Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dobbelt MR i 760 (Generelt)

af Allan Nielsen, 18/11 2014, 14:23 (3440 dage siden)

Hej.

Har lagt mærke til at IC 745 og IC 760 kører med dobbelt MR, det har man gjort i en længere
periode nu. Hva er grunden til det??

Mangler man materiel, eller er der for få folk på værkstederne???

Men typisk at det altid er i Vestjylland man bare tager materiel ud og erstatter det med noget
ældre gammelt l... efter min mening, men det nok fordi vestjyderne ikke klager over det..

Dobbelt MR i 760

af martin, 18/11 2014, 14:37 (3440 dage siden) @ Allan Nielsen

Nej Allan det er fordi vestjyder er kvalitet bevidst og kun vil det der virker.
Det behøver heller ikke gå lige så stærkt i vestjylland som hos de forstøret køwenhavnere og det passer mr ganske fortrinligt til ;-)

Dobbelt MR i 760

af Nordexpress, 18/11 2014, 16:10 (3440 dage siden) @ Allan Nielsen

To må da være bedre end et togsæt!

På Sjælland køres nogle Re regionaltog jo med sådan noget hvidt materiel, hvor der står ICE på siderne.;-)

Så vidt jeg kan læse mig til står et sådant fint ICE tog 14 timer i Århus mellem ankomst og returløb - måske nogen kan få det indsat i IC eller Re trafikken i Jylland i denne periode.

(Og undskyld, hvis dette allerede er tilfældet)!

Avatar

Dobbelt MR i 760

af BoergeOf61, Randers C, 18/11 2014, 17:44 (3440 dage siden) @ Nordexpress

På Sjælland køres nogle Re regionaltog jo med sådan noget hvidt materiel, hvor der står ICE på siderne.;-)

To MR svarer vist nogenlunde til et ICE-TD.

Så vidt jeg kan læse mig til står et sådant fint ICE tog 14 timer i Århus mellem ankomst og returløb - måske nogen kan få det indsat i IC eller Re trafikken i Jylland i denne periode.

Det passer vist meget godt med 14 timer, men det er på et tidspunkt, hvor behovet er lille.

Dobbelt MR i 760

af KimC, 18/11 2014, 17:52 (3440 dage siden) @ BoergeOf61

På Sjælland køres nogle Re regionaltog jo med sådan noget hvidt materiel, hvor der står ICE på siderne.;-)


To MR svarer vist nogenlunde til et ICE-TD.

ICE-TD burde forhåbentlig kunne køre lidt hurtigere end MR.

Avatar

Dobbelt MR i 760

af BoergeOf61, Randers C, 18/11 2014, 17:57 (3440 dage siden) @ KimC

ICE-TD burde forhåbentlig kunne køre lidt hurtigere end MR.

Ikke på strækninger med 120 km/t som højest tilladte hastighed. Jeg tænkte mest på kapacitet.

Dobbelt MR i 760

af Allan Nielsen, 19/11 2014, 07:54 (3440 dage siden) @ BoergeOf61

Det er typisk, hver gang man stiller et spørgsmål her i dette forum. Bliver det straks drejet om til et andet emne...

Jeg har stadig ikke fået svar på det jeg spurgte om, så hvis man ikke ved det. Så lad være med at skrive alle mulige andre tåbelige indlæg om togsæt der holder stille m.m.

Desuden må BR-toget ogsåkun kørers af lokofører der har aflagt en specielprøve i tysk.

Dobbelt MR i 760

af Poul Andersen, 19/11 2014, 08:41 (3440 dage siden) @ Allan Nielsen

Det er helt sikkert fordi man mangler MF-sæt, at der anvendes MR. Hvad årsagen er til manglende MF, kan være længerevarende værkstedsophold, - husk MF bliver virkelig brugt meget og kører mange km.
Da strækningshastigheden er 120 km/t. mellem Vejle og Struer, kan MR anvendes uden det giver forsinkelser. Hvis MR blev anvendt f.eks. mellem Fredericia og Aalborg hvor MF visse steder kører op til 180 km/t. ville det afstedkomme forsinkelser.
Et eksempel på dette sker når MR indsættes i Re-togene Aarhus - Esbjerg i stedet for MG.

- Håber dette gav den ønskede forklaring.

Mvh.
Poul.

Dobbelt MR i 760

af Allan Nielsen, 19/11 2014, 14:48 (3439 dage siden) @ Poul Andersen

Tror også noget af det skyldes værkstedskapisitet og økonomi, kender selv en lokomotivfører ved DSB der tit kører med MF (IC3) hvor der er koblet en motor ud kun
på grund af manglende kølervæske eller motorolie. Helt ærligt hvis ikke værkstedet kan overkomme at fylde kølervæske eller olie på, så er vi da langt ude efterhånden.

Problemet med MR i stedet for MF i IC-tog, er at passagerne slet ikke får noget information.Mange render rundt og leder efter deres plads og vognnummer som de ikke
kan finde i toget. Igen er man ligeglade med vestjyderne/midtjyderne nu skal de skifte tog i enten Vejle eller Fredericia en ekstra besværlighed men DSB har ikke sat prisen ned for disse tog. For det skulle ikke undre mig at man resten af året vil erstatte togene 745 og 760 med MR i stedet for MF-materiel.

Nuvel MR er da et dejligt togi sammenligning med konkurrenten Arrivas tog.

Dobbelt MR i 760

af KimC, 19/11 2014, 15:27 (3439 dage siden) @ Allan Nielsen

Tror også noget af det skyldes værkstedskapisitet og økonomi, kender selv en lokomotivfører ved DSB der tit kører med MF (IC3) hvor der er koblet en motor ud kun
på grund af manglende kølervæske eller motorolie. Helt ærligt hvis ikke værkstedet kan overkomme at fylde kølervæske eller olie på, så er vi da langt ude efterhånden.

Der må være en grund til den manglende olie eller kølevæske, feks at det løber ud et sted. Så hjælper det ligemeget at fylde nyt på.

Problemet med MR i stedet for MF i IC-tog, er at passagerne slet ikke får noget information.Mange render rundt og leder efter deres plads og vognnummer som de ikke
kan finde i toget. Igen er man ligeglade med vestjyderne/midtjyderne nu skal de skifte tog i enten Vejle eller Fredericia en ekstra besværlighed men DSB har ikke sat prisen ned for disse tog. For det skulle ikke undre mig at man resten af året vil erstatte togene 745 og 760 med MR i stedet for MF-materiel.

Nuvel MR er da et dejligt togi sammenligning med konkurrenten Arrivas tog.

Hans Gerner Christiansens bog om Mo hedder Mo Fra Lyntog til Godstog. Skal nogen en dag til at lave en pendant til MR kunne titlen være MR fra Regionaltog til IC-Lyn.

Dobbelt MR i 760

af Johnni, 19/11 2014, 18:03 (3439 dage siden) @ Allan Nielsen

Problemet med MR i stedet for MF i IC-tog, er at passagerne slet ikke får noget information.Mange render rundt og leder efter deres plads og vognnummer som de ikke
kan finde i toget.

Alternativet kunne være at passagererne render rundt og leder efter et tog som ikke kommer, da det simpelthen er brudt ned eller kører andetsteds.
Så er det vel ligegodt bedre med lidt forvirring angående pladserne i toget.
Det er heller ikke sikkert at kom´posten er klar over at toget køres med andet materiel, derfor kan de ikke give besked om dette.

Johnni

Dobbelt MR i 760

af andersj, Aalborg, 19/11 2014, 18:27 (3439 dage siden) @ Poul Andersen

Det er helt sikkert fordi man mangler MF-sæt, at der anvendes MR. Hvad årsagen er til manglende MF, kan være længerevarende værkstedsophold, - husk MF bliver virkelig brugt meget og kører mange km.
Da strækningshastigheden er 120 km/t. mellem Vejle og Struer, kan MR anvendes uden det giver forsinkelser. Hvis MR blev anvendt f.eks. mellem Fredericia og Aalborg hvor MF visse steder kører op til 180 km/t. ville det afstedkomme forsinkelser.
Et eksempel på dette sker når MR indsættes i Re-togene Aarhus - Esbjerg i stedet for MG.

- Håber dette gav den ønskede forklaring.

Mvh.
Poul.

Det sker ofte også at der indsættes MR på IC eller ICL løb mellem Aarhus og Frederikshavn. Søndag aften var der ihvertfald 2xMR der vendte i Lindholm som IC. Ved nedbrud på Aarhus delen af ICE togene sættes også MR ind Padborg-Aarhus.

--
Mvh Anders

Dobbelt MR i 760

af Nordexpress, 19/11 2014, 18:33 (3439 dage siden) @ andersj

Husk at ICE klassificeres som en klasse højere end EC/IC3. Så når MR kører i et ICE-løb må det være det højst opnåelige:-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak