Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Cyklister for nattog (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/10 2014, 10:08 (3467 dage siden)

Det havde man måske ikke lige set komme - men en af landets stærkeste lobby- og interesseorganisationer går nu ind i kampen for CNL Nattogene.

Alvorlig trussel mod cykelturismen

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Cyklister for nattog

af Krabsen @, 28/10 2014, 14:29 (3467 dage siden) @ Michael Deichmann

Det havde man måske ikke lige set komme - men en af landets stærkeste lobby- og interesseorganisationer går nu ind i kampen for CNL Nattogene.

Alvorlig trussel mod cykelturismen

Det ville formentlig øge gennemslagskraften, hvis de samtidig kom med tal for, hvor mange cykelturister der hidtil har brugt nattogene.
..eller måske tværtimod :-(

Cyklister for nattog

af Svend, 28/10 2014, 15:07 (3467 dage siden) @ Krabsen

Det havde man måske ikke lige set komme - men en af landets stærkeste lobby- og interesseorganisationer går nu ind i kampen for CNL Nattogene.

Alvorlig trussel mod cykelturismen


Det ville formentlig øge gennemslagskraften, hvis de samtidig kom med tal for, hvor mange cykelturister der hidtil har brugt nattogene.
..eller måske tværtimod :-(

Lad os se, hvor langt de kommer med det. De kan jo med samme ret kræve, at der indsættes busser til alverdens destinationer med plads til cykler i en anhænger eller bedre og billigere muligheder for at tage deres tohjulede kammerater med i fly (SAS, Airberlin osv). Forøvrigt har vi jo set, at der indsættes NAT-IC-tog til/fra Hamburg i sommerperioden, så klynkeriet behøver ikke at blive så højt. Og ellers kan man jo fortsat rejse i dagtimerne ;-)

--
Svend

Cyklister for nattog

af Andreas M., 28/10 2014, 18:46 (3467 dage siden) @ Svend

Og ellers kan man jo fortsat rejse i dagtimerne ;-)

Jeg siger ikke at det er umuligt, men det øger altså udfordringen en hel del, da man ikke må medbringe sin cykel i ICE. (Med mindre den hører til fåtallet af cykler og kan foldes sammen til håndbagagestørrelse). :-|

Avatar

Cyklister for nattog

af BoergeOf61, Randers C, 28/10 2014, 18:58 (3467 dage siden) @ Andreas M.

Jeg siger ikke at det er umuligt, men det øger altså udfordringen en hel del, da man ikke må medbringe sin cykel i ICE.

Ja, man skal på en omvej via Jylland med skift i Flensburg. Rejsetiden forøges med 1 t. 13 m.

Cyklister for nattog

af Morten Flindt Larsen, 29/10 2014, 00:16 (3467 dage siden) @ BoergeOf61

"Ja, man skal på en omvej via Jylland med skift i Flensburg. Rejsetiden forøges med 1 t. 13 m."

Så kan man jo overveje at cykle i stedet for.

Med venlig hilsen

M;-)rten

Avatar

Cyklister for nattog

af BoergeOf61, Randers C, 29/10 2014, 10:37 (3466 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så kan man jo overveje at cykle i stedet for.

Enig. Hvorfor gør de så ikke det? Det undrer mig generelt. Der kan også lejes cykler nogle steder.

Cyklister for nattog

af KimC, 29/10 2014, 13:21 (3466 dage siden) @ BoergeOf61

Så kan man jo overveje at cykle i stedet for.


Enig. Hvorfor gør de så ikke det? Det undrer mig generelt. Der kan også lejes cykler nogle steder.

Det er en selvfølge at man kan have cykel med i S toget, trods det at S togs ture sjældent er så lange igen, hvorfor kan cyklisterne så ikke bare cykle selv, frem fo rat tage plads i de hårdt trængte S tog?
Jeg vil mene at nattoget normalt bruges til længere rejser end S tog.

Avatar

Cyklister for nattog

af BoergeOf61, Randers C, 29/10 2014, 13:46 (3466 dage siden) @ KimC

Det er en selvfølge at man kan have cykel med i S toget, trods det at S togs ture sjældent er så lange igen, hvorfor kan cyklisterne så ikke bare cykle selv, frem fo rat tage plads i de hårdt trængte S tog?

Det undrer også mig. Hvad er svaret på det spørgsmål?

Jeg vil mene at nattoget normalt bruges til længere rejser end S tog.

Naturligvis, men de fleste rejsende medbringer ingen cykel.

Cyklister for nattog

af Leif Jørgensen, København Ø., 29/10 2014, 14:22 (3466 dage siden) @ BoergeOf61

Det er en selvfølge at man kan have cykel med i S toget, trods det at S togs ture sjældent er så lange igen, hvorfor kan cyklisterne så ikke bare cykle selv, frem fo rat tage plads i de hårdt trængte S tog?


Det undrer også mig. Hvad er svaret på det spørgsmål?

For cyklisternes vedkommende simpelthen fordi det er bekvemt og gratis at have en cykel med. Det er jo ikke alle, der har en kondition som en Tour de France-rytter, så det er faktisk rart at kunne tage toget en del af vejen og så fortsætte på cykel til der, hvor man nu skal hen. Alternativt kan man cykle ud og tage toget hjem, når kræfterne er brugt.

For DSB's vedkommende er det et simpelt spørgsmål om økonomi. Den gratis cykelmedtagning tiltrækker mange passagerer, der alle skal have billet eller kort til sig selv = indtægter.

Med venlige cyklist-hilsner
Leif Jørgensen

Cyklister for nattog

af re20000, 29/10 2014, 14:30 (3466 dage siden) @ KimC

Der er jo også mange bilister, der tager toget af og til. Hvorfor bliver de ikke bare i deres biler og lader være med at gå i vejen for os andre når vi skal med toget eller tage billeder af det?

(sarkasme kan spores)

nold

Avatar

Cyklister for nattog

af BoergeOf61, Randers C, 29/10 2014, 14:55 (3466 dage siden) @ re20000

Hvorfor bliver de ikke bare i deres biler og lader være med at gå i vejen for os andre når vi skal med toget eller tage billeder af det?

I det mindste tager de ikke sine biler med i toget.

Cyklister for nattog

af Morten Flindt Larsen, 30/10 2014, 01:32 (3466 dage siden) @ KimC

"Det er en selvfølge at man kan have cykel med i S toget,"

Nej, egentlig ikke. Cyklerne kan kun medtages, hvis pladsforholdene tillader det, og dermed kan der aldrig være tale om en selvfølge. Det er derimod en selvfølge, at der skal være plads i togene til alle betalende passagerer fremfor cykler og barnevogne.

"Jeg vil mene at nattoget normalt bruges til længere rejser end S tog."

Ja, og når det ikke er rentabelt at køre nattog, som ikke er en trafik, der må ydes statstilskud til, så må kørslen ophøre. Det er naturligvis synd for nogle (forholdsvis få) cyklister, men det er nu først og fremmest den almindelige rejsende uden cykel, toget har været til for. Ikke for cyklisterne. De har blot udgjort en mulighed for at fylde lidt flere passagerer ind i toget. Hvis de selv tror noget andet, er det ikke andet end latterlig overvurdering af egen betydning.


Med venlig hilsen

M:o)rten

Cyklister for nattog

af LasseG, 30/10 2014, 10:49 (3465 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Det er en selvfølge at man kan have cykel med i S toget,"

Nej, egentlig ikke. Cyklerne kan kun medtages, hvis pladsforholdene tillader det, og dermed kan der aldrig være tale om en selvfølge. Det er derimod en selvfølge, at der skal være plads i togene til alle betalende passagerer fremfor cykler og barnevogne.

Glemmer du ikke, at de cykler og barnevogne der transporteres i toget medtages af en betalende passager?


Ja, og når det ikke er rentabelt at køre nattog, som ikke er en trafik, der må ydes statstilskud til, så må kørslen ophøre.

DSB får/fik da tilskud til at trække et internationalt tog til/fra grænsen såfremt der var en udenlandsk samarbejdspartner?

Derudover gives der tilskud til nattog i både Sverige (som fortsætter til/fra Norge) og Storbritannien...

Cyklister for nattog

af Morten Flindt Larsen, 30/10 2014, 12:09 (3465 dage siden) @ LasseG

"Glemmer du ikke, at de cykler og barnevogne der transporteres i toget medtages af en betalende passager?"

Nej, det gør jeg ikke. At man betaler for billetten giver ikke én noget krav på at kunne få cykler og barnevogne med. De kan kun - som en serviceforanstaltning - medtages i det omfang, pladsforholdende tillader det. Jeg er godt klar over, at en del af dem med cykler og barnevogne har den holdning, at andre passagerer må vige eller skal have forringede siddemulighed (og at det er helt okay at forsinke toget og de andre passageres rejse ved tidkrævende ind- og udlæsning af køretøjerne i de tilfælde, hvor der er stor trafik), men sådan spiller klaveret ikke. De har kun betalt for transporten af sig selv og deres håndbagage.

" "Ja, og når det ikke er rentabelt at køre nattog, som ikke er en trafik, der må ydes statstilskud til, så må kørslen ophøre."

DSB får/fik da tilskud til at trække et internationalt tog til/fra grænsen såfremt der var en udenlandsk samarbejdspartner? Derudover gives der tilskud til nattog i både Sverige (som fortsætter til/fra Norge) og Storbritannien."

Tilskuddene ydes til de - i mange tilfælde ret få - indenlandske rejsende/vogne, der også er med i de pågældende nattog, ikke til den internationale trafik. Det er EU-lovgivning.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Cyklister for nattog

af LasseG, 30/10 2014, 13:51 (3465 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Glemmer du ikke, at de cykler og barnevogne der transporteres i toget medtages af en betalende passager?"

Nej, det gør jeg ikke. At man betaler for billetten giver ikke én noget krav på at kunne få cykler og barnevogne med. De kan kun - som en serviceforanstaltning - medtages i det omfang, pladsforholdende tillader det. Jeg er godt klar over, at en del af dem med cykler og barnevogne har den holdning, at andre passagerer må vige eller skal have forringede siddemulighed (og at det er helt okay at forsinke toget og de andre passageres rejse ved tidkrævende ind- og udlæsning af køretøjerne i de tilfælde, hvor der er stor trafik), men sådan spiller klaveret ikke. De har kun betalt for transporten af sig selv og deres håndbagage.

Problemet dengang jeg havde en barnevogn med s-toget var tit de passager der sad i flexrummet uden at have grund til det, men som ikke mente at de kunne gå 10 meter længere ned i tog hvor der var en (anden) siddeplads. Så ja desværre kunne det nogle gange give en prop i flowet. Men her har de nye flexrum hjulpet.

Det gælder bare om at dem uden cykler og barnevogne skal lærer at bruge den anden del af toget og i øvrigt ikke holde på deres ret men komme deres medmennesker i møde..;-)

Lidt ligesom når toget er fyldt til bristepunktet så går det meget hurtigere hvis dem der står tættes ved dørene går med ud på perronen ved stationer og ind igen når dem der skal af er kommet af. Men her er de fleste åbenbart bange for at toget kører videre uden dem...

Cyklister for nattog

af Niels Bak, 30/10 2014, 12:21 (3465 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Det er en selvfølge at man kan have cykel med i S toget,"

Nej, egentlig ikke. Cyklerne kan kun medtages, hvis pladsforholdene tillader det, og dermed kan der aldrig være tale om en selvfølge. Det er derimod en selvfølge, at der skal være plads i togene til alle betalende passagerer fremfor cykler og barnevogne.

Undskyld, men jeg synes du er langt ude - i din egen selvovervurdering af betydningen af netop dit eget transportbehov. S-tog er støttet af staten netop fordi det er vigtigere at opfylde nogle transportpolitiske behov for så mange som muligt end at drive en forretning. Og især din bemærkning om barnevogne tror jeg ikke du ville kunne få nogen som helst politikere (der betaler gildet) til at skrive under på. Offentlig transport skal og må også være tilgængelig også for folk med små børn - og dermed barnevogne.

Når det gælder cykler i den lokale transport er det lidt mere et valg, men også her er der nogle solide grunde til, at man har endt med at gøre det gratis og lave ekstra plads til cyklerne. Det skyldes ikke hverken cyklisternes blå øjne eller at de er mere eller mindre end andre, men at kombinationen af cykel og tog for mange giver en rejse hvis effektivitet er på højde med kørsel i egen bil, også selv om hverken deres udgangspunkt eller destination ligger lige oven på en station. Så så længe, at de fleste s-togsafgange kører med rimelig kapacitet, så er det simpelt hen fornuftig transport- og miljøpolitik. Du kan også kalde det et redskab til at tiltrække flest muligt til den kollektive trafik, hvilket er et erklæret politisk mål.

"Jeg vil mene at nattoget normalt bruges til længere rejser end S tog."

Ja, og når det ikke er rentabelt at køre nattog, som ikke er en trafik, der må ydes statstilskud til, så må kørslen ophøre. Det er naturligvis synd for nogle (forholdsvis få) cyklister, men det er nu først og fremmest den almindelige rejsende uden cykel, toget har været til for. Ikke for cyklisterne. De har blot udgjort en mulighed for at fylde lidt flere passagerer ind i toget. Hvis de selv tror noget andet, er det ikke andet end latterlig overvurdering af egen betydning.

Når det gælder cykler i f.eks. nattog, så er det nogle helt andre transportbehov, og det kan ikke rigtig sammenlignes med de korte daglige ture i S-togene. Cykelmedtagning i toget er en service for ferierejsende, og dækker på den måde ikke noget essentielt transportbehov. Det er meget muligt at det ville være fornuftig forretning (både for toget og for turistindustrien) at tillade at tage cykler med, da tog og cykelferie går godt sammen, og der sikkert er et marked, men de nuværende vogne er ikke indrettet til det. Hvis man investerede i nye vogne i stedet for at nedlægge nattogene ville der dog sikkert blive lavet plads til et par cykler på samme måde som der er i intercitytoget, hvor man så kan tage dem med - mod betaling.

Avatar

Cyklister for nattog

af BoergeOf61, Randers C, 30/10 2014, 13:13 (3465 dage siden) @ Niels Bak

Når det gælder cykler i den lokale transport er det lidt mere et valg, men også her er der nogle solide grunde til, at man har endt med at gøre det gratis og lave ekstra plads til cyklerne. Det skyldes ikke hverken cyklisternes blå øjne eller at de er mere eller mindre end andre, men at kombinationen af cykel og tog for mange giver en rejse hvis effektivitet er på højde med kørsel i egen bil, også selv om hverken deres udgangspunkt eller destination ligger lige oven på en station.

Mange tak for den forklaring.

Det er meget muligt at det ville være fornuftig forretning (både for toget og for turistindustrien) at tillade at tage cykler med, da tog og cykelferie går godt sammen, og der sikkert er et marked, men de nuværende vogne er ikke indrettet til det.

Et spørgsmål er, hvor godt tog og cykelferie passer sammen. Cykelferie passer vist bedst sammen med nattog, hvor natten ikke er spildtid. I hvert fald tænker jeg på cykelferie som noget med frisk luft og natur, som ikke findes i tog. Nattog kan bruges som alternativ til vandrerhjem.

Cyklister for nattog

af LasseG, 30/10 2014, 14:01 (3465 dage siden) @ BoergeOf61

Et spørgsmål er, hvor godt tog og cykelferie passer sammen. Cykelferie passer vist bedst sammen med nattog, hvor natten ikke er spildtid. I hvert fald tænker jeg på cykelferie som noget med frisk luft og natur, som ikke findes i tog. Nattog kan bruges som alternativ til vandrerhjem.

Det passer i dag ikke særligt godt sammen primært fordi man mange steder ikke kan have cykler med (eksempelvis ICE).

Således kender jeg nogle der tit cykler på deres sommerferie.. Det år hvor de cyklede til Paris blev de nød til at kører med regionaltog det meste af vejen hjem.

Da de cyklede til Rom, fløj de hjem....

Cyklister for nattog

af Morten Flindt Larsen, 30/10 2014, 14:12 (3465 dage siden) @ LasseG

"Det passer i dag ikke særligt godt sammen primært fordi man mange steder ikke kan have cykler med (eksempelvis ICE)."

Ja, og TGV, Eurostar etc. Det er tog, der i vid udstrækning er til for og bruges af forretningsrejsende i stedet for fly, folk, der rejser uden ret meget bagage og sætter pris på en siddeplads. Det er den gamle historie med InterRail'erne om igen. De var også meget utilfredse med, at de skulle betale de dyre tillæg for benyttelsen af højklassetog og derfor - ligesom cyklisterne - måtte rejse med "bumletog". I nattogene kunne de så ganske pratisk stables som sardiner på dåse i liggevognene, for de fyldte med deres bagage for det meste ikke så meget som en cykelrejsende.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Cyklister for nattog

af LasseG, 30/10 2014, 14:20 (3465 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Det passer i dag ikke særligt godt sammen primært fordi man mange steder ikke kan have cykler med (eksempelvis ICE)."

Ja, og TGV, Eurostar etc. Det er tog, der i vid udstrækning er til for og bruges af forretningsrejsende i stedet for fly, folk, der rejser uden ret meget bagage og sætter pris på en siddeplads. Det er den gamle historie med InterRail'erne om igen. De var også meget utilfredse med, at de skulle betale de dyre tillæg for benyttelsen af højklassetog og derfor - ligesom cyklisterne - måtte rejse med "bumletog". I nattogene kunne de så ganske pratisk stables som sardiner på dåse i liggevognene, for de fyldte med deres bagage for det meste ikke så meget som en cykelrejsende.

Det er vel ikke noget problem hvis man betaler for det? I Østrig er man efter kritik i gang med at ombygge Railjet så de kan medtager Cykler i begrænset omfang..

Jeg tror du glemmer at der i sommerperioden er stort pres på Cykelpladserne i mange lang distance tog, ikke nødvendigvis fordi der er så mange på cykelferie men fordi der er relativt få pladser.

Dybest set så betaler man jo med sin billet for den plads man optager i toget, hvis man betaler for den plads som cyklen optager så er det efter min mening blot dårligt købmandsskab ikke at have plads til denne kundegruppe. I Tyskland har man ombygget IC-vogne så der var flere pladser til cykler om sommeren end vinteren - ikke dårligt tænkt...

Avatar

Cyklister for nattog

af BoergeOf61, Randers C, 30/10 2014, 14:28 (3465 dage siden) @ LasseG

Således kender jeg nogle der tit cykler på deres sommerferie.. Det år hvor de cyklede til Paris blev de nød til at kører med regionaltog det meste af vejen hjem.

Da de cyklede til Rom, fløj de hjem....

De valgte altså ikke at cykle begge veje.
Hos SAS betragtes cykler som specialbagage.

Cyklister for nattog

af LasseG, 30/10 2014, 14:31 (3465 dage siden) @ BoergeOf61

Således kender jeg nogle der tit cykler på deres sommerferie.. Det år hvor de cyklede til Paris blev de nød til at kører med regionaltog det meste af vejen hjem.

Da de cyklede til Rom, fløj de hjem....


De valgte altså ikke at cykle begge veje.
Hos SAS betragtes cykler som specialbagage.

Nej? naturligvis ikke - de har vidst cyklet nok blot den ene vej, der er også et tidsmæssigt perspektiv i hvor lang ferie man har.

Det er klart at de havde bestilt hos flyselskabet på forhånd at have deres cykler med.

Cyklister for nattog

af Peter Sloots, 30/10 2014, 13:34 (3465 dage siden) @ Niels Bak

"Det er en selvfølge at man kan have cykel med i S toget,"

Nej, egentlig ikke. Cyklerne kan kun medtages, hvis pladsforholdene tillader det, og dermed kan der aldrig være tale om en selvfølge. Det er derimod en selvfølge, at der skal være plads i togene til alle betalende passagerer fremfor cykler og barnevogne.

Undskyld, men jeg synes du er langt ude - i din egen selvovervurdering af betydningen af netop dit eget transportbehov...

Det var dejligt med lidt fornuftig tale. Når man tænker på hvor stort tilskud der ydes til jernbanevæsenet, kan jeg undre mig over så utilfredse visse brugere er.

Så er det galt med bilisterne, så cyklisterne, journalisterne, barnevogne, IC4-tog, sommertid og hvad ved jeg - vær nu lidt glade ik'

Her kommer en dejlig osende og larmende Me på det nye dobbeltspor ved Lejre - er det ikke herligt?
[image]

PS

Cyklister for nattog

af Morten Flindt Larsen, 30/10 2014, 13:46 (3465 dage siden) @ Niels Bak

" "Det er en selvfølge at man kan have cykel med i S toget," Nej, egentlig ikke. Cyklerne kan kun medtages, hvis pladsforholdene tillader det, og dermed kan der aldrig være tale om en selvfølge. Det er derimod en selvfølge, at der skal være plads i togene til alle betalende passagerer fremfor cykler og barnevogne.

Undskyld, men jeg synes du er langt ude - i din egen selvovervurdering af betydningen af netop dit eget transportbehov. S-tog er støttet af staten netop fordi det er vigtigere at opfylde nogle transportpolitiske behov for så mange som muligt end at drive en forretning."

Okay så, du understreger jo blot min pointe. Den dag, der kommer så mange passagerer over i togene, som visse politikere gerne vil have (betalingsring etc.), så bliver der ganske simpelt ikke plads til at have cykler og barnevogne med, ikke mindst fordi S-tog er støttet af staten, og netop fordi, at det er vigtigere at opfylde nogle transportpolitiske behov for så mange som muligt, end at transporterer cykler og barnevogne for folk. Hvis du kendte lidt til historien, ville du vide, at der tidligere i perioder har været store problemer med at få plads til blot de almindelige rejsende i togene, så man måtte efterlade folk på perronerne. Den situation kan sagtens opstå igen, se f.eks. på Metroen i myldretiden. Menokay, vi ansætter bare nogle folk til at presse passagerene ind i togene, som man gør det i f.eks. Japan. Mit eget transportbehov er mig selv og ikke andet, jeg fylder ikke to sæder og rejser mig gerne op for ældre og svagelige menensker, men ikke for at folk skal kunne have deres cykler og barnevogne med i et overfyldt tog. Så selvovervurderingen er helt på cyklisternes og din forkælede side.

"Og især din bemærkning om barnevogne tror jeg ikke du ville kunne få nogen som helst politikere (der betaler gildet) til at skrive under på."

Gud hvor det egentlig rager mig, hvad politikerne vil skrive under på. Den dag, hvor togene er så overfyldte, at passagererne klager over at blive efterladt på perronen, mens togene kører afsted med cykler og barnevogne, så ændrer politikerne helt automatisk standpunkt. Om ikke andet, så indfører de en betaling svarende til den plads, køretøjerne optager. Det er det, man kalder for realpolitik.

"Offentlig transport skal og må også være tilgængelig også for folk med små børn - og dermed barnevogne."

Ikke hvis det betyder, at man så må afvise andre passagerer fra togene.

"Så så længe, at de fleste s-togsafgange kører med rimelig kapacitet, så er det simpelt hen fornuftig transport- og miljøpolitik."

Ja, dér siger du det jo netop også selv: ”så længe, at de fleste s-togsafgange kører med rimelig kapacitet”. Den dag, S-togene ikke længere kører med rimelig kapcitet, fordi alle pladserne er solgt til de bilister, man gerne vil tvinge over i togene, så er det ikke længere nogen selvfølge, at man kan få cykler og barnevogne med, og derfor er det heller ikke nogen selvfølge i dag - med mindre at man altså i fuldt alvor mener, at man som "en selvfølge" altid bare kan bygge nogle flere spor og købe nogle flere tog og tage pengene fra andre samfundsopgaver eller trykke nogle flere. Hvorfor er jeg ”langt ude”, mens du selv åbenbart ikke er det? Det virker en ret naragtigt.

"Når det gælder cykler i f.eks. nattog, så er det nogle helt andre transportbehov, og det kan ikke rigtig sammenlignes med de korte daglige ture i S-togene. Cykelmedtagning i toget er en service for ferierejsende, og dækker på den måde ikke noget essentielt transportbehov."

Netop! Og det er udbyderen af servicen - den forretningsdrivende - og ikke kunden, der bestemmer, hvad der skal udbydes. Det sker under hensyntagen til, om der er penge til rådighed til at dække omkostningerne ved at udbyde servicen.

"Det er meget muligt at det ville være fornuftig forretning (både for toget og for turistindustrien) at tillade at tage cykler med, da tog og cykelferie går godt sammen, og der sikkert er et marked, men de nuværende vogne er ikke indrettet til det. Hvis man investerede i nye vogne i stedet for at nedlægge nattogene ville der dog sikkert blive lavet plads til et par cykler på samme måde som der er i intercitytoget, hvor man så kan tage dem med - mod betaling."

Ja, det ville sikkert være lige så god en forretning, som hvis man gjorde det i fly. At flyselskaberne så ikke gør det, vidner vist om, at de har mere forstand på at drive forretning, end du har. En given kvadratmeter plads i både tog og fly koster X kroner at producere, og den bedste forretning får man ved at sælge al den plads, som er til rådighed, til passagerer, der optager mindst mulig plads, og det til den højest opnåelige pris og med de færrest mulige omkostninger til markedsføring etc. Vendingen ”en fornuftig forretning” er noget lal. Der findes gode forretninger og dårlige forretninger. En ”fornuftig forretning” kan sagtens være ”fornuftig” for de, der har fordel af den, men ikke for udbyderen. Det er vel også derfor, at du ikke hævder, at det vil være en god forretning at tillade at tage cykler med. Det er i øvrigt et EU-krav, at international togtrafik ligesom flytrafikken skal drives økonomisk forsvarligt og uden statstilskud, ikke ”fornuftigt”. Flyselskaber, der ikke formår at skabe et overskud, må indstille flyvningerne, uanset om de ellers er ”fornuftige”. Det samme gælder international togtrafik. Det er den virkelighed, vi lever i. Længere er den sådan set ikke.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Cyklister for nattog

af LasseG, 30/10 2014, 13:58 (3465 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Og især din bemærkning om barnevogne tror jeg ikke du ville kunne få nogen som helst politikere (der betaler gildet) til at skrive under på."

Gud hvor det egentlig rager mig, hvad politikerne vil skrive under på. Den dag, hvor togene er så overfyldte, at passagererne klager over at blive efterladt på perronen, mens togene kører afsted med cykler og barnevogne, så ændrer politikerne helt automatisk standpunkt. Om ikke andet, så indfører de en betaling svarende til den plads, køretøjerne optager. Det er det, man kalder for realpolitik.

Det er under et halvt år siden at jeg var på Nørrebro station og koks i trafikken så der kom et helt fyldt tog ind.
Selvom de fleste passager kom med var vi nogle der tænkte at det tog der stod til at komme 2 min efter nok var en bedre løsning.

Personen i kørestol og ikke mindst hans ledsager var dog ikke af den holding og det faktum at lokomotivføreren afviste ham af pladshensyn kom i ekstrabladet.

De fleste jeg har set efterladt på perronen gennem tiderne er netop folk med enten cykler, barnevogne eller i kørestole.

Cyklister for nattog

af Morten Flindt Larsen, 30/10 2014, 14:20 (3465 dage siden) @ LasseG

"De fleste jeg har set efterladt på perronen gennem tiderne er netop folk med enten cykler, barnevogne eller i kørestole."

Ja, de cykler, barnevogne og kørestole, der allerede ér i togene, bliver naturligvis ikke smidt ud og efterladt på perronen. Men hvis de nu ikke havde været der, så havde de folk med enten cykler, barnevogne eller i kørestole, som du gennem tiderne har set efterladt på perronen, jo kunnet være kommet med toget og DSB havde undgået klager i Ekstrabladet. ;-)

Med venlig hilsen

M:-Drten

Cyklister for nattog

af LasseG, 30/10 2014, 14:28 (3465 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"De fleste jeg har set efterladt på perronen gennem tiderne er netop folk med enten cykler, barnevogne eller i kørestole."

Ja, de cykler, barnevogne og kørestole, der allerede ér i togene, bliver naturligvis ikke smidt ud og efterladt på perronen. Men hvis de nu ikke havde været der, så havde de folk med enten cykler, barnevogne eller i kørestole, som du gennem tiderne har set efterladt på perronen, jo kunnet være kommet med toget og DSB havde undgået klager i Ekstrabladet. ;-)

De fleste jeg har set efterladt på perronen kunne godt være kommet med hvis de havde efterladt deres cykler, barnevogn eller kørestole - men særligt de to sidste kan har jeg svært ved at forestille mig ske...

Den klage i Ekstrabladet var uden grund - og cyklisterne var ikke det der gjorde til eller fra. På linje F kører en del tog stadigt kun med en SE og i retning mod Ny Ellebjerg skal kørestole jo benytte det lille flexrum i SH'en uden cykler (Jo der kan godt være cykler der - har personligt talt 8 en gang, men det var ingen denne dag).

Nu ved jeg godt at du så argumentere om at der nok var cykler i den anden ende af toget men folk (uden cykler) manglede evne til at fordele sig i toget ville sikkert have gjort at der stadigt ikke var plads til kørestolen..

Cyklister for nattog

af esni, Frederikssund, 30/10 2014, 13:33 (3465 dage siden) @ KimC

Det er en selvfølge at man kan have cykel med i S toget, trods det at S togs ture sjældent er så lange igen, hvorfor kan cyklisterne så ikke bare cykle selv, frem fo rat tage plads i de hårdt trængte S tog?


Det er absolut ikke en selvfølge, at cycklen kan tages med i S-toget. Det er heldigvis blevet tilladt indenfor de sidste ca 20 år - og blevet gratis indenfor de sidste ca 10 år.

Jeg er sikker på at andre i dette forum kan bidrage med årstallene.

Cyklister for nattog

af Andreas M., 29/10 2014, 15:40 (3466 dage siden) @ BoergeOf61

Så kan man jo overveje at cykle i stedet for.


Enig. Hvorfor gør de så ikke det? Det undrer mig generelt. Der kan også lejes cykler nogle steder.

Det irriterer også mig helt grænseløst at der er jyder der tager toget sydpå, hvis ikke de var der, så kunne det samme materiel bruges til at give bedre forbindelser fra København i stedet. ;-)

Avatar

Cyklister for nattog

af BoergeOf61, Randers C, 29/10 2014, 16:00 (3466 dage siden) @ Andreas M.

Det irriterer også mig helt grænseløst at der er jyder der tager toget sydpå, hvis ikke de var der, så kunne det samme materiel bruges til at give bedre forbindelser fra København i stedet. ;-)

Hvad har det at gøre med, at nogle ønsker at medbringe sin cykel frem for at køre på den?

Cyklister for nattog

af Frank Poulsen, 30/10 2014, 15:34 (3465 dage siden) @ BoergeOf61

Det irriterer også mig helt grænseløst at der er jyder der tager toget sydpå, hvis ikke de var der, så kunne det samme materiel bruges til at give bedre forbindelser fra København i stedet. ;-)


Hvad har det at gøre med, at nogle ønsker at medbringe sin cykel frem for at køre på den?

Hvorfor har du og andre svært ved at se det kan være rart at cykle 2-3 km til stationen, tage toget måske 8 km og cykle 1-2 km til endedistinationen? Eller måske endda 20 km i S-toget? Som om du/i tror at alle rejser med S-tog er korte... Der er altså pænt langt fra eksempelvis Hillerød, Køge, Frederikssund til diverse stationer inde omkring København City. Og har man nogle km i hver ende er det da et kæmpe plus. Så jeg er da helt enig i at cykler skal have adgang, og at det er gratis kun er et kæmpe plus. Og var der endnu bedre plads til cykler i tog, tror jeg da helt klart mange flere ville benytte sig af det. Har nogle gange tænkt over at man måske burde lave helt specielle cykeltog, og måske endda med specielle cykelstationer i Københavnsområdet, så alle cyklerne kom væk fra de normale perroner og gerne med nem adgang til cykelstierne osv. Og togene kunne ligeledes være specielindrettede. Men alting koster jo.

Men jeg er også enig i at kapaciteten i S-togene ikke er god nok i myldretiden.

Avatar

Cyklister for nattog

af BoergeOf61, Randers C, 30/10 2014, 16:29 (3465 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvorfor har du og andre svært ved at se det kan være rart at cykle 2-3 km til stationen, tage toget måske 8 km og cykle 1-2 km til endedistinationen? Eller måske endda 20 km i S-toget?

For mit vedkommende nok fordi jeg er vokset op i en tid, hvor det var almindeligt at cykle til en station, lade cyklen stå der, tage tog el. bus måske 7-25 km. og gå 1-2 km. til endedestinationen, eller alternativt cykle hele vejen.

Cyklister for nattog

af Hedegaard, 31/10 2014, 11:27 (3464 dage siden) @ Michael Deichmann

Som en der studerer markedsføring, så synes jeg at det er utroligt trist, at mange brugere herinde åbenbart har den samme snæversynet holdning til denne sag som DSB og politikerne.

Jamen der har jo været underskud!

Ja, og hvad har man reelt gjort for at undgå dette underskud?
Nu hvor vi f.eks er ved cykeldebatten. Hvor mange reklamer har I set på TV, hvor DSB reklamerer med, at du kan tage din cykel med nattoget når du skal på cykelferie til det sydlige udland?

I det hele taget, hvor er reklamerne for nattoget?
Jeg har ikke set dem. Hverken på TV, de sociale medier eller i aviserne.
I går kunne man læse en artikel om at Ryanair vil starte nogle nye ruter fra København til England, Polen og Italien.
Denne nyhed blev bragt i næsten alle aviser landet over.

Hvor var artiklerne om den nye sovevogn fra København til Prag?
Hvor var artiklerne om SparNight tilbudet, som til tider har billetter helt ned til 149 kr.?

Det er simpelthen så arrogant bare at sige "Underskud. Slut prut", når man på ingen måde har undersøgt hvordan man nemt kunne have undgået dette.

Markedsføring? [var: Cyklister for nattog]

af Jens V, 31/10 2014, 12:44 (3464 dage siden) @ Hedegaard

Som en der studerer markedsføring, så synes jeg at det er utroligt trist, at mange brugere herinde åbenbart har den samme snæversynet holdning til denne sag som DSB og politikerne.

Jamen der har jo været underskud!

Rygmarvsreaktionen for jernbanen er desværre som regel præcis som i rigtig, rigtig mange år forud:

Få passagerer/godsladninger --> nedskæringer = endnu færre passagerer/mindre gods --> lukning

I stedet for:

Få passagerer/godsladninger --> Oprustning = Flere passagerer/mere gods

Sådan har det - med få lykkelige undtagelser - været siden 60'erne... :-(

Avatar

Markedsføring? [var: Cyklister for nattog]

af BoergeOf61, Randers C, 31/10 2014, 13:23 (3464 dage siden) @ Jens V

De seneste år er dagtogene til Hamburg og Berlin markedsført med reklamer og plakater. Der har også været plakater på stationer og i tog for destinationer, der blev betjent af nattog. Meget markedsføring forsvandt sammen med DSB Rejsebureau.
Modsat har DSB også reklameret for flyrejser på sine plakater om togene til Kastrup Lufthavn.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak