Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

LNJ Regiosprinter Lm 26 (Generelt)

af Daniel Zøllner @, Amager Strand, 27/10 2014, 21:00 (3441 dage siden)

Godaften i forumet :-)

Efter hvad jeg ved og kan se i databasen så eksisterer der jo kun 4 Regiosprintere på Nærumbanen (LNJ Lm 22-25)
Men jeg ligger inde med nogle ting der tyder på at man evt havde i sin tid planlagt hvis det var blevet bevilliget fra Folketinget at man ville have haft købt yderligere et sæt (dvs LNJ litra Lm 26)
Men kan det nu også passe med det jeg har snust mig til.???
Er der nogle sagkyndige jernbaneeksperter der kan svare mig på om det var planen at anskaffe 5 sæt.????

Venlig hilsen Daniel

LNJ Regiosprinter Lm 26

af LasseG, 27/10 2014, 21:19 (3441 dage siden) @ Daniel Zøllner

Godaften i forumet :-)

Efter hvad jeg ved og kan se i databasen så eksisterer der jo kun 4 Regiosprintere på Nærumbanen (LNJ Lm 22-25)
Men jeg ligger inde med nogle ting der tyder på at man evt havde i sin tid planlagt hvis det var blevet bevilliget fra Folketinget at man ville have haft købt yderligere et sæt (dvs LNJ litra Lm 26)
Men kan det nu også passe med det jeg har snust mig til.???
Er der nogle sagkyndige jernbaneeksperter der kan svare mig på om det var planen at anskaffe 5 sæt.????

Der var jo et 5. sæt, Lm 21, som blev påkørt kun 4 måneder før de fire andre sæt blev leveret.

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=117&lokid=133&n=lnj-lm-21

LNJ Regiosprinter Lm 26

af Daniel Zøllner @, Amager Strand, 27/10 2014, 21:56 (3441 dage siden) @ LasseG

Hej Lasse

Ja i bund og grund var Lm 25 det femte sæt, men tar man i betragtning af at Lm 21 var blevet udrangeret så går spørgsmålet på om man derefter ville havet købt yderligere 5 sæt hvoraf det kun blev til 4.???


Venlig hilsen Daniel

LNJ Regiosprinter Lm 26

af Niels Munch, 27/10 2014, 23:38 (3440 dage siden) @ Daniel Zøllner

LNJ havde opnået bevilling til anskaffelse af "prøvetoget" Lm 21, der i øvrigt blev forevist/prøvekørt ved en række privatbaner i efteråret 1996.

Siemens-Duewag havde for egen regning og risiko (= forventet efterbevilling) bygget yderligere 4 RegioSprintere i h.t. LNJ-specifikationen.

LNJ oplevede så ulykken i 1998 på remiseområdet, hvor såvel Lm 21 som Ym 20 blev totalskadede. Herefter opnåede LNJ bevilling til at anskaffe de resterende 4 stk., som jo kunne leveres med ganske kort varsel, og i øvrigt under optionen på den oprindelige kontrakt.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak