Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af Svend, 20/11 2014, 18:38 (3438 dage siden) @ Mester

Så er der penge og flertal for en station på Sydlolland.

Transportministeren skriver på sin facebook-profil, at der er afsat 63 mio kroner til projektet.

http://folketidende.dk/Femern/Lolland-skal-have-Femern-station/artikel/269002

Og som noget af det første er der én som foreslår "Det kunne være interessant, hvis man fra stationen kunne få let adgang til den nærliggende lufthavn. En lavprisflyterminal, kunne sikkert godt trække folk fra hele Sjælland og Nordtyskland. Der har været flere undersøgelser af mulighederne for lavpristerminaler i København og Roskilde, men med kun lidt over en times kørsel fra København og med flere tog i timen, er det vel ikke helt urealistisk at man kunne placere en sådan på Lolland"

--
Svend

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af bongo-anders, 20/11 2014, 21:10 (3437 dage siden) @ Svend

Så er der penge og flertal for en station på Sydlolland.

Transportministeren skriver på sin facebook-profil, at der er afsat 63 mio kroner til projektet.

http://folketidende.dk/Femern/Lolland-skal-have-Femern-station/artikel/269002


Og som noget af det første er der én som foreslår "Det kunne være interessant, hvis man fra stationen kunne få let adgang til den nærliggende lufthavn. En lavprisflyterminal, kunne sikkert godt trække folk fra hele Sjælland og Nordtyskland. Der har været flere undersøgelser af mulighederne for lavpristerminaler i København og Roskilde, men med kun lidt over en times kørsel fra København og med flere tog i timen, er det vel ikke helt urealistisk at man kunne placere en sådan på Lolland"


Nu er Ryanair lige rykket ind på Kastrup og tendensen er at lavpris selskaberne begynder at bruge de store lufthavne.

Desuden har Kastrup netop en lavpris terminal hvor Transavia, Easy Jet og nu også Ryanair flyver fra.


Denne station skal vel blot ses som en erstatning for Rødby Færge og ikke meget andet.

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af Nordexpress, 20/11 2014, 21:29 (3437 dage siden) @ Svend

Efter åbning af tunnellen er Lollands nærmeste low-cost lufthavn vel sagtens Lübeck, hvis den fortsat er i gang til den tid.

Flughafen Lübeck

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af Allan T, 20/11 2014, 20:32 (3437 dage siden) @ Mester

Fint nok for borgerne på Lolland. Men er det højhastighedstogene, der skal stoppe der?
Så ryger den "høje" hastighed medmindre de ikke skal stoppe i Nykøbing F!!
Man må håbe, at det er en slags regionaltog, der skal betjene stationen.

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af ulca, 21/11 2014, 11:02 (3437 dage siden) @ Allan T

Fint nok for borgerne på Lolland. Men er det højhastighedstogene, der skal stoppe der?
Så ryger den "høje" hastighed medmindre de ikke skal stoppe i Nykøbing F!!
Man må håbe, at det er en slags regionaltog, der skal betjene stationen.

Det tror jeg sådan set også er planen; uden at jeg har dokumentation herfor gætter jeg på at de internationale tog / højhastighedstogene får samme standsningsmønster som de nuværende EC/ICE: (Tyskland) - Nykøbing F. - Vordingborg - Næstved. Videre mod København føres de formentlig via den nye København - Ringsted bane, evt. med standsning ved Ny Ellebjerg inden København H.

Avatar

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af kenkari ⌂, Roskilde, 21/11 2014, 11:11 (3437 dage siden) @ ulca

Fint nok for borgerne på Lolland. Men er det højhastighedstogene, der skal stoppe der?
Så ryger den "høje" hastighed medmindre de ikke skal stoppe i Nykøbing F!!
Man må håbe, at det er en slags regionaltog, der skal betjene stationen.


Det tror jeg sådan set også er planen; uden at jeg har dokumentation herfor gætter jeg på at de internationale tog / højhastighedstogene får samme standsningsmønster som de nuværende EC/ICE: (Tyskland) - Nykøbing F. - Vordingborg - Næstved. Videre mod København føres de formentlig via den nye København - Ringsted bane, evt. med standsning ved Ny Ellebjerg inden København H.

I følge dette link, så vil togene til/fra Tyskland få stop i Ny Ellebjerg såfremt der bliver anlagt direkte tog Roskilde-Ny Ellebjerg-Kastrup Lufthavn:
http://www.trm.dk/~/media/files/publication/2014/ny-ellebjerg-og-glostrup-som-trafikale...

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af ulca, 21/11 2014, 12:59 (3437 dage siden) @ kenkari

Fint nok for borgerne på Lolland. Men er det højhastighedstogene, der skal stoppe der?
Så ryger den "høje" hastighed medmindre de ikke skal stoppe i Nykøbing F!!
Man må håbe, at det er en slags regionaltog, der skal betjene stationen.


Det tror jeg sådan set også er planen; uden at jeg har dokumentation herfor gætter jeg på at de internationale tog / højhastighedstogene får samme standsningsmønster som de nuværende EC/ICE: (Tyskland) - Nykøbing F. - Vordingborg - Næstved. Videre mod København føres de formentlig via den nye København - Ringsted bane, evt. med standsning ved Ny Ellebjerg inden København H.


I følge dette link, så vil togene til/fra Tyskland få stop i Ny Ellebjerg såfremt der bliver anlagt direkte tog Roskilde-Ny Ellebjerg-Kastrup Lufthavn:
http://www.trm.dk/~/media/files/publication/2014/ny-ellebjerg-og-glostrup-som-trafikale...

Ja, det tror jeg gerne. Men det var jo også planen at Ny Ellebjerg skulle aflaste København H., bl.a. ved at give passagerer mulighed for at stige om her.

Og hvis det skulle ske, at man ønsker at forlænge de internationale tog Berlin/Hamburg - København til Sverige, så kunne man i princippet vælge at lade dem køre "uden om" København H. og i stedet benytte Ny Ellebjerg; med mindre man følger et forslag jeg har set flere gang om at lave en københavnsk "citytunnel" i stil med den i Malmø. For at lade disse tog "vende" på København H. er jævnfør disse forslag nok ikke en holdbar løsning.

Avatar

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af BoergeOf61, Randers C, 21/11 2014, 13:31 (3437 dage siden) @ ulca

Egentlig burde togene over Femern betjene Kastrup Lufthavn, hvis et formål med EUs TEN-T skulle kombineres med et dansk ønske om at bibeholde Kastrup som hovedlufthavn. I så fald burde de korte flyruter fra Kastrup til bl.a. Hamburg, Berlin og Stockholm erstattes af tog.

Det er nu off-topic for denne debat om Lolland.

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af UTJ, 21/11 2014, 09:58 (3437 dage siden) @ Mester

Så er der penge og flertal for en station på Sydlolland.

Transportministeren skriver på sin facebook-profil, at der er afsat 63 mio kroner til projektet.

http://folketidende.dk/Femern/Lolland-skal-have-Femern-station/artikel/269002

Det er oplagt og ganske fornuftigt at etablere en station der. Stationen kan dog blive en konkurrent til Lollandsbanen ved rejser til København, især hvis vejadgangen opgraderes så adgang fra Nakskov og Maribo forbedres.

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af Nordexpress, 21/11 2014, 12:49 (3437 dage siden) @ UTJ

Nu kan vi jo spekulere så meget, vi vil. Fremtidens betjening og togkategorier afhænger af, hvad der skal defineres som fjerntrafik (i egen regning) og som regionaltrafik (enten bestilt af Schleswig-Holstein eller underskudsdækket i Danmark), samt hvilke selskaber, der går ind i trafikken.

Et svensk selskab som SJ eller det ny Hong Kong selskab, der skal køre Stockholm-Göteborg, må være interesseret i en rute Lund-Malmö-Kastrup-Ørestad-Ny Ellebjerg- [efterspørgselsbestemt standsningsmønster] -Hamburg.

Omend den naturligvis vil konkurrere med fly CPH-Hamburg.

Og da man kan købe Stadler tog med levering 2½ år efter bestilling kan man jo roligt afvente til når tunnelens færdiggørelse er en given ting.

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af ThomasTT, 21/11 2014, 11:13 (3437 dage siden) @ Mester

Det lyder mærkeligt. Hvorfor ikke hellere integrere lollandsbanen med direkte tog til København fra Nakskov?

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af Fysikeren, 21/11 2014, 11:43 (3437 dage siden) @ ThomasTT

Det lyder mærkeligt. Hvorfor ikke hellere integrere lollandsbanen med direkte tog til København fra Nakskov?

Vil vel næsten forudsætte, at Lollandsbanen bliver elektrificeret? At sende IC2 til København vil nok være spild af kapacitet, der skal større tog til. Og der bliver vist ikke købt nye dieseltog til trafikken på Sydbanen.

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af ulca, 21/11 2014, 13:06 (3437 dage siden) @ Fysikeren

Det lyder mærkeligt. Hvorfor ikke hellere integrere lollandsbanen med direkte tog til København fra Nakskov?


Vil vel næsten forudsætte, at Lollandsbanen bliver elektrificeret? At sende IC2 til København vil nok være spild af kapacitet, der skal større tog til. Og der bliver vist ikke købt nye dieseltog til trafikken på Sydbanen.

Ikke nødvendigvis. Der har været tale om, at Sydbanen skulle betjenes af IC3 når IC4 (eller en anden togtype) har overtaget IC3s rolle i landstrafikken. Og det er mekanisk muligt at sammenkoble IC3 og IC2, og da sidstnævnte blev udviklet i midt 90'erne blev det faktisk tilbudt at gøre samkørsel ala. IC3 og ER4 mulig, det blev dog fravalgt. Men hvis det var en, omend nok teoretisk, mulighed for snart 20 år siden, så er det vel stadigvæk den dag i dag? Hovedproblemet er snarere et spørgsmål om topfart, for som bekendt kan IC3 køre 180 km/t mens IC2 kun kan køre 140 km/t; men det kan vel klares med en ændret gearing eller kraftigere motorer når disse skal skiftes på IC2 indenfor en årerække.

Avatar

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af kenkari ⌂, Roskilde, 21/11 2014, 13:32 (3437 dage siden) @ ulca

Det lyder mærkeligt. Hvorfor ikke hellere integrere lollandsbanen med direkte tog til København fra Nakskov?


Vil vel næsten forudsætte, at Lollandsbanen bliver elektrificeret? At sende IC2 til København vil nok være spild af kapacitet, der skal større tog til. Og der bliver vist ikke købt nye dieseltog til trafikken på Sydbanen.


Ikke nødvendigvis. Der har været tale om, at Sydbanen skulle betjenes af IC3 når IC4 (eller en anden togtype) har overtaget IC3s rolle i landstrafikken. Og det er mekanisk muligt at sammenkoble IC3 og IC2, og da sidstnævnte blev udviklet i midt 90'erne blev det faktisk tilbudt at gøre samkørsel ala. IC3 og ER4 mulig, det blev dog fravalgt. Men hvis det var en, omend nok teoretisk, mulighed for snart 20 år siden, så er det vel stadigvæk den dag i dag? Hovedproblemet er snarere et spørgsmål om topfart, for som bekendt kan IC3 køre 180 km/t mens IC2 kun kan køre 140 km/t; men det kan vel klares med en ændret gearing eller kraftigere motorer når disse skal skiftes på IC2 indenfor en årerække.

IC3 kommer nok ikke til at køre på sydbanen, når Femern-banen åbnes i 2021. Det skyldes elektrificeringen, og at man satser på el-tog på sydbanen i fremtiden. Så skal man nok ikke regne med direkte tog Nakskov-København, medmindre lollandsbanen bliver elektrificeret.

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af ulca, 22/11 2014, 06:53 (3436 dage siden) @ kenkari

Det lyder mærkeligt. Hvorfor ikke hellere integrere lollandsbanen med direkte tog til København fra Nakskov?


Vil vel næsten forudsætte, at Lollandsbanen bliver elektrificeret? At sende IC2 til København vil nok være spild af kapacitet, der skal større tog til. Og der bliver vist ikke købt nye dieseltog til trafikken på Sydbanen.


Ikke nødvendigvis. Der har været tale om, at Sydbanen skulle betjenes af IC3 når IC4 (eller en anden togtype) har overtaget IC3s rolle i landstrafikken. Og det er mekanisk muligt at sammenkoble IC3 og IC2, og da sidstnævnte blev udviklet i midt 90'erne blev det faktisk tilbudt at gøre samkørsel ala. IC3 og ER4 mulig, det blev dog fravalgt. Men hvis det var en, omend nok teoretisk, mulighed for snart 20 år siden, så er det vel stadigvæk den dag i dag? Hovedproblemet er snarere et spørgsmål om topfart, for som bekendt kan IC3 køre 180 km/t mens IC2 kun kan køre 140 km/t; men det kan vel klares med en ændret gearing eller kraftigere motorer når disse skal skiftes på IC2 indenfor en årerække.


IC3 kommer nok ikke til at køre på sydbanen, når Femern-banen åbnes i 2021. Det skyldes elektrificeringen, og at man satser på el-tog på sydbanen i fremtiden. Så skal man nok ikke regne med direkte tog Nakskov-København, medmindre lollandsbanen bliver elektrificeret.

Det har du måske nok i, men der findes en mulighed som kun sjældent er nævnt: ER4 , IC3 og IC2 elektriske slægtning. Til de tog som holder sig på dansk grund, f.eks. regionaltog, kan de sagtens bruges. Og hvis de kunne bringes til at køre sammen med IC3 så kan de vel også bringes til at køre sammen med IC2.

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af Fysikeren, 22/11 2014, 11:40 (3436 dage siden) @ ulca

Det lyder mærkeligt. Hvorfor ikke hellere integrere lollandsbanen med direkte tog til København fra Nakskov?


Vil vel næsten forudsætte, at Lollandsbanen bliver elektrificeret? At sende IC2 til København vil nok være spild af kapacitet, der skal større tog til. Og der bliver vist ikke købt nye dieseltog til trafikken på Sydbanen.


Ikke nødvendigvis. Der har været tale om, at Sydbanen skulle betjenes af IC3 når IC4 (eller en anden togtype) har overtaget IC3s rolle i landstrafikken. Og det er mekanisk muligt at sammenkoble IC3 og IC2, og da sidstnævnte blev udviklet i midt 90'erne blev det faktisk tilbudt at gøre samkørsel ala. IC3 og ER4 mulig, det blev dog fravalgt. Men hvis det var en, omend nok teoretisk, mulighed for snart 20 år siden, så er det vel stadigvæk den dag i dag? Hovedproblemet er snarere et spørgsmål om topfart, for som bekendt kan IC3 køre 180 km/t mens IC2 kun kan køre 140 km/t; men det kan vel klares med en ændret gearing eller kraftigere motorer når disse skal skiftes på IC2 indenfor en årerække.


IC3 kommer nok ikke til at køre på sydbanen, når Femern-banen åbnes i 2021. Det skyldes elektrificeringen, og at man satser på el-tog på sydbanen i fremtiden. Så skal man nok ikke regne med direkte tog Nakskov-København, medmindre lollandsbanen bliver elektrificeret.


Det har du måske nok i, men der findes en mulighed som kun sjældent er nævnt: ER4 , IC3 og IC2 elektriske slægtning. Til de tog som holder sig på dansk grund, f.eks. regionaltog, kan de sagtens bruges. Og hvis de kunne bringes til at køre sammen med IC3 så kan de vel også bringes til at køre sammen med IC2.

Problemet er vel mest af alt, at den generation af tog forventes at forsvinde fra DSB i løbet af 2020'erne. Et alternativt forslag ville være, at man vælger at købe nogle hybridtog, der kunne indsættes i trafik fra København til ikke-elektrificerede regionalbaner, men sådanne tog er næppe helt billige.

Lolland får station på Fehmern-forbindelsen

af ThomasTT, 21/11 2014, 15:16 (3437 dage siden) @ Fysikeren

Det lyder mærkeligt. Hvorfor ikke hellere integrere lollandsbanen med direkte tog til København fra Nakskov?


Vil vel næsten forudsætte, at Lollandsbanen bliver elektrificeret? At sende IC2 til København vil nok være spild af kapacitet, der skal større tog til. Og der bliver vist ikke købt nye dieseltog til trafikken på Sydbanen.

jah måske, men så burde den måske også elektrificeres. Det virker voldsomt at man bruger så mange milliarder på broer, elektrificering, udretning og hastighedsforøgelser ned til Nykøbing men ikke vil bruge en smule mere på at føre togene til de stationer, hvor de fleste bor. Det vil jo ikke engang belaste kapaciteten i kbh, da det bare vil handle om at forlænge tog, der ellers vender i næstved eller Nykøbing. Det er samme problematik som på oddsherred-banen, hvor de arbejder for at få direkte togforbindelser.

Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere
DSB MZ1444

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak