Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kør frem ved rødt (Generelt)

af Mester, 19/11 2014, 19:32 (3445 dage siden)

Hejsa

Jeg har i et par tilfælde observeret tog på Aarhus H, der forlader stationen, mens perronudkørslen blinker rødt. Jeg troede egentligt, at rødt betyder stop, men det gør det givetvis ikke. Her må være nogle, der kan forklare, hvad det røde blink betyder.

Kør frem ved rødt

af Fwronah, 19/11 2014, 19:34 (3445 dage siden) @ Mester

Er det ikke stop og ryk frem, det betyder? Jeg ved dog imidlertid ikke, hvad dette vil sige.

Er der i øvrigt et signalkyndig herinde, der kan forklare mig, hvad forskellen er på "stop" og "forbikørsel forbudt", altså i forhold til driften?

Kør frem ved rødt

af re20000, 19/11 2014, 21:23 (3445 dage siden) @ Fwronah

Er det ikke stop og ryk frem, det betyder? Jeg ved dog imidlertid ikke, hvad dette vil sige.

Er der i øvrigt et signalkyndig herinde, der kan forklare mig, hvad forskellen er på "stop" og "forbikørsel forbudt", altså i forhold til driften?

Jo, rødt betyder Stop. Rødt blink betyder Stop Og Ryk Frem. Toget skal standse foran signalet og må derefter fremføres på sigt med op til 40kmt frem til næste hovedsignal. Benyttes når der af en eller anden grund -fx falsk sporbesættelse- ikke kan gives normalt signal.
Stop anvendes ved togveje, forbikørsel forbudt anvendes ved rangerbevægelser og på HKT-strækninger, når HKT er indkoblet.

Nold

Kør frem ved rødt

af Gerda Humlesen ⌂, 19/11 2014, 21:28 (3445 dage siden) @ re20000

Og det er så ikke fuldstændig korrekt, der forekommer mange togveje, rundt om i landet, som ender i "Forbikørsel forbudt", og der forekommer også HKT-togveje som du kalder det, der ender ved "Stop". Ses blandt andet på den lille banegård København H.

Kør frem ved rødt

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 19/11 2014, 21:30 (3445 dage siden) @ re20000

Hej
PU-signaler har grundstillingen "forbikørsel forbudt", efter Borupulykken ændredes det til at vise rødt, når der blev stillet togvej fra et nabospor mod samme udkørselssignal og hvor der ikke var spormæssig dækning. Rødt bruges også til at angive togvejens slutpunkt.,

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Kør frem ved rødt

af re20000, 20/11 2014, 08:25 (3444 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak for opdateringer til alle. Ville bare lige hjælpe med det grundlæggende. Det er 12 år siden, jeg var ude at køre sidst, så en del detaljer har ændret sig og måske er harddisken også fået et par ridser i mellemtiden...

Nold

Kør frem ved rødt

af Sten og Trille, 19/11 2014, 22:02 (3445 dage siden) @ re20000

Jo, rødt betyder Stop. Rødt blink betyder Stop Og Ryk Frem. Toget skal standse foran signalet og må derefter fremføres på sigt med op til 40kmt frem til næste hovedsignal.

Nold

Hvis du får "stop og ryk frem" i et U- eller AM-signal må du nu køre max. 60 km/t, da der er en teknisk garanti for togvejen er fri (i modsætning til inde på en station).

Kør frem ved rødt

af A. Nissen, 21/11 2014, 00:11 (3443 dage siden) @ Sten og Trille

Der er måske mere til "Stop og ryk frem" end man umiddelbart skulle tro.

SR side 60 siger om "Stop og ryk frem" i U- og AM-signaler under "kode" 9:

"traktorvejssignaler, varslingsanlæg og anlæg for automatisk
sikrede overkørsler kan ikke påregnes at virke. Et slukket
uordenssignal giver ikke garanti for, at en overkørsel er sikret."

Det må vel betyde, at en tilladt max. hastighed på 60 km/t fra U- /AM-signalet i nogle tilfælde skal tages med en gran salt. Specielt må der vel holdes en lavere hastighed, hvis der er en overkørsel på strækningen mod det næste hovedsignal - for ellers kan lkf. vel ikke nå at standse inden overkørslen. Og standsning er vel nødvendigt, da uordenssignalets visning åbenbart ikke siger noget, der viser lkf. at overkørslen er sikret.
Må lkf. altså "gøre fuld stop" og se efter om overkørslen faktisk er sikret?

Er det nødvendigt for lkf. at checke diverse strækningsbeskrivelser/hukommelsen for eventuelle overkørsler inden næste hovedsignal - inden han evt. sætter hastigheden til 60 km/t? Det gør han måske, når han holder kortvarigt ved "Stop og ryk frem."?

Eller hvordan?

Systemet er sikkert godt nok, men der skal ikke meget forglemmelse af sådanne "kode 9" detaljer til, før det kan gå galt i en overkørsel.

Kør frem ved rødt

af jaer, 21/11 2014, 07:05 (3443 dage siden) @ A. Nissen


Er det nødvendigt for lkf. at checke diverse strækningsbeskrivelser/hukommelsen for eventuelle overkørsler inden næste hovedsignal - inden han evt. sætter hastigheden til 60 km/t? Det gør han måske, når han holder kortvarigt ved "Stop og ryk frem."?

Eller hvordan?

Det pågældende signal vil have O-mærke, så lkf ved, at der er en overkørsel bag signalet. Der skal altså ikke huskes noget.

At en overkørsel ikke er sikret, betyder ikke nødvendigvis, at den ikke er tændt.

/Jan

Kør frem ved rødt

af A. Nissen, 21/11 2014, 15:52 (3443 dage siden) @ jaer

Nåh ja, det hjælper jo med et O-mærke på signalet. Tak for oplysningen.
Men SR angiver dog ikke, at der i de tilfælde skal være et O-mærke på signalet.

Kør frem ved rødt

af esni, Frederikssund, 21/11 2014, 16:23 (3443 dage siden) @ A. Nissen

Nåh ja, det hjælper jo med et O-mærke på signalet. Tak for oplysningen.
Men SR angiver dog ikke, at der i de tilfælde skal være et O-mærke på signalet.

Hvis der er afhængighed imellem signaler og overkørsler, så skal signalet være forsynet med O-mærke

Kør frem ved rødt

af jaer, 21/11 2014, 19:34 (3443 dage siden) @ A. Nissen

Nåh ja, det hjælper jo med et O-mærke på signalet. Tak for oplysningen.
Men SR angiver dog ikke, at der i de tilfælde skal være et O-mærke på signalet.

Nej, men der er jo også anlægsbestemmelserne:
vigtige regelværker

/Jan

Kør frem ved rødt

af Jens H. Bondesen, 22/11 2014, 11:33 (3442 dage siden) @ A. Nissen
redigeret af Jens H. Bondesen, 22/11 2014, 11:45

Nåh ja, det hjælper jo med et O-mærke på signalet. Tak for oplysningen.
Men SR angiver dog ikke, at der i de tilfælde skal være et O-mærke på signalet.

Jo, når der er en automatisk sikret overkørsel med signalafhængighed:
SR § 11 punkt 6, "Automatisk sikret overkørsel følger". Signal nr. 11.6. (O-mærke)
Betydning:
Der følger en automatisk sikret overkørsel, evt. flere automatisk
sikrede overkørsler, der har afhængighed til det hovedsignal,
mærket er anbragt på eller ved.
Opstillingsreglerne for O-mærket fremgår af afsnit 2.4 i SODB anlægsbestemmelser for automatisk sikrede overkørsler, som Jan også henviser til.

Noget andet er at det ikke kan ses på signalet, om der er varslingsanlæg eller trakorvejssignaler.

--
Venlig hilsen
Jens H B

Kør frem ved rødt

af esni, Frederikssund, 22/11 2014, 12:10 (3442 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Nåh ja, det hjælper jo med et O-mærke på signalet. Tak for oplysningen.
Men SR angiver dog ikke, at der i de tilfælde skal være et O-mærke på signalet.


Jo, når der er en automatisk sikret overkørsel med signalafhængighed:
SR § 11 punkt 6, "Automatisk sikret overkørsel følger". Signal nr. 11.6. (O-mærke)
Betydning:
Der følger en automatisk sikret overkørsel, evt. flere automatisk
sikrede overkørsler, der har afhængighed til det hovedsignal,
mærket er anbragt på eller ved.
Opstillingsreglerne for O-mærket fremgår af afsnit 2.4 i SODB anlægsbestemmelser for automatisk sikrede overkørsler, som Jan også henviser til.

Noget andet er at det ikke kan ses på signalet, om der er varslingsanlæg eller trakorvejssignaler.

Men det er vel blandt grundene til at lokofører skal være strækningskendt?

Kør frem ved rødt

af A. Nissen, 22/11 2014, 15:52 (3442 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Der står jo ikke, at der SKAL være et O-mærke. Der står kun, hvilken betydning det har, hvis der er et O-mærke.

Spurgt på en anden måde om det oprindelige spørgsmål: Hvis der af en eller anden grund IKKE er et O-mærke, skal lkf. så være forberedt på at standse ved førstkommende overkørsel, selvom uordenssignalet viser "Overkørsel sikret."?

Efter den nævnte "kode" 9 i SR, skal han være forberedt på dette, uafhængigt af om der er -eller ikke er- O-mærke på U/AM.

Overkørsler og O-mærker (var:Kør frem ved rødt)

af jaer, 22/11 2014, 19:33 (3442 dage siden) @ A. Nissen

Der står jo ikke, at der SKAL være et O-mærke. Der står kun, hvilken betydning det har, hvis der er et O-mærke.

Hvordan O-mærke placeres, står i SODB Anlægsbestemmelser for automatisksikrede overkørsler. Og det uanset, om der står "skal" eller ikke i SR.

Spurgt på en anden måde om det oprindelige spørgsmål: Hvis der af en eller anden grund IKKE er et O-mærke, skal lkf. så være forberedt på at standse ved førstkommende overkørsel, selvom uordenssignalet viser "Overkørsel sikret."?

Der ER et O-mærke, hvis signalet er i afhængighed af en overkørsel. Læs nu anlægsbestemmelserne.

/Jan

Kør frem ved rødt

af Timolsen93, 30/12 2014, 05:30 (3404 dage siden) @ A. Nissen

Først skal det lige slåes fast. en overkørsel er O-mærket (11.6) signalafhængighed, eller er den Pil-mærket (11.5) og er automatisk sikret. der findes ingen hvis og menner da man ved banedanmark tager overkørsler MEGET alvorligt.

Hvis uordenssignalet viser "overkørsel sikret" er der garanti for at den er sikret. der findes to typer uordenssignaler, et der kan vise "overkørsel sikret" og et der slukker.
en overkørsel der er udstyret med den "gamle" type uordenssignaler må kun påregnes at være sikret, hvis lkf. har passeret et tilhørende overkørselssignal der har vist overkørsel sikret.

har overkørslen fuldstændig signal afhængighed kan det signal der dækker overkørslen kun vise "kør" eller "kør igennem" hvis overkørslen er sikret jf. SODB. og lkf. kan ikke alene på baggrund af et slukket uordenssignal regne med at overkørslen er sikret.

En lkf. der for SORF på et O-mærket signal jf. §6 kan automatisk sikret overkørsler ikke på regnes at virke, og han standser derfor toget foran overkørslen, og konstaterer om overkørslen er igangsat. kan det konstateres at overkørslen delvist er tændt fører lkf. toget over under lydsignal "giv agt" indtil første køretøj har passeret overkørslen.


evt. læs §11 i SR. afsnittet om uorden i ovk, fylder maks 2 sider..


Mvh.

En glad Trafikleder ved BaneDanmark :-)

Kør frem ved rødt

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 21/11 2014, 09:38 (3443 dage siden) @ A. Nissen

Man skal også huske at hvis det er tæt tåge, så bliver sigtbarheden uhyggelig kort :-|

Kør frem ved rødt

af esni, Frederikssund, 22/11 2014, 12:12 (3442 dage siden) @ A. Nissen

Der er måske mere til "Stop og ryk frem" end man umiddelbart skulle tro.

SR side 60 siger om "Stop og ryk frem" i U- og AM-signaler under "kode" 9:

"traktorvejssignaler, varslingsanlæg og anlæg for automatisk
sikrede overkørsler kan ikke påregnes at virke. Et slukket
uordenssignal giver ikke garanti for, at en overkørsel er sikret."

Det må vel betyde, at en tilladt max. hastighed på 60 km/t fra U- /AM-signalet i nogle tilfælde skal tages med en gran salt. Specielt må der vel holdes en lavere hastighed, hvis der er en overkørsel på strækningen mod det næste hovedsignal - for ellers kan lkf. vel ikke nå at standse inden overkørslen. Og standsning er vel nødvendigt, da uordenssignalets visning åbenbart ikke siger noget, der viser lkf. at overkørslen er sikret.
Må lkf. altså "gøre fuld stop" og se efter om overkørslen faktisk er sikret?

Er det nødvendigt for lkf. at checke diverse strækningsbeskrivelser/hukommelsen for eventuelle overkørsler inden næste hovedsignal - inden han evt. sætter hastigheden til 60 km/t? Det gør han måske, når han holder kortvarigt ved "Stop og ryk frem."?

Eller hvordan?

Systemet er sikkert godt nok, men der skal ikke meget forglemmelse af sådanne "kode 9" detaljer til, før det kan gå galt i en overkørsel.

Hvordan takles den tilsvarende situation i fremtiden, når ydre signaler er blevet historie?

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af Rask Ingemann Lambertsen, 22/11 2014, 17:58 (3442 dage siden) @ A. Nissen

A. Nissen skrev:

Der er måske mere til "Stop og ryk frem" end man umiddelbart skulle tro.

SR side 60 siger om "Stop og ryk frem" i U- og AM-signaler under "kode" 9:

"traktorvejssignaler, varslingsanlæg og anlæg for automatisk
sikrede overkørsler kan ikke påregnes at virke. Et slukket
uordenssignal giver ikke garanti for, at en overkørsel er sikret."

Den garanti for, at overkørslen er sikret, kan i stedet gives af et overkørselssignal eller uordenssignal, der viser "Overkørslen sikret", hvis der ikke er O-mærke til hovedsignalet (SR § 11 punkt 8.1).

Er det nødvendigt for lkf. at checke diverse strækningsbeskrivelser/hukommelsen for eventuelle overkørsler inden næste hovedsignal - inden han evt. sætter hastigheden til 60 km/t?

Overkørslerne er afmærket som beskrevet i SR § 11 "Automatisk sikrede overkørsler". Dvs. en af følgende to muligheder:

  • 1) Pilmærke, overkørselssignal og evt. uordenssignal.
  • 2) O-mærke ved hovedsignal (som kan være forsignaleret) og evt. uordenssignal.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af Jens V, 22/11 2014, 19:32 (3442 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

SR side 60 siger om "Stop og ryk frem" i U- og AM-signaler under "kode" 9:

"traktorvejssignaler, varslingsanlæg og anlæg for automatisk
sikrede overkørsler kan ikke påregnes at virke. Et slukket
uordenssignal giver ikke garanti for, at en overkørsel er sikret."


Den garanti for, at overkørslen er sikret, kan i stedet gives af et overkørselssignal eller uordenssignal, der viser "Overkørslen sikret", hvis der ikke er O-mærke til hovedsignalet (SR § 11 punkt 8.1).

Uordenssignalet er jo en underlig størrelse. Da det blev indført, besluttede man, at det blot skulle slukke, når overkørslen blev sikret. Men det slukkede uordenssignal har aldrig i sig selv betydet "Overkørslen sikret".

Sjovt nok er det svært at overbevise mange garvede SR-læsere om det, men der har indtil videre aldrig i SR været en illustration af et slukket uordenssignal, nok netop fordi det har aldrig haft en selvstændig betydning. :-)

Uordenssignalet er placeret tæt ved vejkanten og er beregnet til - ved uorden - at vise lokomotivføreren, hvor vejen er, og altså hvor han skal standse inden viderekørsel. Det har især sin berettigelse, hvor der er relativt langt mellem det O-mærkede hovedsignal og selve overkørslen.

Man kan mene, hvad man vil om et signal, der slukker og ophører med at betyde noget, når alt er i orden... og det er nok også grunden til, at mange uordenssignaler nuomdage er udstyret med hvidt blink, sådan at de selvstændigt kan få betydningen "Overkørslen sikret".

Det er imidlertid sådan, at uordenssignaler, som følger et O-mærket hovedsignal, aldrig har det hvide blink indbygget. Forklaringen er jo nok, at man ikke har villet have modstridende signaler, som hvis f.eks. det O-mærkede hovedsignal viser "Stop" og dermed reelt "Overkørslen ikke sikret", mens der vises hvidt blink fra en overkørsel, som måske kan ses bag signalet.

Der er i øvrigt en masse tekniske spidsindigheder bag sammenhængen mellem uordenssignalet og SORF på det O-mærkede hovedsignal - nogle af dem er beskrevet i de anlægsbestemmelser, der er henvist til andre steder i tråden.

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af Jens Peter, 22/11 2014, 21:21 (3442 dage siden) @ Jens V

Det er for en mand der gennem tiden har arbejdet en del med styringer en meget mærkelig størrelse, at et slukket signal kan betyde "sikret". Hvad hvis pæren går.
Så viser signalet jo sikret uanset hvad. Hvis man taler styringer og sikkerhed kan en slukket lampe aldrig betyde noget, medmindre der er en lampe i tilknytning hertil der betyder noget andet og lyser i stedet for. Så for mig er et slukket ok signal virkelig en oplagt mulighed for en ulykke.:-|

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af jaer, 22/11 2014, 22:18 (3442 dage siden) @ Jens Peter

Det er for en mand der gennem tiden har arbejdet en del med styringer en meget mærkelig størrelse, at et slukket signal kan betyde "sikret". Hvad hvis pæren går.
Så viser signalet jo sikret uanset hvad. Hvis man taler styringer og sikkerhed kan en slukket lampe aldrig betyde noget, medmindre der er en lampe i tilknytning hertil der betyder noget andet og lyser i stedet for. Så for mig er et slukket ok signal virkelig en oplagt mulighed for en ulykke.:-|

Nu viser et slukket uordenssignal jo netop ikke "Overkørslen sikret". Det er kun et hvidt blink, der kan give det signal.

Der er også en årsag til, at der er to lamper (jernaben har ikke pærer, men lamper ;-) )i et uordenssignal. Og når den ene springer, så bliver det opdaget af overkørselsanlægget.

/Jan

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af Jens V, 22/11 2014, 22:32 (3442 dage siden) @ Jens Peter

Det er for en mand der gennem tiden har arbejdet en del med styringer en meget mærkelig størrelse, at et slukket signal kan betyde "sikret". Hvad hvis pæren går.

Du læser ikke, hvad jeg har skrevet. Det slukkede signal betyder netop IKKE "Overkørslen sikret" - det betyder ingenting.

Så viser signalet jo sikret uanset hvad. Hvis man taler styringer og sikkerhed kan en slukket lampe aldrig betyde noget, medmindre der er en lampe i tilknytning hertil der betyder noget andet og lyser i stedet for. Så for mig er et slukket ok signal virkelig en oplagt mulighed for en ulykke.:-|

Igen: Læs og forstå. :-)

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af A. Nissen, 23/11 2014, 00:19 (3441 dage siden) @ Jens V

Det er kernen i sagen, at et slukket Uordenssignal ikke betyder noget - eller måske kan oversættes til "Ingen p.t. kendte fejl på overkørselsanlægget."

"Fuld stop" før vejen må derfor være et krav efter et "Stop og ryk frem" på et U eller AM - og det er uanset om, der er et O-mærke på signalet eller ej, idet kode 9 er enslydende for signaler med og uden O-mærke. SR nævner flere forskellige mulige årsager til, at der vises "Stop og ryk frem" og lkf. har ingen muligheder for at udelukke, at det skyldes fejl på en overkørsel.

Det afhjælper således ikke problemet, som en anden herinde skrev, at SODB kræver et O-mærke, hvis U-/AM-signalet er i afhængighed med overkørselsanlægget.

Mærkeligt i øvrigt med Uordenssignalets betydning. For i ALLE andre tilfælde, hvor et signal er i SORT, skal det forstås som STOP, hvis "noget lys i signalet overhovedet kunne forventes" - står der et sted i SR.

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af Lars Kongshøj, 23/11 2014, 07:53 (3441 dage siden) @ A. Nissen

Mærkeligt i øvrigt med Uordenssignalets betydning. For i ALLE andre tilfælde, hvor et signal er i SORT, skal det forstås som STOP, hvis "noget lys i signalet overhovedet kunne forventes" - står der et sted i SR.

Så er det korrekt forstået: Hvis overkørslen ikke virker pga. strømafbrydelse, så tænder uordenssignalet? Hvordan klarer man det?

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af jaer, 23/11 2014, 11:53 (3441 dage siden) @ Lars Kongshøj

Mærkeligt i øvrigt med Uordenssignalets betydning. For i ALLE andre tilfælde, hvor et signal er i SORT, skal det forstås som STOP, hvis "noget lys i signalet overhovedet kunne forventes" - står der et sted i SR.


Så er det korrekt forstået: Hvis overkørslen ikke virker pga. strømafbrydelse, så tænder uordenssignalet? Hvordan klarer man det?

Man har noget så eksotisk som batteribackup.

/Jan

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af Lars Kongshøj, 23/11 2014, 19:15 (3441 dage siden) @ jaer

Tak.

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af A. Nissen, 22/11 2014, 23:44 (3441 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Tak for indlægget.
RIL skrev:
"Den garanti for, at overkørslen er sikret, kan i stedet gives af et overkørselssignal eller uordenssignal, der viser "Overkørslen sikret", hvis der ikke er O-mærke til hovedsignalet (SR § 11 punkt 8.1)."

Det lyder besnærende, men der er desværre den kombination af fejlmuligheder, der består i, at Uordenssignalet viser "Alt OK" - mens vejen ikke er sikret. Den kombination må kunne forekomme og kan være årsagen til, at der signaleres "Stop og ryk frem" - fordi systemet/operatøren kan "se" at noget er galt, men ikke specifikt, hvad der er galt.
I så fald er der kun een sikker køremulighed og det er at gøre "Fuld stop" før overskæringen under alle omstændigheder, og det er uanset om, der er et O-mærke på U- eller AM-signalet, når teksten i SR i den nævnte note 9 tages i betragtning.

Eller hyr?

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af Svend, 23/11 2014, 00:01 (3441 dage siden) @ A. Nissen

Det lyder besnærende, men der er desværre den kombination af fejlmuligheder, der består i, at Uordenssignalet viser "Alt OK" - mens vejen ikke er sikret.

Hvordan ser det signal ud/ hvordan vises det signal?

--
Svend

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af A. Nissen, 23/11 2014, 00:44 (3441 dage siden) @ Svend

Meningen med "Alt OK" var egentlig bare en anden -men farlig måde- at skrive "slukket" på. Det har jo netop ikke OK-betydning. Beklager.

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af Svend, 23/11 2014, 00:54 (3441 dage siden) @ A. Nissen

Meningen med "Alt OK" var egentlig bare en anden -men farlig måde- at skrive "slukket" på. Det har jo netop ikke OK-betydning. Beklager.

Det er OK :-)

Se Jens V´s forklaring:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=89855

--
Svend

Overkørsel efter "Stop og ryk frem" (Var: Kør frem ved rødt)

af esni, Frederikssund, 23/11 2014, 00:20 (3441 dage siden) @ A. Nissen

Tak for indlægget.
RIL skrev:
"Den garanti for, at overkørslen er sikret, kan i stedet gives af et overkørselssignal eller uordenssignal, der viser "Overkørslen sikret", hvis der ikke er O-mærke til hovedsignalet (SR § 11 punkt 8.1)."

Det lyder besnærende, men der er desværre den kombination af fejlmuligheder, der består i, at Uordenssignalet viser "Alt OK" - mens vejen ikke er sikret. Den kombination må kunne forekomme og kan være årsagen til, at der signaleres "Stop og ryk frem" - fordi systemet/operatøren kan "se" at noget er galt, men ikke specifikt, hvad der er galt.

Det kan da kun gælde, hvis der er afhægighed imellem signal og overkørsel?

I så fald er der kun een sikker køremulighed og det er at gøre "Fuld stop" før overskæringen under alle omstændigheder, og det er uanset om, der er et O-mærke på U- eller AM-signalet, når teksten i SR i den nævnte note 9 tages i betragtning.

Eller hyr?

Kør frem ved rødt

af Jens V, 19/11 2014, 22:11 (3445 dage siden) @ Mester

Der er megen god information at hente i Sikkerhedsreglementet (SR), men det kan godt være lidt tung læsning.

Har man en iPad eller iPhone, kan man med fordel hente Banedanmarks sikkerhedsapp i App Store.

Avatar

Kør frem ved rødt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/11 2014, 06:24 (3444 dage siden) @ Jens V

Der er megen god information at hente i Sikkerhedsreglementet (SR), men det kan godt være lidt tung læsning.

Har man en iPad eller iPhone, kan man med fordel hente Banedanmarks sikkerhedsapp i App Store.

...og snart også hvis man har en Android eller Windows enhed.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kør frem ved rødt

af Anders ⌂, Copenhagen, 20/11 2014, 13:36 (3444 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej

Er den kommet til Android også?

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

Avatar

Kør frem ved rødt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/11 2014, 14:22 (3444 dage siden) @ Anders

Hej

Er den kommet til Android også?

Nej, jeg skrev "snart".

Læs mere her.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Indsend billeder

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak