Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB og den højere mening (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 17/11 2014, 19:28 (3441 dage siden)

"Det handler i stedet om at lande i en virksomhed, som arbejder med opgaver, som giver mening – også på et højere plan. Hvor man gør ’gavn’, et ord, som Jesper Lok selv fremhæver i samtaler med Berlingske Business."

Med venlig hilsen

M:-|rten

DSB og den højere mening

af CP, 18/11 2014, 09:06 (3440 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvad kan man forvente andet af politiske ansatte personer? At misbruge en stilling som ventesal til et "bedre" job, samtidig med at påføre de ansatte en utryghed i teori og handling, er bare "dagens Danmark". Trist....meget trist.

DSB og den højere mening

af KimC, 18/11 2014, 09:36 (3440 dage siden) @ CP

Hvad kan man forvente andet af politiske ansatte personer? At misbruge en stilling som ventesal til et "bedre" job, samtidig med at påføre de ansatte en utryghed i teori og handling, er bare "dagens Danmark". Trist....meget trist.

Jeg læser mere artiklen som at Jesper Lok helere vil bestride et job hvor han har reel indflydelse på hvad der sker, fremfor i DSB, lidt ala min analogi med styrevognen i en anden tråd.

I nyere tid er ingen blevet ret længe på den post, en god grund for en leder til at "desertere" kunne være at man skal stå til ansvar for handlinger man er blevet påtvunget af politikere som traditionelt altid mangler nogen at tørre ansvar af på.

Manden giver dog afkald på en bonus på 4,5 millioner, men han giver i artiklen udtryk for at løn ikke er alt.

DSB og den højere mening

af UTJ, 18/11 2014, 10:41 (3440 dage siden) @ KimC

I nyere tid er ingen blevet ret længe på den post, en god grund for en leder til at "desertere" kunne være at man skal stå til ansvar for handlinger man er blevet påtvunget af politikere som traditionelt altid mangler nogen at tørre ansvar af på.

Og du tror ikke at virksomhedsledere i private firmaer er tvunget til dispositioner på baggrund af interessenters ønsker og ideer? Så må du tro om igen, for ingen kan agere som uafhængig despot. Men måske er det lettere at forstå/håndtere aktionærer, bestyrelse, banker og finansieringsinstitutter og offentlige myndigheder end danske politikere? Nej, det er blot andre kompetencer, der skal til og hvad DSB angår er virksomheden jo låst fast i nogle utrolig dyre og håbløse projekter, der vanskeliggør positiv udvikling.

DSB og den højere mening

af CP, 18/11 2014, 11:27 (3440 dage siden) @ KimC

"Manden giver dog afkald på en bonus på 4,5 millioner, men han giver i artiklen udtryk for at løn ikke er alt."

Det er lige min pointe ! En venteposition, der fyldes ud med titler til ens CV, er vigtigere end løn og bonus!

Så det forklarer væsentligt, det manglende engagement og ihærdighed og ikke mindst glød, der kræves til at drive DSB. I størrelse er DSB jo en af Danmarks store, så hvis dette ikke er et højere plan....

De tidl. ledere af DSB havde det ikke et klap bedre end de "NYE", men de havde "engagement og ihærdighed og ikke mindst glød". Det havde dog også store personlige omkostninger.

Jeg tager artiklen og formuleringerne som ligegyldighed overfor "Projekt DSB", med et streif af uopmærksom foragt overfor de ansatte mm..

Med venlig hilsen
CP

DSB og den højere mening

af Morten Flindt Larsen, 18/11 2014, 15:57 (3440 dage siden) @ CP

"Jeg tager artiklen og formuleringerne som ligegyldighed overfor "Projekt DSB", med et streif af uopmærksom foragt overfor de ansatte mm."

Ja, lige præcis. Det er der også en del ansatte, der gør, og betragter hans udsagn som en falliterklæring. Ansatte, som måske under Loks ledelse har følt, at de har arbejdet med opgaver, der gav en vis mening og hvor de gjorde gavn for DSB, men som i øvrigt - hvis de har savnet mening ”på et højere plan” - har måttet finde meningen i deres privatliv, f.eks. studere teologi eller gå ind i en sekt. Gad vide, om Lok også forlod A.P. Møller gruppen, fordi opgaverne dér ikke gav ham mening, men jeg erindrer ikke lignende udmeldiger i den forbindelse. Jeg ser hans udmelding i Berlingske som dårlig stil og mangel på korpsånd – på et højere plan. Men måske er det, hvad man har "lov" til, når man selv har sagt op har givet afkald på en millionbonus.

Vh
M:-|rten

DSB og den højere mening

af Nordexpress, 18/11 2014, 12:28 (3440 dage siden) @ CP

Et sådant usagligt indlæg kan du skrive til EkstraBladet, det hører ikke hjemme på jernbanen.

Der er ingen modsætning imellem at man ansætter en dygtig person, og at denne konkluderer, at han vil bruge sine kræfter i en anden virksomhed, efter at have slanket DSB.

Det er givetvis noget af et chok at skifte fra en rederiverden med fragt- og forsyningsskibe, hvor alt foregår indenfor et erhvervsmiljø, såkaldt business-to-business, og til en transportvirksomhed, hvor hver enkelt transporteret kunde har en mening, som forplantes til pendlertalsmænd, 179 folketingsmedlemmer, til adskillige tilsynsmyndigheder, der ønsker kontrol med planlægningen og med en minister ovenpå og hvor virksomheden for at overleve betjener sig af spin-kommunikation og markedsføring.

Man må jo snarere rejse spørgsmålet om hvem i dette land, der egentlig har forstand på jernbanedrift - det er nu fra et konsulentfirma på tryk erklæret, at DSB ikke har indkøbskompetence - og på at drive en såkaldt offentlig virksomhed - er det bankdirektørerne i bestyrelsen?

Se i øvrigt bogen Uffe Palludan: DSB af sporet.

DSB og den højere mening

af CP, 18/11 2014, 18:11 (3440 dage siden) @ Nordexpress

Jeg kan ikke lade dig stå upåtalt hen:

Et sådant usagligt indlæg kan du skrive til EkstraBladet, det hører ikke hjemme på jernbanen.[/i][/i]

Det må stå for egen regning. Udgangspunktet var artiklen og det bliver det. Det er i min optik meget relevant i dette forum, hvilke ledere der har været for Danmarks største jernbaneoperatør, på godt og ondt.


Der er ingen modsætning imellem at man ansætter en dygtig person, og at denne konkluderer, at han vil bruge sine kræfter i en anden virksomhed, efter at have slanket DSB.

Om Lok´s dygtighed kan Du muligvis vide mere om end vi kan. At slanke en virksomhed er ikke en dyd i sig selv, den skal have formål, der er til at forstå.


Det er givetvis noget af et chok at skifte fra en rederiverden med fragt- og forsyningsskibe, hvor alt foregår indenfor et erhvervsmiljø, såkaldt business-to-business, og til en transportvirksomhed, hvor hver enkelt transporteret kunde har en mening, som forplantes til pendlertalsmænd, 179 folketingsmedlemmer, til adskillige tilsynsmyndigheder, der ønsker kontrol med planlægningen og med en minister ovenpå og hvor virksomheden for at overleve betjener sig af spin-kommunikation og markedsføring.

Det kan ikke komme bag på Lok at præmisserne er de nævnte. Så enten er der blevet fortiet noget i jobsamtalen eller så er Lok naiv.
Vi er fuldstændig enige i, at de trafikpolitiske vinde har og er modsatrettede, og forstærket af udefrakommende støj og anvarsforflygtigelse. Hvorvidt dette også internt i DSB er forekommende kan og vil jeg ikke kommentere, men en ledelse er et kollegium, og som navnet siger, er man kollegaer, der fælles (!) trækker i den samme retning. Herved opnåes den ledelsesmæssige styrke.


Man må jo snarere rejse spørgsmålet om hvem i dette land, der egentlig har forstand på jernbanedrift - det er nu fra et konsulentfirma på tryk erklæret, at DSB ikke har indkøbskompetence - og på at drive en såkaldt offentlig virksomhed - er det bankdirektørerne i bestyrelsen?

Konsulentrapporter er også bestillingsopgaver, hvis troværdighed ikke er absolutte størrelser, men kun kan betragtes som retningsvisende.

I bøgerne om færgefart bliver en af direktørerne citeret for succeskriterierne:

Regularitet, kapacitet og service.

Disse størrelser er vel stadig gældende i serviceerhvevet. Min pointe på baggrund artiklen: Har Lok kunnet efterleve det (?), da det tydelig i artiklen fremgår, at han samtidig har været jagtet af andre firmaer.

låst
1139 visninger

DSB og den højere mening

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/11 2014, 17:38 (3440 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Det handler i stedet om at lande i en virksomhed, som arbejder med opgaver, som giver mening – også på et højere plan. Hvor man gør ’gavn’, et ord, som Jesper Lok selv fremhæver i samtaler med Berlingske Business."

Det er sgu' da en indrømmelse af dimensioner, at Jesper T. Lok nu vedstår, at han ikke har gjort gavn i DSB - det er der nok mange passagerer og en del personale der vil give manden ret i :-)

DSB og den højere mening

af Svend, 18/11 2014, 20:03 (3440 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er sgu' da en indrømmelse af dimensioner, at Jesper T. Lok nu vedstår, at han ikke har gjort gavn i DSB - det er der nok mange passagerer og en del personale der vil give manden ret i :-)

Han vil sikkert heller ikke blive husket for ret meget - og ret længe.

--
Svend

DSB og den højere mening

af KimC, 18/11 2014, 21:42 (3440 dage siden) @ Svend

Det er sgu' da en indrømmelse af dimensioner, at Jesper T. Lok nu vedstår, at han ikke har gjort gavn i DSB - det er der nok mange passagerer og en del personale der vil give manden ret i :-)


Han vil sikkert heller ikke blive husket for ret meget - og ret længe.

De sdiste år har der været travlst i svingdøren til direktionen i DSB. Der er ikke ret mange af de nyere direktører der vil blive husket for ret meget, og hvis er det snarere i IC4 kategorien.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak