Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den nye Køge Nord station (Generelt)

af Karl Høst, 15/11 2014, 14:15 (3421 dage siden)

Der er nu offentliggjort vinderforslag til udformningen af den nye Køge Nord station. Det ser spændende ud.
Linket er til MetroXpres som har fire billeder. Bane Danmark har det også på deres hjemmeside, men kun med et billede.
http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/19252141

Avatar

Den nye Køge Nord station

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 16/11 2014, 11:09 (3420 dage siden) @ Karl Høst

Der er nu offentliggjort vinderforslag til udformningen af den nye Køge Nord station.

Berlingske har en billedserie her.

Det er som tillæg til denne artikel.

Jeg undrer mig lidt over man skrive to motorveje, for der er, mig bekendt, kun en på dette stykke. De skriver også at stationen bliver 225 meter lang. Det bliver en kort station, men jeg går ud fra de mener 225 meter bred. Noget som de ikke nævner i artiklen er at der bliver forbindelse fra Lille Syd til S-tog og Ringsted-København-banen på Køge Nord, som man kan se til højre på denne tegning.

Er der nogen der ved om man så nedlægger Ølby som standsningssted for Lille Syd, eller om der skal være to standsningsteder med få hundrede meters mellemrum?

Den nye Køge Nord station

af bongo-anders, 16/11 2014, 12:37 (3420 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Få hundrede meter er nok lige at stramme den, stationen vil ligge et godt stykke nord for Ølsemaglevej så der er vel 1,5-2 kilometer imellem (uden at være sikker)

S-togs perronen ligger nogle få hundrede meter syd for den tidligere planlagte Ølsemagle station.

Planen var at lade Østbanen betjene Ølby men med Supersygehuset som nabo er der snakket om at lade den standse der alligevel.

Avatar

Den nye Køge Nord station

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 16/11 2014, 14:26 (3420 dage siden) @ bongo-anders

Få hundrede meter er nok lige at stramme den, stationen vil ligge et godt stykke nord for Ølsemaglevej så der er vel 1,5-2 kilometer imellem (uden at være sikker)

Du har fuldstændig ret. jeg troede stationen skulle placeres her, men det er selvfølgelig forkert:

[image]

Jeg havde ikke lige taget højde for at den nye bane ville få 4 perronspor og var overbevist om at 2 af dem var til S-toget. Du har ret med hensyn til placeringen.

Den nye Køge Nord station

af glade-koege ⌂, køge, 16/11 2014, 14:46 (3420 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Man startet også med 2 perroner men er endt med 4 og så et overhaling spor til godstog..

Det jeg ser som en kæmpe fejl er parkering anlæg anlagt i en skov uden overvågning dårligt ren gavebod for tyve knægte og hærværk men sådan ting findes jo ikke for arkitekter desværre..,

Man kommer til at spærre s-banen og motorvejen når man skal anlægge bunden af den.. Var med på rådhuset men gik hurtigt igen da man hurtigt føler sig udenfor det store selskab af byråd og arkitekter..

Men ja blir intrassant når det er færdig

Den nye Køge Nord station

af Morten Flindt Larsen, 16/11 2014, 14:57 (3420 dage siden) @ glade-koege

"Det jeg ser som en kæmpe fejl er parkering anlæg anlagt i en skov uden overvågning dårligt ren gavebod for tyve knægte og hærværk men sådan ting findes jo ikke for arkitekter desværre.."

Se nu ikke så pessimistisk på tingene. Nu får hærværksfolket jo et fint, 250 meter langt arkitekttegnet stålrør at male graffiti, knuse glasruder og hænge ud i, så måske holder de sig væk fra parkeringspladsen. ;-)

Med venlig hilsen

M:-)rten

Den nye Køge Nord station

af Svend, 16/11 2014, 15:37 (3420 dage siden) @ bongo-anders

Planen var at lade Østbanen betjene Ølby men med Supersygehuset som nabo er der snakket om at lade den standse der alligevel.

jeg kan ikke gennemskue hvad du mener med dette, men fremtiden bliver nok, at strækningen Køge-Roskilde betjenes med/af Regionstog som naturligvis vil standse på Ølby station/trinbræt. Det samme vil togene fra København/Køge Nord (videre til Næstved over Køge-Haslev) og omvendt. Med fire tog i hver retning/time er kapaciteten Køge-Ølby-Køge Nord opbrugt.

--
Svend

Den nye Køge Nord station

af bongo-anders, 16/11 2014, 18:13 (3420 dage siden) @ Svend

Planen er at lade Østbanen overtage Roskilde Køge.

Man ja med kun et spor mellem sammenfletningen og lige syd for Københavnsvej bliver trafikken tæt :-)

Den nye Køge Nord station

af Niels Munch, 16/11 2014, 19:26 (3420 dage siden) @ bongo-anders

Planen er at lade Østbanen overtage Roskilde Køge.

Jubi, så bliver det næsten som i "gamle dage":

[image]
ØSJS M 10-B 52-B 53, Roskilde 12.04.1981 (nm).

[image]

Niels

Den nye Køge Nord station

af h087 ⌂, køge, 16/11 2014, 20:02 (3420 dage siden) @ Niels Munch

:-) ;-)

tak for billedet

og hvis man vil køre med et lignede tog i fremtiden - så kan jeg da anbefale ØSJK som har et par vogne af viste type, endda en moderniseret fra OHJ - dog kan der ikke sættes et MAK lokomotiv ind - men et "Anton Berg" kunne vel også bruges

:-D :-D :-D

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Den nye Køge Nord station

af LkfBw, 16/11 2014, 23:21 (3420 dage siden) @ h087

Hej Henning.

Ikke nok med at ØSJK har lignende vogne, de har også B 53 som er med på Niels' billed. Og ja man kunne sagtens sætte klubbens marcipanbrød foran, for Østbanen lejede i sin tid Gribskovbanens L 1 og den kørte en del ture til Roskilde med bolchedåserne B 51-52 hægtet bagpå dog med enkelte undtagelser.
Hvis vi skal være helt patenlige nu, og det kan vi jernbaneinteresserede jo godt li at være, så vil det mest naturlige være at hægte ØSJS M 8 foran. Den, og M 9 kørte i flæng turene til Roskilde sammen med M 10 der dog var den mest anvendte da den havde flere hypheste at gøre godt med.
Og det skulle undre mig meget hvis den tidligere overkommando ikke havde et billed af nøjagtig samme tog men med M 8 eller 9 foran. ;-)

De bedste hilsner
Bo

Den nye Køge Nord station

af Niels Munch, 17/11 2014, 10:02 (3419 dage siden) @ LkfBw

Og det skulle undre mig meget hvis den tidligere overkommando ikke havde et billed af nøjagtig samme tog men med M 8 eller 9 foran. ;-)

Hej Bo,

Ét og andet har jeg da f.s.v.a. de gennemgående tog til Roskilde. Men det egner sig nok snarere til et tema i det andet forum.

Bedste hilsener
Niels

Den nye Køge Nord station

af Bo Weichel, Danmark, 17/11 2014, 23:25 (3419 dage siden) @ Niels Munch

Så starter vi en tråd om det emne i herreværelset, chef. :-)

Avatar

Den nye Køge Nord station

af kenkari ⌂, Roskilde, 17/11 2014, 11:32 (3419 dage siden) @ Svend

Planen var at lade Østbanen betjene Ølby men med Supersygehuset som nabo er der snakket om at lade den standse der alligevel.


jeg kan ikke gennemskue hvad du mener med dette, men fremtiden bliver nok, at strækningen Køge-Roskilde betjenes med/af Regionstog som naturligvis vil standse på Ølby station/trinbræt. Det samme vil togene fra København/Køge Nord (videre til Næstved over Køge-Haslev) og omvendt. Med fire tog i hver retning/time er kapaciteten Køge-Ølby-Køge Nord opbrugt.

Ja, Regionstog vil få standsning i Ølby, men regionaltogene vil køre uden stop mellem Køge Nord og Køge. Sikkert pga. kapaciteten.

Den nye Køge Nord station

af glade-koege ⌂, køge, 17/11 2014, 12:23 (3419 dage siden) @ kenkari

Nu må vi se.. med supersygehuset i Ølby ville det være komplet dumt folk fra Roskilde skal tage til køge eller køge nord og så en bus tilbage til hospitalet, men igen det er jo danmark vi lever i.. ;-)

Den nye Køge Nord station

af Svend, 17/11 2014, 12:26 (3419 dage siden) @ kenkari

Ja, Regionstog vil få standsning i Ølby, men regionaltogene vil køre uden stop mellem Køge Nord og Køge. Sikkert pga. kapaciteten.

Nu finder du vist på. Togene mellem Køge Nord og Næstved får stop ved alle stationer, også Ølby ;-)

--
Svend

Den nye Køge Nord station

af Fysikeren, 17/11 2014, 12:31 (3419 dage siden) @ Svend

Ja, Regionstog vil få standsning i Ølby, men regionaltogene vil køre uden stop mellem Køge Nord og Køge. Sikkert pga. kapaciteten.


Nu finder du vist på. Togene mellem Køge Nord og Næstved får stop ved alle stationer, også Ølby ;-)

Ifølge Trafikplanen er det faktisk uafklaret om togene fra København via Køge til Næstved skal standse i Ølby. Det virker dog i mine øjne ganske oplagt at de skal standse her.

Den nye Køge Nord station

af Thomas Larsen @, 17/11 2014, 13:31 (3419 dage siden) @ Fysikeren

Hvis man læser rapporten der omhandler opgraderingen af lille syd (køge-næstved). Der kan læse at man overvejer at standse på ølby station, netop på grund af sygehuset.

Den nye Køge Nord station

af Tage Crillesen, 17/11 2014, 16:52 (3419 dage siden) @ Fysikeren

Det ville da været dumt at tag over Roskilde fra København til Ølby man kan da tag København - Køge Nord og skifte der.

Den nye Køge Nord station

af Bongo-Anders, 17/11 2014, 18:25 (3419 dage siden) @ Tage Crillesen

Det ville da været dumt at tag over Roskilde fra København til Ølby man kan da tag København - Køge Nord og skifte der.

Så vil man altså også gerne misforstå :-)

Det er den sydlige del af Lille Syd der vil fortsætte fra Næstved, via Køge, Køge Nord til København.


Den nordlige del af Lille Syd overgår til Østbanen, om de fortsætter togene fra Rødvig/Fakse Ladeplads eller laver en ny linje Køge Roskilde må tiden vise.

Avatar

Den nye Køge Nord station

af kenkari ⌂, Roskilde, 17/11 2014, 18:01 (3419 dage siden) @ Svend
redigeret af kenkari, 17/11 2014, 18:20

Ja, Regionstog vil få standsning i Ølby, men regionaltogene vil køre uden stop mellem Køge Nord og Køge. Sikkert pga. kapaciteten.


Nu finder du vist på. Togene mellem Køge Nord og Næstved får stop ved alle stationer, også Ølby ;-)

I følge dette link, så standser de ikke ved Ølby, kun togene mellem Roskilde og Køge:
http://www.trm.dk/~/media/files/publication/2014/ny-ellebjerg-og-glostrup-som-trafikale...

Ølby har jo også S-toget.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak