står der tilsvarende svenske mærker?
Bliver strømaftageren oppe?

I Lernacken, från Sverige mot Danmark, finns en tavla "Systemspænding" (SR 17.38), med text 25 kV 50 Hz. Ett danskt mærke enligt SR, i Sverige. :-)

med venlig hilsen
Lennart

Sænk/Hæv Strømaftagere

af a.nissen, 27/10 2014, 12:39 (3462 dage siden) @ esni

Nødvendigheden af at sænke pantografen kommer af, at moderne elmotorer - eller snarere deres styringskontrol - ikke tåler et pludseligt skift i strømforsyninges fase. Man kan derfor godt hæve den samme pantograf efter passage af en neutralzone. Dette gælder ved zoner, hvor det kun er et faseskift, der kan forekomme, mens spændingen nominelt er den samme på begge sider.

Hvad der gælder, hvor spændingen evt. også kan skifte, det ved jeg ikke noget om. Måske er det her nødvendigt med skift af pantograf. Det kan være, andre herinde kan sige noget om det.

Sænk/Hæv Strømaftagere

af esni, Frederikssund, 27/10 2014, 13:18 (3462 dage siden) @ a.nissen

Nødvendigheden af at sænke pantografen kommer af, at moderne elmotorer - eller snarere deres styringskontrol - ikke tåler et pludseligt skift i strømforsyninges fase. Man kan derfor godt hæve den samme pantograf efter passage af en neutralzone. Dette gælder ved zoner, hvor det kun er et faseskift, der kan forekomme, mens spændingen nominelt er den samme på begge sider.

Hvad der gælder, hvor spændingen evt. også kan skifte, det ved jeg ikke noget om. Måske er det her nødvendigt med skift af pantograf. Det kan være, andre herinde kan sige noget om det.

Nord for Klampenborg er der en neutralsektion, hvor der sker et skift i kørespændingens fase, men der nøjes man med at tvangsudkoble motorerne - det ahr et andet sæt mærker....

Sænk/Hæv Strømaftagere

af Claus C Klausen @, 27/10 2014, 18:02 (3462 dage siden) @ a.nissen

Ja I Padborg.

Der sænker man strømaftageren når man køre ind på stationen. Den går op igen når man er gået i hold (Holder stille) så rigges der op i det nye spændings-område.

Det kan ses fra perronen og vejen.

;-) Clus

Sænk/Hæv Strømaftagere

af ulca, 29/10 2014, 11:58 (3460 dage siden) @ esni

Jeg er personligt spændt på en ting i forbindelse med den faste forbindelse over Femern Bælt, som ikke har været særligt uddybet:

Hvordan skal systemskiftet ske her? Det har flere gange været talt om, at selve forbindelsen skal forsynes med strøm fra Danmark til alle installationer, inkl. kørestrøm til togene. Det har også været nævnt, i oftest i forbindelse med førnævnte, at overgangen fra "dansk" kørestrøm til "tysk" kørestrøm derfor skal foregå på Femern. Men om det skal foregå inden for de landanlæg, som omfatter bl.a. portaler og ramper, som Femern A/S skal opføre, eller om det skal udføres uden for disse anlæg; og i givet fald af Femern A/S eller DB Netze AG (som skulle være den tyske pendant til Banedanmark).

Femarn (var Sænk/Hæv Strømaftagere)

af esni, Frederikssund, 20/11 2014, 15:59 (3438 dage siden) @ ulca

Jeg er personligt spændt på en ting i forbindelse med den faste forbindelse over Femern Bælt, som ikke har været særligt uddybet:

Hvordan skal systemskiftet ske her? Det har flere gange været talt om, at selve forbindelsen skal forsynes med strøm fra Danmark til alle installationer, inkl. kørestrøm til togene. Det har også været nævnt, i oftest i forbindelse med førnævnte, at overgangen fra "dansk" kørestrøm til "tysk" kørestrøm derfor skal foregå på Femern. Men om det skal foregå inden for de landanlæg, som omfatter bl.a. portaler og ramper, som Femern A/S skal opføre, eller om det skal udføres uden for disse anlæg; og i givet fald af Femern A/S eller DB Netze AG (som skulle være den tyske pendant til Banedanmark).

Da vi tidligere er blevet fortalt at Indusi skal ind- eller udkobles når toget holder stille,så bliver det også interessant at se skiftet imellem Indusi og ETCS

Avatar

Femarn (var Sænk/Hæv Strømaftagere)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/11 2014, 16:34 (3438 dage siden) @ esni

Da vi tidligere er blevet fortalt at Indusi skal ind- eller udkobles når toget holder stille,så bliver det også interessant at se skiftet imellem Indusi og ETCS

Måske tyskerne laver ERTMS helt frem til første stop efter tunellen.....
De skal jo den vej alligevel.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Femarn (var Sænk/Hæv Strømaftagere)

af steenth, 20/11 2014, 16:58 (3438 dage siden) @ Michael Deichmann

Da vi tidligere er blevet fortalt at Indusi skal ind- eller udkobles når toget holder stille,så bliver det også interessant at se skiftet imellem Indusi og ETCS

Måske tyskerne laver ERTMS helt frem til første stop efter tunellen.....
De skal jo den vej alligevel.

De skal på det tidspunkt have ERTMS hele vejen til Hamborg, hvis de skal overholde EU-krav. Men de kunne klarere det med niveau 1 LS, hvis de ikke udskrifter signaler, når de alligevel skal udskrifte når de laver dobbeltspor. Men de må vel på det tidspunkt havde løsning på skift imellem ERTMS og Indusi/PZB. Det skal ske mange steder det tyske net...


Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´

Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak