Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Dansk kommune vil bygge banegård i Tyskland

af BoergeOf61, Randers C, 18/11 2014, 19:06 (3446 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Personligt kunne jeg godt ønske, evt. ny station i Flensburg lå mere centralt. Så vidt jeg lige kan se på Google Maps ville dette område være udmærket, hvis det altså er muligt at føre jernbanen derind.

Dansk kommune vil bygge banegård i Tyskland

af Svend, 18/11 2014, 20:08 (3446 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dansk-kommune-vil-bygge-baneg%C3%A5rd-i-Tyskland/

Det bliver spændende at høre, hvad Aabenraa (og skatteyderne) får ud af undersøgelserne - ud over længere til stationen ;-) :-)

--
Svend

Dansk kommune vil bygge banegård i Tyskland

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 18/11 2014, 22:43 (3445 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej,

længere væk fra centrum? På den anden side tænker man da med en station ved ZOB da allerede den nuværende station er afseits. Hvis den nu ligger ude på den bare mark - puha. Det er klart at det tager tid men rundkørslen i Flensborg, men hvis man udbygger strækningen mellem Tinglev og Padborg / Flensborg til delvis 2 spor (hvor det mangler) og højere hastighed så kunne man også hente nogen minutter.

Ullrich

Flensborg - et uløseligt problem som bør løses

af Casper, 19/11 2014, 20:31 (3445 dage siden) @ Ullrich Lück

Det er en diskussion som kommer igen og igen, og der har været lavet forskellige forslag.

Idéerne er:

  • at flytte Flensborgs banegård til en mere central beliggenhed, ved ZOB (rutebilstationen) nær inderhavnen. Her lå byens første banegård også indtil 1928.
  • genåbning af banen Flensborg-Nibøl
  • at undgå at ICE skal køre ind igennem sløjfen i Flensborg
  • forskellige grænseoverskridende tiltag

Det sidste er vigtigt, da den slags kan få politikernes opmærksomhed og selvfølgelig udløse EU-tilskud. Regionen er jo for tyndt befolket til at bære investeringene selv. Da jernbaner er politik og ikke markedsøkonomi, så kan man se bort fra spørgsmålet om hvorvidt det kan betale sig. Det er også svært at beregne, hvis alle faktorer skal med.

Hvis banegården skal flyttes vil den nuværende få en meget underordnet betydning. Derfor taler det imod planerne at man endelig fik renoveret Flensborg banegård i 2010, efter at den lå brak i årtier og lignede noget i Østeuropa. En fejlinvestering, hvis den næsten skal opgives igen.

Den "fælles grænsebanegård" vil komme til at ligge i Flensborg-Weiche eller Harreslev, så den bliver ikke helt grænseoverskridende, men det er jo et PR-koncept. Padborg station går helt op til grænsen og kunne vel bedre leve op til at blive kaldt grænsebanegård.

Det vil være mærkeligt hvis Danmark skal medfinansiere noget der primært skal give Flensborg by bedre betjening.

Hvis det drejer sig om hurtigere tog Jylland-Hamborg, kan problemet løses ret simpelt ved at lægge nogle forbindelsesspor ned til den nuværende perron i Weiche (perronen skal nok også forlænges), eller bygge en perron ved de nordgående spor i Weiche. De bruges p.t. kun af gennemkørende godstog. Hvis man zoomer ind på Google maps kan man se den nuværende sporplan.

Den store plan med flytning af Flensborgs banegård er principielt en god idé, men meget kostbar for en by på den størrelse.

Flensborg - et uløseligt problem som bør løses

af Casper, 19/11 2014, 20:35 (3445 dage siden) @ Casper
redigeret af Casper, 19/11 2014, 21:08

Her kan man læse et oplæg:
http://www.pro-bahn-sh.de/Wordpress/wp-content/uploads/2012/10/PRO-BAHN-Konzept-Region-...

Der har også været en tidligere og kortere version med nogle gode oversigtskort, men den er vist offline.

Flensburg-Weiche som knudepunkt er jernbaneteknisk en god løsning, men ikke passagermæssigt. Weiche blev genåbnet som standsningssted for Flensborg-Hamborg-togene vistnok i 2000, men der er kun 25 passagerer pr. dag. Ganske vist kun totimersbetjening, så hvis alle tog stoppede, kunne man vel håbe på 50 passagerer. Bydelen ligger afsides og hænger ikke helt sammen med Flensborg.

Man kunne supplere med en plan om at byudvikle Weiche, men det gør jo også planen mere kompleks og usikker.

Avatar

Flensborg - et uløseligt problem som bør løses

af BoergeOf61, Randers C, 19/11 2014, 21:02 (3445 dage siden) @ Casper

Hvis det drejer sig om hurtigere tog Jylland-Hamborg, kan problemet løses ret simpelt ved at lægge nogle forbindelsesspor ned til den nuværende perron i Weiche (perronen skal nok også forlænges), eller bygge en perron ved de nordgående spor i Weiche.

Det bliver sløjfen ikke mindre men længere af, så vidt jeg lige kan se på Google Maps. Jeg formoder, Padborg skal forbindes med jernbanen, der går gennem bl.a. Masbüll og Husby.

Jeg formoder også, debatten er en følge af timemodellen og den faste forbindelse over Femern. De vil forkorte rejsetiden til to timer Århus - København og under tre timer København - Hamburg, d.v.s. ialt omkring fem timer via København mod nu 4 t. 35 m. - 5 t. 14 m. via Padborg.
Det er ikke givet, Sønderjylland og Schleswig-Holstein har lyst til at blive koblet af resten af Danmark på den måde. Sønderjylland hører trods alt til Flensburgs lokalområde.

Flensborg - et uløseligt problem som bør løses

af Casper, 19/11 2014, 21:22 (3445 dage siden) @ BoergeOf61

Hvis det drejer sig om hurtigere tog Jylland-Hamborg, kan problemet løses ret simpelt ved at lægge nogle forbindelsesspor ned til den nuværende perron i Weiche (perronen skal nok også forlænges), eller bygge en perron ved de nordgående spor i Weiche.


Det bliver sløjfen ikke mindre men længere af, så vidt jeg lige kan se på Google Maps. Jeg formoder, Padborg skal forbindes med jernbanen, der går gennem bl.a. Masbüll og Husby.

Nej nej da :-) Jeg taler bare om at trække en streg fra de nordgående spor i Weiche over til perronsporene (løsning a). Eller bygge en perron ved de nordgående spor (løsning b).

[image]

Google maps: http://www.google.com/maps/@54.7606701,9.3979816,15z

Flensborg - et uløseligt problem som bør løses

af Casper, 19/11 2014, 21:54 (3444 dage siden) @ Casper

Denne side (fra borgerlisten WiF i Flensborg) har nogle gode oversigtskort:

http://www.wir-in-flensburg.de/unsere-themen/stadtentwicklung/bahnanlagen/bahnnetz-fl

Det tredje kort viser de forskellige muligheder (sporforbindelser markeret med grønt og 1,2,3,4).

Nederst på siden er der link til en mere grundig præsentation.

Alt efter hvilke forbindelser og muligheder man prioriterer, så er der utallige løsninger. Det er tilsvarende svært at holde fokus. Hvis man sner inde i vinter, foreslår jeg at man bruger en weekend på at fordybe sig i sagen - nogle kander te og færdigmad bør være til rådighed. Når man så efter 48 timer har udtænkt en model, skal finansieringen bare på plads.

Avatar

Flensborg - et uløseligt problem som bør løses

af BoergeOf61, Randers C, 19/11 2014, 21:56 (3444 dage siden) @ Casper

Nej nej da :-) Jeg taler bare om at trække en streg fra de nordgående spor i Weiche over til perronsporene (løsning a). Eller bygge en perron ved de nordgående spor (løsning b).

[image]

Google maps: http://www.google.com/maps/@54.7606701,9.3979816,15z

Skal Padborg ikke forbindes med denne jernbanelinie?
Det skal den åbenbart ikke.

Edit: Det var tilsyneladende jernbanen mod Kiel, jeg ville forbinde Padborg med.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak